Gå til innhold

Et spørsmål om håndtverkerarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i sommer vært borte fra min leilighet fordi den skulle fikses opp. Da jeg kom hjem oppdaget jeg flere ting jeg ikke forstår, og jeg stiller derfor noen spørsmål her.sikringer

Mens jeg var borte  ble kjøkkenet byttet ut. Samtidig ble det endringer i mitt sikringskap. Så oppdaget jeg at en sikring var skrudd av, men at alt i leiligheten likevel virket. Jeg turte ikke skru på sikringen siden jeg ikke vet hva den gjør. Brann? Kortslutning?

Jeg tok da kontakt med elektriker som sier at sikringen "ikke styrer noe som helst", og at jeg "ikke trenger å bry meg". Det er jo ingen nye funksjoner i boligen? Det er fortsatt bad, varmtvann og det andre.

Mitt spørsmål er: hvor vanlig at man for en sikring "til overs" etter å ha byttet kjøkkenet? Jeg bor jo her ikke evig, og lever heller ikke evig. Så på et tidspunkt må jeg jo vite litt mer?

Bildet av sikringskapet er vedlagt. Jeg får ikke til å embedde det?

sikringer

Endret av Michaelhe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En av de andre bedriftene som jobbet i leiligheten fikset rørleggingen på kjøkkenet. Da jeg flyttet inn ble jeg advart om at et sikringssystem for vannlekkasjer som nå var påbudt, hadde blitt installert, men ikke var helt ferdig. Det var løse elektriske ledninger

Det første som hendte da jeg skrudde på kranen alene for at jeg skulle få kaldt vann å drikke var at kranen spratt av blandebatteriet og at det ble vann på gulvet. Jeg skrudde av kranen, og tørket opp. Det var ikke ille, men jeg oppdaget at kranen spretter av hvis man skrur opp vanntrykket (se vedlagt png bilde). Jeg kan bare ha litt vann på av gangen.

De ulike håndtvererne i leiligheten har ikke gjort jobben sin. Jeg nevner ikke navnet på noen av disse bedriftene, de er små, og bør få anledning til å rette opp småfeil før jeg skriver ting som kan identifisere dem på nettet.

Man har jo betalt for dette arbeidet?

kjokkenservant.png

Endret av Michaelhe
Skrevet

Å ha en ekstra kurs (ekstra sikring i sikringsskapet) er vanlig, og det er veldig praktisk å ha i tilfelle du senere får bruk for den. 

Anonymkode: e4675...cc2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ha en ekstra kurs (ekstra sikring i sikringsskapet) er vanlig, og det er veldig praktisk å ha i tilfelle du senere får bruk for den. 

Anonymkode: e4675...cc2

Ok, takk for det. Men innebærer det noen fare? Jeg lurer også på hvorfor det totale antallet aktive sikringer nå er mindre enn tidligere?

Skrevet
Michaelhe skrev (4 timer siden):

Ok, takk for det. Men innebærer det noen fare? Jeg lurer også på hvorfor det totale antallet aktive sikringer nå er mindre enn tidligere?

Tror du virkelig at det hadde vært helt vanlig hvis det innebærer fare? Som ab over her har svart deg; det er praktisk hvis du skulle trenge noen ekstra kurser på et senere tidspunkt. 

Anonymkode: 04002...b55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig at det hadde vært helt vanlig hvis det innebærer fare? Som ab over her har svart deg; det er praktisk hvis du skulle trenge noen ekstra kurser på et senere tidspunkt. 

Anonymkode: 04002...b55

Men jeg har jo ikke fått svar på hvorfor det totale antallet aktive sikringer har endret seg? (Du vet selvsagt ikke dette) Dette kan være vesentlig siden jeg tidligere ikke kunne bruke tre kokeplater uten at sikringer gikk.

Skrevet

Det skal være en liste over alle sikringene og hva de hører til i sikringsskapet. Det kan du se hva sikringen er til, og at den ekstra ikke er til noe.

At de fjerner sikringer når de endrer gamle elektriske anlegg er ikke uvanlig. Ofte har man bare lagt en ekstra parallell kurs når man trenger mer strøm, noe som fører til et kaos av små kurser. Da er det bedre å bytte ut til færre kurser med høyere kapasitet.

Det blandebatteriet er ikke riktig montert, det er ikke meningen at det skal hoppe ut slik. Det må rørlegger komme tilbake og fikse, asap. Du bør også be om en dato for når de skal gjøre ferdig vannsensoren.

Jeg håper du har fått dokumentasjon på alt arbeidet som er gjort. Det vil gjøre det enklere om du eller senere eiere lurer på noe i ettertid. Det er dessuten lovpålagt for dem å gi slik dokumentasjon, og manglende dokumentasjon vil senke verdien på leiligheten.

Anonymkode: a9230...178

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skal være en liste over alle sikringene og hva de hører til i sikringsskapet. Det kan du se hva sikringen er til, og at den ekstra ikke er til noe.

At de fjerner sikringer når de endrer gamle elektriske anlegg er ikke uvanlig. Ofte har man bare lagt en ekstra parallell kurs når man trenger mer strøm, noe som fører til et kaos av små kurser. Da er det bedre å bytte ut til færre kurser med høyere kapasitet.

Det blandebatteriet er ikke riktig montert, det er ikke meningen at det skal hoppe ut slik. Det må rørlegger komme tilbake og fikse, asap. Du bør også be om en dato for når de skal gjøre ferdig vannsensoren.

Jeg håper du har fått dokumentasjon på alt arbeidet som er gjort. Det vil gjøre det enklere om du eller senere eiere lurer på noe i ettertid. Det er dessuten lovpålagt for dem å gi slik dokumentasjon, og manglende dokumentasjon vil senke verdien på leiligheten.

Anonymkode: a9230...178

Takk skal du ha for gode svar. Jeg har liten erfaring med slikt arbeid, og det er nødvendig for meg å stille spørsmål.

Endret av Michaelhe
Skrevet
Michaelhe skrev (22 timer siden):

Det går fint, og er kjekt å ha. Vi holder på å pusse opp et hus og har alt fått bruk for 2 av de 3 sikringene vi hadde til overs. Vil få bruk for 1-3 til iløpet av de neste 5 årene

• Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (4 minutter siden):

Takk skal du ha for gode svar. Jeg har liten erfaring med slikt arbeid, og det er nødvendig for meg å stille spørsmål.

Hør og om det er lagt inn på min bolig e.l er greit å ha ting elektronisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...