Gå til innhold

Lite lån og vanskelig å spare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 700 000 i EK, grunnlønn på 500 000 i året i fast stilling, utbetalt en del mer pga turnus. Studielån på 400 000 og ellers ingen gjeld/lån. Førstegangskjøper på 30 år. Banken sier jeg trenger mellom 800 000 og 1 mill for å få nok til å kjøpe en toroms til 3.2 mill. Betaler allerede 15000 i leie for en toroms hver måned (har barn så kan ikke leie ettroms) så ikke bare bare å spare, vil vel ta tiår før jeg får råd til å kjøpe. Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

Anonymkode: ee3b1...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To alternativer er

1.kjøp noe billigere (mindre sentralt/mindre/eldre) for å komme inn på markedet. Spar ved å nedbetale på denne til EK er høy nok til det du egentlig vil kjøpe.

2.få noen til å kausjonere for deg

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor har du barn i en slik situasjon? Du har dasverre satt deg selv i en vanskelig situasjon og da vil det som du sier, kanskje ta 10 år før du får råd.

Jeg tenker uansett at du må leie en billigere leilighet. Du klarer faktisk til nøds å leie en ettroms for en periode, så lenge minsten er liten.

Ellers må du budsjettere og spare og spinke der du kan, hvis du virkelig vil eie selv. Hvis ikke får du godta at din situasjon er sånn og hele leie for 15.000 i måneden og lære det på den måten.

Anonymkode: 22d99...ffc

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Pappi said:

To alternativer er

1.kjøp noe billigere (mindre sentralt/mindre/eldre) for å komme inn på markedet. Spar ved å nedbetale på denne til EK er høy nok til det du egentlig vil kjøpe.

2.få noen til å kausjonere for deg

Takk for svar. Har allerede fått foreldre som kausjonister men fikk til svar at jeg fremdeles må ha ca 800 000 k i lån

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Har allerede fått foreldre som kausjonister men fikk til svar at jeg fremdeles må ha ca 800 000 k i lån

Har du 700t i egenkapital også har du kausjonisten i tillegg? Burde få lån da! Har du hørt med flere banker? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Pappi said:

Har du 700t i egenkapital også har du kausjonisten i tillegg? Burde få lån da! Har du hørt med flere banker? 

Ja. Banken sa da at med de to faktorene trenger jeg fremdeles 800 000 for å få kjøpt en toroms 

Skrevet

Ja. Banken sa da at med de to faktorene trenger jeg fremdeles 800 000 for å få kjøpt en toroms 

Ja, problemet er studielånet. Hvorfor ikke betale det først? 

Anonymkode: f448b...78b

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor har du barn i en slik situasjon? Du har dasverre satt deg selv i en vanskelig situasjon og da vil det som du sier, kanskje ta 10 år før du får råd.

Jeg tenker uansett at du må leie en billigere leilighet. Du klarer faktisk til nøds å leie en ettroms for en periode, så lenge minsten er liten.

Ellers må du budsjettere og spare og spinke der du kan, hvis du virkelig vil eie selv. Hvis ikke får du godta at din situasjon er sånn og hele leie for 15.000 i måneden og lære det på den måten.

Jeg var i fast arbeid men hadde lyst å omskolere meg, fikk støtte av daværende samboer om dette men han gjorde det slutt midt under studie og sparepenger gikk da til å betale full leie (vi skulle kjøpe sammen etter studie) i 3 år. Er ingen billigere leiligheter i området, da må barnet bytte skole med godt skolemiljø og gode venner 😕

• Liker 1
Skrevet

Er det noe her du ikke forteller oss/Er det en trolletråd? Med dine opplysninger burde du få mer.. La inn dine opplysninger i en kalkulator hos sbanken og der får du 1.750.000 i lån.....

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, problemet er studielånet. Hvorfor ikke betale det først? 

Vet, driver å nedbetaler det nå. Men ved å spare penger til bolig og nedbetale studielån i tillegg til den dyre leien er det rimelig håpløst. Hadde det ikke vært en far i bildet hadde jeg flyttet til et annet og mer rimelig sted

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det noe her du ikke forteller oss/Er det en trolletråd? Med dine opplysninger burde du få mer.. La inn dine opplysninger i en kalkulator hos sbanken og der får du 1.750.000 i lån.....

Nei, opprettet tråden siden pappa sa jeg burde fått mer i lån enn hva banken sa

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja? TS sier jo ikke at hun ikke får lån, men at hun ikke får kjøpt bolig til 3,2 mill. 1,75 mill + 700k egenkapital er bare 2,4 mill. 

Anonymkode: 8d063...6ac

• Liker 5
Skrevet

Vet, driver å nedbetaler det nå. Men ved å spare penger til bolig og nedbetale studielån i tillegg til den dyre leien er det rimelig håpløst. Hadde det ikke vært en far i bildet hadde jeg flyttet til et annet og mer rimelig sted

Stuidielånet kan du utsette i opptil 32 måneder er det vel.. Det er det "beste" lånet å ha, så det burde du holde så lenge du kan..

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo allerede 700 tusen. Bruk 400 til å bli helt ferdig med studielånet. Og så kan du snakke med banken når du har 300 tusen i egenkapital og null gjeld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo allerede 700 tusen. Bruk 400 til å bli helt ferdig med studielånet. Og så kan du snakke med banken når du har 300 tusen i egenkapital og null gjeld. 

Det var et veldig dårlig råd...

• Liker 32
Skrevet

Det var et veldig dårlig råd...

Hahaha....Tipper at du fortsatt leier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser frem til at du finner noen  artikler som beviser at du burde innfri gjeld fra lånekassen for å få høyere boliglån.

Ganske tydelig at DU leier iallefall.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med 300.000 i EK har hun ikke lenger 15 % som er nødvendig for å få kjøpt for 3,2. 

Ergo et veldig dårlig råd. 

Anonymkode: 467e8...3f9

• Liker 12
Skrevet

Men da er det altså riktig at jeg ikke kan få mer lån noe sted, til tross for kausjonister også? Mamma og pappa eier både hus og hytte. Er rett og slett nødt til å bli kvitt studielånet og spare ca 400 000 til ved siden av før det er vits å prøve igjen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med 300.000 i EK har hun ikke lenger 15 % som er nødvendig for å få kjøpt for 3,2. 

Ergo et veldig dårlig råd. 

Anonymkode: 467e8...3f9

Ok, du får mene det da. Hva er ditt råd? Å sitte på studielånet? Ok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...