Gå til innhold

Må jeg skatte av gevinst ved salg av bolig i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet jeg er folkeregistrert på og bor i nå, men hva skjer om jeg flytter til kjæresten og folkeregistrerer meg på hennes adresse? Må jeg skatte ved salg av bolig selv om jeg ikke har leid den ut? Si jeg bor hos henne i 3 år.

Anonymkode: 2ce37...36a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gjøre som Ropstad og flytte til gutterommet da?

Anonymkode: 981f9...fcf

• Liker 2
Skrevet

Ja det må du 

Anonymkode: cf8c1...728

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg eier en leilighet jeg er folkeregistrert på og bor i nå, men hva skjer om jeg flytter til kjæresten og folkeregistrerer meg på hennes adresse? Må jeg skatte ved salg av bolig selv om jeg ikke har leid den ut? Si jeg bor hos henne i 3 år.

Ja, det er bostedsadresse som teller, ikke leieinntekter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anonymkode: 

Du må ha bodd 1 av de 2 siste årene selv i leligheta. Om du flytter ut må du selge m overtakelse før det har gått et år. Etter dette er det skattepliktig 

Anonymkode: b7bd1...42c

Skrevet

Ok, så da må jeg stå folkeregistrert på den boligen jeg eier for å unngå å skatte ved salg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så da må jeg stå folkeregistrert på den boligen jeg eier for å unngå å skatte ved salg?

Du må faktisk bo i boligen.

Anonymkode: 1b93d...fb3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må faktisk bo i boligen.

Anonymkode: 1b93d...fb3

Ja, jeg skal bo litt der også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg skal bo litt der også.

Du kan bo hos kjæresten din i 1 år før boligen må være solgt og du slipper å skatte av salget. Regelen sier at du må ha bodd der i 1 av de 2 siste årene.

Anonymkode: 7467b...87e

Skrevet

Ja det må du med mindre du har bodd der i ett år de siste 2 årene. I teorien kan du vente 1år etter du offisielt flyttet ut før du selger. Men da er dato som gjelder og du må da få de som overta innen datoen for 1års utflytning. 

Skrevet
DaddyDom skrev (1 minutt siden):

Ja det må du med mindre du har bodd der i ett år de siste 2 årene. I teorien kan du vente 1år etter du offisielt flyttet ut før du selger. Men da er dato som gjelder og du må da få de som overta innen datoen for 1års utflytning. 

Hvordan vet de hvilken dato jeg flytta ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet de hvilken dato jeg flytta ut?

Når du endret flytting i folkeregisteret. Det blir det offisielle for utflytt også overførsel av skjøte blir det offisielle når noen andre har overtatt boligen din. 

Skal du bo litt i boligen din så ser jeg ikke problemet. Da bor du bare der også er du ofte på besøk hos kjæresten din. Det er ikke ulovlig å være mye vekke fra din primærbolig. 

men da kan du ikke bli registrert samboere da på en annen adresse. Da må du melde flytting i folkeregisteret. 

du kan påberope deg brukshindring iform av ny jobb eller lignende. Men virker ikke som det kan brukes gyldig her. 

alternativet er å flytte ut og deretter flytte tilbake 1år i din bolig senere før du selger. Din samboer kan da også flytte. Da slipper dere å bryte opp samboerskapet. Men da må hun bo der også. 

Skrevet
DaddyDom skrev (4 minutter siden):

Når du endret flytting i folkeregisteret. Det blir det offisielle for utflytt også overførsel av skjøte blir det offisielle når noen andre har overtatt boligen din. 

Skal du bo litt i boligen din så ser jeg ikke problemet. Da bor du bare der også er du ofte på besøk hos kjæresten din. Det er ikke ulovlig å være mye vekke fra din primærbolig. 

men da kan du ikke bli registrert samboere da på en annen adresse. Da må du melde flytting i folkeregisteret. 

du kan påberope deg brukshindring iform av ny jobb eller lignende. Men virker ikke som det kan brukes gyldig her. 

alternativet er å flytte ut og deretter flytte tilbake 1år i din bolig senere før du selger. Din samboer kan da også flytte. Da slipper dere å bryte opp samboerskapet. Men da må hun bo der også. 

Tusen takk for ordentlig svar. Vet du om det er noen fordeler ved å stå registrert som samboere?

Skrevet

Bare flytt og behold gamle adresse. 

Ferdig.

Anonymkode: 81475...70e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for ordentlig svar. Vet du om det er noen fordeler ved å stå registrert som samboere?

Samboere har noe flere rettigheter ovenfor hverandre, men de er sterkest hvis man har felles barn. Google it and it shall reveal itself :) 

Gifter dere derimot kan dere bo på forskjellig adresse og samtidig ha sterke rettigheter ovenfor hverandre slik jeg tolker regelverket. Siden du eide boligen før dere ble gift har du rett på gevinsten ved salget. 

Men i teorien så kan alle disse tingene avtalefestes uten å nødvendigvis bli samboere, men noen lover trumfer andre osv. f.eks kan man lage testament som tilgodeser sin kjæreste så lenge man oppfyller pliktarven til barn om. Man kan også lage avtaler for forsørgerplikt ovenfor hverandre uten å være gift slik jeg tolker det (dette er jeg usikker på og må sjekkes med en advokat). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ferdig.

Man er pliktig å melde flytting innen åtte dager etter flytting, jf. folkeregisterloven 6-1.

Anonymkode: ed536...c62

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ferdig.

Du oppfordrer til lovbrudd.

Folkeregisterloven:

"§ 6-1.Flyttemelding

Den som endrer bosted innen en norsk kommune eller mellom norske kommuner, skal innen åtte dager etter flyttingen melde dette til skattekontoret."

Anonymkode: a138f...111

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du oppfordrer til lovbrudd.

Folkeregisterloven:

"§ 6-1.Flyttemelding

Den som endrer bosted innen en norsk kommune eller mellom norske kommuner, skal innen åtte dager etter flyttingen melde dette til skattekontoret."

Han gjør jo ikke det, jeg har sagt tydelig at jeg kommer til å være noe i min leilighet også. Jeg kan rett og slett ikke stå folkeregistrert to steder selv om jeg bor to steder!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han gjør jo ikke det, jeg har sagt tydelig at jeg kommer til å være noe i min leilighet også. Jeg kan rett og slett ikke stå folkeregistrert to steder selv om jeg bor to steder!

Se på det h*n skrev som jeg svarte på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Se på det h*n skrev som jeg svarte på.

Det må jo ses i sammenheng med alt det endre jeg har skrevet, det er jo det han har svart på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...