Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kun de faste svangerskapskontrollene man ikke betaler for, eller alle gravidrelaterte plager?

Jeg var til legen for å forlenge sykemelding for hyperemesis, samt få resept på kvalmestillende. Jeg fikk regning på 212 kr hvor det stod egenandel.

Er dette riktig?

Anonymkode: 26c36...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg var der en gang tidligere for den første sykmeldingen og da betalte jeg ingen ting. 

Skrevet

I utgangspunktet skal alt svangerskapsrelatert være dekket, med unntak av evt utstyr som brukes. 

Anonymkode: 203b2...448

Skrevet

Sist måtte jeg ikke betale noen ting, denne gangen måtte jeg betale for henvisning... Synes det var litt rart, men sa ikke noe på det.. 

Anonymkode: 37433...47b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I utgangspunktet skal alt svangerskapsrelatert være dekket, med unntak av evt utstyr som brukes. 

Anonymkode: 203b2...448

Det ble ikke brukt noe utstyr, bare samtale på 3 min. Men så skal jeg kanskje betale for at hun forlenger sykmeldingen og skriver ut resept? Men blir det 212 kr da? Det er jo akkurat prisen for en konsultasjon. 

Og hvorfor stod det egenandel på regningen hvis det var for ovennevnte?

Skrevet

Jeg betaler ingenting - altså nada - for alt som er svangerskapsrelatert. Verken sykemeldinger, konsultasjoner eller noe. Verken i dette svangerskapet eller tidligere.  Svangerskapsomsorgen i Norge er og skal være gratis.

Anonymkode: bf956...3ca

• Liker 4
Skrevet

Mulig de har glemt å tikke av for at du ikke skal betale, dobbelt sjekk med legekontoret.

Selv på legevakta slapp jeg å betale når det var svangerskaps relatert.

• Liker 2
Skrevet
mereo skrev (22 minutter siden):

Mulig de har glemt å tikke av for at du ikke skal betale, dobbelt sjekk med legekontoret.

Selv på legevakta slapp jeg å betale når det var svangerskaps relatert.

Betaler du heller ikke for sykmelding og skrive resept på medisiner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg betaler ingenting - altså nada - for alt som er svangerskapsrelatert. Verken sykemeldinger, konsultasjoner eller noe. Verken i dette svangerskapet eller tidligere.  Svangerskapsomsorgen i Norge er og skal være gratis.

Anonymkode: bf956...3ca

Takk for svar. Mens jeg har dere her, du betaler for medisiner du må bruke i forbindelse med svangerskap og fødsel?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det kun de faste svangerskapskontrollene man ikke betaler for, eller alle gravidrelaterte plager?

Jeg var til legen for å forlenge sykemelding for hyperemesis, samt få resept på kvalmestillende. Jeg fikk regning på 212 kr hvor det stod egenandel.

Er dette riktig?

Jeg har aldri betalt en krone på noen av legebesøkene jeg har hatt som gravid, uansett årsak til legebesøket. To ulike leger. 

Anonymkode: 13f89...e32

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg betalte for var drikka på glukosebelastningstesten og influensavaksine i ett av svangerskapene. Fikk plutselig regning på etterkontroll (meg, 6 uker etter fødsel), men det var en feil. Ikke betalt for hverken timer eller telefon-/nettkonsultasjoner for å forlenge sykemelding. 

Anonymkode: d3ebd...dee

Skrevet

Jeg har aldri betalt noe svangerskapsrelatert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg betalte regningen, tror dere jeg kan få det refundert om jeg kontakter legekontoret?

Skrevet
Wilma89 skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri betalt noe svangerskapsrelatert.

Det er så irriterende at slikt alltid skjer med meg, føler jeg må passe på alt og drive masse oppfølging av ting som skulle gått av seg selv. Er veldig dårlig i tillegg :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betaler du heller ikke for sykmelding og skrive resept på medisiner?

Nei, ingenting som har vært relatert til svangerskapet.
Jeg har fått medisiner og er sykemeldt, hvor begge deler er pga svangerskapet.

Men spørs jo om medisinene er relatert til svangerskapet. Er det medisiner du brukte før svangerskapet er det nok muligens annerledes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg betalte regningen, tror dere jeg kan få det refundert om jeg kontakter legekontoret?

Sannsynligvis ja.

• Liker 1
Skrevet

Har kun betalt for drikken til glukosebelastningen under svangerskap

Anonymkode: 56769...805

Skrevet

Jeg måtte betale for en mail-konsultasjon for å få en resept på kvalmestillende pga svangerskapskvalme, fikk faktura på sms etterpå. I ettertid tror jeg egentlig de gjorde feil men jeg trodde da at det bare var offisielle svangerskapskontroller som var gratis så betalte bare, og da kan man jo ikke gjøre så mye med det. Ville spurt legekontoret om jeg var deg, om det var en feil eller om de ikke anså det som relatert til svangerskapet :)

Anonymkode: 69c13...c0c

Skrevet

Forresten - egenandel skal være gratis men det kan hende man må betale for materiell, det er ikke dekket av frikort/gravidfritak (men ofte slipper man å betale for det også virker det som, jeg har opplevd både å måtte betale og å slippe å betale). Materiell er feks resept, sykemelding, blodprøve og sånt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte betale for en mail-konsultasjon for å få en resept på kvalmestillende pga svangerskapskvalme, fikk faktura på sms etterpå. I ettertid tror jeg egentlig de gjorde feil men jeg trodde da at det bare var offisielle svangerskapskontroller som var gratis så betalte bare, og da kan man jo ikke gjøre så mye med det. Ville spurt legekontoret om jeg var deg, om det var en feil eller om de ikke anså det som relatert til svangerskapet :)

Så jeg kan ikke få tilbake pengene hvis jeg har betalt regningen selv om den var feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...