Gå til innhold

spiser ikke kjøtt, og det har gitt kroppen min konsekvenser - trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser så og si aldri kjøtt. Ikke fordi jeg anser meg som veganer eller vegetarianer, men fordi jeg egentlig aldri har likt kjøtt noe spesielt godt fra barndommen. Spiste det bare når jeg måtte spise det under middagen, men valgte som oftest det bort og spiste alt utenom kjøtt. De siste 2 årene har blitt 2 år med minimalt med kjøtt. Jeg blir kvalm. Jeg har levd av : proteinpulver, MYE frukt, grønnsaker, bønner, brød, ost, smoothies, pålegg etc. I år har jeg spist kjøtt kanskje i 14-18 dager? (pga besøk)

Jeg er utmattet, mister hår, sover hele tiden, kroppen kjennes skjør ut. Jeg er K23 med god helse og aldri hatt noe helseproblemer, men kjenner mye på det nå. Er bleik i ansiktet, sliten, og nedstemt. 

Hvilke type kjøtt er det sunneste man kan spise? Og hvor ofte burde man spise kjøtt i uken? og fisk ikke minst. Hvor ofte skal jeg spise fisk og kjøtt for å bevare en sunn kropp? Pølser, burgere, og prossesert kjøtt er helt uaktuelt for meg, da jeg blir direkte spyklein og uvel.

Anonymkode: fdaba...06e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lam?

Spis mager fisk, det er mindre miljøgifter i den.

Egg er bra.

Anonymkode: d24fd...c6f

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du har jernmangel? Rødt kjøtt skal være jernrikt. 

Anbefaler deg å ta en tur til legen og få tatt noen blodprøver. Om du har veldig lav blodprosent, kan det være farlig og du kan ha behov for blodoverføring.

Anonymkode: 5d37f...99a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiser så og si aldri kjøtt. Ikke fordi jeg anser meg som veganer eller vegetarianer, men fordi jeg egentlig aldri har likt kjøtt noe spesielt godt fra barndommen. Spiste det bare når jeg måtte spise det under middagen, men valgte som oftest det bort og spiste alt utenom kjøtt. De siste 2 årene har blitt 2 år med minimalt med kjøtt. Jeg blir kvalm. Jeg har levd av : proteinpulver, MYE frukt, grønnsaker, bønner, brød, ost, smoothies, pålegg etc. I år har jeg spist kjøtt kanskje i 14-18 dager? (pga besøk)

Jeg er utmattet, mister hår, sover hele tiden, kroppen kjennes skjør ut. Jeg er K23 med god helse og aldri hatt noe helseproblemer, men kjenner mye på det nå. Er bleik i ansiktet, sliten, og nedstemt. 

Hvilke type kjøtt er det sunneste man kan spise? Og hvor ofte burde man spise kjøtt i uken? og fisk ikke minst. Hvor ofte skal jeg spise fisk og kjøtt for å bevare en sunn kropp? Pølser, burgere, og prossesert kjøtt er helt uaktuelt for meg, da jeg blir direkte spyklein og uvel.

Du bør komme deg til legen du! 

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i mange år, og så veganer. Du burde sjekke deg for vitaminer. Kanskje du har for lite b12 for eksempel. Er du undervektig? En del går ned i vekt av å ikke spise dyreprodukter. Å være for tynn gir ofte symptomene du beskriver.

Ellers tenker jeg at det sunneste kjøttet er ulike typer fisk. 

Anonymkode: 5cee6...1c8

• Liker 11
Skrevet
ABM skrev (1 minutt siden):

Du bør komme deg til legen du! 

legetime er så klart bestilt. I mellom tiden spør jeg om tips.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært vegetarianer i mange år, og så veganer. Du burde sjekke deg for vitaminer. Kanskje du har for lite b12 for eksempel. Er du undervektig? En del går ned i vekt av å ikke spise dyreprodukter. Å være for tynn gir ofte symptomene du beskriver.

Ellers tenker jeg at det sunneste kjøttet er ulike typer fisk. 

er blitt ganske tynn ja. Spiser heller ikke egg, eller melk etc.  Tar legen blodprøve av ALLE vitaminmangler som b12?

Skrevet

Ta en tur til legen.

Jeg fikk B12-mangel da jeg var vegetarianer, det kan gi symptomer som ligner på det som du har, men du bør absolutt sjekke at det ikke er noe annet som gjør at du har det sånn.

Anonymkode: d58f9...56c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lam?

Spis mager fisk, det er mindre miljøgifter i den.

Egg er bra.

Anonymkode: d24fd...c6f

Er torsk og laks bra? Egg er helt uaktuelt, brekker meg av lukta bare. Men fisk og kjøtt burde  gå fint.

• Liker 1
Skrevet

Jeg også tenker B12 mangel, fordi B12 er en vitamin som primært fåes av animalske produkter.
Har selv den mangelen og får en helt ekstrem tretthet når jeg mangler det.
Det positive er at B12 kan man få i tablettform i dag, så man MÅ ikke spise kjøtt om man ikke ønsker dette.

Flere av dine symptomer KAN være tegn på B12 mangel, men du bør uansett få sjekket dette hos lege og ikke ta hva folk på internett sier for god fisk, og da meg inkludert.

Anonymkode: 5b350...9e0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

er blitt ganske tynn ja. Spiser heller ikke egg, eller melk etc.  Tar legen blodprøve av ALLE vitaminmangler som b12?

Egg er mye sunnere enn ost og melk. B12 er standard å ta når man tar boldprøve. Men gjerne be spesefikkt om det, for å være sikker. B12, vitamin D og jern er vanlig om du er vegetarianer. Jodmangel er det også risiko for, men det må man ta egen prøve for. 

Jeg gjetter på at vektnedgangen, eller b12 er grunnen til problemene du har. Begge to fører typisk til energimangel og hårtap.

• Liker 4
Skrevet

Det kan være flere vitaminer eller mineraler du mangler... B12, jern, jod, sink, vitamin D, vitamin A, vitamin K er alle vanskelig (noen av dem umulig) å få nok av hvis man ikke spiser animalsk.

Det sunneste kjøttet du kan spise er kjøtt fra dyr som har beitet, Biff, lam, elg, hjort, rådyr. Og helst inkluder innmat. Rødt kjøtt har mest biotilgjengelig jern og er også proppet full av biotilgjengelige vitaminer. 

Anonymkode: a8196...24e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er torsk og laks bra? Egg er helt uaktuelt, brekker meg av lukta bare. Men fisk og kjøtt burde  gå fint.

Du kan ha i egg i havregrøt, smaker og lukter ingenting 

Anonymkode: f033d...24e

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser veldig lite proteiner i kostholdet ditt, det er et problem. Ser kun bønner og proteinpulver. Hva med egg, quinoa? 

Ellers skal jeg ikke nevne det alle andre gjør.

Anonymkode: 48c7c...e8c

• Liker 2
Skrevet

Kutt ut det tullete proteinpulveret. Spis heller egg, nøtter, ost og andre fete meieriprodukter. Og bruk jodberiket salt hvis du ikke spiser sjømat eller melk. 

Anonymkode: 24aed...416

• Liker 10
Skrevet

Spiser du nok mat da? Jeg hadde alvorlig b12 og jernmangel da jeg spiste kjøtt, men har ingen mangler nå som jeg er vegetarianer (tar ikke tilskudd). Forskjellen var at selv om jeg spiste kjøtt så spiste jeg alt for lite mat og var undervektig, og da jeg ble vegetarianer fikk jeg matglede og spiste den mengden mat kroppen min trenger for å fungere. 

Anonymkode: 5d604...f9f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har spist ren plantekost i over 10 år (sjelden gang kjøtt), men veldig god helse. Liker ikke kjøtt og hater hva det gjør med kroppen. Blir dårlig av brød, ost og andre matvarer med meieriprodukter og mel. Man trenger jo ikke kjøtt. Godt mulig du har b12 mangel, men det vil jo en blodprøve vise. Kan godt hende du har d vitamin mangel også eller andre mangler. Kjøtt eller ei, må man spise varier. 

Men hvis du vil inkludere kjøtt i kosten er jo ren kjøtt det beste, helst fra vilt samt fisk. Skal du få i deg mest mulig av alt så er det også å inkludere andre deler av dyret som ikke er ren file. 

Anonymkode: 3b3c0...e18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

legetime er så klart bestilt. I mellom tiden spør jeg om tips.

Cvitamin og tran asap..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...