Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #1 Skrevet 7. oktober 2002 Vi fikk akkurat NRK lisens - og adressekontroll på døra her hos oss. De krevde at vi begynner å betale lisensen her. Noe vi selvsagt har lurt oss unna til nå. Det er nå en ting. Men de hadde plutselig opplysninger om navn til både meg og sambo, og at vi var samboere. Har de sånt i papirene sine, eller er det ikke slik at de heller er blitt tipset om oss? Vi måtte også gi fra oss personnummer og telefonnummer. Var det ikke nettopp i dag på radioen om lisens og at det ville bli gransket når de ba om personnummer og andre personlig informasjon? Vi er ikke registrert som samboere, og har ikke tv, video, telefon eller noe annet registrert i vårt navn. Er det da noen som har sladret på oss? Selvfølgelig burde vi vært greie nok og betalt tv-lisens da vi flyttet ilag, men om man klarer å unngå å betale 1000-lappen i året, så gjør man jo det. Det er da vel flere i Norges land som gjør, eller hva? Vi mener noen har tipset dem. Men har de KRAV på å få vite personlige opplysninger om oss, egentlig??.....
Kristian (71) Skrevet 7. oktober 2002 #2 Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har vondt for å tro at noen har "tystet" om dere, men det sier seg vel selv at man en eller annen gang vil bli oppdaget. Jeg gikk selv i 4 år uten å betale lisens da jeg hadde en tv som var arvet og ergo ingen registreringer på meg, før det plutselig en dag lå en lapp i posten om at lisenskontrollen hadde vært på døren min. Jeg mener å ha lest en gang at det ofte er pensjonister som jobber for lisenskontoret og disse sitter med lister over de som betaler lisens på de forskjellige adressene. bor du i en bygård f.eks. er det da enkelt for en som har god tid på dagen til å gå å lese på dørklokkene og sammenlikne med regstreringene i abonnements listene. Sannsynligheten for at folk ikke har TV i dag er liten, så de rett og slett tar sjansen på å kontrolere de som ikke står oppført. Er det mulig å se inn i leiligheten deres kan de jo også stå utenfor om kvelden og se at lyset stadig endrer seg i leiligheten deres, som regel et klart tegn på at man har tv. Som regel vil da folk velge å betal lisensen fremfor å vente til kontroløren kommer igjen. Vær klar over at en kontrolør fra NRK lisenskontoret ikke har noen myndighet til å komme inn i deres leilighet om dere ikke samtykker. Det er sure penger ja, men en gang må man begynne å betale.
Gjest Anti-NRK Skrevet 7. oktober 2002 #3 Skrevet 7. oktober 2002 Jeg skal ALDRI betale den nazi-lisensen!!!!! :evil: :evil: :evil:
Gjest Lea Skrevet 7. oktober 2002 #4 Skrevet 7. oktober 2002 NRK har folk som går rundt og sjekker i blokker o.l. Vi fikk en gang en lapp på døra mens vi var ute. Der hadde de fylt ut navn og sånt og minnet oss på TV-lisensen (som vi aldri hadde betalt). Så lenge det står navn på postkasse eller ringeklokke så er det nok ingen sak å finne ut at dere er samboere. Tviler på at noen har "tystet". Hvem i svarte er det som holder styr på om dere betaler lisens eller ikke da?
Morgan Skrevet 7. oktober 2002 #5 Skrevet 7. oktober 2002 Lisensen er for apparatet,ikke kanalene du tar inn.Dette har folk veldig vanskelig for å forstå.Å la være å betale lisens for tv-mottaker/tuner kan politianmeldes av kontrollørene.Alt dette finner du i Kringkastingsloven på NRK sine websider.
Gjest Duchess Skrevet 8. oktober 2002 #6 Skrevet 8. oktober 2002 En god grunn til at jeg ikke hadde navnet mitt på ringeklokka da jeg bodde i blokk
Gjest Starya Skrevet 8. oktober 2002 #7 Skrevet 8. oktober 2002 Lisensen er dum. Hadde et styggere ord på tunga, men føler jeg bør beherske meg... Altså, vi har et tv-apparat, og må derfor betale en avgift til en bestemt kanal, uavhengig av om du ser på den eller ikke. Det er som om du skulle ha en kaffe-trakter, og så måtte betale en årlig avgift til Friele for å få ha den i huset. Selv om du bare drikker krone-kaffe...
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2002 #8 Skrevet 8. oktober 2002 Det hjelper ikke å la være å ha navn på døra de. Nrk får de opplysningene de vil fra folkeregister bla. Om jeg som betaler flytter og melder adr.forandring til NRK, så sier det seg selv at andre flytter inn med tv. Det gikk an å lure seg vekk før, men nå går det ikke lenger. Hvem gidder å være redd for at det ringer på under dagsrevyen? Reglene er nå slik at vi skal betale, jeg betaler, om ikke av glede, men av plikt. Om alle gjorde det samme så kansje det ble billigere.
Snuppelure Skrevet 9. oktober 2002 #9 Skrevet 9. oktober 2002 Kjære gjest. NRK samordner ikke listene sine med folkeregistret. Det har data-tilsynet sagt nei til. Så kontrollen foregår som beskrevet tidligere her, ved pensjonister og ringeklokker. P.S dere som ikke betaler sparer ikke bare 1000 kr i året, men nærmere 2000 :-) Føler at dette har noe med å bli voksen å gjøre jeg. Da jeg var student snek jeg meg unna som mange andre. Men nå som jeg er gift, full jobb, og rellativt møbelert hjem, ja da synes jeg det er ekkelt å snike unna. Snek også på trikken da jeg var 16, nå synes jeg det er unødvendg og litt teit.
Gjest care Skrevet 9. oktober 2002 #10 Skrevet 9. oktober 2002 Noe jeg har lagt merke til er at NRK begynner å få spondet noen av sine programmer. Er dette riktig? Skal både folket og næringslivet betale? Og er det riktig av en statlig kanal å ta inn sponserpenger? Dette begynner å bli ergelig.
Snuppelure Skrevet 9. oktober 2002 #11 Skrevet 9. oktober 2002 Helt rett NRK kan sende sponsede programmer. Sponsing er ikke det samme som reklame. Sponsing skal være en kort plakat som kun består av firma logo/navn, ikke noe mer. Da omfattes det ikke av reklameforbud i statskanalen. Slik er reglene, forstå logikken i det den som kan :-)
Nelle Skrevet 9. oktober 2002 #12 Skrevet 9. oktober 2002 Synes Staryas sammenlikning med kaffetrakter/kaffeprodusent var glimrende!! Har ofte lurt på hvor logikken er mht NRK-lisensen -og har selvsagt aldri giddet å betale. Registrerte TV'en min på pappa da jeg kjøpte den i og med han har TV fra før, og har lov til å ha to apprater i samme hus. Forteller selvsagt ingen at det er jeg som bruker TV'en. Noe som forøvrig iriterer meg noe helt grensesløst er diskrimineringen overfor dikstrikts-Norge som blir så satans tydelig i denne lisens ordningen. For de som ikke har kabel eller parabol: NRK markedsfører to kanaler -men har ikke sørget for utbygging så alle får inn disse kanalene. Men når det gjelder å kreve inn penger blir selvsagt ikke dette tatt hensyn til! Man skal jo faen meg betale full pris uansett -og når NRK da i tillegg har tatt vekk de fleste av sine filmer (f.eks) på NRK 1, for nå å sende disse på NRK 2 -og SAMTIDIG markedsfører NRK 2 som "Hele Norges Filmkanal" på NRK 1 (slik at alle vi som ikke får inn NRK 2 virkelig kan sitte der og se hva vi går glipp av) -da er det faen meg ikke rart jeg ikke gidder å betale den jævla lisensen! På NRK 1 er det jo bare sport om dagen (og det er det forøvrig på TV 2 også -nesten iallfall). *ønske seg parabol!* Nelle
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2002 #13 Skrevet 9. oktober 2002 Godt poeng, Nelle! Moren min har ikke NRK2, og ofte blir både hun, og jeg når jeg er på besøk, lurt når de på NRK1 reklamerer for program eller filmer som skal gå på NRK2. Det er som om de sier: "Ædda bædda, se hva vi skal sende.. Men det får ikke duuu se! Ha ha ha!" :evil:
Gjest Hege Skrevet 9. oktober 2002 #14 Skrevet 9. oktober 2002 Jeg er også kraftig irritert på NRK lisensen. Får bare inn NRK1, men må betale fullpris likevel. Visste dere at om du ikke har TV, men en videospiller, må dere betale lisens? Fordi en videospiller kan ta inn tvsignaler. Og så sier de at vi ikke betaler for programmene, men for å ha apparat..
Gjest Nrklisensbetaler Skrevet 9. oktober 2002 #15 Skrevet 9. oktober 2002 Det er vel ikke for at vidiospiller kan tainn signal. men for at det er meget stor sannsynlighet for at du har tv når du har video? Man går ikke for å kjøpe vidio om man ikke har tv? (normalt) Da har jeg misforstått ang. lisemsen. Jeg synes jeg hører rautinga til han Førde, om at skal NRK klara å følje med i å lage program, så treng dei endå meire lisenspenger?
Gjest Rani Skrevet 9. oktober 2002 #16 Skrevet 9. oktober 2002 Det er vel ikke for at vidiospiller kan tainn signal. men for at det er meget stor sannsynlighet for at du har tv når du har video? Dette argumentet holder ikke. Du kan ha en monitor. Grunnen til at du skal betale for en videomaskin er at staten skal melke folk mest mulig. Jeg han ha en videomaskin uten å ha TV. 15 oktober er det slik for meg. Da mister jeg analog TV og må betale enda mer for å gå over til digitalt. Om jeg ikke gjør det sitter jeg der med en tv jeg bare kan se video på. Men betale må jeg :evil: "Sannsylighet for" holder bare ikke. Jeg ble en gang krevd lisens for et og et halvt år fordi jeg meldte fra da jeg kjøpe TV. Jeg hadde vært uten ganske lenge. Jeg ringte dem og spurte om dette og fikk til svar at jeg sansynligvis hadde hatt TV hele tiden, så jeg ble etterliknet. Jeg ble forbannet og solgte dritten igjen. Da fikk jeg problemer med å bevise at den var solgt, men klarte det ved å si at jeg desverre ikke hadde fått adressen til selgeren. Etter ei stund kjøpte jeg apparat igjen, men da meldte jeg ikke fra.
Gjest Starya Skrevet 9. oktober 2002 #17 Skrevet 9. oktober 2002 Da jeg var gift meldte vi faktisk fra selv, samboeren var livredd for å få noen på døra.. Megapyse. Men, da skrev vi et brev der vi hevdet å ha anskaffet et gammelt svart-hvitt tv, så vi betalte litt mindre. Da jeg flyttet for meg selv meldte jeg ikke fra. Jeg levde lykkelig uten lisens, helt til jeg kjøpte meg ny video. Jeg glemte at også det kjøpet ble registrert... :evil: De sier ofte at man betaler for å ha tv, men når spørsmålet om video osv dukker opp, så heter det seg at man betaler for å ha en mottaker av et el. annet slag. Sleipe jæv....
Gjest Lisenstrollet Skrevet 9. oktober 2002 #18 Skrevet 9. oktober 2002 Ikke er tv'n min registrert på meg, ikke er videoen registrert på meg, ikke engang jeg er registrert på denne adressen hvor jeg bor. Men allikavell kom lisensfuten på døra og visste alt om meg og tv'n min. :evil: Åssen i all verden får de det til???? :o Så nå må jeg visst betale......sa lisensfuten....meeeeeen....vi skal nå bli både en og to og tre om den saken
Elefantina Skrevet 10. oktober 2002 #19 Skrevet 10. oktober 2002 Tv'n har vi kjøpt i Sverige og videospilleren har jeg fått, så til nå har vi klart å snike oss unna! *Får plutselig litt dårlig samvittighet* For to dager siden kjøpte vi oss DVD-spiller. Denne ble selvfølgelig registrert med navn og adresse på samboeren min. Melder de det til NRK slik at vi nå må begynne å betale lisens? Vil i så fall bare betale kvart lisens, for jeg får ikke inn NRK2, og NRK 1 har skikkelig dårlige signaler!
Gjest dr. ian Skrevet 10. oktober 2002 #20 Skrevet 10. oktober 2002 Jeg synes forsåvidt lisens er helt greit, jeg Befriende å ha en (stort sett) reklamefri kanal, og nrk leverer jævlig bra tv for tiden. Men det kunne kanskje være en tanke å fjerne denne underlige tilknytningen til tv-apparatet, og få lisensen over på vanlig skatt i stedet? dorian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå