Gjest Hvasadu Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 I Rødts arbeidsprogram står det: «Fellesskapet bør eie all infrastruktur av betydning, uansett om den er fysisk, digital eller finansiell. Dette gjelder blant annet veier, jernbane, flyplasser, havner, telenett, strømnett, datasentre, internettlinjer og banker. Staten bør kjøpe seg opp i selskaper som Equinor, Telenor, Norsk Hydro, Yara og DNB og ta disse selskapene av børs. Staten bør søke å etablere nye statseide industrilokomotiver innen slike næringer som oppdrett, skogindustri og mineral». Hva kommer det til å innebære hvis vi tar disse selskapene av børs? Dette kombinert med at vi kutter handelsavtaler som EØS? Kilde: Rødts arbeidsprogram (ikke prinsipp-program).
Gjest ABM Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Vi kommer til å ødelegge norsk økonomi.. Staten som bedrifseier i vanlige tider er økonomisk katastrofe fordi staten mangler den dynamikken som gjør kapitalismen nytenkende og effektiv på en gang... Staten som bedriftseier i det 10året vi er inne i nå..med den største teknologiske disrupsjonen siden Karl Benz og hans motorwagen for 130 år siden er økonomisk selvmord.!.Den norske krona overlever aldri strutsepolitikken til rødefascistene!
Gjest Hvasadu Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 ABM skrev (7 minutter siden): Vi kommer til å ødelegge norsk økonomi.. Staten som bedrifseier i vanlige tider er økonomisk katastrofe fordi staten mangler den dynamikken som gjør kapitalismen nytenkende og effektiv på en gang... Staten som bedriftseier i det 10året vi er inne i nå..med den største teknologiske disrupsjonen siden Karl Benz og hans motorwagen for 130 år siden er økonomisk selvmord.!.Den norske krona overlever aldri strutsepolitikken til rødefascistene! Takk! At dette var oppskriften på en større økonomisk katastrofe det ante meg. Disse selskapene må vel være på børs? Ingen dynamikk uten godt fungerende handelsavtaler. Bra du svarte. Jeg trenger hjelp med ordlyden og argumentasjonen.
Gjest ABM Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Hvasadu skrev (2 minutter siden): Takk! At dette var oppskriften på en større økonomisk katastrofe det ante meg. Disse selskapene må vel være på børs? Ingen dynamikk uten godt fungerende handelsavtaler. Bra du svarte. Jeg trenger hjelp med ordlyden og argumentasjonen. Rødt sin næringspolitikk er idiotisk på så mange plan...Ta bare den prosessen med å kjøpe store norske industrilokomotiv av børs...Norsk Hydro eies f.eks. av masse utenlandske investeringsbanker ( i tillegg til staten og folketrygdfondet) I det øyeblikket markedet får nyss i at staten skal kjøpe selskapet av børs vil aksjeprisene drives gjennom taket med kurs for stjernene.!..Blir styggdyrt for skattebetalerne...og staten som eier er en ren gavepakke til konkurrerende selskaper også...
Gjest Hvasadu Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 ABM skrev (5 minutter siden): Rødt sin næringspolitikk er idiotisk på så mange plan...Ta bare den prosessen med å kjøpe store norske industrilokomotiv av børs...Norsk Hydro eies f.eks. av masse utenlandske investeringsbanker ( i tillegg til staten og folketrygdfondet) I det øyeblikket markedet får nyss i at staten skal kjøpe selskapet av børs vil aksjeprisene drives gjennom taket med kurs for stjernene.!..Blir styggdyrt for skattebetalerne...og staten som eier er en ren gavepakke til konkurrerende selskaper også... Jeg er ikke økonom, men har også forstått det slik at i ett globalisert samfunn er vi avhengige av store multinasjonale selskaper som investerer. Mye av retorikken på ytterste venstre går jo på nasjonalt eierskap. Jeg tror folka i Rødt kanskje trenger å utdanne seg innen økonomi. Bare tanken på å ta selveste DNB av børs får meg til å sette kaffen i halsen.
Gjest Hvasadu Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Kan du si litt mer om den store teknologiske disrupsjonen? ABM 🙂
Gjest Hvasadu Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 ABM skrev (1 time siden): Vi kommer til å ødelegge norsk økonomi.. Staten som bedrifseier i vanlige tider er økonomisk katastrofe fordi staten mangler den dynamikken som gjør kapitalismen nytenkende og effektiv på en gang... Staten som bedriftseier i det 10året vi er inne i nå..med den største teknologiske disrupsjonen siden Karl Benz og hans motorwagen for 130 år siden er økonomisk selvmord.!.Den norske krona overlever aldri strutsepolitikken til rødefascistene! Jeg har fulgt nøye med i retorikken til Rødt. De selger seg retorisk som «Det nye arbeiderpartiet», selv om de har beholdt kommunismen. Gerhardsen selv gikk hardt ut mot kommunismen i Kråkerøytalen i 1948. Jeg har inntrykk av at de fleste tror de er sosialister, men arbeidsprogrammet er gjennomsyret av kommunisme. Nå har jeg videre forstått det slik at Moxnes selv og andre vil fjerne det kommunistiske, men da må de i så fall revidere hele arbeidsprogrammet, og ikke bare prinsipp-programmet. Dere finner begge på Rødts hjemmeside. I Aftenposten argumenterer Rødt for at de har en sunn økonomisk politikk og deres alternative budsjett er kontrollert opp mot SSB og andre instanser. Jeg vil si det nytter lite, enn så lenge arbeidsprogrammet ser ut som dette, f.eks. utdraget i denne trådens HI. Måtte bare få det ut! Jeg er ærlig og redelig frustrert nå for tiden.
Gjest Alterego666 Skrevet 18. september 2021 #8 Skrevet 18. september 2021 Hvasadu skrev (7 timer siden): Måtte bare få det ut! Jeg er ærlig og redelig frustrert nå for tiden. Du er langt fra alene.
Gjest Hvasadu Skrevet 18. september 2021 #9 Skrevet 18. september 2021 Alterego666 skrev (40 minutter siden): Du er langt fra alene. Nei, håper da det
Gjest Hvasadu Skrevet 18. september 2021 #10 Skrevet 18. september 2021 «Til tross for edle hensikter om demokratisering risikerer Rødts økonomiske politikk å ende opp med det motsatte: sterk maktkonsentrasjon og et sentralistisk styringsregime som er beskyttet fra reell demokratisk innflytelse. Kombinasjoner av sosialisering, sentralstyring, nasjonal beskyttelse og et nytt finans- og pengepolitisk regime tegner dessuten konturene av økonomisk stagnasjon, et mindre mangfoldig næringsliv, samt et massivt tap av økonomisk og personlig frihet»: sitat av økonom i Civita, Lars Peder Nordbakken, 2020. Minerva. (Artikkelen med denne analysen ligger på nett: Tittelen er: «Rødts økonomiske program sprenger rammene for demokratiets styringskapasitet»).
Apis Skrevet 18. september 2021 #11 Skrevet 18. september 2021 Det blårussen glemmer er at staten er deg og meg, og det er forskjell på om staten er til for folket, eller folket til for staten. 6
tom1986 Skrevet 18. september 2021 #12 Skrevet 18. september 2021 Det er en grunn til at Norge avsluttet den aktive næringspolitikken som vi holdt på med frem til 70-tallet. En aktiv offentlig næringspolitikk (statlig eide og styrte bedrifter) var ekstremt ulønnsomt. En rekke bedrifter gikk med store underskudd som staten måtte dekke. Tenk deg mange titalls SAS-selskaper, bare enda verre, som ikke klarer å konkurrere med andre selskaper, og som staten må stadig vekk inn å redde. 2
Gjest Hvasadu Skrevet 18. september 2021 #13 Skrevet 18. september 2021 Apis skrev (8 minutter siden): Det blårussen glemmer er at staten er deg og meg, og det er forskjell på om staten er til for folket, eller folket til for staten. Den er grei, og jeg er ingen ihuga ukritisk høyrevelger, men poenget mitt er at Rødt bør utvikle det økonomiske programmet sitt rimelig mye. Slik det ser ut nå, blir det katastrofe om de blir så store at de kan gjennomføre dette arbeidsprogrammet.
Tha_M34 Skrevet 18. september 2021 #14 Skrevet 18. september 2021 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 8
maskineple Skrevet 18. september 2021 #15 Skrevet 18. september 2021 Tha_M34 skrev (8 minutter siden): Ikke overraskende at du allerede legger opp tråden utifra en negativ vinkling mot Rødt, i den forstand at du "søker aktivt etter negative svar" angående Rødt, så fikk du svar fra en Venstre-tilhenger som selv er kapitalist, men sier at han nå stemmer på "MDG". Krydret med "rødfascister", så har man vel det komplette svaret du leter etter? Nå er det slik at de eneste fascistene vi har er de på høyresiden - startet nesten tredje verdenskrig tidligere i år i USA. https://www.dagbladet.no/nyheter/fryktet-atomkrig---han-er-gal/74226680 Etnonasjonalister / fascister kan dette med å starte verdenskriger. Det er ikke akkurat kommunistene som startet verken første eller andre verdenskrig. Ei heller var det kommunistene som slaktet et helt land og Native Americans og laget et land ut av det som de nå kaller for USA. Apropos samfunnsøkonomer - Rødt har samfunnsøkonomer i toppen av partiet, så du kan stille noen saklige spørsmål den veien. Ellers så må alle partier legge frem alternative budsjettet og Rødt har lagt frem sine. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dnLR1A/roedt-har-en-ansvarlig-oekonomisk-politikk Da regner jeg med at du kan lese, så slipper du å juble over å få svar fra Venstre-tilhengere, som digger Erna / Sylvi og Ayn Rand, og som plutselig er blitt "MDG-tilhengere". Trådstarter påpekte og siterte partiet Rødt sin økonomiske plan via sitat hentet fra ledelsen og partiet. Men selvfølgelig klarer visse folk ( denne personen jeg siterer ) dra inn indianere, 2Vk USA, Amerikanske forfattere fra forrige århundre og alt annet.... Dette beviser bare hvor lite ansvarlig de er. Slik jeg ser det. Hold deg til emnet takk! 2
Tha_M34 Skrevet 18. september 2021 #16 Skrevet 18. september 2021 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 8
Gjest Hvasadu Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 For å sitere meg selv: Det nytter ikke å legge frem alternative statsbudsjett hvis de ikke tar skikkelig høyde for de langsiktige konsekvensene av innholdet i HI. Vær så snille å ikke ødelegg hele tråden med krangler om kriger og annet. Nå diskuterer vi økonomi. Ingen i Rødt har så langt forklart meg hva de langsiktige konsekvensene av å ta store økonomiske lokomotiver ut av børsen i praksis kommer til å bli. I artikkelen fra Minerva finner du det. Ja, den har slagside mot Høyre, men regner med dere ser det selv, og kan trekke egne konklusjoner. Dessuten spar meg for stråmenn. For mye kapitalisme i fri galopp er nok heller ikke bra. Hva er galt med Den norske modellen? Hvorfor legge ned noe som fungerer? Hydro og DNB av børs! Herregud!
tom1986 Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 Apis skrev (7 timer siden): Det blårussen glemmer er at staten er deg og meg, og det er forskjell på om staten er til for folket, eller folket til for staten. Feil. Staten er ikke "meg og deg". Det er et selvstendig byråkrati kun delvis styrt av valgte politikere. Samtlige direktorater har f.eks. stor makt helt uavhengig politikere. 1
Blitz21 Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Dårligere tjenester. Tenk å bare ha ett teleselskap eller ett strømselskap. Hva skal skje om de plutselig ikke gidder å gi deg strøm eller nett? Eller du alltid får avbrudd. Eller dårlig kundeservice? Hvis de kjøpet hele equinor eller Hydro så kommer disse selskapene til å tape masse penger slik vi allerede har sett noe av.
I Grosny Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 (endret) Hvasadu skrev (21 timer siden): Jeg har fulgt nøye med i retorikken til Rødt. De selger seg retorisk som «Det nye arbeiderpartiet», selv om de har beholdt kommunismen. Gerhardsen selv gikk hardt ut mot kommunismen i Kråkerøytalen i 1948. Jeg har inntrykk av at de fleste tror de er sosialister, men arbeidsprogrammet er gjennomsyret av kommunisme. Nå har jeg videre forstått det slik at Moxnes selv og andre vil fjerne det kommunistiske, men da må de i så fall revidere hele arbeidsprogrammet, og ikke bare prinsipp-programmet. Dere finner begge på Rødts hjemmeside. I Aftenposten argumenterer Rødt for at de har en sunn økonomisk politikk og deres alternative budsjett er kontrollert opp mot SSB og andre instanser. Jeg vil si det nytter lite, enn så lenge arbeidsprogrammet ser ut som dette, f.eks. utdraget i denne trådens HI. Måtte bare få det ut! Jeg er ærlig og redelig frustrert nå for tiden. Rødt har massevis av spøkelser i skapet, jeg tror mange røde ønsker å rydde opp, men det er fortsatt liv i mange av disse spøkelsene, så det er spennende og se hvordan den prosessen går. Det er et stykke fram til å bli det nye arbeiderpartiet. Det beste med Rødt akkurat nå er at de er tydelige opposisjonspolitikere . Jeg synes det er veldig greit at de er i opposisjon, og ikke i posisjon. Endret 18. september 2021 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå