Gå til innhold

Bonden går meg på nervene med de hersens sauene sine inn i vår eiendom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå bodd på ladet i snart 3 år, men i år fant bonden på å slippe løs sauer på innmarksbeitet sitt hvor han tidligere kun slo gresset med traktor 2 ganger pr år men i år har sauer vært her… 

han har satt opp gjerde men sauene bråker og bjellene går meg på nervene, har bonden lov å plutselig endre hva han bruker eiendommen sinnrikt uten å i det minste gi ut nabovarsel? 
har jeg noe å klage på til megleren når jeg kjøpte huset da de ikke nevnte at sauer og andre dyr kan bli satt ut der? 

gjerdet står 10 cm fra grensen, kan jeg kreve gjerdet lenger ut?? Er det ikke en lov om 2-3 meter?

slik det er nå ønsker jeg å flytte, orker ikke flere år med slik bråk

Anonymkode: d5364...311

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du seriøs?

Anonymkode: 8025b...b15

• Liker 32
Skrevet
altflyter skrev (4 minutter siden):

Du har kjøpt bolig ved siden av en gård og så takler du ikke lyden av sauer på beite på eiendommen til naboen. Det er lov å bli sur hvis sauene kommer inn på eiendommen din, men en bonde må få lov til å ha sauene sine på beite på egen eiendom 

Bor ikke ved siden av en gård men inntil et jorde som bonden før kun har slått med traktor. Bondegården er et godt stykke herfra. 
kan han endre på hva han gjør uten å søke om endring?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du seriøs?

Ja jeg er det…

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du seriøs?

Jeg lurer på det samme... 

Anonymkode: 725a7...c61

Skrevet

Hvordan trodde du det skulle bli å bo på landet som du sier? Hvordan trodde du det skulle bli å ha en gård som nærmeste nabo?

Anonymkode: 38eb2...573

• Liker 16
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

Er egentlig du som har gjerdeplikt...

Ble litt feil overskrift, han har satt opp gjerde men det er bare 10 km fra grensen våres så sauene går innmot vår tomt

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor ikke ved siden av en gård men inntil et jorde som bonden før kun har slått med traktor. Bondegården er et godt stykke herfra. 

Da bor du ved siden av en gård. Jordene er en del av gården.

Anonymkode: 4eeab...3d1

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan trodde du det skulle bli å bo på landet som du sier? Hvordan trodde du det skulle bli å ha en gård som nærmeste nabo?

Anonymkode: 38eb2...573

Helt fint som det var da traktoren slo gresset men ikke alle sauene som er nå, er heller ikke nabo til gården den ligger et godt stykke herfra men han har jorde her 

Skrevet

Plager de deg, så flytter du. Makan. 

Anonymkode: 7e99d...109

• Liker 11
Skrevet

Ble litt feil overskrift, han har satt opp gjerde men det er bare 10 km fra grensen våres så sauene går innmot vår tomt

Så lenge de ikke er på tomten din, ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 536d4...cf5

• Liker 16
Skrevet

Da bor du ved siden av en gård. Jordene er en del av gården.

Anonymkode: 4eeab...3d1

Nei jeg bor ikke ved siden av en gård, gården er et godt stykke herfra. Er ikke sammenhengende eiendom for fonden herfra og til gården 

Skrevet

Nei jeg bor ikke ved siden av en gård, gården er et godt stykke herfra. Er ikke sammenhengende eiendom for fonden herfra og til gården 

Ingenting du kan gjøre. Snilt av naboen å sette opp gjerde, han hadde egentlig ikke trengt å gjøre det. 🙂

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke det er forskjell på regulering til beite eller til slåmark, nei. Du kan jo spørre om han kan la være neste år😄

Anonymkode: 7672d...705

• Liker 8
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

Ingenting du kan gjøre. Snilt av naboen å sette opp gjerde, han hadde egentlig ikke trengt å gjøre det. 🙂

Jo såklart må han sette opp gjerde når han endrer til sauer.

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke det er forskjell på regulering til beite eller til slåmark, nei. Du kan jo spørre om han kan la være neste år😄

Anonymkode: 7672d...705

Det må det være eller skulle hvertfall vært det, hadde aldri kjøpt huset om jeg hadde visst dette. Det skulle vel også megleren gitt informasjon om?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja jeg er det…

Det er ingen regel om at bønder må søke om å bytte fra å slå til å beite innmark. Det er helt vanlig å gjøre begge deler og det hadde blitt fryktelig byråkratisk å måtte søke hvert år/flere ganger i året.

Gjerdet kan stå på grensen. Hørt om grensegjerdet? Avstandsregelen gjelder bygg.

Innmark er en del av gården, så du er nabo med en gård.

• Liker 28
Skrevet

Får sikkert ikke solgt heller når sauene går her…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...