Lykkehjerte Skrevet 19. september 2021 #41 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg blir alltid så skuffa når jeg prater lenge med en fyr og får et bilde av han i hodet, og vi har snakket på bokmål hele tiden også leter jeg de opp på facebook kanskje og ser at de er fra Kristiansand eller Stavanger f.eks (men bor her da) ... blir sånn ååh... nei værsåsnill. Jeg syns bare ikke sånn dialekt er så tiltrekkende. Eneste er dialektene jeg kan godta er sånn de har i Gausdal eller Trysil og sånt, det kan være litt koslig og morsomt. Er det veldig rart av meg eller er det vanlig ? Bør jeg skjerpe meg ? 😛 Anonymkode: 97a5f...8e3 Siden det med dialekt åpenbart er så viktig for deg, burde du jo starte med å lete dem opp på facebook! Ikke vent med det etter å ha pratet lenge sammen, for så å bli skuffet! Har ikke selv det problemet, men syns ikke at det er rart av deg, eller at du bør skjerpe deg, slik du spør om. Folk har ulike preferanser og dealbreakere, og det må man bare respektere. Noen, og kanskje jeg også, vil dog tenke at det er svært overfladisk av deg, om du lar dialekten ødelegge for det fine dere har bygget opp. Samtidig så har folk ulike ting som de bare ikke kan fordra, og dermed styrer unna. Man bør jo selv kjenne på hva man kan leve med og ikke. Forslaget mitt til deg ts, er forebygging! Da unngår du i alle fall dialektskuffelser! Og husk at dersom en person skriver på facebook at h*n er fra Stavanger, er det ikke dermed gitt at personen har den dialekten! Samme gjelderde som bor i Oslo! Så søk opp personen med en gang, men husk å spørre i tillegg, hvis det med dialekt er så viktig for deg.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2021 #42 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men når man sier dialekt, så skjønner jo alle hva men mener uansett. For meg er oslo språk standard norsk, det utlendinger lærer på norskkurs, det er lik uttale som skriftspråket. Helt plane og standard. Derfor anser jeg ikke det som en dialekt. For meg er dialekt alt annet som viker fra standard språket. Anonymkode: 97a5f...8e3 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. En utlending som er bosatt i Bergen og går norsk kurs her vil snakke noe tilnærmet bergensk. Dere med den klassiske østlandsdialekten fra fylket Oslo TROR at dere snakker bokmål. Det gjør dere ikke, og det gjør faktisk ingen andre heller. Jeg er enig i at dersom man ikke ønsker å date mennesker som snakker dialekt får man skrive det i profilen sin.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #43 Skrevet 19. september 2021 Blondie65 skrev (3 minutter siden): Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. En utlending som er bosatt i Bergen og går norsk kurs her vil snakke noe tilnærmet bergensk. Dere med den klassiske østlandsdialekten fra fylket Oslo TROR at dere snakker bokmål. Det gjør dere ikke, og det gjør faktisk ingen andre heller. Jeg er enig i at dersom man ikke ønsker å date mennesker som snakker dialekt får man skrive det i profilen sin. Jo vi snakker bokmål eller riksmål om du vil. Alle ordene er ordrett det som er skrevet som bokmål. Er ikke noe kakuskive, boss, itte eller huggu Oslo. Det heter brødskive, søppel, ikke og hode. Bare for å ta noen få eksempler av flere tusen. Ikke si at det ikke er bokmål. Anonymkode: 97a5f...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #44 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg blir alltid så skuffa når jeg prater lenge med en fyr og får et bilde av han i hodet, og vi har snakket på bokmål hele tiden også leter jeg de opp på facebook kanskje og ser at de er fra Kristiansand eller Stavanger f.eks (men bor her da) ... blir sånn ååh... nei værsåsnill. Jeg syns bare ikke sånn dialekt er så tiltrekkende. Eneste er dialektene jeg kan godta er sånn de har i Gausdal eller Trysil og sånt, det kan være litt koslig og morsomt. Er det veldig rart av meg eller er det vanlig ? Bør jeg skjerpe meg ? 😛 Anonymkode: 97a5f...8e3 Hvor er her? Hvor gammel er du? Er du egentlig gammel nok til å være på sosiale media? Anonymkode: 5e865...8cd 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2021 #45 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo vi snakker bokmål eller riksmål om du vil. Alle ordene er ordrett det som er skrevet som bokmål. Er ikke noe kakuskive, boss, itte eller huggu Oslo. Det heter brødskive, søppel, ikke og hode. Bare for å ta noen få eksempler av flere tusen. Ikke si at det ikke er bokmål. Anonymkode: 97a5f...8e3 Dere ruller på r'en. Det er et dialekttegn. Dere har også et tonefall som ikke har noe med bokmål å gjøre. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke talespråk. Du kan mene så mye du vil at dialekten din er bokmål, men det er den ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #46 Skrevet 19. september 2021 Blondie65 skrev (9 minutter siden): Dere ruller på r'en. Det er et dialekttegn. Dere har også et tonefall som ikke har noe med bokmål å gjøre. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke talespråk. Du kan mene så mye du vil at dialekten din er bokmål, men det er den ikke. Riksmål da. Anonymkode: 97a5f...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #47 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men når man sier dialekt, så skjønner jo alle hva men mener uansett. For meg er oslo språk standard norsk, det utlendinger lærer på norskkurs, det er lik uttale som skriftspråket. Helt plane og standard. Derfor anser jeg ikke det som en dialekt. For meg er dialekt alt annet som viker fra standard språket. Anonymkode: 97a5f...8e3 "Standardspråket"? Og Oslo-språk? Hva betyr det? Mener du bokmål? Det snakker jo alle som ikke snakker nynorsk. Ut over det, finnes det dialekter i hele Norge. Du er en sånn Oslosnobb som "ikke forstår" hva andre sier, om de ikke snakker helt likt som deg selv, og røper dermed at du egentlig er litt enkel, overflatisk og lite verdensvant. En som ikke vet noe om landet du bor i, men tror at Oslo er selve helligdommen, og alle som bor der er bedre enn resten. Det er så avtennende og usjarmerende som det går an. Anonymkode: b80a0...d31 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #48 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor er her? Hvor gammel er du? Er du egentlig gammel nok til å være på sosiale media? Anonymkode: 5e865...8cd Oslo da. Hvorfor skulle jeg ikke vært gammel nok for det ? Fordi jeg har preferanser eller hva mener du ? Og forøvrig så er det vel ikke noe spesifik grense på å være på sosiale medier vel. Man kan være ganske så liten. Du burde heller spurt om jeg er gammel nok for å date? Anonymkode: 97a5f...8e3
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2021 #49 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Riksmål da. Anonymkode: 97a5f...8e3 Så du vet ikke hva riksmål er heller? Det du snakker er Oslo dialekt. At du tror - i likhet med en del londonere - at det finnes noen i dette landet som er fritatt for å snakke dialekt, er helt og holdent ren innbilning.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #50 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Standardspråket"? Og Oslo-språk? Hva betyr det? Mener du bokmål? Det snakker jo alle som ikke snakker nynorsk. Ut over det, finnes det dialekter i hele Norge. Du er en sånn Oslosnobb som "ikke forstår" hva andre sier, om de ikke snakker helt likt som deg selv, og røper dermed at du egentlig er litt enkel, overflatisk og lite verdensvant. En som ikke vet noe om landet du bor i, men tror at Oslo er selve helligdommen, og alle som bor der er bedre enn resten. Det er så avtennende og usjarmerende som det går an. Anonymkode: b80a0...d31 Jeg er ikke noe snobbete nei og jeg forstår dialekter veldig godt, klarer også å prate de fleste flytende og har bodd mange steder i Norge, så det handler ikke om det, mer at jeg blir sliten av å høre på skarre r f.eks. Der du skrev nå vitner heller om at du er ga ske enkel som dømmer sånn. Anonymkode: 97a5f...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #51 Skrevet 19. september 2021 Som andre har nevnt her synes jeg også at noen talemål er skikkelig turn-off, spesielt bergenser og indre-østlandsk. Bergensk fordi det er et lite grasiøst språk, indre-østlandsk fordi språket har blitt endret så mye på grunn av at andre språk har påvirket talemålet. Synes folk fra Østlandet jevnt over høres litt kognitivt utfordret ut. Anonymkode: 0f7cd...865
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #52 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg blir alltid så skuffa når jeg prater lenge med en fyr og får et bilde av han i hodet, og vi har snakket på bokmål hele tiden også leter jeg de opp på facebook kanskje og ser at de er fra Kristiansand eller Stavanger f.eks (men bor her da) ... blir sånn ååh... nei værsåsnill. Jeg syns bare ikke sånn dialekt er så tiltrekkende. Eneste er dialektene jeg kan godta er sånn de har i Gausdal eller Trysil og sånt, det kan være litt koslig og morsomt. Er det veldig rart av meg eller er det vanlig ? Bør jeg skjerpe meg ? 😛 Anonymkode: 97a5f...8e3 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dialekt er ikke viktig hvis mye annet er bra. Men hvis jeg ligger og vipper, så kan dialekt gjøre at det tipper over ene eller andre veien. Anonymkode: 3ff39...673 Jammen ikke rart det er mange single der ute om dialekt skal være en showstopper! For å svare TS - ja, jeg synes dere bør skjerpe dere - det er en filleting å henge seg opp i Anonymkode: 9b238...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #53 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg blir alltid så skuffa når jeg prater lenge med en fyr og får et bilde av han i hodet, og vi har snakket på bokmål hele tiden også leter jeg de opp på facebook kanskje og ser at de er fra Kristiansand eller Stavanger f.eks (men bor her da) ... blir sånn ååh... nei værsåsnill. Jeg syns bare ikke sånn dialekt er så tiltrekkende. Eneste er dialektene jeg kan godta er sånn de har i Gausdal eller Trysil og sånt, det kan være litt koslig og morsomt. Er det veldig rart av meg eller er det vanlig ? Bør jeg skjerpe meg ? 😛 Anonymkode: 97a5f...8e3 Hva har du i mot stavangerdialekten og sørlendinger? Dumt at du bor i et slikt langstrakt land da Anonymkode: 34095...0f7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #54 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke noe snobbete nei og jeg forstår dialekter veldig godt, klarer også å prate de fleste flytende og har bodd mange steder i Norge, så det handler ikke om det, mer at jeg blir sliten av å høre på skarre r f.eks. Der du skrev nå vitner heller om at du er ga ske enkel som dømmer sånn. Anonymkode: 97a5f...8e3 "Sliten av å høre på skarre-r". Kanskje det ikke handler om dialekter, men at du er litt for sart. En ting er å forstå dialekter, men du har veldig liten kunnskap om dialekter, det er tydelig. Og det er godt mulig jeg dømmer, men det er ikke tatt ut av løse lufta. Har møtt nok "Oslofolk" som skaper seg, og "ikke forstår" hva en sier, men den egentlige grunnen til at de sier sånn, er for å latterliggjøre en med dialekt. Og det burde ikke komme som noen overraskelse at det er mange i Oslo som snakker en annen dialekt enn Oslomål. Det er jo veldig mange innflyttere. Sønnen min er aktiv på Tinder, og dater mye. Han bor i Oslo, men vi er fra et annet sted i landet. Så kanskje dialekten hans er en turn off på dates, da. Selv om damene snur seg etter han på gata i Oslo. Anonymkode: b80a0...d31 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #55 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Sliten av å høre på skarre-r". Kanskje det ikke handler om dialekter, men at du er litt for sart. En ting er å forstå dialekter, men du har veldig liten kunnskap om dialekter, det er tydelig. Og det er godt mulig jeg dømmer, men det er ikke tatt ut av løse lufta. Har møtt nok "Oslofolk" som skaper seg, og "ikke forstår" hva en sier, men den egentlige grunnen til at de sier sånn, er for å latterliggjøre en med dialekt. Og det burde ikke komme som noen overraskelse at det er mange i Oslo som snakker en annen dialekt enn Oslomål. Det er jo veldig mange innflyttere. Sønnen min er aktiv på Tinder, og dater mye. Han bor i Oslo, men vi er fra et annet sted i landet. Så kanskje dialekten hans er en turn off på dates, da. Selv om damene snur seg etter han på gata i Oslo. Anonymkode: b80a0...d31 Jeg syns skarre r er femi og jeg kunne ikke levd med en mann med det. Om jeg er sart, så er du ihvertfall hårsår om du tror denne tråden er for å gjøre narr av deg/folk. Anonymkode: 97a5f...8e3
Gjest Alterego666 Skrevet 19. september 2021 #56 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er faktisk helt enig. Orker ikke type med dialekt. Anonymkode: 531ac...a19 Du er mest sannsynlig en av 99% som har dialekt i Norge. Det er kun et lite flertall nordmenn som 3-generasjon bosatt i noen små nabolag i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og kanskje Stavanger og Kristiansand som snakker bokmål.
Honey Dew Skrevet 19. september 2021 #57 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men når man sier dialekt, så skjønner jo alle hva men mener uansett. For meg er oslo språk standard norsk, det utlendinger lærer på norskkurs, det er lik uttale som skriftspråket. Helt plane og standard. Derfor anser jeg ikke det som en dialekt. For meg er dialekt alt annet som viker fra standard språket. Anonymkode: 97a5f...8e3 Standardspråk. Kjære deg det er det kun latin og evt gresk som er. Østlandet har masse dialekter innbefattet Oslo. Ingen på østlandet snakker bokmål, like lite som vi i andre deler av landet snakker nynorsk. Nynorsk og bokmål er skriftspråk og ikke dialekter. 5
Honey Dew Skrevet 19. september 2021 #58 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): "Standardspråket"? Og Oslo-språk? Hva betyr det? Mener du bokmål? Det snakker jo alle som ikke snakker nynorsk. Ut over det, finnes det dialekter i hele Norge. Du er en sånn Oslosnobb som "ikke forstår" hva andre sier, om de ikke snakker helt likt som deg selv, og røper dermed at du egentlig er litt enkel, overflatisk og lite verdensvant. En som ikke vet noe om landet du bor i, men tror at Oslo er selve helligdommen, og alle som bor der er bedre enn resten. Det er så avtennende og usjarmerende som det går an. Anonymkode: b80a0...d31 Det er ingen som snakker nynorsk eller bokmål. Det er skriftspråk og ikke talemål. 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #59 Skrevet 19. september 2021 Honey Dew skrev (9 minutter siden): Standardspråk. Kjære deg det er det kun latin og evt gresk som er. Østlandet har masse dialekter innbefattet Oslo. Ingen på østlandet snakker bokmål, like lite som vi i andre deler av landet snakker nynorsk. Nynorsk og bokmål er skriftspråk og ikke dialekter. Nå snakker jeg jo ikke om på verdensbasis, jeg snakker om Norge jeg. Ikke "kjære deg" meg, det er bare nedlatende og det vet du. Anonymkode: 97a5f...8e3
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2021 #60 Skrevet 19. september 2021 Alterego666 skrev (37 minutter siden): Du er mest sannsynlig en av 99% som har dialekt i Norge. Det er kun et lite flertall nordmenn som 3-generasjon bosatt i noen små nabolag i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og kanskje Stavanger og Kristiansand som snakker bokmål. Vi snakker ikke bokmål i Bergen. Det finnes bergensere som snakker "pent", men bokmål, det er det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå