Gjest Alterego666 Skrevet 19. september 2021 #61 Skrevet 19. september 2021 Blondie65 skrev (Akkurat nå): Vi snakker ikke bokmål i Bergen. Det finnes bergensere som snakker "pent", men bokmål, det er det ikke. Pen-bergensere fra Kalfaret-området snakker bokmål med skarring.
KjøttOPP Skrevet 19. september 2021 #62 Skrevet 19. september 2021 Honey Dew skrev (3 timer siden): Det er ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Alle her i landet har dialekt. Selv de som bor i Oslo. Flere på denne tråden burde virkelig lese din kommentar her 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. september 2021 #63 Skrevet 19. september 2021 Liker jo best sørlandsdialekter da.. fra gamle Aust-Agder gjerne 😀 men dømmer ikke folk etter dialekter, det er for dumt.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #64 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men når man sier dialekt, så skjønner jo alle hva men mener uansett. For meg er oslo språk standard norsk, det utlendinger lærer på norskkurs, det er lik uttale som skriftspråket. Helt plane og standard. Derfor anser jeg ikke det som en dialekt. For meg er dialekt alt annet som viker fra standard språket. Anonymkode: 97a5f...8e3 "(...) oslo språk standard norsk". Her tror jeg du selv definerer noe som kapitalt avviker fra standardspråket (ja, det skrives sammenhengende, og ikke som et delt ord). Anonymkode: 34095...0f7 3
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2021 #65 Skrevet 19. september 2021 Alterego666 skrev (2 minutter siden): Pen-bergensere fra Kalfaret-området snakker bokmål med skarring. Nei, de gjør ikke det. Tviler på at det finnes så mange av dem lenger, enten det er Kalfaret eller Paradis, men det de snakker er penbergensk. Det er fremdeles tydelige dialektiske kjennetegn - utover skarre-r - i penbergensk. Garpegenitiv - gutten sin bukse - er et klassisk tegn. Erna Solberg snakker penbergensk - ikke bokmål.
Gjest Alterego666 Skrevet 19. september 2021 #66 Skrevet 19. september 2021 Blondie65 skrev (7 minutter siden): Nei, de gjør ikke det. Tviler på at det finnes så mange av dem lenger, enten det er Kalfaret eller Paradis, men det de snakker er penbergensk. Det er fremdeles tydelige dialektiske kjennetegn - utover skarre-r - i penbergensk. Garpegenitiv - gutten sin bukse - er et klassisk tegn. Erna Solberg snakker penbergensk - ikke bokmål. OK, jeg skal gi meg på den. Men hvis garpegenitiv er det som skiller……….
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #67 Skrevet 19. september 2021 De eneste som snakker nærmest rent bokmål er de fra finnmarka. Bokmål med samisk tonefall. Et resultat av fornorskninga. Anonymkode: cd19b...9c5 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #68 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): "(...) oslo språk standard norsk". Her tror jeg du selv definerer noe som kapitalt avviker fra standardspråket (ja, det skrives sammenhengende, og ikke som et delt ord). Anonymkode: 34095...0f7 Jo, det får an å skrive det del, det spørs hvordan man sier det. Jeg ville legge trykk på standar. F.eks: det er helt Standard Norsk. Ellers så kan man si standardnorsk. Men jeg lagde ikke tråden for å lære norsk og om dialekter uansett. Dette er bare avsporing. Anonymkode: 97a5f...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #69 Skrevet 19. september 2021 Jeg er fra vestlandet og denne tråden har styrket mine fordommer mot Oslofolk. Anonymkode: bfb82...8de 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #70 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er fra vestlandet og denne tråden har styrket mine fordommer mot Oslofolk. Anonymkode: bfb82...8de Kjipt å gå rundt å ha fordommer da. Og så enkelt å dra alle under en kam bare fordi JEG ikke er tiltrukket av det. Sånn er jeg glad jeg ikke er ihvertfall. Anonymkode: 97a5f...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #71 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trøndersk er jo ganske sexy da? Så lenge det ikke er "stygg" trøndersk som snakkes på plasser som Holtålen, Røros, Rennebu, Oppdal eller Midtre Gauldal Ekte trøndere sier "æ, mæ, dæ" og ikke "e, me, de". Ellers holder jeg en knapp på østlandsk og nordnorsk, i tillegg til ekte trøndersk Vestlandsk og sørlandsk er litt mer turn-off. Anonymkode: 4c584...13e Ekte trøndersk? Du har ikke peiling. Alle dialekter som snakkes i Trøndelag er ekte trøndersk, selv om det som snakkes i nord-Trøndelag er litt treigere og styggere enn andre typer trøndersk. Anonymkode: 22a7f...6b1 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #72 Skrevet 19. september 2021 Liker dialektene fra Sunnfjord til Romsdalen aller best. Men alle dialekter har sin sjarm. Dog, det er utrolig vanskelig å forstå folk fra Vågå, Otta og nord i Gudbrandsdalen, dersom de ikke legger noe som helst godvilje til. Det er som et nytt språk! Anonymkode: 7bef7...f81 1
micromaya Skrevet 19. september 2021 #73 Skrevet 19. september 2021 16 hours ago, Emma_123 said: Romsdaling syns jeg er fint og behagelig 😇 Veldig enig! Selv er jeg kjedelig «østlending», men har datet en fra Romsdalen siden i sommer. Så herlig og behagelig dialekt… finner roen så fort han åpner munnen. 😅 Når det er sagt, dialekter betyr lite for meg når det gjelder dating generelt. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #74 Skrevet 19. september 2021 Dialekter fra Sognefjorden er helt ubegripelig og turnoff. Anonymkode: c9a8a...77d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #75 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dialekter fra Sognefjorden er helt ubegripelig og turnoff. Anonymkode: c9a8a...77d ELSKER sognamål ❤️ Anonymkode: 8296f...448 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #76 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tydeligvis mange som ikke forstår hva bokmål er. Bokmål snakkes i Oslo, Bergen, Stavanger, Kr.sand++++ Nynorsk og samisk kommer i tillegg. Og snakkes gjerne i distriktene. Dialekter er derimot noe annet. Østlandsk og bergensk er for eksempel er dialekter. Dialekter har opprinnelse på spesifikke steder. Anonymkode: 2edd2...343 Tydelig at DU ikke vet hva dette dreier seg om. Ingen snakker nynorsk og tilnærmet-bokmål har også en dialekt. Få som snakker ren bokmål( som skriftformen) Anonymkode: b5a5f...a88 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #77 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): jeg er nok motsatt, syns østlandsk er usexy.. husker jeg ble skuffet da en jeg hadde chattet med mye viste seg å snakke østlandsk..jeg syns det er litt feminint på menn Anonymkode: 139c0...a07 Tenkte på denne https://vm.tiktok.com/ZMRVFKqqa/ Anonymkode: 1cec7...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #78 Skrevet 19. september 2021 Hvis man er skuffa over at ikke alle i Norge er fra Oslo, får man mye å være skuffa over. Anonymkode: af1c0...0ec 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #79 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis man er skuffa over at ikke alle i Norge er fra Oslo, får man mye å være skuffa over. Anonymkode: af1c0...0ec Det er ikke det jeg er skuffa over. Anonymkode: 97a5f...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #80 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke det jeg er skuffa over. Anonymkode: 97a5f...8e3 Du er skuffa over at de ikke er fra Trysil? Anonymkode: af1c0...0ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå