Gå til innhold

Barn alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stort var deres barn første gang det var alene hjemme over natten (med venn eller alene)?

Da mener alene uten søsken, og der du er et stykke unna (ikke i nabolaget liksom), og barn av normal "modenhet". Anser det også som gitt at barnet har 'øvd' seg litt på å være alene hjemme på dagtid. 

Anonymkode: 3901a...a9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min var alene over natten med en kamerat da han var 12,5 år gammel. Nærmeste nabo (byggefelt) visste om det. Datteren min var vel 13 år sammen med en venninne. Ingen av de har vært helt alene. Rett og slett fordi det ikke har vært noen situasjoner der det har vært nødvendig eller mulig. 

Anonymkode: dce3d...418

Skrevet

Jeg har ikke barn i den alderen enda, men selv var jeg nok ca 11–12 år første gang jeg var alene om natten mens foreldrene mine var bortreist. Var bare en natt de første gangene. Hadde gode naboer jeg kunne gå til hvis jeg trengte det. 

Anonymkode: 4439c...b2f

Skrevet

Har ikke barn og var aldri alene hjemme om natten før jeg var 18-20 år og foreldrene mine dro på hytta mens jeg var "hjemme" på ferie. 

Men som 12 åring bodde jeg hos bestevenninnen en uke en sommer mens moren hennes var bortreist. Var vel også omtrent på den tiden samme venninne og jeg og en til var på hyttetur alene på en campingplass litt utenfor byen. (Slektninger av meg drev stedet så vi hadde litt backup om noe skjedde.) 

Anonymkode: a8c51...17f

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo et ofte diskutert tema her inne. Det er flere forhold som må vurderes. Om barnet selv er klar er selvsagt helt avgjørende. Men det er også av vesentlig betydning hvor du bor. Mitt inntrykk er at foreldre tolker sitt barns klarhet for å være alene i egen favør. Jo mer du har behov for at barnet skal kunne være alene, jo klarere er barnet i foreldrenes øyne. Etter min mening bør ikke barn være alene en hel natt før det er 15 år. Og da med helt klare «reserveløsninger» med naboer som er klar over situasjonen og kan hjelpe ved behov.

• Liker 1
Skrevet

Min var 13.

Anonymkode: 1efdd...8bd

Skrevet

Nå er hun straks 16 og har ikke vært alene enda om natta. Rett og slett fordi vi har vært veldig lite borte pga korona osv siste halvannet året så har det ikke vært en problemstilling. Nå hadde jeg ikke hatt skrupler for å la henne være alene, da... Men når det hadde vært greit med en venninne på besøk? For et par år siden kanskje? 

Hun var forresten alene nesten en hel natt for noen år siden da jeg først måtte kjøre faren på legevakta, han fikk beskjed om at han skulle bli kjørt videre til sykehus i ambulanse, men så ga de beskjed om at jeg måtte kjøre ham allikevel. Hun hadde sovnet, vi måtte vekke henne og informere om at vi kjørte til legevakta, og deretter ringe henne og si at det tok lenger tid. Hun fikk ligge i min seng og se på ipad helt til jeg kom hjem i 04-05-tiden eller hva det var. Ikke ideellt, men det måtte bli sånn. Men alene for at vi skulle være borte på noe hyggelig, en hel natt alene og vi ikke kunne komme på ti minutter, en gang i løpet av ungdomsskolen kanskje.... Så sant barnet synes det er ok selv. Også er det selvfølgelig forskjell på helt alene og med en venn på overnatting.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Dette er jo et ofte diskutert tema her inne. Det er flere forhold som må vurderes. Om barnet selv er klar er selvsagt helt avgjørende. Men det er også av vesentlig betydning hvor du bor. Mitt inntrykk er at foreldre tolker sitt barns klarhet for å være alene i egen favør. Jo mer du har behov for at barnet skal kunne være alene, jo klarere er barnet i foreldrenes øyne. Etter min mening bør ikke barn være alene en hel natt før det er 15 år. Og da med helt klare «reserveløsninger» med naboer som er klar over situasjonen og kan hjelpe ved behov.

Dette er nok sant. I vårt tilfelle er vi skilt, og mor og jeg er uenige om dette. Hennes ønske om at barnet var alene hjemme handlet om at det var eneste løsning logistikkmessig for henne, og jeg mener det er for tidlig. Barnet er 12 og selvsagt illsint på meg for å ha blandet meg.

Skrevet

Datteren min er 13, og har ikke vært alene hjemme om natten enda. Men hun er såpas moden at hun kunne vært hjemme alene. 

Anonymkode: e1358...b66

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er nok sant. I vårt tilfelle er vi skilt, og mor og jeg er uenige om dette. Hennes ønske om at barnet var alene hjemme handlet om at det var eneste løsning logistikkmessig for henne, og jeg mener det er for tidlig. Barnet er 12 og selvsagt illsint på meg for å ha blandet meg.

Jeg synes 12 år er tidlig. Det kommer an på modenheten på barnet, at det er mulig å ha en "backup" i den forstand at hen har naboer eller andre i nærheten å kontakte og/eller at foreldre er lett tilgjengelige, hva barnet vil selv, osv. Ei venninne av meg klarte ikke å være alene om natta før hun fikk sitt eget hjem. 

Skrevet

Jeg var 13 første gang jeg var alene ei helg, da jeg var 15 var jeg alene nesten 3 uker i sommerferien. Nærmeste naboer visste at jeg var alene, og besteforeldre bodde 5 minutter unna. Var alene hjemme opptil 8 timer på dagtid fra jeg var 7 år, sfo var ikke «oppfunnet» på 70-tallet, og foreldrene mine kunne ikke alltid ta fri på planleggingsdager o.l.

Anonymkode: 1769b...64a

Skrevet

Mine barn er ikke så store enda at det er snakk om å være alene hjemme en natt, men selv var jeg 19 år da jeg sov helt alene første gang. Hadde sovet alene med venner eller kjæreste før den tid, men husker ikke alderen.

Anonymkode: c9099...8f9

• Liker 1
Skrevet

Var 16 selv. Hadde ei venninne på overnatting. Det ble baluba.

Naboen pleide å la barna sine være alene om natten fra de var ca. 14, fordi hun syntes det var viktigere med alenetid med kjæresten sin. Det ble mye fest, bråk, sykkeltyverier, voldtekt og politi...

Anonymkode: 65e01...db5

• Liker 1
Skrevet

Selv var jeg vel i 16-årsalderen før jeg var alene en hel natt. Men var mye yngre da jeg hadde ansvar hjemme (sovende) mellom mamma dro på nattevakt og pappa kom fra kveldsvakt. Mine barn våkner ikke av f.eks brannalarm enda (eldste er 13), så det er ikke aktuelt å dra fra dem om natten enda. Tror vi må kjøre årlig nattlig brannøvelse🤪 Utover det tenker jeg at det hadde gått fint i 13-årsalderen så lenge man f.eks har kjente naboer som er informert og stiller opp om det plutselig skulle være en krise.

Anonymkode: 234ec...a65

• Liker 1
Skrevet

15 og fortsatt ikke vært alene 

Anonymkode: 01abb...32f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var 13 første gang jeg var alene ei helg, da jeg var 15 var jeg alene nesten 3 uker i sommerferien. Nærmeste naboer visste at jeg var alene, og besteforeldre bodde 5 minutter unna. Var alene hjemme opptil 8 timer på dagtid fra jeg var 7 år, sfo var ikke «oppfunnet» på 70-tallet, og foreldrene mine kunne ikke alltid ta fri på planleggingsdager o.l.

Anonymkode: 1769b...64a

Å være alene hjemme på dagtid, dvs. i "oppholdet" mellom skolen og når foreldre kommer hjem, synes jeg er helt greit. Og det er helt greit å trene seg på det.

Problemstillingen her gjaldt overnatting, i helgen, med foresatt langt unna på tur. Selv om noen 12-åringer er ganske ansvarlige, så ser jeg også at det ansvaret har grenser. 

Vårt barn er veldig sosialt, ekstremt aktiv på alle sosiale medier, og har tidligere blitt irettesatt mtp. ting som er blitt lagt ut. Jeg ser for meg en situasjon der det fort går "gjetord" om at huset er tomt, og folk kommer innom.

Skrevet

Eldste her er 15. og jeg vil ikke la henne være alene hjemme over natta. Jeg stoler på henne, men kan jo ikke vite hva andre ungdom kan finne på om de vet at det er noen som er alene hjemme. Datteren min ville nok imidlertid veldig gjerne hatt en helg med huset helt for seg selv.

Anonymkode: 262eb...77e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...