Gå til innhold

Sende anonym melding eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg sende en anonym melding til politiet uten at de finner ut at det er jeg som sendte melding? Ser på nettsiden deres at man kan gjøre det, men om man er litt usikker på om det faktisk er tilfelle hvis man sier ifra om noe, at det kun er noe man har hørt fra andre, kan det da slå tilbake på meg hvis jeg hadde sendt en anonym melding og jeg hadde tatt feil? 

Anonymkode: 222c7...4f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi se

* Ikke send tips hvis det er et nødstilfelle.
* Ring 112 dersom det er et nødstilfelle, hvis du mistenker og har spesifikk infomrasjon om kriminalitet eller om noen er i akutt fare.
* Det å sende tips et tips er selvfølgelig ikke det samme som å anmelde noen
* Du trenger ikke å gi kontaktinformasjon til noen når du sender et tips, men politet vil like at du selv skriver inn informasjon slik at de evt. kan kontakte deg for å følge opp tipset du har gitt.
* Det er ulovlig å misinformere politiet, dersom du gjør dette så vil det bli sett på som en kriminell handling.
* Hvis tipset blir konkludert til å være et nødstilfelle = fare for liv og død, så kan politiet forsøke å "identifisere" enheten som du sendte tipset fra for å forsøke å komme i kontakt med deg.

Anonymkode: 875d0...996

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er veldig tydelig på at det du informerer om kun er rykter, så er det OK. Men ikke forvent at de gjør stort med informasjonen.

Anonymkode: 1bbbd...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge du er veldig tydelig på at det du informerer om kun er rykter, så er det OK. Men ikke forvent at de gjør stort med informasjonen.

Anonymkode: 1bbbd...017

Politiet kobler informasjonen som mottas opp mot annen informasjon som kan finnes om samme sak, dermed bør man la det være opp til politiet å bedømme viktigheten av informasjonen. Selv om politiet tilsynelatende ikke gjør noe med informasjonen der og da, kan det bli aktuelt på et senere tidspunkt.

Anonymkode: d889f...d65

• Liker 1
Skrevet

På et senere tidspunkt kan det også bli aktuelt med rettssak der de har behov for deg som vitne.

Anonymkode: 28d16...8a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...