AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Jeg har ei lillesøster på snart 12 år som sover med klærne sine på, ja de hun har brukt på dagtid. Hun vil sove med de på... Har noen her samme problem? Vet ikke hva som er grunnen til dette, fordi hun ikke gir noe svar når man spør. Hvordan kan dette løses? Hun går av og til med de klærne neste dag igjen noe jeg synes blir feil da hun har brukt de dagen før og også sovet med de😅 Anonymkode: 6dc99...aca
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Men i all verden, hvor er foreldrene deres? En 12åring skal da ikke få bestemme sånt tull selv, da må jo foreldrene gripe inn og være foreldre. Anonymkode: 4549d...a84 16
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Moren har prøvd alt hun kan for å få henne til å kle av seg og heller bruke pysj om hun vil ha noe på seg på natten.. grenser på hvor mye tvang man kan bruke også😅 hos faren der hun er bare av og til har hun visst frie tøyler og blir skjemt bort veldig. Anonymkode: 6dc99...aca 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #4 Skrevet 18. september 2021 Jeg sover med klærne på, og har alltid gjort det.. er 25. Anonymkode: b1350...fee 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #5 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sover med klærne på, og har alltid gjort det.. er 25. Anonymkode: b1350...fee Seriøst? Men føles det noe bra da? Og tenker du ikke over at du har vært over alt i de klærne? Kanskje på buss og cafe, ja alle offentlige steder du setter deg ned, -eller er borti med klærne dine? Også tar du det med deg i senga? Og du går vel ikke i de samme klærne dagen etter? De eneste gangene jeg klarer dette er når jeg sover i telt, og til og med da skifter jeg av meg ganske mye, spesielt om sommeren. Anonymkode: 95ad2...36f 14
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #6 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ei lillesøster på snart 12 år som sover med klærne sine på, ja de hun har brukt på dagtid. Hun vil sove med de på... Har noen her samme problem? Vet ikke hva som er grunnen til dette, fordi hun ikke gir noe svar når man spør. Hvordan kan dette løses? Hun går av og til med de klærne neste dag igjen noe jeg synes blir feil da hun har brukt de dagen før og også sovet med de😅 Anonymkode: 6dc99...aca Selv om det sikkert ikke er noe, så begynner jeg liksom å lure på om hun har opplevd noe. Ikke nødvendigvis overgrep, men kanskje noe med mobbing el.? Hvordan er hun med gym og svømming? Kler hun av seg og hopper i dusjen uten problemer sammen med jentene i klassen? Anonymkode: 95ad2...36f 12
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selv om det sikkert ikke er noe, så begynner jeg liksom å lure på om hun har opplevd noe. Ikke nødvendigvis overgrep, men kanskje noe med mobbing el.? Hvordan er hun med gym og svømming? Kler hun av seg og hopper i dusjen uten problemer sammen med jentene i klassen? Anonymkode: 95ad2...36f Hun har opplevd mobbing i form av utestenging osv på skolen før, om hun opplever noe nå vet vi ikke da hun ikke har vist noe tegn til det og ikke sier noe. Skolen er også ganske dårlig når det gjelder mobbing, så kan ikke regne med at de følger med eller sier noe om de ser noe. Vet at mor har hatt kontakt med lærer på skolen for at hun skal få "egen dusj" i gym på skolen da hun ikke vil dusje med de andre. Umulig å vite om det er pga mobbing eller kanskje puberteten😅 Alltid sagt til henne at hun kan snakke med meg om alt om det skulle være noe! Jeg er selv voksen '26 år'. Anonymkode: 6dc99...aca
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #8 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg sover med klærne på, og har alltid gjort det.. er 25. Anonymkode: b1350...fee Bare lurer ! Er det noe spesiell grunn til at du alltid har sovet med de på? Eller trives du bare med det ?😊 Anonymkode: 6dc99...aca
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #9 Skrevet 18. september 2021 Jeg sover alltid naken, og dusjer som regel før jeg legger meg. Liker å legge meg ren. De gangene jeg har sovet med klær på våkner jeg ofte helt svett om natta! Anonymkode: ab5d5...c43 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #10 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sover med klærne på, og har alltid gjort det.. er 25. Anonymkode: b1350...fee Samme svar her…E godt gift med små barn og 42 år nå😆 Anonymkode: a48c3...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #11 Skrevet 18. september 2021 Jeg ville bekymret meg for hva denne jenta kan ha blitt eller blir utsatt for på natta, jeg. Anonymkode: c0f1b...cb3 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #12 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare lurer ! Er det noe spesiell grunn til at du alltid har sovet med de på? Eller trives du bare med det ?😊 Anonymkode: 6dc99...aca Trives med de på. Anonymkode: b1350...fee 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #13 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og du går vel ikke i de samme klærne dagen etter? Ikke meg du spør, men jeg både sover med klær på og går i de dagen etter. Det har aldri slått meg at noen kunne se på det som problematisk. Anonymkode: f5ad9...86a 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #14 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke meg du spør, men jeg både sover med klær på og går i de dagen etter. Det har aldri slått meg at noen kunne se på det som problematisk. Anonymkode: f5ad9...86a Æsj Anonymkode: 06508...246 18
skruf Skrevet 18. september 2021 #15 Skrevet 18. september 2021 (endret) Det kan være utslag på mobbing/utestenging som gjør at hun døgner rundt i de samme klærne, at hun er deprimert og sliter pga skolesituasjonen. Det er ikke en heldig situasjon at hun sover i de samme klærne som hun brukte samme dag og bruker de på nytt igjen dagen etter. Regner med at hun heller ikke tar av seg klærne for å dusje og stelle seg heller, eller bytte undertøy, og da vil det bli lukt. Noe som igjen gir blod på tann til mobberene. Det er ingenting i veien med å bruke samme bukse og genser flere ganger uten å vaske plaggene så lenge plaggene er rene og ikke lukter svette, men da tar man de av om kvelden og man dusjer og steller seg og bytter truse og sokker. Jeg tror dette er ei jente som ikke har det bra, og døgningen med de samme klærne er et utslag på det. Foreldrene deres MÅ kjempe på for henne. Av erfaring så vet jeg at mange skoler benekter at de har et mobbeproblem og ser mellom fingrene med det. Særlig når det gjelder jenter, for den typiske jentemobbingen skjer i det skjulte. Og når skolen ikke ser det så er det lett å benekte det. Utestenging, utfrysning og blikking er vanskelig å få bukt med. Siden hun er 12 år så har hun sikkert akkurat begynt på ungdomskolen, og hun kan ikke gå i tre år å ha det sånn. Så de må ta tak i det umiddelbart; vær som en klegg på ledelsen, og hvis de ikke gjør noe så gå videre til fylkesmannen. De kan også kontakte Elevombudene https://www.elevombudene.no Terskelen for å bytte klasse eller skole bør være lav, alle har rett på en god skolehverdag Som søster så synes jeg det er flott at du bryr deg og vil være en god støtte 🥰 Akkurat det med skolen er det foreldrene deres som må ta tak i, men du kan stille opp og være der for henne. Selv om du har sagt at hun alltid kan snakke med deg om alt så kan det være vanskelig å ta første steget og åpne seg opp for henne. Tror det er lettere hvis du legger tilrette for fortrolighet. Du kan jo starte konkret med dette at hun døgner rundt i de samme klærne; f.eks hva med å kjøpe en god og mjuk fluffy pysjamas? Kanskje kjøpe likedan til dere begge to? Gjerne en onepice, så kan du oppfordre henne til å bytte fra vanlige klær til den om kvelden, typ koseklær. Også kan hun sove i den også. Hvis du bor hjemme eller overnatter hjemme, eller hun overnatter til deg så kan du gjøre det samme. Ta en søsterkveld der dere kjøper inn noe snacks og brus, tar på dere koseklær og ser en film. Skap god stemning og på den måten kan det åpne opp for en fortrolig samtale.. Snakk gjerne med henne om at det ikke er så lurt å døgne rundt i samme klærne, det kan bli ekstra lukt av klærne som hun igjen kan bli mobbet for på skolen Det er utrolig mye gode koseklær/pysjamaser å få kjøpt, ikke er det nødvendigvis så kostbare plagg heller. Hvis hun er så trøtt når kvelden kommer at det blir et tiltak å stelle seg og bytte til nattklær (ikke alle liker å sove nakne, jeg f.eks må alltid sove i noe om natta) så kan hun gjerne bytte til koseklær når hun kommer hjem fra skolen, eller etter fritidsaktiviteter (hvis hun går på det) og bare gå i koseklærne til hun skal legge seg. Så trenger hun ikke begynne å bytte klær når hun er stuptrøtt. Du kan også tipse henne om å legge frem klær til neste dag kvelden før. Legg de gjerne på gulvet på badet, da er de gode og varme pga varmekablene. 12-årsalderen er forresten også en alder der man er i en brytningstid mellom barn og ungdom, mange kan være sløve med hygiene i den alderen der og må mases på for å dusje og bytte klær. Husker at døtrene mine også var litt sånn. Jeg måtte nesten jage de i dusjen. Men plutselig en dag så ble det lange dusjer der de tømte varmtvannstanken hver dag og jeg sto å hamret på baderomsdøra og ba de kjappe på for vi var flere som måtte på badet 😄 Så det kan være lurt at du tar en samtale med foreldrene dine også, at de følger opp dusj og klesskift-rutiner til lillesøsteren din. De kan ikke bare la det skure og gå, hun trenger fortsatt påminnelse når det kommer til personlig hygiene. Ble et langt svar, men jeg synes det er flott at du bryr deg om lillesøsteren din, at du ønsker hennes beste og følger henne opp. Ikke alle er så heldige at de har ei storesøster som deg🥰 Endret 18. september 2021 av skruf 15
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #16 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke meg du spør, men jeg både sover med klær på og går i de dagen etter. Det har aldri slått meg at noen kunne se på det som problematisk. Anonymkode: f5ad9...86a Dette er så ekkelt🤮 Anonymkode: 06508...246 8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke meg du spør, men jeg både sover med klær på og går i de dagen etter. Det har aldri slått meg at noen kunne se på det som problematisk. Anonymkode: f5ad9...86a Fysj.. Anonymkode: 221dc...28d 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 Datteren min sover med klær på. Hun er 10 år. Men hun må bytte til rene klær på kvelden, og så går hun med de dagen etterpå. Hun er redd for brann og vil være "klar". Hun har en venninne som har har ei søster som brant inne 😭 Vi har valgt å ikke lage noe nummer av det og tenker det er noe hun trenger for å føle seg trygg (selv om det ikke er logisk). Anonymkode: 6e121...ed9 14
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Uff, dette minner meg om da jeg var yngre, drakk og sovnet på sofaen til venner fullt påkledd. Følte meg så ekkel neste dag, det er ikke noe behagelig å sove påkledd! Føles uhygienisk også. Anonymkode: 24a7f...767 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 Min jente gjør også dette ganske ofte. Er ikke utsatt for hverken mobbing, utestengning, brann eller andre ekle ting. Hun synes det bare er behahelig. Tenker det bare er en periode, så lager ikke noe stort nummer ut av det. Sier bare ifra om at det hun har sovet i kan ikke brukes på skolen ettetpå. Anonymkode: 29f97...066 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå