Gå til innhold

Når går grensen til fattig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

når er egentlig denne grensen nådd? Jeg har kun hatt en halv skive ila dagen. Barna måtte få de andre restene vi klarte å skrape sammen til en ok middag😔 hurra for helg…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klokka tolv!

Anonymkode: 8e0d1...3c4

Skrevet

Det hørtes trist ut. Har du ikke muligheten til å skaffe noe mer mat? Det spiller ingen rolle hva du kaller det, fattig eller ikke fattig. Det skal ikke være sånn, at folk ikke har penger til mat. 

Anonymkode: ac9b7...99c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klokka tolv!

Anonymkode: 8e0d1...3c4

Dette trenger jeg ikke… jeg er ikke noe annet en en mor som ikke får pengene til å strekke til. Regner med du tenker rus… aldri en gang prøvd noen ulovlige preparater!

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det hørtes trist ut. Har du ikke muligheten til å skaffe noe mer mat? Det spiller ingen rolle hva du kaller det, fattig eller ikke fattig. Det skal ikke være sånn, at folk ikke har penger til mat. 

Anonymkode: ac9b7...99c

Hvordan? Tomt for mel av alle typer🤷‍♀️ Ser bunnen av fryseren😔

Skrevet

Det finnes jo ulike beregninger på hvor stor inntekt man må ha for å dekke livsoppholdet sitt. Nav har egne veiledende månedlige satser, namsmannen har egne månedlige, og så er det noen modeller som beregner ut fra årslønn. Det interessante her, for å gi konkrete innspill er: Er dette en midlertidig krise, eller har du det ofte sånn? Kan du øke inntekten din, eller senke utgiftene dine?

Anonymkode: 03305...8de

Skrevet
Fustrertmor skrev (6 minutter siden):

Dette trenger jeg ikke… jeg er ikke noe annet en en mor som ikke får pengene til å strekke til. Regner med du tenker rus… aldri en gang prøvd noen ulovlige preparater!

Hvorfor regner du med det? Ingen her som har nevnt noe i nærheten av det. 

Dette er jo et økonomisk spørsmål som er umulig å svare på sånn uten videre informasjon. 

Anonymkode: cb5db...9c5

• Liker 4
Skrevet

Skulle vel vært mulig å søke økonomisk sosialhjelp om du er fattig, og ikke er som meg og bare har dårlig økonomisk styring?

Anonymkode: eaf8f...def

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes jo ulike beregninger på hvor stor inntekt man må ha for å dekke livsoppholdet sitt. Nav har egne veiledende månedlige satser, namsmannen har egne månedlige, og så er det noen modeller som beregner ut fra årslønn. Det interessante her, for å gi konkrete innspill er: Er dette en midlertidig krise, eller har du det ofte sånn? Kan du øke inntekten din, eller senke utgiftene dine?

Jeg har kontaktet namsmann og nav. De hjelper ikke. Kun avslag…  jeg blir bare mer deprimert som tiden går. «Mamma? Skal ikke du spise?» -«neida, jeg har spist»

Skrevet
Fustrertmor skrev (3 minutter siden):

Jeg har kontaktet namsmann og nav. De hjelper ikke. Kun avslag…  jeg blir bare mer deprimert som tiden går. «Mamma? Skal ikke du spise?» -«neida, jeg har spist»

Du har altså mye gjeld? 

• Liker 5
Skrevet
Fustrertmor skrev (4 minutter siden):

Hvorfor får du ikke hjelp? Hva sier Nav? Hva skriver de som begrunnelse for avslag på sosialhjelp og/eller råd og veiledning?

• Liker 4
Skrevet

https://www.nav.no/sosialhjelp/nodsituasjon
Dette har du rett på uansett, om dere ikke har mat. Og så kan det kanskje være greit å gå gjennom budsjettet sitt med noen på nav? Det må da være en grunn til at de mener dere kan klare dere på den inntekten dere har, men så gjør dere ikke det? Akkurat nå kan dere ta kontakt med en hjelpegruppe i kommunen, ofte mulig å få mat på kort tid derfra.

Anonymkode: 8f031...013

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har altså mye gjeld? 

Ja, nok ivertfall. Og lever trangt for å bli kvitt det. Men når det går utover ungene er det ikke noe gøy.. de ser noe ikke er som det skal. Jeg overlever. Etter ett par dager kommer ikke sultfølelsen

Endret av Fustrertmor
Skrevet

Gjør vondt å lese at pengene ikke strekker til det mest nødvendige.. Hva med Kirkens Bymisjon? De gir jo ut mat. Har venner som "dumpster diver" utenfor matbutikker, kanskje dette kan være noe? Nå skal jeg ikke sammenlikne mitt liv med ditt, men har selv levd ganske trangt økonomisk og har solgt litt møbler og klær når det har vært som verst. Kommer bare med noen tips, vet ikke om det er så hjelpsomt, men sender deg i hvert fall en klem og håper at ting blir bedre for deg og familien din snart.

Anonymkode: 46fc6...dff

• Liker 5
Skrevet

Penger til mat og bo/livsopphold er fredet fra kreditorer. Så det høres egentlig ut som prioriteringer. Er det ikke penger til gjeld kan gjeldsordning være løsningen. 

Anonymkode: 24a6a...27a

• Liker 4
Skrevet
Fustrertmor skrev (5 minutter siden):

Ja, nok ivertfall. Og lever trangt for å bli kvitt det. Men når det går utover ungene er det ikke noe gøy.. de ser noe ikke er som det skal. Jeg overlever. Etter ett par dager kommer ikke sultfølelsen

Det der er jo forferdelig! Er det ingen du kjenner som kan hjelpe heller? Invitere dere på middag for eksempel? 

Anonymkode: dd229...7d1

Skrevet
Fustrertmor skrev (5 minutter siden):

Har ikke misligholdt gjeld. Da får jeg ikke den ordningen

Hvorfor har du kontakt med namsmannen om gjelden ikke er misligholdt? 

• Liker 4
Skrevet
Fustrertmor skrev (2 minutter siden):

Har ikke misligholdt gjeld. Da får jeg ikke den ordningen

Man kan få det selvom ikke gjelden er misligholdt. Er kassa tom så er den tom, da må du prioritere barna dine foran lindorf,kredinor osv. 

Anonymkode: 24a6a...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...