Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømregning og renteoppgang er er en ting  men om vi ser hva som skjer i Kina og USA så burde man allerede nå begynne å tenke på det daglige pengeforbruket. Med kredittkrise i Øst og inflasjonskrise i Vest så står vi ovenfor en langsiktig krise der pengene våre blir mindre verdt pga prisveksten.

Det er flere måter å spare på men akkurat nå så kan det hende at det smarteste sparealternativet vil være å nedbetale på lånet da akjsemarkedet nærmer seg dvalemodus som kan vare opp til flere år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke enig. Om aksjemarkedet har la oss si 3 år med liten vekst, men etter disse 3 årene kommer en kjempevekst. Da tjener man mer på å sette inn i aksjer uansett. Aksjemarkedet har alltid slått boligmarkedet langsiktig uansett.

Jeg setter alt jeg kan inn i aksjer og betaler så lenge jeg må på lånet..

Anonymkode: cb340...6cb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke enig. Om aksjemarkedet har la oss si 3 år med liten vekst, men etter disse 3 årene kommer en kjempevekst. Da tjener man mer på å sette inn i aksjer uansett. Aksjemarkedet har alltid slått boligmarkedet langsiktig uansett.

Jeg setter alt jeg kan inn i aksjer og betaler så lenge jeg må på lånet..

Det finnes ingen fasit og det er fullt mulig du gjør det rett, men med tanke på Evergrande som står på kanten av stupet i Øst samtidig som vi sliter med inflasjon i vest så kan det resultere i en fullstendig brems som kan vare lenger enn 3 år. Dette er noe vi ikke vet i dag men varsellampene lyser ganske klart. 

Har man et tidsperspektiv på 10 år eller lengre så tror jeg ikke det er noe fare å ha pengene i fond, men fremtiden er såpass uforutsigbar og jeg tenker jeg det stikk motsatte som deg at jeg heller velger å kvitte meg med lånet og en rente som vokser, fremfor å leve på en dårligere avkastning som kan vare lenge.

Endret av klondrik
Skrevet
klondrik skrev (9 minutter siden):

Det finnes ingen fasit og det er fullt mulig du gjør det rett, men med tanke på Evergrande som står på kanten av stupet i Øst samtidig som vi sliter med inflasjon i vest så kan det resultere i en fullstendig brems som kan vare lenger enn 3 år. Dette er noe vi ikke vet i dag men varsellampene lyser ganske klart. 

Har man et tidsperspektiv på 10 år eller lengre så tror jeg ikke det er noe fare å ha pengene i fond, men med tanke på at fremtiden er såpass uforutsigbar så tenker jeg det stikk motsatte som deg at jeg heller velger å kvitte meg med lånet og en rente som vokser, fremfor å leve på en dårligere avkastning som kan vare lenge.

Tror fortsatt avkastningen vil være høyere enn renten på lånet + inlfasjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...