AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #1 Skrevet 18. september 2021 Min mann og jeg hadde en liten diskusjon om dette. Han mener at besteforeldre har ansvar for å ta seg av barnebarna, dvs. ha de på overnatting, besøk osv. Han mener det bør være forventet at de stiller opp. Jeg tenker at besteforeldre ikke har noe ansvar, men selvfølgelig er det svært koselig og fint om de vil tilbringe tid med barnebarna. Jeg mener at det ikke er deres ansvar, men det skal være fordi de selv har tid/overskudd/lyst. Hva tenker dere? Anonymkode: d4fd6...8c4 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #2 Skrevet 18. september 2021 Jeg mener at de ikke har noe ansvar, men at det er naturlig at besteforeldre selv ønsker å ha besøk av barnebarn og ha et godt forhold til dem. Så er det opp til besteforeldrene hvor mye de orker i forhold til eventuelle jobber, helse og livssituasjon. Anonymkode: 575ef...5fc 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #3 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min mann og jeg hadde en liten diskusjon om dette. Han mener at besteforeldre har ansvar for å ta seg av barnebarna, dvs. ha de på overnatting, besøk osv. Han mener det bør være forventet at de stiller opp. Jeg tenker at besteforeldre ikke har noe ansvar, men selvfølgelig er det svært koselig og fint om de vil tilbringe tid med barnebarna. Jeg mener at det ikke er deres ansvar, men det skal være fordi de selv har tid/overskudd/lyst. Hva tenker dere? Anonymkode: d4fd6...8c4 «Ha ansvar for å ta seg av» blir helt feil mener jeg. Det er foreldrene som har ansvar for det. Men, jeg syns man har et visst ansvar som besteforeldre å være tilstede og engasjere seg i barnebarnets liv. Jeg hadde syns det var veldig sårt og ganske merkelig hvis mine foreldre ikke var engasjert i barna mine. Heldigvis så er de det og det ser jeg på som helt naturlig. Syns det er trist med besteforeldre som ikke bryr seg. Anonymkode: fed1d...b75 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #4 Skrevet 18. september 2021 Eneste som faktisk har ansvar er jo selvsagt foreldrene, men normen er jo at de fleste besteforeldre stiller opp og koser seg med det. Men besteforeldre i dag kontra den typen besteforeldre jeg hadde er det ikke mange av i dag og det er synd. Anonymkode: 16da3...3a6 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #5 Skrevet 18. september 2021 Ansvar og ansvar. Synes det er besteforeldres ansvar å skape et god forhold til sine barnebarn - ettersom de er de voksne i relasjonen. Hvordan dette båndet skapes er jo dog på besteforeldrenes premisser. Mine barn har ett sett med besteforeldre som er veldig «hands on», ønsker barna på besøk/overnatting/turer osv. De har overskudd og helse. Så har vi det andre settet med besteforeldre der helsen skranter på en helt annen måte. De kommer til oss på middag hyppig og ser barna ofte, men på sine premisser - de har ikke muligheter til å ta de på samme måte, men barna er like glad i de uansett 💗 Anonymkode: b8712...635 8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #6 Skrevet 18. september 2021 Besteforeldre kommer også i forskjellige utgaver for å ai det slik. Er stor forskjell på pensjonerte besteforeldre som har god helse og tid til og ta seg av barnebarn, har lyst og kan sitte barnevakt, i motsetning til besteforeldre i jobb som også har barn som enda skal følges opp feks. Noen besteforeldre er friske og raske, andre har dårlig helse og nok med seg selv. Andre har flere puljer med barn og har fortsatt småbarn selv. Noen besteforeldre er veldig opptatt med karriere og er opptatt på flere arenaer utenfor jobb. Så er ikke automatikk i at besteforeldre har ansvar og skal ta seg av barnebarn. Anonymkode: 63538...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 De har ansvar for å ha et forhold til barnebarna sine. Hvordan de velger å opprettholde forholdet er opp til dem. Anonymkode: 7c562...c52 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #8 Skrevet 18. september 2021 Null ansvar. Normale besteforeldre vil selvsagt elske barnebarna og gjøre alt for å være en del av livet deres. Og normale besteforeldre tar ansvar om de ser at barnabarn f.eks ikke har det godt hjemme. Anonymkode: b5e77...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #9 Skrevet 18. september 2021 De har ikke noe ansvar, men jeg regner jo med de skjønte barnebarn var en risiko ved å få barn selv. Anonymkode: 24729...c97
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #10 Skrevet 18. september 2021 Besteforeldre har ikke ansvar - bortsett fra et moralsk ansvar om de ser at barna ikke har det bra hjemme. Mine barn har ett sett besteforeldre som noen ganger i året har dem på besøk, mens besteforeldrene som bor 5 minutter unna har hatt det største barnebarnet på overnatting ca 3 netter i løpet av 12 år. Barnebarnet på 8 har aldri fått tilbud om overnatting der, fordi vi lærte at det er så ubeleilig for dem at vi aldri spurte om hjelp etter at vi kom hjem fra sykehuset med nr 2. Anonymkode: 9b7fe...1c7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #11 Skrevet 18. september 2021 De har ikke noe som helst ansvar for å ta seg av barnebarna. Men de kan velge å påta seg det. Anonymkode: c70c1...b8b 2
mammahjarte Skrevet 18. september 2021 #12 Skrevet 18. september 2021 Dei har eit ansvar når det kjem til å ha ein relasjon til barnebarna. Men i det daglige har det såklart ikkje det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #13 Skrevet 18. september 2021 Jeg mener at besteforeldre ikke har noen form for ansvar for barnebarna. Men jeg er lei meg for at mine foreldre velger å ikke være sammen med mine barn. Ikke fordi jeg ønsker hjelp eller avlastning, men fordi jeg tror det hadde vært svært fint for barna med besteforeldre i livet. Jeg hadde en nær relasjon til farmoren min, og også et godt forhold til de andre besteforeldrene da jeg var barn selv, og det har vært betydningsfullt for meg. Anonymkode: 89615...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #14 Skrevet 18. september 2021 De har ikke ansvar, men da kan de ikke klage på om de ikke får hjelp eller barnebarna ikke gidder å besøke de heller. Anonymkode: c0b31...1c4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #15 Skrevet 18. september 2021 Besteforeldre er en bonus i barns liv. Hva som er vanlig er vel forskjellig fra familie til familie. Her har barna aldri kjent besteforeldre på min side og hos far var det en bestefar i noen år. Så jeg tenker det er en bonus man ikke kan kreve. Anonymkode: 92c81...1d9 1
Gjest BethD Skrevet 18. september 2021 #16 Skrevet 18. september 2021 Selvfølgelig har ikke de noe ansvar! Er ikke deres barn! De har derimot et ansvar for å skape og opprettholde et visst forhold til barnebarna sine,om de er oppegående og er glad i barnebarna sine
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 Et visst ansvar har dem da de selv valgte å sette barn til verden. At deres barn kom til å reprodusere seg sjøl burde vært i tankene, og at det er en situasjon de må ta stilling til senere i livet. Da står man mellom to valg. Vil de være i barnebarnas liv eller ikke, og siden de er de voksne, og ikke barnebarna, da er det besteforeldrene det går på. Avhengig av hva barnebarnets egne foreldre tillater. Anonymkode: 33ef1...403 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann og jeg hadde en liten diskusjon om dette. Han mener at besteforeldre har ansvar for å ta seg av barnebarna, dvs. ha de på overnatting, besøk osv. Han mener det bør være forventet at de stiller opp. Jeg tenker at besteforeldre ikke har noe ansvar, men selvfølgelig er det svært koselig og fint om de vil tilbringe tid med barnebarna. Jeg mener at det ikke er deres ansvar, men det skal være fordi de selv har tid/overskudd/lyst. Hva tenker dere? Anonymkode: d4fd6...8c4 Nei de har ikke noe ansvar. Men de fleste oppegående besteforeldre med omsorg og følelse for andre og barnebarna vil vel passe og være med de vil jeg tro. Her er besteforeldrene så ego og uinteressert. Kun datteren sine barn de bryr seg om, desverre. Fælt å se hvor mange flinke besteforeldre som finnes der ute. Det er mye kvalitetstid og gode minner sammen det. Vi har alltid stilt opp og alltigæd hjulpet. Ser på det som en selvfølge. Men når vi fikk barn så var det visst bare den ene veien.. Få hjelp. Anonymkode: 5e542...6d5
mereo Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Nei, de har ikke ansvar. Men som andre sier, de har ansvar på likt nivå med foreldrene til barnet om at det skal være en relasjon. 2
Jytte Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har ikke noe som helst ansvar for å ta seg av barnebarna. Men de kan velge å påta seg det. Anonymkode: c70c1...b8b Jo, føles ut som jeg har en smule etisk ansvar foreksempel ved å avlaste mor litt når far pendlet en periode, og tilby å være barnevakt så de kommer seg ut en kveld eller kan dra bort en langhelg og komme tilbake med fornyet energi. At besteforeldre stiller opp er positivt for barnebarna. Positivt for besteforeldre også, men alt med måte. Et etisk ansvar har vi alle for hverandre i familien. Endret 18. september 2021 av Jytte 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå