Gå til innhold

Markløft og knebøy samme dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere alltid delt opp markløft og knebøy på ulike dager, da jeg erfarer at spesielt markløft tømmer meg veldig.

Siste ukene har jeg snudd litt om på programmet mitt og sammensettingen av øvelser. 
Nå kjører jeg 2 økter i uken der jeg starter med markløft 5x5, øker litt motstand og topper med en 2x2. Kjører så bryst og militærpress før jeg avslutter med knebøy 5x5 + en liten økning 2x2 til å toppe.

Knebøy kjører jeg dog 1 eller 2 økter til i løpet av uken sammen med feks pullups, chinups, stående roing, joystick, hack squats, bulgarske split, leg extencions og ensidig farmer walks.

Har faktisk økt ukentlig siste ukene i markløft og knebøy selv etter jeg begynte å prøve ut dette med å trene mark og knebøy på samme økt. Har alltid blitt fortalt at disse ikke lar seg kombinere effektivt på samme økt. Er dette bare en myte? Kunne jeg opplevd enda bedre progresjon ved å holde mark og knebøy på ulike økter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sicario skrev (28 minutter siden):

Jeg har tidligere alltid delt opp markløft og knebøy på ulike dager, da jeg erfarer at spesielt markløft tømmer meg veldig.

Siste ukene har jeg snudd litt om på programmet mitt og sammensettingen av øvelser. 
Nå kjører jeg 2 økter i uken der jeg starter med markløft 5x5, øker litt motstand og topper med en 2x2. Kjører så bryst og militærpress før jeg avslutter med knebøy 5x5 + en liten økning 2x2 til å toppe.

Knebøy kjører jeg dog 1 eller 2 økter til i løpet av uken sammen med feks pullups, chinups, stående roing, joystick, hack squats, bulgarske split, leg extencions og ensidig farmer walks.

Har faktisk økt ukentlig siste ukene i markløft og knebøy selv etter jeg begynte å prøve ut dette med å trene mark og knebøy på samme økt. Har alltid blitt fortalt at disse ikke lar seg kombinere effektivt på samme økt. Er dette bare en myte? Kunne jeg opplevd enda bedre progresjon ved å holde mark og knebøy på ulike økter?

Vanskelig å si. Personlig har jeg noen ganger opplevd det tøft for korsryggen, men vi er jo forskjellige. Kanskje din korsrygg tåler mer enn min :) En mulighet er jo å trene begge deler, men å variere hvilken øvelse du satser mest på. F.eks. kjøre 5x5 på den ene og mer moderat vekt på den andre, og så bytter du neste gang? Eller evt bare kjøre på hvis du synes det funker bra med å ta 5x5 på begge , er jo bare å teste ut hva kroppen tåler...

Hvor mye har du klart å øke forresten med å kjøre dette opplegget?

Anonymkode: 425db...192

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å si. Personlig har jeg noen ganger opplevd det tøft for korsryggen, men vi er jo forskjellige. Kanskje din korsrygg tåler mer enn min :) En mulighet er jo å trene begge deler, men å variere hvilken øvelse du satser mest på. F.eks. kjøre 5x5 på den ene og mer moderat vekt på den andre, og så bytter du neste gang? Eller evt bare kjøre på hvis du synes det funker bra med å ta 5x5 på begge , er jo bare å teste ut hva kroppen tåler...

Hvor mye har du klart å øke forresten med å kjøre dette opplegget?

Nå er det bare noen få uker med dette opplegget. Lagt på 5kg i uken på arbeidssettene i mark. I knebøy tar jeg det litt mer piano og har økt med 2,5 kg i uken. 
Fikk en lei smell i ryggen under oppvarming til knebøy for en tid tilbake, og er livredd for å overdrive i knebøy 🙈.

i tillegg er treningen min en del av et maraton der jeg forsøker å få til en varig livsstilsendring, og tar meg god tid. Jobber fortsatt mye med teknikk i baseøvelsene og i rykk og støt som jeg også trener inne i mellom 😊

Skrevet
sicario skrev (2 timer siden):

jeg ville personlig tatt knebøy på en annen dag siden markløft gjør kroppen veldig sliten, det er på en måte en annen øvelse også, mer snert i knebøy hvis du tar den på en egen dag

Skrevet

Jeg pleier å kjøre tung knebøy etterfulgt av lett markløft en dag, og tung mark etterfulgt av lett knebøy en annen dag. Har gjort det sånn i flere år og det har fungerer veldig bra for meg☺️

Anonymkode: bb87a...535

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å kjøre tung knebøy etterfulgt av lett markløft en dag, og tung mark etterfulgt av lett knebøy en annen dag. Har gjort det sånn i flere år og det har fungerer veldig bra for meg☺️

Spennende tanke. Har du hatt nogen lunde jevn progresjon med å gjøre det på den måten?

Skrevet
sicario skrev (Akkurat nå):

Spennende tanke. Har du hatt nogen lunde jevn progresjon med å gjøre det på den måten?

Jeg har klart hatt god progresjon ved å trene på denne måten ja, samtidig som jeg aldri har vært skadet! Får gjort hver øvelse to ganger per uke, samtidig som øvelsen får fullt fokus den ene dagen :) 

Startet på ca. 50kg i mark og 40kg i bøy da jeg startet (er jente), og etter ca 3,5 år var jeg oppe i 110kg og 150kg i de samme øvelsene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har klart hatt god progresjon ved å trene på denne måten ja, samtidig som jeg aldri har vært skadet! Får gjort hver øvelse to ganger per uke, samtidig som øvelsen får fullt fokus den ene dagen :) 

Startet på ca. 50kg i mark og 40kg i bøy da jeg startet (er jente), og etter ca 3,5 år var jeg oppe i 110kg og 150kg i de samme øvelsene.

Eller altså omvendt, 150 i mark og 110 i bøy😅

• Liker 3
Skrevet

På dagene hvor jeg gjør lett bøy gjør jeg ofte frontbøy eller bøy med stopp i bund/til boks, og på dagene med lett mark gjør jeg ofte en form for mark fra deficit, RDLs eller mark med stopp under knærne f.eks:) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Crazy shit. Jenter i dag ass, dere er så sterke 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Herlig 😃. Må tenke litt på den varianten der 😊

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Skjønte det 😆

Skrevet

Så og si hver eneste styrkeløfter i hele verden har bøy og mark i samme økt og er tross alt de sterkeste i verden innen både knebøy og markløft, så det er rett og slett broscience. 

Anonymkode: 11ee7...aa2

Skrevet

Jeg og samboere kjører det på samme økt. Vi trener mandag, onsdag, fredag. Hverdag begynner vi med knebøy, benkpress, så avslutter med markløft. Så tar vi forskjellige små øvelser i mellom og til slutt. Mandag fokuserer vi på tung knebøy, og tar benk og mark på mer utholdende forskjellige øvelser, onsdag tung benk, og fredag tung mark. 

Merker stor forskjell etter at vi begynte med dette programet. Styrken bare vokser og vokser, er stor fornøyd! Samboer brukte å være med i en styrkeløft klubb for en del år siden, så nå bruker vi en litt enklere versjon av programmet de hadde 😊

Anonymkode: 5bd8a...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...