Gjest ???? Skrevet 27. september 2005 #1 Del Skrevet 27. september 2005 Ønsker å starte mitt eget firma, emn trenger litt hjelp/tips til hvordan det lønner seg å gå frem. Er det noen som har startet noe for seg selv, som kunne tenke seg å dele sine erfaringer med meg? Tar imot plusser og minuser, råd om alt fra A-Å som jeg burde vite om /ta hensyn til. TAKK! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 27. september 2005 #2 Del Skrevet 27. september 2005 Har ikke startet selv, men et godt tips er www.bedin.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
just_c Skrevet 27. september 2005 #3 Del Skrevet 27. september 2005 hva slags firma vil du starte,, om du forteller litt om det så er det enkelere å gi råd om hvordan du skal gå frem:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 27. september 2005 #4 Del Skrevet 27. september 2005 Du må ha en forretningside, altså en tanke om hva du kan bidra med, som andre vil være villige til å betale for. Er det noe du brenner for, noe bare du kan, noe du har kjempelyst til å jobbe med - og som det faktisk vil være mulig å hente penger ut av? Type virksomhet vil være helt avgjørende for om du trenger finansiering, eller om du kan begynne pent i det små med egne midler. Må du låne til varelager etc - da blir det plutselig alvor..... Du må avgjøre hvilken selskapsform som er aktuell for deg. Enkeltpersonsforetak (ingen startkostnad) eller aksjeselskap (startkapital 100') Hva kan du? Vet du noe om økonomi og regnskapsføring, kalkulasjon og prissetting? Vet du noe om markedsføring? Har du (en ide til) en hjemmeside? Kan du bruke data? Har du tilgang til pc og andre kontorhjelpemidler? Skal du drive fra et lokale, eller kan du drive hjemmefra? Hvem er kundene dine? Hvordan får du kontakt med dem? Hvor mye vil du jobbe? Hva har du tenkt å tjene (eller rettere sagt: Hvor lenge kan du holde på uten å tjene noe ) I tillegg til Bedin.no finner du mye nyttig oppstartsinfo på www.spoross.no Spør oss - samleinfo om hvilke forpliktelser du har og hva du må tenke på. Kan godt hjelpe deg mer, hvis jeg får vite mer om hva du har planer om (mao hvor realistiske planer du har) og hvor langt du er kommet. Det er gøy og spennende å starte for seg selv, men også veldig krevende og mye å finne ut av. Det er mange forpliktelser og stort ansvar hvis du skal drive skikkelig business, med ansatte etc. Min erfaring er at det tar lang tid å etablere seg såpass at det er mulig å ta ut en anstendig lønn. Men det er også utrolig givende og lærerikt, for meg er det stor frihet og ekstremt stor faglig utvikling å ha eget firma - kunne aldri tenke meg å være ansatt igjen. Man er virkelig sin egen sjef, på godt og vondt. (Det er ingen andre som passer på arbeidsmoralen din, akkurat.....) Uansett: Fortell mer - spennende å høre om planene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #5 Del Skrevet 28. september 2005 Kontakt a-etat. De har gratis kurs som går på akkurat dette. Kjenner folk som har startet firma i løpet av dette kurset, for det er lagt opp veldig praktisk. Men da må du ha en forretningside selvsagt. Tror det heter noe a la etablererskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå