Gå til innhold

Tillit brutt, venn skylder meg penger stor sum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistet tilliten til min "venn" lånte penger da jeg ikke følte meg trygg å ha så mye penger (var på det tidspunktet spilleavhengig, og i og med at jeg lånte bort alle de pengene jeg vant klarte jeg å holde meg unna) Det er snakk om 220000, hvor h*n selv bekrefter summen, og vi ble enige om at h*n skulle betale så fort lønningen kom. Lønningen kom og sendte h*n melding 2 dager senere hvor jeg ikke fikk svar, så jeg skjønner hvor denne veien ender, gidder ikke å mase om det heller, vilje må være tilstede. Har jeg noen sjanse i forliksrådet? Min største frykt er å tape en eventuell rettsak, selvom jeg har bevis i form av både vipps og meldinger på messenger. Jeg vet at h*n har en fast jobb og tjener relativt godt. Det handler bare om at h*n ikke gidder å betale meg tilbake.

Anonymkode: f1813...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte forresten å si at jeg sa at jeg kommer til å sende det til forliksrådet om h*n ikke svarte meg, det var først da h*n svarte at h*n skulle betale et avdrag så fort lønnslippen kom. Etter jeg etterspurte hvorfor h*n ikke hadde betalt ble det stille. Jeg gidder ikke å mase, for det handler om vilje. Det jeg lurer på er om jeg vinner saken i forliksrådet? For om jeg taper vil det faktisk være det største nedturen i livet mitt. Jeg kan ikke la h*n slippe unna med dette.

Skrevet

Tror ikke du kommer langt med det desverre. Bare en erfaring rikere… dårlig gjort av vennen din å utnytt deg slik!

Anonymkode: 5188f...fbf

• Liker 1
Skrevet

Så dårlig gjort av denne «vennen» din!! Jeg tror man kan sende saker til inkasso som privatperson også, kanskje ringe et inkassoselskap og høre?

Anonymkode: c6752...287

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Ja du kan vinne frem i forliksrådet. Dette vil avhenge av om du kan dokumentere at din «venn» har fått låne pengene.

Slik du fremstiller saken har du SMS korrespondanse du kan vise frem som bevis/dokumentasjon, hvis det i noen av sms’ene fremgår at han bekrefter å ha dine penger.

Men for å kunne inndrive pengene, via namsmannen, må du få en rettskraftig dom på at kravet ditt er juridisk holdbart. En slik rettskjennelse får du i forliksrådet, etter at du har sendt inn en forliksklage.

Skriv disse sms’ene ut.

Men før du tar ut forliksklage, må du ha forsøkt å inndrive penge selv, ved hjelp av inkasso.

Inkassosaker er dyre. Men det du skal gjøre er å opplyse om at du kommer til å starte rettslig inndrivelse av kravet, og at alle omkostninger som dette påfører deg, vil bli lagt til det opprinnelige pengekravet på kr 22 000,00.

Dette vil da være forliksgebyrer, samt forsinkelsesrente.

Det første du må gjøre er å sende en betalingsoppfordring

Først etter dette kan du sende inn en forliksklage.

Fremgangsmåten for egeninkasso finner du på nettet.

Det er meget viktig at du følger de formelle kravene.

Det er først etter at du har forsøkt å innkreve pengene at du kan ta saken inn for forliksrådet.

Ja, du har en mulighet til å få pengene tilbake, men det vil ta tid, og i utgangspunktet koste deg penger.

Men dine utgifter skal dekkes av «vennen» din, hvis/når du får medhold i forliksrådet.

Alle disse kostandene vil kunne beløpe seg til flere tusen kroner.

Håper dette er nyttig informasjon

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
TBergh skrev (4 minutter siden):

Hei.

Ja du kan vinne frem i forliksrådet. Dette vil avhenge av om du kan dokumentere at din «venn» har fått låne pengene.

Slik du fremstiller saken har du SMS korrespondanse du kan vise frem som bevis/dokumentasjon, hvis det i noen av sms’ene fremgår at han bekrefter å ha dine penger.

Men for å kunne inndrive pengene, via namsmannen, må du få en rettskraftig dom på at kravet ditt er juridisk holdbart. En slik rettskjennelse får du i forliksrådet, etter at du har sendt inn en forliksklage.

Skriv disse sms’ene ut.

Men før du tar ut forliksklage, må du ha forsøkt å inndrive penge selv, ved hjelp av inkasso.

Inkassosaker er dyre. Men det du skal gjøre er å opplyse om at du kommer til å starte rettslig inndrivelse av kravet, og at alle omkostninger som dette påfører deg, vil bli lagt til det opprinnelige pengekravet på kr 22 000,00.

Det er først etter at du har forsøkt å innkreve pengene at du kan ta saken inn for forliksrådet.

Ja, du har en mulighet til å få pengene tilbake, men det vil ta tid, og i utgangspunktet koste deg penger.

Men dine utgifter skal dekkes av «vennen» din, hvis/når du får medhold i forliksrådet.

Med vennlig hilsen

TBergh

Sendte dette for 1 uke siden. Siden du ikke gidder å svare kommer jeg til å sende dette til forliksrådet, først da fikk jeg svar og sa at betaling skulle komme på tirsdag. Sendte melding på Torsdag denne uken og sa, Hvorfor har du ikke overført? Hvilken konkret melding foreslår du at jeg burde sende før jeg går videre til forliksrådet? H*n har selv bekreftet på messenger at h*n skylder meg 221000 (eksakt sum) og på sms har h*n sagt at h*n er klar over for mye h*n skylder meg. 

Skrevet
TBergh skrev (11 minutter siden):

Hei.

Skriv disse sms’ene ut.

Med vennlig hilsen

TBergh

Er også villig til å bruke penger på dette. Er det nødvendig med advokat i slike saker? Føler denne saken er veldig straight forward. Jeg låner penger. Venn utsetter avtaler, og når det først kommer til tilbakebetaling blir det stille.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan noen finner det smart å overføre flere hundre tusen til andre mennesker fordi man er redd for å bruke penger, istedenfor å sette det på en konto det ikke er mulig å se/ta ut penger av. 

Uansett, håper du har lært TS og at du vinner fram med saken din 

• Liker 4
Skrevet
Lacuna skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke forstå hvordan noen finner det smart å overføre flere hundre tusen til andre mennesker fordi man er redd for å bruke penger, istedenfor å sette det på en konto det ikke er mulig å se/ta ut penger av. 

Uansett, håper du har lært TS og at du vinner fram med saken din 

Vi hadde et spesielt forhold i mange år. Et homofilt "hemmelig" forhold, Hadde følelser for han og da er det vanskelig å si nei. Var alltid den "svake" i forholdet og han fikk meg til å føle meg bedre siden han var relativt populær mens jeg var ingenting. Det er alltid en grunn, selvom det ikke var en rasjonell grunn.

Skrevet

Hei.

Først så beklager jeg at jeg tok feil av summen.

Ja kontakt et inkassobyrå. En advokat vil avkreve deg flere titusener av kroner før adv. vil være illig til å se på saken.

Et inkassobyrå vil kreve noen tusen men langt mindre enn hva en advokat vil kreve.

Men let på nettet, bruk Tjenestetorget og se om du kan finne en advokat som ikke er helt "spinnvill" etter penger.

Du vil finne den formelle korrekte måte å gjøre dette på, på nettet.

Hvis du bruker adv. så husk at dette er en "standard" arbeidssak for en adv.

Gjør så mye som mulig av jobben selv, ellers vil adv. fakturere deg for hvert eneste minutt, han tenker på saken.

Det kan fort bli dyrt.

Hadde dette vært meg, hadde jeg kontaktet et inkassobyrå. Dette er inkassobyråenes spesialfelt.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
Skrevet
TBergh skrev (6 timer siden):

Hei.

Først så beklager jeg at jeg tok feil av summen.

Ja kontakt et inkassobyrå. En advokat vil avkreve deg flere titusener av kroner før adv. vil være illig til å se på saken.

Et inkassobyrå vil kreve noen tusen men langt mindre enn hva en advokat vil kreve.

Men let på nettet, bruk Tjenestetorget og se om du kan finne en advokat som ikke er helt "spinnvill" etter penger.

Du vil finne den formelle korrekte måte å gjøre dette på, på nettet.

Hvis du bruker adv. så husk at dette er en "standard" arbeidssak for en adv.

Gjør så mye som mulig av jobben selv, ellers vil adv. fakturere deg for hvert eneste minutt, han tenker på saken.

Det kan fort bli dyrt.

Hadde dette vært meg, hadde jeg kontaktet et inkassobyrå. Dette er inkassobyråenes spesialfelt.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei😊 Det virker som du har en del peiling på dette med inkassobyrå. Vil virkelig inkassobyrået kreve noen tusen hvis man sender en sak til dem? Er det ikke den som skylder som skal betale alle gebyrer og renter osv? Jeg eier et lite firma, og har nå for første gang opplevd at en kunde ikke betaler en faktura. Fakturaen er bare på litt over 2000kr, men jeg kan jo ikke bare «la det gå». I første omgang skal jeg sende inkassovarsel, men hvis den heller ikke blir betalt, tenkte jeg å sende saken til inkasso. Men om jeg (og andre firmaer i samme situasjon) risikerer å betale mange tusen kroner, og samtidig ikke få inn de pengene kunden skylder, så er ikke det så fristende.. isåfall lurer jeg jo veldig på hva bedrifter vanligvis gjør i sånne saker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi hadde et spesielt forhold i mange år. Et homofilt "hemmelig" forhold, Hadde følelser for han og da er det vanskelig å si nei. Var alltid den "svake" i forholdet og han fikk meg til å føle meg bedre siden han var relativt populær mens jeg var ingenting. Det er alltid en grunn, selvom det ikke var en rasjonell grunn.

Det har ingenting å si. Du utnytter både hans og dine egne følelser. Det rasjonelle er å aldri overføre penger til NOEN. Ikke samboer, foreldre, barn. Ingen. Folk blir helt gærne når det er snakk om penger

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei😊 Det virker som du har en del peiling på dette med inkassobyrå. Vil virkelig inkassobyrået kreve noen tusen hvis man sender en sak til dem? Er det ikke den som skylder som skal betale alle gebyrer og renter osv? Jeg eier et lite firma, og har nå for første gang opplevd at en kunde ikke betaler en faktura. Fakturaen er bare på litt over 2000kr, men jeg kan jo ikke bare «la det gå». I første omgang skal jeg sende inkassovarsel, men hvis den heller ikke blir betalt, tenkte jeg å sende saken til inkasso. Men om jeg (og andre firmaer i samme situasjon) risikerer å betale mange tusen kroner, og samtidig ikke få inn de pengene kunden skylder, så er ikke det så fristende.. isåfall lurer jeg jo veldig på hva bedrifter vanligvis gjør i sånne saker?

Hvorfor kupper du tråden? Lag din egen tråd som handler om din egen problemstilling. Dårlig gjort å kuppe andres.

Anonymkode: c0c43...6ff

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Hva med en sak som denne? @TBergh

Endret av avokadopotet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...