maskineple Skrevet 18. september 2021 #21 Skrevet 18. september 2021 I Grosny skrev (16 minutter siden): Rødt har massevis av spøkelser i skapet, jeg tror mange røde ønsker å rydde opp, men det er fortsatt liv i mange av disse spøkelsene, så det er spennende og se hvordan den prosessen går. Det er et stykke fram til å bli det nye arbeiderpartiet. Det beste med Rødt akkurat nå er at de er tydelige opposisjonspolitikere . Jeg synes det er veldig greit at de er i opposisjon, og ikke i posisjon. De vil blant annet skatte alt over 1 mill 100%, fjerne privat eiendomsrett, nasjonalisere alle store norske selskap, legge ned børsen, stemme på hvem som skal være sjef der du jobber osv.... helt sprø politikk, det var synd at ingen tok opp dette under debatten da. Selv stemte jeg Venstre for de som lurer. 1
I Grosny Skrevet 18. september 2021 #22 Skrevet 18. september 2021 maskineple skrev (7 minutter siden): De vil blant annet skatte alt over 1 mill 100%, fjerne privat eiendomsrett, nasjonalisere alle store norske selskap, legge ned børsen, stemme på hvem som skal være sjef der du jobber osv.... helt sprø politikk, det var synd at ingen tok opp dette under debatten da. Selv stemte jeg Venstre for de som lurer. Dette er drøyt ! (er det for drøyt til å være sant?), helt klart bedre å ha de i opposisjon enn i posisjon. 2
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #23 Skrevet 19. september 2021 I Grosny skrev (10 timer siden): Dette er drøyt ! (er det for drøyt til å være sant?), helt klart bedre å ha de i opposisjon enn i posisjon. Det er nok dessverre sant I Grosny. Systemet og økonomien i Norge kommer til å bli rasert. Jeg har ikke bare liberale men også sosialistiske tendenser, men aldri om jeg stemmer på en politikk som dette. Disse spøkelsene i skapet har stor innflytelse på Rødt, og bare det å ha dem inne på Stortinget er kanskje drøyt og skummelt.
Gjest Hvasadu Skrevet 19. september 2021 #24 Skrevet 19. september 2021 maskineple skrev (11 timer siden): De vil blant annet skatte alt over 1 mill 100%, fjerne privat eiendomsrett, nasjonalisere alle store norske selskap, legge ned børsen, stemme på hvem som skal være sjef der du jobber osv.... helt sprø politikk, det var synd at ingen tok opp dette under debatten da. Selv stemte jeg Venstre for de som lurer. Stemmer, og det er helt vilt.
maskineple Skrevet 19. september 2021 #25 Skrevet 19. september 2021 Disse punktene kan enkelt finnes, spørsmålet er da, hvorfor fikk de den mengden drahjelp de fikk av mediene? Det er klart at mediene også lever av å selge overskrifter, og etter 8 år med Solberg er det kanskje litt mindre å gå på. Dersom jeg hadde vært journalist hadde jeg kanskje slått tilbake med, overnevnte punkter om tullepolitikken som blir foreslått, blant annet angående privat eiendomsrett og stemming på sjef. Vil også minne på at det er veldig veldig mange i topp ledelsen til Rødt som verken har utdanning eller relevant utdanning, blant annet Mimir og Aydar, (Mimir vil f.eks ha mer festing og mindre lesing og har offentlig uttalt seg imot høyere utdanning....). Som om vi ikke sliter fra før, når andre land sviver forbi oss. Moxnes burde kanskje ikke uttale seg om økonomiske tilstander da han er utdannet sosiolog..Tilbake til trådstarters punkt så vil jeg si at Nei, det er nok få økonomer som beskytter Rødt sin næringspolitikk. det nærmeste du kommer er Rødt politiker Marie Sneve, men hun sliter også med å beskytte disse punktene dersom hun hadde blitt spurt og satt under noe press fra medier før en debatt. 1
maskineple Skrevet 19. september 2021 #26 Skrevet 19. september 2021 (endret) . Endret 30. juli 2022 av maskineple
clyde Skrevet 19. september 2021 #27 Skrevet 19. september 2021 maskineple skrev (18 minutter siden): Å trekke fram USA, Trump og Kina og nukes og indianerne?, i tilleg til å blande dette med tannhelse, er jo helt sprøtt. Whataboutism på det fineste. Skjønner at noen ikke vil holde seg til konkrete punkter fra Rødt sine programmer, da det er vanskelig å beskytte det å fjerne privat eiendomsrett og stemmerett på sjef..... Og i tillegg påstår personen at Stalin er populær hos russere flest, noe som er bullshit 🤣
Gjest Alterego666 Skrevet 19. september 2021 #28 Skrevet 19. september 2021 Tha_M34 skrev (21 timer siden): Apropos samfunnsøkonomer - Rødt har samfunnsøkonomer i toppen av partiet, så du kan stille noen saklige spørsmål den veien. Jeg tror alle andre partier har fler og mer meritterte samfunnsøkonomer i og rundt toppledelsen. I tillegg gjør Finansdepartementet analyser og projeksjoner på vegne av alle partier på forespørsel.
Sjøbanan Skrevet 19. september 2021 #29 Skrevet 19. september 2021 Kan de som svarer her si hvilken erfaring de har med samfunnsøkonomi? Om de har en grad i det eller lignende. Så vet man bedre hvem som svarer...
Gjest Alterego666 Skrevet 19. september 2021 #30 Skrevet 19. september 2021 Sjøbanan skrev (29 minutter siden): Kan de som svarer her si hvilken erfaring de har med samfunnsøkonomi? Om de har en grad i det eller lignende. Så vet man bedre hvem som svarer... Alle som lever i et samfunn har erfaring med samfunnsøkonomi. Du lurer kanskje på hvem som ER samfunnsøkonomer? Ikke jeg, men kjenner et par håndfuller av dem og har litt greie på hvordan FD og SSB legger felles premisser for politikken.
Sjøbanan Skrevet 19. september 2021 #31 Skrevet 19. september 2021 Alterego666 skrev (25 minutter siden): Alle som lever i et samfunn har erfaring med samfunnsøkonomi. Du lurer kanskje på hvem som ER samfunnsøkonomer? Ikke jeg, men kjenner et par håndfuller av dem og har litt greie på hvordan FD og SSB legger felles premisser for politikken. Hi spør jo etter økonomer. Og så er det en masse andre folk med variert mengde økonomikompetanse som svarer. Så da synes jeg det er ryddigst om de som svarer først redegjør for sin økonomiske kompetanse.
Gjest ABM Skrevet 19. september 2021 #32 Skrevet 19. september 2021 Hvasadu skrev (På 18.9.2021 den 1.26): Kan du si litt mer om den store teknologiske disrupsjonen? ABM 🙂 Kunne jeg gjort ja...men det blir i såfall i en annen tråd..
Brunello Skrevet 19. september 2021 #33 Skrevet 19. september 2021 Rødts politikk er ikke gjennomførbar. På den annen side er det mye å bekymre seg over ved å overlate alt til markedet også. I Norge har vi det foreløpig relativt godt i vår sosialdemokratiske boble. I resten av verden, og slik blir det hos oss også, ser vi at markedskreftene skyver fler og fler ut av arbeidsmarkedet. Det er rett og slett ikke plass til alle. Mange flere blir fattige, og de rikeste blir bare rikere og rikere. Hva skjer når halvparten av befolkningen ikke er i arbeid fordi det ikke er behov for de? Jo, kommunistenes våte drøm væpna revolusjon.
Tha_M34 Skrevet 19. september 2021 #34 Skrevet 19. september 2021 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 3
maskineple Skrevet 19. september 2021 #35 Skrevet 19. september 2021 (endret) Tha_M34 skrev (8 minutter siden): I motsetning til dine likesinnede, har jeg null interesse av å lyge, vet du. Denne er fra 2019 - ja, jeg vil si at 70% er flertallet av russere, ja. https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2019-05-09/stalin-is-more-popular-than-ever-in-russia-survey-shows For folk som følger med på politikk, inkludert det russiske, vet at skikkelser som Stalin og Bresnjev er blant de mest populære hos russere flest. Kan ikke akkurat si at Russland er blitt en bedre plass de siste 30 årene etter den såkalte "demokratiseringen", men sånne som deg synes nok at Russland sine siste 30 år er noe av det beste som har skjedd? 😂 Så flott at du er ærlig da, så flink du er! Men norsk politikk og næringsliv er nok litt mer kompleks enn å peke på stalin og tabloideoverskrifter. HI var angående økonomi politikken til rødt, ikke den fra debatten, men den faktiske politikken de tror på, angående fjerning av privat eiendomsrett, stoppe grundervirksomhet og investeringer, nasjonalisering av norsk næringsliv, og å stemme på egen sjef (Noe som vil ende opp med enda mer sosiale medier oppgulp og sjikanisering etter min mening). Endret 19. september 2021 av maskineple
Tha_M34 Skrevet 19. september 2021 #36 Skrevet 19. september 2021 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 7
Gjest Alterego666 Skrevet 19. september 2021 #37 Skrevet 19. september 2021 Sjøbanan skrev (1 time siden): Så da synes jeg det er ryddigst om de som svarer først redegjør for sin økonomiske kompetanse. Da har jeg redegjort for min.
Utsiden Skrevet 19. september 2021 #38 Skrevet 19. september 2021 (endret) On 9/18/2021 at 12:38 AM, Hvasadu said: «Fellesskapet bør eie all infrastruktur av betydning, uansett om den er fysisk, digital eller finansiell. Dette gjelder blant annet veier, jernbane, flyplasser, havner, telenett, strømnett, datasentre, internettlinjer og banker. Staten bør kjøpe seg opp i selskaper som Equinor, Telenor, Norsk Hydro, Yara og DNB og ta disse selskapene av børs. Staten bør søke å etablere nye statseide industrilokomotiver innen slike næringer som oppdrett, skogindustri og mineral». Hva kommer det til å innebære hvis vi tar disse selskapene av børs? Dette kombinert med at vi kutter handelsavtaler som EØS? I grunn et interressant spørsmål. Jeg tror mange stygge ting ville skje, kanskje til og med krig.. Men den virkelige galskapen er å tro at konsekvensene vil komme som følge av "markedets lover" og ikke av en ideologisk kamp fra nasjonalt/internationalt næringsliv og andre stater. Da spiller det ingen rolle om nasjonal oppslutning for politikken er 90+% Resultatet vil ikke fortelle en døyt om "markedet", men en hel del om makten toppen av næringslivet har over demokratiene i verden. Endret 19. september 2021 av Utsiden
maskineple Skrevet 19. september 2021 #39 Skrevet 19. september 2021 Tha_M34 skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig gjorde du det. Hvordan gikk det med skrot-høyre alliansen din? Ble litt valgjuling, gitt. Tror ikke at jeg husker at noen har fått såpass bra med juling ved et valg de siste 20 årene iallfall. Her snakker vi 20 mandater borte - fra totalt 88 ned til 68. Og hadde MDG fått 1.500 stemmer ekstra, så ville de borgerlige vært nede i 65 eller 66 totalt sett. 😂 Greit nok at du og dine likesinnede bare sitter og lyger, så noe annet kan man ikke forvente av det såkalte "Venstre". Rødt sine skatteforslag er lette å finne frem til, fremfor å "høre" på deg. De som tjener inntil 600.000 kr får ikke noen skatteskjerpelser. Formuesskatt: En sats på 1,1% på formuer inntil 10.000.000 kr. Bunnfradraget skal være på 1.700.000 kr. Har du formue på OVER 100.000.000 kr, ønsker Rødt å beskatte det med en sats på 1,40%. Dette mener altså sånne som deg hos partiet "Venstre" at det er "kommunistisk" , haha. Kun sats på 0,00% er godt nok, Amirite homie? https://roedt.no/skatt Ellers så kan man nevne arveavgift. Rødt har faktisk lavere arveavgiftssatser enn SV. Rødt vil ha 10% arveavgift på mellom 5 - 10 millioner kr. En sats på 15% mellom 10 - 100 millioner kr. En sats på 25% på arv over 100 millioner kr. For å sammenligne med SV - så ønsker SV følgende satser på arv: Laveste sats hos SV er 30% på alt over 5 millioner kr. En sats på 70% på beløp over 100 millioner kr. https://www.sv.no/blog/a-aa/arveavgift/ For å oppsummere, så lyger du nok en gang angående Rødt, men det er ikke noe overraskelse i det hele tatt. Jeg foreslår at du begynner å oppdatere deg angående hva Rødt mener nå og ikke hva de mente i 2013, hvis man skal gidde å ta deg 1% seriøst i det hele tatt. For det første rapporterer jeg deg for personangrep, ikke bare mangler du evnen til å holde deg til saken, du drar inn stalin, russland, trump, usa og indianerne.... Btw så har rødt tidligere foreslått 100% skatt over 1 million, det er overalt på nettet. Angående SV så ville Lysbakken fjerne oslo børs, noe som ville først til økonomisk ruin for Norge AS. Og folks pensjoner. Dessuten så er økonomien veldig mye basert på forutsigbarhet og stabilitet for investeringer og nyetablering av bedrifter, at jeg må forklare dette er litt trist. Og ja, jeg stemmer Venstre av ulike grunner, men først og fremst fordi de fører en ansvarlig politikk. https://www.nrk.no/ytring/rodt-ma-endre-skattepolitikk-1.12281369 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PV64z/sv-nestleder-vil-fjerne-boersen Det at de faktisk må oppføre seg som voksne politikere når de kommer til makten betyr ikke at de tar ansvar, dersom de ikke ble realitetsorientert av AP og SP hadde de nok gjennomført politikken sin.
Tha_M34 Skrevet 19. september 2021 #40 Skrevet 19. september 2021 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå