Gå til innhold

Hvorfor klarer jeg knebøy med manual men ikke med stang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før sommeren begynte jeg med regelmessig styrketrening. Nybegynner. Jeg er svært overvektig og ikke minst svak. Klarte 12 kg med manual, da 12 repetisjoner på 3 sett. Dette var blytungt. Men jeg fortsatte likevel. I dag klarer jeg 18 kg, da 10 repetisjoner på 3 sett. De siste repetisjonene på siste settet klarer jeg så vidt. 

Tenkte i dag når det var tomt på gymmet at jeg skulle prøve med stang. Prøvde det første gang jeg var på senteret, fordi den personlige treneren min mente jeg klarte det. Men gjorde jo ikke det, kom overhodet ikke dypt nok, klarte ikke engang å få hoftene parallelt med knærne. Han mente det ikke gjorde noe men er jo litt uenig der. Jeg kom så vidt ned og det så helt teit ut. 

Fikk meg en nedtur i dag når der ikke er NOE forbedring med stang. Selv om jeg har blitt sterkere, så er knebøyen min med stang like elendig. Hadde ikke sjans å komme meg ned. Var så vidt jeg klarte det, og når jeg så vidt klarte å få hoftene parallelt med knærne, så kjente jeg at jeg ikke hadde nubbesjans til å komme meg opp igjen. Ene gangen klarte jeg det, men da falt jeg så langt frem med overkroppen. 

Føler meg skikkelig dritt nå og kjenner jeg tviler sterkt på meg selv. Alle andre damer klarer å ta stanga første gang de er på trening virker det som, de kommer dypt nok og alt det der. Men jeg klarer det ikke. Jeg er ganske fleksibel og jeg er ikke så stor at f.eks magen min er i veien. Jeg tar 95 kg i beinpress, da 10 x 3. Gråter som bare det nå og har nesten ikke lyst tilbake på trening.. Teknikken min er helt plettfri når jeg tar knebøy med manual. Kommer dypt, forbi parallell, overkroppen faller ikke frem etc. Jeg vil så gjerne bli god på styrketrening men jeg føler meg passe mislykka nå. :( Programmet jeg har er et fullkroppsprogram med styrkeøvelser, som jeg trener 2-3 ganger i uken. 

Anonymkode: 74be8...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før sommeren begynte jeg med regelmessig styrketrening. Nybegynner. Jeg er svært overvektig og ikke minst svak. Klarte 12 kg med manual, da 12 repetisjoner på 3 sett. Dette var blytungt. Men jeg fortsatte likevel. I dag klarer jeg 18 kg, da 10 repetisjoner på 3 sett. De siste repetisjonene på siste settet klarer jeg så vidt. 

Tenkte i dag når det var tomt på gymmet at jeg skulle prøve med stang. Prøvde det første gang jeg var på senteret, fordi den personlige treneren min mente jeg klarte det. Men gjorde jo ikke det, kom overhodet ikke dypt nok, klarte ikke engang å få hoftene parallelt med knærne. Han mente det ikke gjorde noe men er jo litt uenig der. Jeg kom så vidt ned og det så helt teit ut. 

Fikk meg en nedtur i dag når der ikke er NOE forbedring med stang. Selv om jeg har blitt sterkere, så er knebøyen min med stang like elendig. Hadde ikke sjans å komme meg ned. Var så vidt jeg klarte det, og når jeg så vidt klarte å få hoftene parallelt med knærne, så kjente jeg at jeg ikke hadde nubbesjans til å komme meg opp igjen. Ene gangen klarte jeg det, men da falt jeg så langt frem med overkroppen. 

Føler meg skikkelig dritt nå og kjenner jeg tviler sterkt på meg selv. Alle andre damer klarer å ta stanga første gang de er på trening virker det som, de kommer dypt nok og alt det der. Men jeg klarer det ikke. Jeg er ganske fleksibel og jeg er ikke så stor at f.eks magen min er i veien. Jeg tar 95 kg i beinpress, da 10 x 3. Gråter som bare det nå og har nesten ikke lyst tilbake på trening.. Teknikken min er helt plettfri når jeg tar knebøy med manual. Kommer dypt, forbi parallell, overkroppen faller ikke frem etc. Jeg vil så gjerne bli god på styrketrening men jeg føler meg passe mislykka nå. :( Programmet jeg har er et fullkroppsprogram med styrkeøvelser, som jeg trener 2-3 ganger i uken. 

Hvordan holder du manualen(e)?

Knebøy er en teknisk krevende øvelse, og det krever litt trening før den sitter. Jeg ville nok ikke gitt opp all trening bare for dette 🙂

Her er det trening og trening og atter trening på den øvelsen som er vanskelig som skal til. Gjerne med en personlig trener som kan gi deg noen gode "cues" som med ett kan gjøre øvelsen mye enklere for deg 👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler, her er det nok teknikken og eventuelt bevegelighet som bremser deg. Anbefaler å fortsette å forsøke med stang, men ikke gå dypere enn det du får til med god teknikk.

Husk å regne med vekta på stanga, standard stenger veier 20kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (5 minutter siden):

Knebøy er en teknisk krevende øvelse, og det krever litt trening før den sitter. Jeg ville nok ikke gitt opp all trening bare for dette 🙂

Her er det trening og trening og atter trening på den øvelsen som er vanskelig som skal til. Gjerne med en personlig trener som kan gi deg noen gode "cues" som med ett kan gjøre øvelsen mye enklere for deg 👍

Dette👍🏻

Fort gjort å undervurdere hvor teknisk et godt gjennomført knebøy er. Alt fra bredde på bena, vinkel på føtter, knærne ut og ikke innover rotert, «riktig» vinkel på overkropp, ikke minst pust og bukpress etc etc.

et godt gjennomført knebøy har mange elementer i seg 😊

Prøv med et kosteskaft feks. Bruk gjerne en benk i riktig høyde bak deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (10 minutter siden):

Holden den foran meg, tett til brystet. 

Men hvordan skal jeg øve når det er for tungt med stanga? :( Når er jeg sterk nok til å kunne komme nogen lunde ned i dybde med stang? Jeg kommer aldri til å tørre å prøve når det er folk på senteret, og 95% av gangene jeg er der så er det jo folk der. Jeg har trent med en personlig trener, og han skrøt av teknikken min, men når jeg filmet og så det selv så ble jeg helt paff og forsto hvorfor noen av gutta der lo av meg. Ikke kommer jeg langt nok ned, kroppen lener seg frem etc. Ser ut som en dårlig good morning. 

Pappi skrev (3 minutter siden):

Enig med forrige taler, her er det nok teknikken og eventuelt bevegelighet som bremser deg. Anbefaler å fortsette å forsøke med stang, men ikke gå dypere enn det du får til med god teknikk.

Husk å regne med vekta på stanga, standard stenger veier 20kg.

Takk for svar, har kun brukt stanga, ikke lagt til vekt. 

sicario skrev (1 minutt siden):

Dette👍🏻

Fort gjort å undervurdere hvor teknisk et godt gjennomført knebøy er. Alt fra bredde på bena, vinkel på føtter, knærne ut og ikke innover rotert, «riktig» vinkel på overkropp, ikke minst pust og bukpress etc etc.

et godt gjennomført knebøy har mange elementer i seg 😊

Prøv med et kosteskaft feks. Bruk gjerne en benk i riktig høyde bak deg. 

Skal prøve med kosteskaft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med kosteskaft nå. Teknikken er like dårlig som med stang. Er litt letta, for det betyr jo at det ikke er styrken som er problemet, men samtidig ikke letta fordi da har jeg tydeligvis enda en jobb å gjøre. Nesten som det frister å bare holde seg til manual en god stund fremover, men skal jeg bli god med stang så må jeg nesten trene på det.. 

Jeg er i utgangspunktet ganske fleksibel. Setter meg lett ned på huk samtidig som hælene er godt plantet i bakken. Hva er det jeg må trene pÅ? Takk for rådet angående å øve med kosteskaft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det samme problemet i starten men drev aktivt med styrkeløft til slutt så det gikk bra til slutt 😊

Vil tro at hvis du fokuserer på å stramme kjernen, presse albuene hardt framover og å sette deg ned ved å presse knærne utover samt å legge to vektskiver under hælene så vil det hjelpe. Hvis du også ser skrått oppover så kan det hjelpe. Ja jeg vet at man skal ha nøytral nakke og blikk under en perfekt knebøy men mange av oss har ikke like gode forutsetninger anatomisk sett til å gjøre tekstbokbevegelser.

For min del så har jeg lange lårbein, stram akilles og stram brystmusklatur. Jeg må derfor bruke veldig mye fokus på å presse albuene fram for å klare å holde ryggen og overkroppen oppreist slik at jeg kan sette med ned og ikke bak i en knebøy.

Okei så til dette med knærne. Stå ganske bredt og med tærne pekende litt utover. Mye utover hvis du må. I stedet for at du tenker at du setter deg ned, tenk at du skal dytte knærne dine utover. Noen synes at akkurat dette er lettere med en strikk mellom knærne fordi det kjennes bedre. Men ja, sett deg ved å presse knærne utover. Når du går opp så skal du gå opp ved å presse knærne utover. På denne måten setter du deg mellom beina dine og ikke bakover slik mange fort gjør i en dårlig utført knebøy hvor de også mister kjernen og faller forover med overkroppen.

Kjernen skal være på hele tiden.

Legg noen under hælene, feks en vektskive, for å heve akillesen. Mange har for stram akilles til å klare å utføre knebøy.

Kan hende det er kronglete forklart, men prøv.

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ikke samme øvelse. 

hvis du holder vektene noelunde likt som stangen og gjennomfører bevegelsen ganske likt så skulle du vært nærmt hverandre, men det vil aldri bli likt fordi vekten er fordelt skjellen fra en stang med vekter og manualer.,

Vi liker å tro at vi trener noen få muskler, men vi har 600 ulike muskler i kroppen og i bekken og rompe er det mange små som jobber stabiliserende. Itillegg jobber kjernen noe ulikt og arme/skuldre noe ulikt. Selve løfteteknikken vil gjøre at kan aktivisere musklene ganske forskjellig, til og med de store musklene kan aktiveres forskjellig mellom stang vs manualer på samme øvelse. Men uten å se forskjellen i teknikken er det vanskelig å påpeke hvilke muskelgrupper som jobber annerledes hos deg. 

Og derfor tipses det om at hvis du skal trene for å bli sterk må du gjøre ulike øvelser som aktiviserer ulike «støttemuskler». Og derav da bytte mellom stang og manualer og å bruke kun kroppen din som motvekt. Slynge, balansebrett og maskiner bør også brukes for å bli sterk :) 

støtter mye av det de andre har skrevet over. 

og som en siste idiot greie må du huske at stangen veier noe også og det er forskjellige stenger med forskjellige vekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Prøvde med kosteskaft nå. Teknikken er like dårlig som med stang. Er litt letta, for det betyr jo at det ikke er styrken som er problemet, men samtidig ikke letta fordi da har jeg tydeligvis enda en jobb å gjøre. Nesten som det frister å bare holde seg til manual en god stund fremover, men skal jeg bli god med stang så må jeg nesten trene på det.. 

Jeg er i utgangspunktet ganske fleksibel. Setter meg lett ned på huk samtidig som hælene er godt plantet i bakken. Hva er det jeg må trene pÅ? Takk for rådet angående å øve med kosteskaft. 

Du sier det akkurat der. Skal jeg bli bedre må jeg trene mer med stang. Jess! Bare husk riktig teknikk uansett om det er stang eller manualer. Bruk tid. Og pust riktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst gratulerer med å ha kommet i gang med regelmessig styrketrening! :) Å starte/komme i gang er det aller verste, derfra går det som regel oppover. 

Som andre har nevnt kan det være lurt å øve på teknikk med noe lettere. Å trene styrke med både frivekter og stang er noe helt annet enn å trene på apparater. Selv om begge deler er helt toppers etter min mening så krever stang og manualer både mer av  balanse og kjernemuskulatur og kan derfor være krevende i starten. Her er riktig teknikk viktig og det er det bra at du er bevisst på, samtidig så er det ingen grunn til å fortvile over at du opplever å ikke helt få det til, selv om du er bevisst på teknikken. 

Muskelminne er også viktig og kan øves opp uten å bruke tung belastning. Øv på å aktivisere rette muskler for hver øvelse, øv på å finne balansen, riktig vektpunkt og riktig pusteteknikk. Med mindre det er snakk om skader eller større avvik kan de fleste muskler øves opp til å utføre de aller fleste øvelser uten problemer, men det kan ta noen uker med "tørrtrening" før det sitter helt. 

Og til slutt så vil jeg legge til at det er ingenting feil med å trene med manualer fremfor vektstang hvis du av ulike grunner foretrekker det. Det er heller ikke slik at man nødvendigvis må høyt opp i vektbelastning for å få gode resultater da det ikke bare er mengden vekt som gjør at muskler vokser. Jeg oppnådde store resultater med et par middels tunge dumbells under koronanedstenging, til tross for at jeg tidligere hadde løftet tyngre da jeg hadde tilgang til treningssenter. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 5154e...f49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Holden den foran meg, tett til brystet

Det var mange bra svar som hadde kommet inn her nå, så jeg holder meg til å kommentere dette.

Når du holder en manual foran deg, så flytter du tyngdepunktet ganske langt frem. Faktisk lenger enn du skulle tro. Da blir det mye enklere å gjøre knebøy.

Med en gang du legger en stang på ryggen, så har du tyngdepunktet mye lenger bak enn du har når du holder manualen foran deg.

Dette gjør en del med kravene som øvelsen stiller til balanse, bevegelighet og teknikk.

Akkurat teknikktips har du fått mange av nå, så de henger jeg meg på. Og jeg ville nok fortsatt prøvd å finne noen som er god på å lære andre knebøy som kan finne ut hvor det butter og hva du bør jobbe med.

Men jobb også litt med den mentale delen. Drit en lang stygg en i folk som ser på deg når du øver. Du øver jo for å bli bedre. Det er svært få som er perfekte første gangen de gjør knebøy.

Jeg har tryna fremover i knebøystativet under frontbøy så hele senteret rista, jeg har måttet krype ut av senteret og bli kjørt rundt på Norges Idrettshøgskole på en varetralle etter at ryggen røyk på oppvarming i markløft, og jeg har rett og slett fortsatt ikke bevegelighet eller anatomi som gjør at jeg kan ta en teknisk god knebøy. Etter år med øving. Jeg har faktisk gitt opp knebøy.

Det er ikke noe nederlag, og de som ler kan bare sette seg naken på ei maurtue i skogen for min del!

Dette får du til, stå på! 🙂👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at racket har støtter som skal ta stanga om du ikke kommer deg opp? Mange tror disse støttene er til markløft eller å sitte på, men de er gode å ha til mye. Jeg bruker å ha de klare når jeg øker på stanga, i tilfelle jeg får problemer på vei opp. Øv deg på å komme ned, la stanga bli på støttene og prøv igjen. 

Anonymkode: 9b3ab...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var frontbøy en god vei til knebøy! Altså frontbøy med stang. Teknisk enklere enn knebøy, tar ikke like godt på rumpa, men du opplever progresjon og får bygd litt selvtillit. Jeg gikk ikke over til knebøy før jeg begynte å stagnere i frontbøy faktisk, tok altså et par år. 😅

Det var fortsatt teknisk annerledes å gå over til knebøy, men da hadde jeg mer selvtillit, og syns det var gøy å være opphengt i teknikk. Og mye satt jo godt.

Så prøv gjerne det! Ikke utsett knebøyen i to år slik jeg gjorde, men kjør litt front til du er trygg på den (noen økter) og avslutt settene med teknikkterp på knebøy. 

Fordelen med frontbøy er at det er lett å slippe vektene hvis du føler du kollapser. Og ja, bruk racks til støtte! Sett de så lavt at du kan bøye til parallell, men høyt nok til at du ikke tror du knekker ryggen hvis du failer. 😅 

Trene med kosteskaft er også lurt. :)

Alle har vært der du er, det er ikke flaut eller rart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knebøy med stang er vanskelig! Jeg har nylig begynt å trene igjen og har ikke sjans, øktene mine består stort sett av å øve inn teknikk og pust igjen. Det er demotiverende, men tenk på følelsen den dagen vi klarer det! Jobb med kroppen så faller det på plass.

Anonymkode: e7f0f...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må alle som har problemer med knebøy se, 2 videoer som forklarer veldig bra :

http://fitnessbloggen.no/derfor-foles-kneboy-totalt-elendig/

Anonymkode: 1c4ca...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...