Gå til innhold

Kronisk forstoppet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tok slankeoperasjon tidligere i år og spiser som følge av dette svært lite. Jeg drikker så mye vann jeg klarer og tar fibertilskudd for å hjelpe på, men jeg har ikke hatt normal avføring siden mai og jeg begynner å gå dritlei, hehe. Avføringen er så hard at jeg "sprekker" og blør hver eneste gang jeg må bæsje og jeg klarer ikke lenger å få ut avføring uten å måtte ta på hanske og dele den med fingeren da den er så hard at den rett og slett sitter fast. Det er både vondt og upraktisk, så jeg lurte på om folk har gode tips til ting jeg kan gjøre? Drikker som sagt nok vann og er fysisk aktiv, drikker også sviskepuré, biola og spiser pærer for å få magen mer i gang, men finnes det kanskje noe slikt som avføringsmiddel man kan ta daglig? Ikke for å akutt få ut alt, men for å mykne og stimulere? Føler jeg må planlegge livet mitt rundt når jeg må på do akkurat nå og det er utrolig kjedelig :(

Anonymkode: 16348...78c

Skrevet

Dette hørtes vondt ut, har du vært hos legen med dette? Jeg vet det er et avføringsmiddel som heter Duphalac som man kan ta hver dag, ettersom det inneholder naturlige syrer, deriblant melkesyre. Er flere avføringsmidler man kan få reseptfritt på apoteket.

Anonymkode: 08d86...7ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Jeg tok slankeoperasjon tidligere i år og spiser som følge av dette svært lite. Jeg drikker så mye vann jeg klarer og tar fibertilskudd for å hjelpe på, men jeg har ikke hatt normal avføring siden mai og jeg begynner å gå dritlei, hehe. Avføringen er så hard at jeg "sprekker" og blør hver eneste gang jeg må bæsje og jeg klarer ikke lenger å få ut avføring uten å måtte ta på hanske og dele den med fingeren da den er så hard at den rett og slett sitter fast. Det er både vondt og upraktisk, så jeg lurte på om folk har gode tips til ting jeg kan gjøre? Drikker som sagt nok vann og er fysisk aktiv, drikker også sviskepuré, biola og spiser pærer for å få magen mer i gang, men finnes det kanskje noe slikt som avføringsmiddel man kan ta daglig? Ikke for å akutt få ut alt, men for å mykne og stimulere? Føler jeg må planlegge livet mitt rundt når jeg må på do akkurat nå og det er utrolig kjedelig :(

Anonymkode: 16348...78c

Jeg tror ikke fibertilskudd er lurt i en slik situasjon

Skrevet

Laktulose kan man ta hver dag som gravid i hvert fall. Det er ikke avhengighetsskapende for tarmen, men det er viktig at man drikker vann. Smaker sykt søtt og kvalmt bare.

Er mange avføringsmidler på markedet. 

Har du vært hos lege? Anbefaler virkelig at du går der hvis ikke. 

Jeg drakk movicol (pulver man blander med vann) morgen og kveld en periode. Men det skal man ikke bruke over lengre tid. Og vet ikke om det har noe å si for om man er operert eller ikke. 

movicol trekker vann til tarmen, så også der er det viktig å drikke litt mer vann enn normalt.

Vet ikke om det er bra å ta fiber utenom når man i utgangspunktet spiser lite. Leser at for mye fiber kan gi forstoppelse og hard avføring. Jeg ville pratet med lege.

Anonymkode: 27250...e64

Skrevet

Har brukt movicol i perioder, og det fungerer bra!

Anonymkode: f1961...4c4

Skrevet

Prøv valnøtter. Det spiser jeg hvis jeg har hard mage og det funker helt fantastisk.

Anonymkode: 9a498...c3c

Skrevet

Sikkert store individuelle forskjeller på slikt. For en tid siden var jeg i en lignende situasjon. "Fullstendig stopp" i flere dager på rad. Jeg brukte da Moxalole i en periode, drakk mye vann og var mye i bevegelse. Så er jeg blitt mye mer oppmerksom på at jeg ikke må "holde meg", men gå straks jeg kjenner et behov. Dersom jeg holder meg, selv om det bare er en halvtime, kommer ofte ikke behovet igjen den dagen, og da er trøbbelet i gang. Så synes jeg også at det hjelper å sitte som om man sitter på huk.

Anonymkode: 797bc...ad2

Skrevet

Fibertilskudd  du slutte med, fiber binner avføringen og kan føre til mer alvorlig forstoppelse dersom du sliter med dette.

Movicol, duphalac og andre laxative midler kan man ikke gå fast på, men kun i perioder. 

Min mor som har slitt med kronisk forstoppelse fikk tips avfastlegen om å prøve kosttilskudd med magnesium, hver morgen og kveld. Noe som fungerte.

Magnesium ville jeg prøvd en ukes tid og sett om det har effekt. Magnesium må brukes fast for effekt. 

https://www.google.no/amp/s/www.lommelegen.no/ern%C3%A6ring/artikkel/myter-om-magnesium-trenger-du-tilskudd/71781357/amp

Anonymkode: 1f669...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...