Gå til innhold

Incel: En mannsrolle i krise. Menn uten håp - de har innsett at ting aldri blir bedre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant podcast som prøver å forklare incel-fenomenet. Det er helt klart at mannen er taperen i det moderne vestlige samfunnet, når skal samfunnet (ikke minst kvinner) slutte å latterliggjøre dette og begynne ta problemet på alvor? Nei, det er ikke slik at dette er kun menn som har svært høyre standarder på hvilke kvinner de liker. Det sier forfatteren av den nye boken "Incel: En mannsrolle i krise" hvor han at intervjuet er stort antall såkalte incels.

https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/l_2ddde2b5-f09a-4b95-9de2-b5f09adb95ea

- Jeg føler meg svært mislykket, ulykkelig og uelsket, latterlig, ubegavet dum og stygg. Jeg har ikke hatt en venn på 20 år.  

Det sier en av de mennene som er dybdeintervjuet i en ny bok om ensomme menn. Slike som kalles incel. Menn som lever i et ufrivillig sølibat.

Forfatteren sier dette er menn som er veldig ensomme, de har ingen erfaring med kvinner, og bare en berøring av en kvinne, selv en kvinnelig lege som gjør en legeundersøkelse, gjør at de ofte byter sammen eller oppfatter dette som en viktig livshendelse som de kan leve på i årevis. Dette er jo veldig tragisk, vi er alle avhengig av menneskelig berøring.

Forfatteren hevder dette ikke er stygge uattraktive menn, men menn som ikke har lykkes i livet. Vi lever i en historisk tid hvor mannens rolle er i ferd med å endres radikalt. Vi ser at studieresultater og karakterer i skolen blir dårlige og dårlige for gutter. Jenter har nå bedre karakterer i alle fag i grunnskolen og i videregående skole, og mange mange flere kvinner søker akademiske utdannelser enn menn.

Og i takt med at kvinner blir bedre og bedre utdannet og tjener bedre blir det stadig færre menn å mache dem med. Selv i så likestilte land som i Norden er partnervalget fortsatt veldig tradisjonelt, dvs. kvinner velger "oppover" og menn velger "nedover". Kvinner søker menn som har samme eller bedre utdanningsnivå og inntekt enn hva de har selv. Dette gjør, sammen med andre faktorer i samfunnet som et mannsoverskudd, at stadig flere menn forblir uten partner.

- Så en lavutdannet mann som ikke er attraktiv på arbeidsmarkedet blir en taper på partnermarkedet. Denne type menn blir det stadig flere og flere av, og det er en tikkende bombe, sier forfatteren av boken.   

Anonymkode: 52741...b9d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er redd for at innfallsvinkelen media har til denne problematikken skader saken. Incel-begrepet og snakk om "black pill" og denslags leder tankene over på den drøye 4chan-subkulturen og amerikanske skyteepisoder, men dette er bare et symptom på problemet, ikke sakens kjerne, spesielt ikke her i Norge. At en person mister besinnelsen etter å ha blitt tatt på en kvinnelig lege tror jeg heller ikke er den type historie som gjør at problemet blir tatt på alvor av folket.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Interessant podcast som prøver å forklare incel-fenomenet. Det er helt klart at mannen er taperen i det moderne vestlige samfunnet, når skal samfunnet (ikke minst kvinner) slutte å latterliggjøre dette og begynne ta problemet på alvor?

Da lurer jeg på hva løsningen er, helt konkret? På hvilken måte skal kvinner ta dette "på alvor"? 

Anonymkode: 62ab0...a46

• Liker 45
Skrevet

Denne gleder jeg meg til å høre. Jeg tror litt av problemet ligger i hvordan man definerer seg selv. Å definere seg som incel er noe de fleste kvinner vil se på som et rødt flagg. Ikke fordi mannen har dårlig selvtillit og har vært ensom i mange år, men fordi incel ofte er forbundet med kvinnehat. Det jeg har sett av incelkulturen, er temmelig sinnssyk. Det er ikke snakk om å løfte hverandre opp, heller å trykke hverandre ned, og fôre hverandre med selvmedlidenhet, legge skylden på kvinner for at verden er som den er. Blir uggen bare jeg tenker på hva som skjer når en usikker mann med et par dårlige erfaringer, kommer over en slik subkultur på internett. Det blir et ekkokammer som bekrefter mannens negative tanker. 

Når en kvinne velger en dårlig mann, er det kvinnen som er problemet. Hun må velge bedre, hva kunne hun forvente, sånn er det når man går etter den og den mannen. Men om en mann velger en dårlig kvinne, da er det alle kvinnene som er problemet. 

Men hva er problemet her? Er det kvinnene? Er det samfunnet? Jeg har sett og vet om mange menn som ikke defineres som over gjennomsnittet attraktive og intelligente, som har kjæreste, har ring på fingeren, som har mye erfaring med kvinner. Jeg vet også om rusmisbrukere uten utdanning og førerkort som drar damer som om de ikke har gjort noe annet i livet. Og der er ingen typiske statustrekk hos dem heller, type modellkjekk, 190 cm+ på sokkelesten, stor formue eller overklassefamilie. 

Nå skal det også sies at vi lever i en tid hvor ekteskap, stasjonsvogn og tre barn ikke er alle kvinners store, våte drøm. Det tror jeg ikke menn drømmer mest om heller(?). Er iallfall sjelden jeg hører menn si at de ønsker et slikt liv. Det er fortsatt folk som gifter seg og stifter familie, selvsagt er det det, men man ser flere og flere som ønsker å leve alene, og som heller krydrer med en seksuell relasjon til en kompis/venninne - et FF-forhold. Noen har åpne forhold. Og om det er flere kvinner som vil være frivillig single, så etterlater jo det ufrivillig single menn. 

Skrevet

Incell som nettsamfunn er vel toppen av isfjellet i problemstillingen. Når kvinner velger oppover blir det igjen  noen menn som blir uten. 

Dette gir grobunn for ekstremisme i følge podkasten.

En annen skjult gruppe er de som er i sexløse forhold eller som er fraskilte uten draget. 

Nå blir det undervist i sex på skolen og i en klasse på 30 elever med jevn kjønnsfordeling vil 3 være homosexsuelle og få positiv opmerksomhet rundt dette. Samtidig er det en 2-3 av gutta (ingen vet hvem), som aldri kommer til å ha sex.

Hvorfor undervises det ikke i sjekking?

Det damer kan gjøre er å avvise pent.

Det samfunnet i Norge kan gjøre er å øke kvinneandelen. Dette kan gjøres ved å gjøre det lettere å ta inn damer fra utlandet.

Kanskje også ved å organisere prostitusjonen på en annen måte.

• Liker 3
Skrevet

Å slutte å alltid fremstille menn med et uattraktivt utseende som slemme og onde kunne vært en bra start

Anonymkode: 2181f...c0c

• Liker 5
Skrevet

Når skal kvinner begynne ta dette på alvor? I det ene sitatet fra boken sier mannen at han ikke har hatt en venn på 20 år. 

Det sier meg at dette ikke bare er kvinners ansvar. Menn kan trå til like mye, og kanskje helst mer. Hvertfall hvis de tar en berøring fra en kvinnelig lege som noe mer enn det det faktisk er. Jeg syntes alle fortjener å ha det bra, men jeg vil ikke ha en mann jeg ikke er interessert i tro at det er noe mer fordi jeg må være hyggelig mot incels.

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å slutte å alltid fremstille menn med et uattraktivt utseende som slemme og onde kunne vært en bra start

Anonymkode: 2181f...c0c

Håhå 😆 Forventer du logikk og rasjonalitet fra kvinner?

Anonymkode: b7827...0f6

• Liker 3
Gjest På druen
Skrevet

Sex og forhold er ikke en menneskerett. Ingen skal tvinges inn i det. Kvinner skylder ikke disse mennene en dritt. 

Skrevet
På druen skrev (5 minutter siden):

Sex og forhold er ikke en menneskerett. Ingen skal tvinges inn i det. Kvinner skylder ikke disse mennene en dritt. 

Vi skattebetalere skylder ikke trygdede noen ting, allikevel brødfør vi dem.

• Liker 3
Gjest På druen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg vel. Man skylder ikke gravide kvinner som går på nav en dritt heller. 

Skrevet

Grunnen til at spesielt kvinner ikke tar incels mer seriøst er vel at tilsvarende kvinner i samme situasjon som regel klarer seg fint.

Det oppleves da som sutrete og hatefullt mye av det incels prater om.

Anonymkode: a4ed7...4c6

• Liker 31
Skrevet
På druen skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg vel. Man skylder ikke gravide kvinner som går på nav en dritt heller. 

Man får et problem da, om man ikke legger til rette for nye borgere, altså fremtiden.

Barna er den viktigste ressursen vi har og investeringen vi gjør. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Håhå 😆 Forventer du logikk og rasjonalitet fra kvinner?

Forventer du at mennesker du snakker dritt om skal like deg?

Anonymkode: bd088...812

• Liker 40
Gjest På druen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får et problem da, om man ikke legger til rette for nye borgere, altså fremtiden.

Barna er den viktigste ressursen vi har og investeringen vi gjør. 

Ja, poenget mitt er at det er mange mennesker man ikke skylder en dritt, men det er selvfølgelig bedre å betale skatt enn å bli tvunget inn i et ekteskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Interessant podcast som prøver å forklare incel-fenomenet. Det er helt klart at mannen er taperen i det moderne vestlige samfunnet, når skal samfunnet (ikke minst kvinner) slutte å latterliggjøre dette og begynne ta problemet på alvor? Nei, det er ikke slik at dette er kun menn som har svært høyre standarder på hvilke kvinner de liker. Det sier forfatteren av den nye boken "Incel: En mannsrolle i krise" hvor han at intervjuet er stort antall såkalte incels.

https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/l_2ddde2b5-f09a-4b95-9de2-b5f09adb95ea

- Jeg føler meg svært mislykket, ulykkelig og uelsket, latterlig, ubegavet dum og stygg. Jeg har ikke hatt en venn på 20 år.  

Det sier en av de mennene som er dybdeintervjuet i en ny bok om ensomme menn. Slike som kalles incel. Menn som lever i et ufrivillig sølibat.

Forfatteren sier dette er menn som er veldig ensomme, de har ingen erfaring med kvinner, og bare en berøring av en kvinne, selv en kvinnelig lege som gjør en legeundersøkelse, gjør at de ofte byter sammen eller oppfatter dette som en viktig livshendelse som de kan leve på i årevis. Dette er jo veldig tragisk, vi er alle avhengig av menneskelig berøring.

Forfatteren hevder dette ikke er stygge uattraktive menn, men menn som ikke har lykkes i livet. Vi lever i en historisk tid hvor mannens rolle er i ferd med å endres radikalt. Vi ser at studieresultater og karakterer i skolen blir dårlige og dårlige for gutter. Jenter har nå bedre karakterer i alle fag i grunnskolen og i videregående skole, og mange mange flere kvinner søker akademiske utdannelser enn menn.

Og i takt med at kvinner blir bedre og bedre utdannet og tjener bedre blir det stadig færre menn å mache dem med. Selv i så likestilte land som i Norden er partnervalget fortsatt veldig tradisjonelt, dvs. kvinner velger "oppover" og menn velger "nedover". Kvinner søker menn som har samme eller bedre utdanningsnivå og inntekt enn hva de har selv. Dette gjør, sammen med andre faktorer i samfunnet som et mannsoverskudd, at stadig flere menn forblir uten partner.

- Så en lavutdannet mann som ikke er attraktiv på arbeidsmarkedet blir en taper på partnermarkedet. Denne type menn blir det stadig flere og flere av, og det er en tikkende bombe, sier forfatteren av boken.   

Anonymkode: 52741...b9d

Så kvinner flest har høyere status og derfor kan velge menn på øverste hylle og det er et problem? 

Så lenge det velges en mann så er det vel samme hvilken status han har. En mann valgt vil uansett være at en annen ikke ble valgt. 

Det plager menn at kvinner selv kan velge partner? Hva er alternativet når vi ønsker det vestlige liv og ikke leve som under is eller taliban? Eller er det det incels vil; tvinge seg på noen med loven i hånd? Er incels egentlig syting fra menn som oppfører seg så dårlig at ingen vil ha dem? 

Anonymkode: 4f57b...031

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du trenger seriøst psykisk hjelp. 

Anonymkode: 4f57b...031

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...