Gå til innhold

Er brødmat så farlig for vekta?

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
Gud skrev (4 timer siden):

Det ER ei fysisk lov! Termofysikkens første lov…

Det har da ingenting med kalorier og gjøre. « loven « er heller ikke bevist. Nå blander du kjemi og ernæring. 

Skrevet
Anonyminist skrev (12 minutter siden):

Det har da ingenting med kalorier og gjøre. « loven « er heller ikke bevist. Nå blander du kjemi og ernæring. 

Jo, det har alt med kaloriar å gjere. Kaloriar er ikkje anna enn ei måleeining for energi.

Lova er ikkje bevist? Ingenting i vitenskapen er bevist, det er i vitenskapens natur. Vi veit likevel at det er sant!

Ernæring ER kjemi!

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet
Gud skrev (6 minutter siden):

Jo, det har alt med kaloriar å gjere. Kaloriar er ikkje anna enn ei måleeining for energi.

Lova er ikkje bevist? Ingenting i vitenskapen er bevist, det er i vitenskapens natur. Vi veit likevel at det er sant!

Ernæring ER kjemi!

Så snakk om energi da! Jeg husker på ungdomsskolen at kjemi og ernæringslærer var uenige, blant annet om forbrenning av energi. 
jeg snakket om kalorier når jeg var yngre ( på 80 og 90 tallet ) til jeg begynte og studere ernæring, og fikk raskt beskjed om at det ikke er noenting som heter kalorier. 
Du kan ikke oversette slik, hva med intoleranser, forbrenning, opptak av næring? Jeg har ikke lest kjemi, er det kjemi at hvis du spiser loff til frokost vil du få like høy forbrenning som hvis du spiser en avokado ? Hvis du snakker om energi inn og energi ut, så er jo energi ut det vesentlig , og da må det jo være viktigere og spise mat som gir mer energi ut enn og telle « kalorier « ? 

Skrevet

Jeg var undervektig i 20-årene selv om jeg utelukkende levde på raske karbohydrater. Billig og enkel mat. Dersom brød var farlig så hadde jeg vært tjukk, for det var ikke lite brød det gikk i, noen ganger nesten et helt brød til dagen. Men så var det jo nærmest alt jeg spiste også, da. 

Nå har jeg er mye mer variert kosthold. Spiser lite brød og er 12 kg tyngre enn jeg var dengang. Fordi jeg spiser flere kalorier totalt. 

Anonymkode: 4fd39...b28

• Liker 1
Skrevet
Anonyminist skrev (42 minutter siden):

Så snakk om energi da! Jeg husker på ungdomsskolen at kjemi og ernæringslærer var uenige, blant annet om forbrenning av energi. 
jeg snakket om kalorier når jeg var yngre ( på 80 og 90 tallet ) til jeg begynte og studere ernæring, og fikk raskt beskjed om at det ikke er noenting som heter kalorier. 
Du kan ikke oversette slik, hva med intoleranser, forbrenning, opptak av næring? Jeg har ikke lest kjemi, er det kjemi at hvis du spiser loff til frokost vil du få like høy forbrenning som hvis du spiser en avokado ? Hvis du snakker om energi inn og energi ut, så er jo energi ut det vesentlig , og da må det jo være viktigere og spise mat som gir mer energi ut enn og telle « kalorier « ? 

Kalorier ER energi. Så når ein snakkar om kaloriar, snakkar ein om energi. Ein kcal er den energimengda som skal til for å auke temperaturen på ein liter vatn med ein grad (celsius).

Energien ligg i bindingene til næringsstoffa me inntek, akkurat på same måte som energien i bensin og diesel (men det kan vi ikkje forbrenne i cellene våre). Denne energien er eksakt lik for alle og uavhengig av kjelda til næringsstoffet. Om me inntek ei mengde energi må me enten kvitte oss med energien, eller så vil den bli lagra i kroppen. Dette er 100% udiskutabelt. Energi kan ikkje skapast eller gå tapt.

Så er kroppen vår utruleg kompleks, og spesielt «kvitte oss med» energi kan vere ulikt frå person til person og frå matvare til matvare. Fiber blir til dømes ikkje brote ned i kroppen, og endar i dass. Det er også ein måte å «kvitte oss med» kaloriar på.

Når det gjeld høg/låg forbrenning så kan me samanlikne med oppvarming av eit hus. Om eit hus har høgare forbrenning (bruker meir energi til oppvarming) må anten  
- temperaturen bli høgare 
- huset vere større 
- meir energi gå tapt til omgjevnadane. 
Dette er også sant for forbrenning av næringsstoff for menneske. Vi kan ikkje berre forbrenne meir utan at energien går ein stad.

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
Gud skrev (29 minutter siden):

Kalorier ER energi. Så når ein snakkar om kaloriar, snakkar ein om energi. Ein kcal er den energimengda som skal til for å auke temperaturen på ein liter vatn med ein grad (celsius).

Energien ligg i bindingene til næringsstoffa me inntek, akkurat på same måte som energien i bensin og diesel (men det kan vi ikkje forbrenne i cellene våre). Denne energien er eksakt lik for alle og uavhengig av kjelda til næringsstoffet. Om me inntek ei mengde energi må me enten kvitte oss med energien, eller så vil den bli lagra i kroppen. Dette er 100% udiskutabelt. Energi kan ikkje skapast eller gå tapt.

Så er kroppen vår utruleg kompleks, og spesielt «kvitte oss med» energi kan vere ulikt frå person til person og frå matvare til matvare. Fiber blir til dømes ikkje brote ned i kroppen, og endar i dass. Det er også ein måte å «kvitte oss med» kaloriar på.

Når det gjeld høg/låg forbrenning så kan me samanlikne med oppvarming av eit hus. Om eit hus har høgare forbrenning (bruker meir energi til oppvarming) må anten  
- temperaturen bli høgare 
- huset vere større 
- meir energi gå tapt til omgjevnadane. 
Dette er også sant for forbrenning av næringsstoff for menneske. Vi kan ikkje berre forbrenne meir utan at energien går ein stad.

Ja, så da er det lurt og spise mat som øker forbrenningen ( energi ut) framfor mat som senker forbrenningen ( mindre energi ut) det blir ikke så enkelt som og telle kalorier. 2 personer har samme høyde, vekt og  jobb og sitter ved siden av hverandre og jobber foran PC-en. De har begge spist en frokost på 400 kcal som skal vare 4 timer fram til lunsj. Den ene forbrenner 120 kcal på stillesittende arbeid, den andre 85 kcal på stillesittende arbeid. Ingen av de er i energibalanse, den ene vil miste kroppsfett , imens den andre vil lagre. Hvis den første personen hadde fokusert på og øke forbrenningen, istedenfor og telle kalorier på brød, ville også den personen kommet i negativ energibalanse. Dessverre har denne personen ikke gitt kroppen nok og riktig næring, så kroppen sparer på energien ( kroppsfett) fordi den tror det er dårlige tider. 

Skrevet
Anonyminist skrev (1 time siden):

Ja, så da er det lurt og spise mat som øker forbrenningen ( energi ut) framfor mat som senker forbrenningen ( mindre energi ut) det blir ikke så enkelt som og telle kalorier. 2 personer har samme høyde, vekt og  jobb og sitter ved siden av hverandre og jobber foran PC-en. De har begge spist en frokost på 400 kcal som skal vare 4 timer fram til lunsj. Den ene forbrenner 120 kcal på stillesittende arbeid, den andre 85 kcal på stillesittende arbeid. Ingen av de er i energibalanse, den ene vil miste kroppsfett , imens den andre vil lagre. Hvis den første personen hadde fokusert på og øke forbrenningen, istedenfor og telle kalorier på brød, ville også den personen kommet i negativ energibalanse. Dessverre har denne personen ikke gitt kroppen nok og riktig næring, så kroppen sparer på energien ( kroppsfett) fordi den tror det er dårlige tider. 

Dette utgjør veldig liten forskjell, så liten at du kan fint gå ned i vekt ved å telle kalorier. Nå lønner det seg å spise ting som gjør en mett over lengre tid, men hadde en person kun spist sjokolade, men lavere kaloriinntak enn det kroppen trenger så ville personen gått ned i vekt. Og fått mangelsykdommer.  Blitt slapp og dårlig, men vekta ville gått nedover. 
Gå ned i vekt trenger ikke være det samme som å spise sunt. Og omvendt. 

Anonymkode: a0fe9...005

• Liker 3
Skrevet
Anonyminist skrev (1 time siden):

Korleis ulike matvarer påverkar forbrenning har eg ikkje greie på. Eg synest det høyrest rart ut, men reknar med at du har gode kjelder på det?

Uavhengig av dette, må energirekneskapet uansett gå opp. I dømet du skildrar må den ekstra energien gå ein stad. Ein kan ikkje berre forbrenne kaloriar, så forsvinn dei. Energien kan til dømes gå til å auke kroppstemperaturen, altså få feber. Evt kan ein avgi energi til omgjevnadane ved å sveitte meir. Eller så går den til noko eg ikkje har tenkt på. Du har kanskje ei forklaring?

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er vel at brødmat er veldig ulik. Rugbrød kan være veldig sunt for helsa, men lyst brød er noe alle bør redusere inntaket av. 

Anonymkode: 21e5d...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 21.39):

Jeg elsker brød. Men ser du på kalorier, vil du forstå at det ikke skal mange brødskivene til før du brødspiser temmelig mye av dagsrasjonen! 

Jeg elsker brød. Jeg blir feit av brød. Jeg elsker det for mye. De gangene jeg har kutta ut brød, har jeg gått ned i vekt. Men... jeg elsker brød dypt og inderlig.

Holder på deg innforbi dagsrasjonen på kaloriskalaen, så skal det gå helt fint å spise brød 🙂

Anonymkode: 7fdd9...2a3

Det er ikke brødet i seg selv du blir feit av. Det er kalorioverskuddet.

• Liker 2
Skrevet
Gud skrev (3 minutter siden):

Korleis ulike matvarer påverkar forbrenning har eg ikkje greie på. Eg synest det høyrest rart ut, men reknar med at du har gode kjelder på det?

Uavhengig av dette, må energirekneskapet uansett gå opp. I dømet du skildrar må den ekstra energien gå ein stad. Ein kan ikkje berre forbrenne kaloriar, så forsvinn dei. Energien kan til dømes gå til å auke kroppstemperaturen, altså få feber. Evt kan ein avgi energi til omgjevnadane ved å sveitte meir. Eller så går den til noko eg ikkje har tenkt på. Du har kanskje ei forklaring?

Man trenger heller ikke ha greie på det for det utgjør veldig liten forskjell 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det viktigste er vel at brødmat er veldig ulik. Rugbrød kan være veldig sunt for helsa, men lyst brød er noe alle bør redusere inntaket av. 

Ja, på grunn av næringsinnhold. Spiser man lyst brød og har et matinntak som tilsvarer mindre energi enn det kroppen bruker så hår en ned i vekt om det er brokkoli eller sjokolade eller lyst brød man stapper innpå. 

Skrevet

Skikkelig hjemmelaget grovt brød med magert pålegg går sjelden utover vekta. Kneipbrød med ost og pålegg som inneholder majones og sukker bør man bare spise en sjelden gang dersom man ikke vil opp i vekt. 

Anonymkode: 87c82...b04

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, på grunn av næringsinnhold. Spiser man lyst brød og har et matinntak som tilsvarer mindre energi enn det kroppen bruker så hår en ned i vekt om det er brokkoli eller sjokolade eller lyst brød man stapper innpå. 

Pga. næringsinnhold, ja. Matvarer med mye karbohydrater får insulin til å strømme ut i blodet. Insulin er kjent for å virke som et «veksthormon», både ift overvekt, men også kreft. Kalorier spiller selvsagt også en stor rolle her, men skaølman ned i vekt og holde seg der, bør man sette seg inn i hormoner og blodsukkerstigning i tillegg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva vil du anbefale å spise istedenfor?

Anonymkode: 14501...0ca

Mindre karbohydratrik mat, med mer proteiner. 

Egg og kjøtt f.eks. Gjerne som lette salater. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man må nesten veie brødskiva/rundstykket og vite hvor mye kcal som er i det som alt annet. 

Jepp, men selv da er det vanskelig å vite nøyaktig hvor stor kcal-mengden faktisk er. 

Og 180 kalorier brød er lite mat i forhold til f.eks 180 kalorier egg eller kjøtt. 

Anonymkode: 1a607...a7f

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Rugbrød er sunt? Hva er sunt, egentlig? 

Rugbrød er korn. Tomme karbohydrater, egentlig, på linje med alt annet korn. Rugbrød har mer fiber enn hvete, men å karakterisere rugbrød som "sunt" er en misvisning, selv om det er sunnere enn hvete. 

Egg er sunt, i forhold! 

• Liker 1
Skrevet

Det er mye kalorier i brød. Tell kaloriene så går det bra ☺️

Anonymkode: 930b4...01b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rugbrød er sunt? Hva er sunt, egentlig? 

Rugbrød er korn. Tomme karbohydrater, egentlig, på linje med alt annet korn. Rugbrød har mer fiber enn hvete, men å karakterisere rugbrød som "sunt" er en misvisning, selv om det er sunnere enn hvete. 

Egg er sunt, i forhold! 

Som jeg skrev, det kan være sunt. F.eks. Tysk rugbrød (pumpernickel) har lav glykemisk indeks, noe som betyr at det omdannes saktere til sukker i tynntarmen, og ikke gir rask blodsukkerstigning. Man får i seg energi uten at insulin i kroppen løper løpsk.  

Mange vil ha vansker med å kutte brød totalt, og da kan det være greit å vite at brød ikke er brød, og at det er en stor forskjell. Det beste er å kutte brød, men hjemmelaget proteinbeød/lavkarbobrød er å foretrekke om det er noe man sliter med å kutte ut. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og hormoner styrer fettlagring, forbrenning, sult, energinivå og alt annet. En kalori er ikke en kalori. Alt påvirker hormonene negativt og positivt som igjen påvirker alt annet i kropp og hode. 

Kortsiktig kan man fint gå med i vekt med få kalorier og drittmat. Langsiktig vil man uansett gå opp igjen det samme eller mer. Tenker man samtidig på å stabilisere hormonene når man går ned i vekt er det mye lettere å bli der og holde seg sunn. 

Anonymkode: 7b6ba...0f9

En kalori er en kalori. Sult har ikke noe med saken å gjøre. Sult gjør at du kanskje får i deg flere kalorier, men kalorier er fortsatt kalorier.

Nei, man vil ikke gå opp igjen langsiktig dersom man ligger på et kaloriunderskudd eller akkurat på vedlikeholdsnivå.

"Stabilisere hormonene"?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ok, dette kan jeg hvertfall ikke noe om så da kommer jeg med nytt spørsmål, Det påstås her at spiser du mer kalorier en du klarer forbruke så blir du feitere, hva med at forbrenningen til folk er forskjellig? Når jeg var yngre kunne jeg spise hva jeg ville, jeg var syltynn, så tynn at legen satt meg på oppfetings kur som han sa, og hvorfor var jeg så tynn, jo fordi jeg hadde sykt høy forbrenning. jeg satt i en bil det meste av dagen å stappa i meg usunn mat og godis og det var ikke gulerotsaft jeg drakk ved siden av, det var kaffe eller brus. Så ble jeg 30, begynte trene oftere og hardere, spise sunnere og plutselig begynte jeg gå opp i vekt.... Lavere forbrenning pga alder sa legen min da.

Anonymkode: d8a31...1c0

Forbrenningen nok er ikke signifikant forskjellig. Muskler er noe som kan øke grunnforbrenningen, men generelt er det ikke noe som tilsier at det ikke handler om rett og slett kalorier inn.

Du spiste kanskje hva du ville da du var yngre, men da lå du i et kaloriunderskudd.

At du legger på deg nå kan like gjerne være muskler, altså irrelevant.

Det nytter ikke å komme her med verdiløse anekdoter der du ikke har testet for andre ting enn det du selv tror er årsaken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...