Gå til innhold

Statens innkrevingssentral

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Kan statens innkrevingssentral ta pant i en bolig som banken har 100 % pant i.

Har solgt huset mitt og nå når betalingen skal ordnes har det blitt et problem på grunn av at statens innkrevingssentral har tatt pant i boligen og det samme har jo banken, derfor går det ikk opp.

Det som og er rart er at det står registrert at det ble gjort i 2002. Vet det da ble sendt over til de da, men så ordnet jeg opp med lånekassen og jeg trodde sefølgelig det da ble borte.

Så nå i begynnelsen av 2005 ble det tull igjen, sendte masse søknader til lånekassa med all nødvendig dokumentasjon, men fikk bare brev tilbake hver gang om at noe mangla selv om det ble sendt flere ganger. Så statens innkrevingssentral kom inn i bildet igjen, denne gangen fikk jeg kun beskjed om at de skull trekke meg fra attføringa mi med nesten 1000 kr i måneden, var ikke noe om pant i bolig. Så jeg tenkte at da kunne det bare stå sånn, siden jeg ikke fikk noe særlig kontakt med lånekassa.

Lurer bare litt på hva slags rettigheter jeg har og hva de kan gjøre.

Nå er jeg student, kan da lånet bli overført fra statens innkrevingssentral tilbake til lånekassa igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det først kommet til innkrevingssentralen går det aldri tilbake til Lånekassa igjen, nei.

Når det gjelder pant, kommer det jo an på hvem som har prioritet ifht tilnglysning, og om innkrevingssentralen har opplåningsrett dersom de har 1.prioritet (siden du sier det er to separate saker). Det er jo bare å sjekke opp.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Har det først kommet til innkrevingssentralen går det aldri tilbake til Lånekassa igjen, nei.

Jo det kan det, det enkleste er å ringe innkrevningsavdelingen hos lånekassa og snakke med dem om det.

Skrevet
Jo det kan det, det enkleste er å ringe innkrevningsavdelingen hos lånekassa og snakke med dem om det.

Det stemmer, du kan ordne opp enten ved å betale de ubetalte terminbeløpene, eller ved å dokumentere rett til betalingsutsettelse for de ubetalte terminbeløpene.

Når det gjelder pantet, bør du sjekke opp det som "kulius" sier lengre oppe.

Skrevet

Det høres rart ut at det skal være et problem å få solgt et hus som er overbeheftet. De aller fleste kreditorene vet jo at et frivillig salg gir bedre dekning enn et tvangssalg. Det vanlige er jo å akseptere å slette pantet ved salget, så lenge kjøpesummen går til dekning av heftelsene så langt summen rekker. Dekningen skal skje i henhold til den tinglyste prioriteten. Først får ofte megler sitt, så kommunen (legalpant på vann/avløpsavgifter osv. dersom du skylder dem noe, så kommer ofte banklån osv.)

Det høres ut som det er noe misforståelse, med mindre det ikke aksepteres sletting pga at det anses å være et "gavesalg". Dette er jo en jobb som megler skal ta seg av, dersom du benytter en slik (de tar seg så godt betalt at noe må de jo gjøre.)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Når det gjelder pant i boligen er det vel ikke mulig at flere har den samme panten, så da vil vel den som tok pant sist ikke ha noen rettigheter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...