AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #1 Skrevet 18. september 2021 Prøver på nytt, siden det forrige innlegget ble slettet. Jeg tenker hovedsaklig på de som jobber i ungdomsskole/vgs. Er det ikke tøft? Jeg forstår at det kommer mye an på hvilken skole man jobber på, men jeg har jo lest mange saker om lærere som har blitt utsatt for vold. Så jeg tenker at de som tør, er tøffe folk og kanskje ikke redde for å ta en støyt? Hva tenker dere? Tenk å bli ufør pga vold fra elever da, det må jo være grusomt. Læreren alle sviktet - Dagens Perspektiv Anonymkode: ae1d0...b96
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Jeg jobber på barneskole, da. Men ja, det er helt hårreisende. Jobbet som vikar på en skole en gang, og fikk høre om en lignende historie. Det var ikke snakk om vold, da, men en lærer som hadde måtte være veldig streng med en elev som bare herja og forstyrra. Fylkesmann ble kontakta, lærer ble tatt ut av undervisning plutselig. Og det ble skikkelig stor sak ut av det. Læreren følte seg ikke hørt. Masse styr. Hn fortalte at hn måtte gå til psykolog for å takle det hele. Og dette var en lærer som hadde jobba i 30 år. Aldri fått klager, aldri opplevd noe lignende før. Så noe skjer som ikke er greit. Den 9a-paragrafen kan brukes på en jævlig måte. Før i tida hadde lærere mer makt og respekt. Nå skal det sies at noen metoder som var aksepterte da, ikke er greit nå da. Før kunne lærere bruke pekestokken, som skremte elever til å oppføre seg, eller elever kunne kastes ut av klasserommet og fikk vandre rundt i gangene for seg selv. Ingen foreldre reagerte på det. I dag er jo ikke det greit, så klart. Og jeg er enig i det. Men da er det enda en ting for læreren å håndtere. Jeg underviser noen timer i en klasse med en utagerende elev. Vi har ikke lov til å gjøre noen ting. Og hvis noen gjør noe, kan eleven angripe. Så det er bedre at eleven raserer hele klasserommet enn at læreren griper inn. Man kan ikke gjøre noe som helst. Skolen og lærerrollen har forandret seg, og elevene har fått flere rettigheter. Det er bra. Men da må lærerne få hjelp. Før kunne som sagt lærerne skremme elevene til å oppføre seg, eller kaste elevene på dør, så mye av problemene forsvant på den måten. Men nå skal ting løses på en annen måte, samtidig som lærerne ikke har verktøyene til det. Det bør komme vernepleiere inn i skolen, som tar seg av disse elevene. Kanskje ikke så lett i videregående, men vet man at noen elever kan oppføre seg trøblete, så kan de ikke gå rundt "fritt". Anonymkode: 16918...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Vel nå er det ikke slik i alle klasse eller på alle skoler. Men at man kan være uheldig å oppleve det som lærer ja, uten tvil. Det kan man og i veldig mange yrker innen helsevesenet også, har selv opplevd det x flere. Forskjellen er kanskje at lærerrollen har utviklet seg til å bli noe annet enn det den opprinnelig var. Man skal være en omsorgsperson for elevene nå, ikke en autoritær lærer lenger. Og ja verktøyene mangler for mange. Men de fleste gutter går ikke rundt og er voldelige, hverken på skole eller fritid. Men sier seg selv at som lærer gjennom mange år så er sjansen stor for å komme borti noen sånne. Anonymkode: fbe56...adc 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Jeg jobber på spesialskole, og blir slått, sparket, bitt og skallet hver eneste uke. Jeg har flere bittarr på kroppen som aldri kommer til å gå bort. Likevel er vi alltid for lite personal, noe som fører til flere skader. Veldig frustrerende.. Anonymkode: 63e43...e3b
Hengebuksvinet Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Jeg har vært ungdomsskolelærer, hatt klasser på mellom 26-30 elever siste 15 årene. Kjenner meg ikke igjen i en sånn beskrivelse av hverdagen. Har hatt urolige og aktive elever, men ingen jeg ikke har følt jeg har hatt en god relasjon til. (Det eneste som plaget meg med lærerrollen er at den bare eser ut, og blir større og større). Har inntrykk av at det er mer vold på 5-7. Kjenner en dame som sier at de opplever vold flere ganger i uka, på mellomtrinnet. Altså elev- voksen vold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå