cilibili Skrevet 18. september 2021 #1 Skrevet 18. september 2021 Trenger å bare lufte litt tanker og få litt innspill når det kommer til husbygging. Min samboer og jeg skal flytte ut på bygden og har nå vært på jakt etter enebolig i underkant av ett år. Det er et lite sted, og det er svært sjeldent det selges boliger som er bygget etter 1980. Boligene som selges trenger derfor betydelige oppgraderinger, men er til gjengjeld ganske billige. Da min samboer er tømrer har vi nå begynt å tenke på om vi skal bygge helt nytt. Problemet med dette er at det vil koste rett i underkant av 6 millioner. Vi vil da til slutt etter egenkapital og egeninnsats er regnet inn bli sittende å betale på et lån på ca. 4,5 millioner. Det som plager oss med dette er at vi mest sannsynlig aldri vil få solgt dette huset igjen for den prisen, med tanke på stedet huset bygges. Vi finner fordeler og ulemper med begge alternativene, så blir derfor veldig glad for alle innspill fra noen andre. 2
Sola de Skrevet 18. september 2021 #2 Skrevet 18. september 2021 cilibili skrev (2 minutter siden): Trenger å bare lufte litt tanker og få litt innspill når det kommer til husbygging. Min samboer og jeg skal flytte ut på bygden og har nå vært på jakt etter enebolig i underkant av ett år. Det er et lite sted, og det er svært sjeldent det selges boliger som er bygget etter 1980. Boligene som selges trenger derfor betydelige oppgraderinger, men er til gjengjeld ganske billige. Da min samboer er tømrer har vi nå begynt å tenke på om vi skal bygge helt nytt. Problemet med dette er at det vil koste rett i underkant av 6 millioner. Vi vil da til slutt etter egenkapital og egeninnsats er regnet inn bli sittende å betale på et lån på ca. 4,5 millioner. Det som plager oss med dette er at vi mest sannsynlig aldri vil få solgt dette huset igjen for den prisen, med tanke på stedet huset bygges. Vi finner fordeler og ulemper med begge alternativene, så blir derfor veldig glad for alle innspill fra noen andre. Det er flere ting å tenke på. Hvor gamle er dere? Er dette stedet dere vil bygge huset på, et sted dere kan bo som gamle også? Tenker om det er kort vei til eldresenter, lege, sykehus osv. Vil dette huset dere bygger, være et hus dere vil bli gamle i? Huset vil bli tungsolgt, så i teorien, så vil dere bli stuck med det om dere ikke selger det med tap. Eller dere lar det gå i arv til deres barn, om de da måtte ønske å bosette seg der som voksne. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #3 Skrevet 18. september 2021 Planlegger dere å bo der for alltid og bli gamle i huset? Da tenker jeg det er ok😊 Evt hva med å kjøpe noe å pusse opp/bygge om. Da er grunnarbeidene gjort så dere slipper de kostnadene. Anonymkode: fde53...070 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #4 Skrevet 18. september 2021 Å selge med profitt er jo bare viktig om dere skal selge. Skal dere bo der og ha livet der, betyr det vel ingenting. Anonymkode: 6f617...a51 16
Loff77 Skrevet 18. september 2021 #5 Skrevet 18. september 2021 cilibili skrev (9 minutter siden): Trenger å bare lufte litt tanker og få litt innspill når det kommer til husbygging. Min samboer og jeg skal flytte ut på bygden og har nå vært på jakt etter enebolig i underkant av ett år. Det er et lite sted, og det er svært sjeldent det selges boliger som er bygget etter 1980. Boligene som selges trenger derfor betydelige oppgraderinger, men er til gjengjeld ganske billige. Da min samboer er tømrer har vi nå begynt å tenke på om vi skal bygge helt nytt. Problemet med dette er at det vil koste rett i underkant av 6 millioner. Vi vil da til slutt etter egenkapital og egeninnsats er regnet inn bli sittende å betale på et lån på ca. 4,5 millioner. Det som plager oss med dette er at vi mest sannsynlig aldri vil få solgt dette huset igjen for den prisen, med tanke på stedet huset bygges. Vi finner fordeler og ulemper med begge alternativene, så blir derfor veldig glad for alle innspill fra noen andre. En stor ulempe hvis forholdet ryker og man må selge med tap i hvert fall 11
Ulrikke Skrevet 18. september 2021 #6 Skrevet 18. september 2021 Loff77 skrev (6 minutter siden): En stor ulempe hvis forholdet ryker og man må selge med tap i hvert fall Det første som slo meg også. Ingen har jo garanti for noe som helst, og selv om man planlegger å bli gamle sammen så kan forholdet ryke, eller en kan falle fra.... Da blir det vanskelig å betjene lån alene, og i tillegg blir man sittende med restgjeld om man selger (man kan selvfølgelig ha gjensidig livsforsikring, det har vi, men det ville ikke vært nok i et sånt tilfelle som dette). Men i en ideell verden der alt går som man håper og planlegger, og dette er et sted dere faktisk ønsker å bo til dere ikke kan bo hjemme lenger som gamle, så er det jo ikke noe problem.... Jeg vet ikke om jeg ville turt å ta sjansen. Kan det bli rimeligere å totalrenovere/bygge på noe som allerede står der?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 Kjøp et av de andre husene, og gjør endringer dere ønsker. Et hus kan bli veldig forandret med andre vinduer og litt endring i fasade. Det er en investering som også vil lønne seg. Anonymkode: bcb3c...8f9 3
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2021 19 minutter siden, Sola de said: Det er flere ting å tenke på. Hvor gamle er dere? Er dette stedet dere vil bygge huset på, et sted dere kan bo som gamle også? Tenker om det er kort vei til eldresenter, lege, sykehus osv. Vil dette huset dere bygger, være et hus dere vil bli gamle i? Huset vil bli tungsolgt, så i teorien, så vil dere bli stuck med det om dere ikke selger det med tap. Eller dere lar det gå i arv til deres barn, om de da måtte ønske å bosette seg der som voksne. Takk for gode innspill! 😊 Vi er 27 og 28 nå, og har tenkt at det er her vi skal bo for alltid.
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Planlegger dere å bo der for alltid og bli gamle i huset? Da tenker jeg det er ok😊 Evt hva med å kjøpe noe å pusse opp/bygge om. Da er grunnarbeidene gjort så dere slipper de kostnadene. Anonymkode: fde53...070 Takk for innspill! Ja, tenker å bo der for alltid og bli gamle i huset. 😊 Den opprinnelige tanken var å kjøpe og deretter pusse opp, men alternativene er få og dårlige.
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 18. september 2021 10 minutter siden, Ulrikke said: Det første som slo meg også. Ingen har jo garanti for noe som helst, og selv om man planlegger å bli gamle sammen så kan forholdet ryke, eller en kan falle fra.... Da blir det vanskelig å betjene lån alene, og i tillegg blir man sittende med restgjeld om man selger (man kan selvfølgelig ha gjensidig livsforsikring, det har vi, men det ville ikke vært nok i et sånt tilfelle som dette). Men i en ideell verden der alt går som man håper og planlegger, og dette er et sted dere faktisk ønsker å bo til dere ikke kan bo hjemme lenger som gamle, så er det jo ikke noe problem.... Jeg vet ikke om jeg ville turt å ta sjansen. Kan det bli rimeligere å totalrenovere/bygge på noe som allerede står der? Tusen takk for gode innspill! 😊 Man vet jo absolutt aldri hva som skjer. Den opprinnelige planen var å kjøpe og deretter pusse opp. Men de få eneboligen som kommer ut er ofte i så utrolig dårlig stand at jeg tror vi hadde brukt mange mange år før vi følte at huset er blitt sånn som vi ønsket.
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 18. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøp et av de andre husene, og gjør endringer dere ønsker. Et hus kan bli veldig forandret med andre vinduer og litt endring i fasade. Det er en investering som også vil lønne seg. Anonymkode: bcb3c...8f9 Takk for innspill. 😊
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #12 Skrevet 18. september 2021 ettersom dere vil bo der for alltid så ville jeg gått for å bygge selv. Vi kikker også på hus, og finner ingenting. når man skal bo der for alltid så vil man jo ha det akkurat som man ønsker, og ikke inngå kompromisser. da er det heller ikke relevant hva verdien og hva man vil gå i underskudd på. det som er relevant er at man lever i det huset man er fornøyd med. Anonymkode: 40ee7...9f0
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2021 #13 Skrevet 18. september 2021 Er det få hus til salgs i denne bygden fordi det er lite fraflytting? Jeg vet at å bygge hus på bygden noen ganger er et tapsprosjekt rent økonomisk. Så det er en risiko man må ta. Når du sier dere aldri får solgt igjen for den prisen snakker du da om kjøpesummen eller lånesummen? For hvis det ikke er mulig å selge til lånesummen heller, er dette virkelig høyrisiko. Hvis det derimot "bare" er egenkapitalen dere taper men får dekning for lånet ved et salg så er det en risiko det kan være verdt å ta.
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 18. september 2021 3 minutter siden, Blondie65 said: Er det få hus til salgs i denne bygden fordi det er lite fraflytting? Jeg vet at å bygge hus på bygden noen ganger er et tapsprosjekt rent økonomisk. Så det er en risiko man må ta. Når du sier dere aldri får solgt igjen for den prisen snakker du da om kjøpesummen eller lånesummen? For hvis det ikke er mulig å selge til lånesummen heller, er dette virkelig høyrisiko. Hvis det derimot "bare" er egenkapitalen dere taper men får dekning for lånet ved et salg så er det en risiko det kan være verdt å ta. Takk for innspill. 😊 Jeg tror det er få hus til salgs fordi de fleste av husene eies av eldre mennesker som bor der helt til de enten havner på eldrehjem eller går bort. Jeg snakker om lånesummen dessverre. Tviler på vi får solgt huset for 4,5 millioner ved et eventuelt salg.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #15 Skrevet 18. september 2021 Har dere snakket med banken enda? Tviler på at de vil gi dere lån uten noen form for sikkerhet Anonymkode: 589b4...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #16 Skrevet 18. september 2021 Blir tapet mindre for dere om dere kjøper brukt, pusser opp og så må selge kontra om dere bygger helt nytt? Anonymkode: 104a3...421
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 Men vet du at alle de andre husene har betydelig oppgraderingbehov? Selv har jeg kjøpt et hus fra 1949. Da jeg kjøpte, var veldig mye oppgradert, og kjøkkenet var ikke mer enn 5 år gammelt, huset var etterisolert i 1.etasje 3 år før jeg tok over, vinduene var litt gamle dog, men ikke fra 49 selvsagt. 😅 Så det jeg måtte oppgradere, var badrom (det ble jo dyrt), gulver, nye vinduer, og maling. Kom lang vei med å bare spare litt, for å så ta litt og litt. Tak og dører osv var heller ikke gammelt. Anonymkode: 473a9...686
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #18 Skrevet 18. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Men vet du at alle de andre husene har betydelig oppgraderingbehov? Selv har jeg kjøpt et hus fra 1949. Da jeg kjøpte, var veldig mye oppgradert, og kjøkkenet var ikke mer enn 5 år gammelt, huset var etterisolert i 1.etasje 3 år før jeg tok over, vinduene var litt gamle dog, men ikke fra 49 selvsagt. 😅 Så det jeg måtte oppgradere, var badrom (det ble jo dyrt), gulver, nye vinduer, og maling. Kom lang vei med å bare spare litt, for å så ta litt og litt. Tak og dører osv var heller ikke gammelt. Anonymkode: 473a9...686 Hehe, nei. Vet jo selvfølgelig ikke. Men de boligene som har kommet ut de siste året når vi har vært på visninger og lest salgsoppgaver har hatt veldig store oppgraderingsbehov. 😊 Er selvfølgelig lov å håpe at det dukker opp noe. 🤞🏻
cilibili Skrevet 18. september 2021 Forfatter #19 Skrevet 18. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere snakket med banken enda? Tviler på at de vil gi dere lån uten noen form for sikkerhet Anonymkode: 589b4...0b8 Bare per telefon. Har sendt alle tilbud til banken i går, men de virket positiv. Så får se hva de sier nå når de faktisk har fått tallene. Hadde nesten vært enklere at de sa: "nei, dette går ikke." For da ville vi jo bli nødt til å kjøpe og pusse opp. 😅
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #20 Skrevet 20. september 2021 Kan dere få noe støtte fra kommunen? Ville tro at de kunne være interessert i nye hus også. Anonymkode: 1614c...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå