Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #41 Skrevet 19. september 2021 Tha_M34 skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig gjorde du det. Hvordan gikk det med skrot-høyre alliansen din? Ble litt valgjuling, gitt. Tror ikke at jeg husker at noen har fått såpass bra med juling ved et valg de siste 20 årene iallfall. Her snakker vi 20 mandater borte - fra totalt 88 ned til 68. Og hadde MDG fått 1.500 stemmer ekstra, så ville de borgerlige vært nede i 65 eller 66 totalt sett. 😂 Greit nok at du og dine likesinnede bare sitter og lyger, så noe annet kan man ikke forvente av det såkalte "Venstre". Rødt sine skatteforslag er lette å finne frem til, fremfor å "høre" på deg. De som tjener inntil 600.000 kr får ikke noen skatteskjerpelser. Formuesskatt: En sats på 1,1% på formuer inntil 10.000.000 kr. Bunnfradraget skal være på 1.700.000 kr. Har du formue på OVER 100.000.000 kr, ønsker Rødt å beskatte det med en sats på 1,40%. Dette mener altså sånne som deg hos partiet "Venstre" at det er "kommunistisk" , haha. Kun sats på 0,00% er godt nok, Amirite homie? https://roedt.no/skatt Ellers så kan man nevne arveavgift. Rødt har faktisk lavere arveavgiftssatser enn SV. Rødt vil ha 10% arveavgift på mellom 5 - 10 millioner kr. En sats på 15% mellom 10 - 100 millioner kr. En sats på 25% på arv over 100 millioner kr. For å sammenligne med SV - så ønsker SV følgende satser på arv: Laveste sats hos SV er 30% på alt over 5 millioner kr. En sats på 70% på beløp over 100 millioner kr. https://www.sv.no/blog/a-aa/arveavgift/ For å oppsummere, så lyger du nok en gang angående Rødt, men det er ikke noe overraskelse i det hele tatt. Jeg foreslår at du begynner å oppdatere deg angående hva Rødt mener nå og ikke hva de mente i 2013, hvis man skal gidde å ta deg 1% seriøst i det hele tatt. TS her. Spørsmålet mitt var: Hva skjer, altså hva blir den langsiktige konsekvensen av å ta store økonomiske lokomotiver som DNB og Hydro, og gjerne lakseoppdretten, ut av børsen? Hva skjer om vi kutter mange handelsavtaler? Jeg har undersøkt på forhånd alt du ramser opp, og jeg leter fremdeles etter gode analyser fra venstresiden på hva som blir de langsiktige konsekvensene av en så stor og omveltende reform. Jeg er også bekymret over frie markedskrefter. Jeg ser også at ting er urettferdig. Spørsmålet mitt er om verden ikke har utviklet seg så langt i global retning at det er umulig å ta lokomotivene ut av børs. Så langt peker svarene jeg får på katastrofe. For dem som lurer har jeg litt sosialøkonomi i bunn, men bare nok til å lese mer kompetente folks økonomiske analyser. Jeg oppfordrer til å sjekke artikkelen fra Minerva jeg siterer lenger opp i tråden. Den er fra høyresiden, og hvis noen kan gi meg en kilde fra venstresiden som imøtegår den er det fint.
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #42 Skrevet 19. september 2021 Tha_M34 skrev (1 time siden): Jeg visste ikke at det å kalle den politiske alliansen din (de borgerlige) for skrot-høyre er et "personlig angrep", men det er mye man "lærer" her, gitt. Feel free for å rapportere. Det jeg sier, har jeg dekning for, i motsetning til deg. For eksempl, når dine politiske likesinnede i denne tråden, kaller Rødt for rødfascister, så er det greit å påpeke at vi var på håret fra starten på en storkrig - fremprovosert av de høyreorienterte, nok en gang. Link har du fått. Fra helt normale kilder og anerkjente journalister som skrev boka "Peril". Igjen, når det gjelder politikken i Norge, så linker du til gamle saker som Rødt IKKE mener lenger. Med andre ord, lyger du nok en gang og sprer systematisk LØGN angående Rødt. Linkene dine er GAMLE. Jeg har lagt frem Rødt sine linker fra 2021. Debatten er over, da du fører en debatt på bakgrunn av systematiske løgn. Dette er ikke Rødt sin politikk for partiprogrammet 2021 - 2025 og har ikke vært det på en stund heller. Det gir selvsagt ingen mening å beskatte noen 100% på inntekt over 1 million, men la folk som har formuer på over 100 millioner kroner bare ha 1,40% formuesskatt. Derfor er premisset for diskusjonen og det du lirer fra deg, fullstendig FAKE. OG det håper jeg at MOD slår ned på - nemlig FAKE baserte "debatter". Beklager at folk ikke er forsiktige med ordbruken på nett. Jeg har vært saklig og ikke brukt stygge ord så vidt jeg vet. Hvem skrev boka Peril? Er den ren systemkritikk, eller inneholder den analyser? Jeg vil ikke si at premisset for debatten er fake, for utdraget fra Rødts arbeidsprogram ligger på Rødts hjemmeside per i dag, altså det du leser i HI.
PeeWee Skrevet 19. september 2021 #43 Skrevet 19. september 2021 tom1986 skrev (På 18.9.2021 den 13.58): Det er en grunn til at Norge avsluttet den aktive næringspolitikken som vi holdt på med frem til 70-tallet. En aktiv offentlig næringspolitikk (statlig eide og styrte bedrifter) var ekstremt ulønnsomt. Men det var også færre på trygd og arbeidsledige, så hvorfor klager du? Om noe, så begynte jo andelen uføre og arbeidsledigheten å stige akkurat når disse selskapene forsvant og den politikken ble avviklet. 4
I Grosny Skrevet 19. september 2021 #44 Skrevet 19. september 2021 Hvasadu skrev (8 timer siden): Det er nok dessverre sant I Grosny. Systemet og økonomien i Norge kommer til å bli rasert. Jeg har ikke bare liberale men også sosialistiske tendenser, men aldri om jeg stemmer på en politikk som dette. Disse spøkelsene i skapet har stor innflytelse på Rødt, og bare det å ha dem inne på Stortinget er kanskje drøyt og skummelt. For å kunne raserere noe som helst så må de ha innflytelse. Mye mer innflytelse. Den innflytelsen har ikke Rødt med 8 mandater. De er bare et talestolparti som har en plattform der de kommer til med kritikk. De åtte er valgt inn fordi mange er glad for at Moxnes har vært på talestolen. Der gjorde Rødt en viktig jobb, og det er slik jobb vi kan forvente av dem. Dissse 8, vet dere hvor mange av disse som er spøkelser , og hvor mange som tilhører den mer moderne og demokratiske delen av rødt? Navn? 2
Druid Skrevet 19. september 2021 #45 Skrevet 19. september 2021 Hvasadu skrev (På 18.9.2021 den 0.38): I Rødts arbeidsprogram står det: «Fellesskapet bør eie all infrastruktur av betydning, uansett om den er fysisk, digital eller finansiell. Dette gjelder blant annet veier, jernbane, flyplasser, havner, telenett, strømnett, datasentre, internettlinjer og banker. Staten bør kjøpe seg opp i selskaper som Equinor, Telenor, Norsk Hydro, Yara og DNB og ta disse selskapene av børs. Staten bør søke å etablere nye statseide industrilokomotiver innen slike næringer som oppdrett, skogindustri og mineral». Hva kommer det til å innebære hvis vi tar disse selskapene av børs? Dette kombinert med at vi kutter handelsavtaler som EØS? … For det første ville det hemme inntjeningen til disse selskapene, siden de ikke ville ha tilgang til å frisk kapital, kun lånekapital. De vil miste mange ansatte, fordi staten tradisjonelt ikke har rom til å betale markedspris. De ville blitt tvunget til å selge seg ut av enkelte områder, og være ute av stand til å gå inn i risikofylte markeder. En av problemene med statsforvaltning, er at den forholder seg til årlige budsjett: det er vanskelig å gjøre bedriftsøkonomiske utvikling. Det store problemet er at i den økonomiske virkeligheten Rødt lever i, er lite av dette problematisk, og de fronter en virkelighetsforståelse der dette er positivt. I det kapitalistiske økonomiske systemet der vi alle lever i symbiose med handelspartnere og allierte, vil dette føre til total kollaps for disse selskapene og rydde ut store deler av norsk næringsliv. 1
Uncle George Skrevet 19. september 2021 #46 Skrevet 19. september 2021 maskineple skrev (3 timer siden): Btw så har rødt tidligere foreslått 100% skatt over 1 million, det er overalt på nettet. Men hvilken betydning har det når gjeldende skattesatser enkelt er tilgjengelig på rødts sider? Du skrev «De vil blant annet skatte alt over 1 mill 100%», noe som altså ikke stemmer med hva man kan lese på nettopp rødts sider. Er det ikke litt enklere å forholde seg til partiets egne sider? Og ikke minst, dagens program? 4
I Grosny Skrevet 19. september 2021 #47 Skrevet 19. september 2021 (endret) Druid skrev (31 minutter siden): For det første ville det hemme inntjeningen til disse selskapene, siden de ikke ville ha tilgang til å frisk kapital, kun lånekapital. De vil miste mange ansatte, fordi staten tradisjonelt ikke har rom til å betale markedspris. De ville blitt tvunget til å selge seg ut av enkelte områder, og være ute av stand til å gå inn i risikofylte markeder. En av problemene med statsforvaltning, er at den forholder seg til årlige budsjett: det er vanskelig å gjøre bedriftsøkonomiske utvikling. Det store problemet er at i den økonomiske virkeligheten Rødt lever i, er lite av dette problematisk, og de fronter en virkelighetsforståelse der dette er positivt. I det kapitalistiske økonomiske systemet der vi alle lever i symbiose med handelspartnere og allierte, vil dette føre til total kollaps for disse selskapene og rydde ut store deler av norsk næringsliv. Jeg tror egentlig Rødt synes det er litt trist at vi ar mistet så mye offentlig næring til det private , og at dette har blitt dyrere og dårligere enn markedsliberalistene snakket om. Privatiseringen av jernbanen, postmarkedet og strømmarkedet ser ut til å ha kostet mer enn det smakte. Gode offentlig drevne virksomheter er faktisk gode, og de har økonomiske muskler mange private kan se langt etter. Er det monopol så redusereres markedsføringskostnadene dramatisk. Rødt vil vel reversere dette, men jeg er usikker på hvor lurt det er . Når noe er revet ned så koster det flesk å bygge det opp igjen. Jeg minner igjen om at disse planene til Rødt er til dels irrelevante siden de ikke er i posisjon. Men allikevel, de er i posisjon til å gå sammen med andre partier i en del saker, og det kan jo slå feil vei. Jeg misliker at Rødt sammen med andre partier motarbeider at man skal kunne tjene penger på omsorg. Når man har en delt økonomisk modell, både kapitalistisk og offentlig, så må begge delene få lov til å fungere uten fordyrende og kvalitetstruende hindringer, altså dumme regler. At private ikke skal tjene penger er dumt, fordi nettopp det å tjene penger er forutsetningen for sunn og privat næringsdrift. Dette må også sosialistene ta inn over seg. Det er kostnadsdrivende og uansvarlig politikk å legge tullete hindringer i veien for de som gjør jobben sin etter beste evne. Sosialisme koblet med dumhet er dumt. Endret 19. september 2021 av I Grosny
jabx Skrevet 19. september 2021 #48 Skrevet 19. september 2021 Uncle George skrev (26 minutter siden): Men hvilken betydning har det når gjeldende skattesatser enkelt er tilgjengelig på rødts sider? Du skrev «De vil blant annet skatte alt over 1 mill 100%», noe som altså ikke stemmer med hva man kan lese på nettopp rødts sider. Er det ikke litt enklere å forholde seg til partiets egne sider? Og ikke minst, dagens program? Så rart at det må diktes opp historier om Rødt. Betyr det at Rødt i realiteten ikke er så ille som disse personene vil ha det til, slik at de må ty til løgn for å kritisere partiet? 9
Anonio Skrevet 19. september 2021 #49 Skrevet 19. september 2021 (endret) Rødt bidrar med en viktig stemme inn mot det som virker som hyperkapitalisme. Vikarbyråer, profitt til fordel for tjenester og det at de rike stadig blir rikere mens reallønnen for folk som faktisk skal pleie Ola Norman når han er 82 og mangemillionær går konstant nedover er en skamplett på Ernas politikk. Derfor vant rødt 8 mandater. De kommer til å irritere alle i de gamle partiene fordi de ikke er helt døve på politikk enda. Om folk trenger eksempler er det jo bare å se på historikken til disse pendlerfordelene på Stortinget. Rødt er eneste parti som vil ha dette strammet inn hardt. Alle de andre meler sin egen politikerkake. Endret 19. september 2021 av Anonio 7
maskineple Skrevet 19. september 2021 #50 Skrevet 19. september 2021 (endret) jabx skrev (13 minutter siden): Så rart at det må diktes opp historier om Rødt. Betyr det at Rødt i realiteten ikke er så ille som disse personene vil ha det til, slik at de må ty til løgn for å kritisere partiet? Det er ingen som dikter opp noe her angående rødt, de fører like uansvarlig politikk som vi skriver. Dette vil på sikt gjøre norsk økonomi uforutsigbar og ustabil dersom det fortsettes, det må være klare risikopremier (dvs de som tar risiko for å starte selskap og ansette folk, vil tjene på det) og investeringer for at noen skal gidde å starte noen privat virksomhet. Det er absolutt ikke kjekt at noen rødt medlemmer skal diktere livet og økonomien din, uansett hva det måtte gjelde, enten privat eiendomsrett eller hvor mye du har spart eller jobbet eller i noen tilfeller ha vært heldig. Rødt er Janteloven representers i form av et parti etter min mening, og politikken de fører. Ikke rart vi ikke kommer forbi oljefasen i dette landet med slike holdninger. Endret 19. september 2021 av maskineple
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #51 Skrevet 19. september 2021 jabx skrev (6 minutter siden): Så rart at det må diktes opp historier om Rødt. Betyr det at Rødt i realiteten ikke er så ille som disse personene vil ha det til, slik at de må ty til løgn for å kritisere partiet? Jeg vil tro maskineple var for rask på avtrekkeren og bare ble unøyaktig. Ingen bevisst løgn. Du kan selv sjekke at innlegget i HI altså hovedinnlegget er sant. Ellers er jeg etterrettelig på at Minerva er borgerlig. Jeg kan sågar si at den er fra 2020, og derfor er ikke alle analyser gyldig lenger. Mye av det er gyldig for den tar for seg konsekvensene av HI. Jeg skal sågar gi deg den at Rødt har gjort mye bra. Årsaken til at jeg er skremt er tanken på å ta de store lokomotivene ut av børs, og også Druid sier det vil føre til kollaps for det norske næringslivet.
Uncle George Skrevet 19. september 2021 #52 Skrevet 19. september 2021 (endret) maskineple skrev (17 minutter siden): Det er ingen som dikter opp noe her angående rødt, de fører like uansvarlig politikk som vi skriver. Dette vil på sikt gjøre norsk økonomi uforutsigbar og ustabil dersom det fortsettes, det må være klare risikopremier (dvs de som tar risiko for å starte selskap og ansette folk, vil tjene på det) og investeringer for at noen skal gidde å starte noen privat virksomhet. Det er absolutt ikke kjekt at noen rødt medlemmer skal diktere livet og økonomien din, uansett hva det måtte gjelde, enten privat eiendomsrett eller hvor mye du har spart eller jobbet eller i noen tilfeller ha vært heldig. Rødt er Janteloven representers i form av et parti etter min mening, og politikken de fører. Ikke rart vi ikke kommer forbi oljefasen i dette landet med slike holdninger. Men igjen, "valg 2015" står det i store bokstaver på veggen. Rødts program har forandret seg ganske mye siden 2015, mer enn mange andre partier. Vær gjerne kritiske til Rødt, men angrip programmet fra 2021. Endret 19. september 2021 av Uncle George 4
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #53 Skrevet 19. september 2021 «Fellesskapet bør eie all infrastruktur av betydning, uansett om den er fysisk, digital eller finansiell. Dette gjelder blant annet veier, jernbane, flyplasser, havner, telenett, strømnett, datasentre, internettlinjer og banker. Staten bør kjøpe seg opp i selskaper som Equinor, Telenor, Norsk Hydro, Yara og DNB og ta disse selskapene av børs. Staten bør søke å etablere nye statseide industrilokomotiver innen slike næringer som oppdrett, skogindustri og mineral». Det er sant at dette står i Rødts arbeidsprogram per i dag. Dere kan selv gå og sjekke det på Rødts hjemmeside. Analysene som sier at dette i praksis vil føre til økonomisk kollaps for Norge, er også svært sannsynlige. Å kalle dette for å dikte opp historier, er litt vel drøyt. Hvis ikke denne delen av arbeidsprogrammet er et spøkelse i skapet, så vet ikke jeg. Rødt gjør mye bra, men dette bør de kvitte seg med.
einsteinium Skrevet 19. september 2021 #54 Skrevet 19. september 2021 Noe som er verdt å merke seg er at Marie Sneve Martinussen, nestlederen i Rødt, har bakgrunn i samfunnsøkonomi. 4
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #55 Skrevet 19. september 2021 einsteinium skrev (3 minutter siden): Noe som er verdt å merke seg er at Marie Sneve Martinussen, nestlederen i Rødt, har bakgrunn i samfunnsøkonomi. Ja, følger med henne, og lurer på hvorfor i all verden hun ikke har laget et So-Me innlegg om dette punktet i arbeidsprogrammet tidligere. I dag har hun uttalt seg om boligpolitikk. Jeg har bladd i innleggene hennes og finner ikke noe om å ta store selskaper av børs fra tidligere tider. Rødt-folk er innom her og beskylder oss for løgn, men INGEN kommer med økonomiske analyser som kan berolige.
tom1986 Skrevet 19. september 2021 #56 Skrevet 19. september 2021 PeeWee skrev (4 timer siden): Men det var også færre på trygd og arbeidsledige, så hvorfor klager du? Om noe, så begynte jo andelen uføre og arbeidsledigheten å stige akkurat når disse selskapene forsvant og den politikken ble avviklet. Jeg klager fordi det er sløsing av ressurser. Arbeidsledigheten er ubetydelig i dag, så det er et svakt argument. At det var færre på trygd er irrelevant, ettersom det kan løses på andre måter - det er bare å redusere trygdeytelsene betydelig.
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #57 Skrevet 19. september 2021 Druid skrev (5 timer siden): For det første ville det hemme inntjeningen til disse selskapene, siden de ikke ville ha tilgang til å frisk kapital, kun lånekapital. De vil miste mange ansatte, fordi staten tradisjonelt ikke har rom til å betale markedspris. De ville blitt tvunget til å selge seg ut av enkelte områder, og være ute av stand til å gå inn i risikofylte markeder. En av problemene med statsforvaltning, er at den forholder seg til årlige budsjett: det er vanskelig å gjøre bedriftsøkonomiske utvikling. Det store problemet er at i den økonomiske virkeligheten Rødt lever i, er lite av dette problematisk, og de fronter en virkelighetsforståelse der dette er positivt. I det kapitalistiske økonomiske systemet der vi alle lever i symbiose med handelspartnere og allierte, vil dette føre til total kollaps for disse selskapene og rydde ut store deler av norsk næringsliv. Dette er vel den beste konklusjonen som er kommet i tråden. https://roedt.no/arbeidsprogram Her finner dere Rødts arbeidsprogram og sitatet fra hovedinnlegget finner dere øverst på side 6 under økonomi. Ha det fint folkens!
Druid Skrevet 20. september 2021 #58 Skrevet 20. september 2021 I Grosny skrev (13 timer siden): Gode offentlig drevne virksomheter er faktisk gode, og de har økonomiske muskler mange private kan se langt etter. Problemet ligger ikke i virksomhetens kvaliteter, men i handlingsrommet de skal jobbe i. Rent teoretisk skal statlige virksomheter ha gode økonomiske muskler, men de lever alltid på politisk velvilje. Og samtlige av eksemplene dine er selskaper som ble alvorlig skadelidne gjennom flere 10-år grunnet at de levde i politisk skyggedal. Personlig har jeg erfaring fra Televerket; jeg tror ikke Posten var bedre. Forvaltningen av strøm i Norge har jo endt opp i en politisk blodtåke, der kommuner melker virksomhetene tørr for frie midler. Og jernbanereformen er en ny DAB sak der man ønsker flytte kostnadene på reiseforvaltning fra staten til passasjerene : Fra stortinget sitt økonomiske perspektiv er det vellykket, fra passasjerene litt okke som. Men problemet der er jo det som fortsatt er i staten og ikke kan privatiseres : skinnene og togene. Og selv om at det er klart at det er her skoen trykker, er det fortsatt ikke mulig å få fokus på stortinget. Hvis Rødt var eneveldige diktatorer hadde det sikkert ikke vært problematisk å kanalisere enorme mengder til skinnegang, utvikling av infrastruktur, togsett osv osv, men vi lever i ett demokrati, og toget konkurrerer med andre kommunikasjonskanaler i ett land som har politisk besluttet at landet skal utvikles på en måte som favoriserer alle andre kommunikasjonsmidler enn toget. (Toget er egnet for land med generell tett befolkning evt, tette klynger av befolkning over relative korte avstander. Toget i Norge er stort sett en turistattraksjon, utenom massetransport til regionknutepunkt. ).
newman01 Skrevet 20. september 2021 #59 Skrevet 20. september 2021 15 hours ago, einsteinium said: Noe som er verdt å merke seg er at Marie Sneve Martinussen, nestlederen i Rødt, har bakgrunn i samfunnsøkonomi. At man har bakgrunn som samfunnsøkonom, eller tatt noen fag innen temaet, sier da ganske lite om faglige prestasjoner og politisk overbevisning... Det finnes autoriserte leger som ikke tror på korona-pandemien, og fraråder vaksiner til befolkningen. Det finnes godt utdannede personer som ikke tror enkelte tyskere var litt vel slemme med jøder under forrige verdenskrig. Det finnes folk på denne jord som ikke tror at jorda er rund. Hvis 1000 kvalifiserte personer sier én ting om et tema og én person sier noe annet er det ikke automatisk en likestilt diskusjon...
newman01 Skrevet 20. september 2021 #60 Skrevet 20. september 2021 18 hours ago, Uncle George said: Du skrev «De vil blant annet skatte alt over 1 mill 100%», noe som altså ikke stemmer med hva man kan lese på nettopp rødts sider. Er det ikke litt enklere å forholde seg til p... De har partiskatt da... Rødts nye stortingsrepresentanter får ca. 997'000 i lønn av Stortinget. Rødt har vedtatt at norsk gjennomsnittslønn + 20% er mer enn nok, og tar mellomlegget i partiskatt. Så alle bortsett fra Moxnes vil få rundt 680'000 i lønn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå