Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tør du i en mobbegjeng og stille deg på offers side og forsvare han hun.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er den personen, ja.

Jeg synes mobberne skal kastes ut av skolen og gis en sjanse på ny skole. Klarer de ikke oppføre seg der heller, så er det hjemmeundervisning i X antall år mens de jobber med seg selv for å bli bedre og få riktige holdninger når det gjelder medelever. 

Når man skal løse problemet med mobbing, må man alltid ta utgangspunkt i ofrene og beskytte dem. 

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (7 minutter siden):

Jeg er den personen, ja.

Jeg synes mobberne skal kastes ut av skolen og gis en sjanse på ny skole. Klarer de ikke oppføre seg der heller, så er det hjemmeundervisning i X antall år mens de jobber med seg selv for å bli bedre og få riktige holdninger når det gjelder medelever. 

Når man skal løse problemet med mobbing, må man alltid ta utgangspunkt i ofrene og beskytte dem. 

Spm er vel mer om du var den persone  i skoledagene.

• Liker 1
Skrevet

Mobbing er gruppedynamikk.

De som er aktive er 1 til 3 stk og dette er den synlige mobbingen. Hele klassen vet om at Per er nederst og ikke skal få ballen på fotballbanen fordi han er 'dårlig'.

Pågår mobbeatferd over tid får den aksept også hos foreldrene og de er enige om at Per er så rar, ikke kommer overens med de andre og er 'trollete' på banen når han endelig går lei og prøver å takle til seg ballen. 

For å løse mobbing må alle i klassen endre atferd. Hjemmene må på banen. Statusen til offeret må heves. Hjelper ikke bare med skolebytte for den som skyves foran til selve plagingen. Alle er med på det. 

• Liker 3
Skrevet
Maxvenn skrev (8 timer siden):

Ja. Jeg gjorde det. Men ble da mobbet selv. Så det løser ikke så mye. Men hjelper jo litt for den som blir plaget. Så da er det verdt det. 

Mobbing må løses av voksne og voksne må forstå at de må følge opp med mer enn en samtale. De som mobb er har som regel et grunnleggende problem selv. Så de trenger mer oppfølging og verktøy for å håndtere det de sliter med. Og det kan være stort og smått. Alt fra dårlig hjemmesituasjon til feks frykt for å ikke bli likt. Desverre er det mange skoler som tar en samtale også blir bare alt værre for den som blir mobbet etter det, når voksne ikke følger med eller følger opp. 

Ikke alltid like lett å vite om det er noe engangsgreie eller gjentagende heller, da barn ofte er redd for å sladre. Men er det de samme som stadig er i situasjoner, så er det grunn til å se noen varsel lamper. 

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Hva kan gjøres med mobbing ?

En kan jo vurdere om en mener offentligheten og kjendiser går foran som gode forbilder. Om mor koser seg med å høre på Tusvik & Tønne henge ut noen, selv etter selvmordet er et faktum, spørs det hvor stor effekt det har å fortelle lille Lars at mobbing er slemt. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo f.eks. reflektere litt over hvordan verden kollektivt aksepterer å behandle og omtale uvaksinerte på, så får du vurdere selv hvor interessert verden egentlig er i å få stoppe mobbing, utenforskap, polarisering, og skape samhold og positiv psykisk helse og alt det pisset der.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Realverdien skrev (10 timer siden):

Spm er vel mer om du var den persone  i skoledagene.

Ja. Det var en jente som ble mobbet i klassen min på barneskolen og jeg var den eneste som forsvarte henne og sa ifra til mobberne, resten i klassen ignorerte hele problemet. For dette ble jeg fryst ut -> utlending + bokorm + sier ifra = ikke populær. Jeg opplevde at skolen tok veldig tak i det og mobberne ble flyttet til andre skoler et par måneder senere. 

Jeg er ikke hypersosial av meg uansett, så jeg brydde meg ikke nevneverdig at 3 stk skulle late som om jeg ikke fantes. I tillegg var jeg i klassen bare i 2 år før vi flyttet, så jeg fikk ingen skade. Men jeg lærte en del om mobbing da og hvor stygt det påvirker ofrene på skolen. 

Endret av Drizzt
Skrevet (endret)
Maxvenn skrev (19 timer siden):

Selvfølgelig. Forsvarer alltid mobbeofferet. 

Vet ikke hva mer man kan gjøre for å få stopp på mobbing. Ser ikke ut som noe hjelper for mobbing finnes fortsatt mye av. Først og fremst må i alle fall alle voksne mennesker slutte å mobbe hverandre. Så lenge de holder på så gjør barna det også og tror det er greit. Voksne mennesker er de verste mobberne synes jeg, og voksne burde vite bedre! 

Endret av Warrior
Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Ja. Det var en jente som ble mobbet i klassen min på barneskolen og jeg var den eneste som forsvarte henne og sa ifra til mobberne, resten i klassen ignorerte hele problemet. For dette ble jeg fryst ut -> utlending + bokorm + sier ifra = ikke populær. Jeg opplevde at skolen tok veldig tak i det og mobberne ble flyttet til andre skoler et par måneder senere. 

Skal ikke trekke historien din i tvil. Men er svært sjelden at elever må bytte skole for mobbing. Og ikke innen et par måneder i alle fall. Er mer eller mindre uhørt. Det vil så fall være en av norgehistoriens kraftigste reaksjoner.

Skrevet (endret)
Realverdien skrev (1 minutt siden):

Skal ikke trekke historien din i tvil. Men er svært sjelden at elever må bytte skole for mobbing. Og ikke innen et par måneder i alle fall. Er mer eller mindre uhørt. Det vil så fall være en av norgehistoriens kraftigste reaksjoner.

Det skjedde i utlandet. Jeg flyttet til Norge i voksen alder og bodde i forskjellige land før det siden vi flyttet mye i forbindelse med min fars jobb. Min erfaring er at norske skoler ikke tar mobbing så seriøst. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Det skjedde i utlandet. Jeg flyttet til Norge i voksen alder og bodde i forskjellige land før det siden vi flyttet mye i forbindelse med min fars jobb. Min erfaring er at norske skoler ikke tar mobbing så seriøst. 

Jasså.

Hvilket land da?

Skrevet
Warrior skrev (3 timer siden):

Vet ikke hva mer man kan gjøre for å få stopp på mobbing. Ser ikke ut som noe hjelper for mobbing finnes fortsatt mye av. Først og fremst må i alle fall alle voksne mennesker slutte å mobbe hverandre. Så lenge de holder på så gjør barna det også og tror det er greit. Voksne mennesker er de verste mobberne synes jeg, og voksne burde vite bedre! 

Nei ikke lett å bli klok på,men virker som det er mere mobbing bland de e land, hvorfor aner ikke

Skrevet

Vanlige utsagn ….

«Han/hun er grei med meg»

«Petter sier at x er snill med han»

«Ja, Sivert har begynt å henge sammen med de slemme, håper ikke lille Sivert vennen min blir med på noe av faenskapet de holder på med»

«Jeg har ingenting dårlig å si om Hanna, hun er alltid høffelig når hun er på besøk hos oss»

Foreldre godtar at ungene sine henger sammen med mobbere, små sjefene i gjengene, dilter etter deres pipe, ikke står opp forde svake, ikke tar avstand fra dårlige papir. Det ser man daglig, fra de er små til de er store.

I gutten vår sin gjeng, en liten sammensveiset gruppe, er det en jente som har fått gjennomgå mer enn nok. De er store nå, der er de solidariske og gode venner med hverandre.

I min datters klasse, på ungdomsskolen er det virkelig kamp om posisjonene. Hun har fått hjelp her hjemme til ikke å bli involvert. Venninna fra barneskolen har hun mistet kontakten med. Hun orket ikke mer. Hun har to gode venninner, og så har hun en større gruppe. I den store gruppa er det mye grums.

Det er jævlige kommentarer som flyr rundt. Så lenge folk ikke holder seg unna alt drittet, så florerer det.

• Liker 1
Skrevet
Warrior skrev (På 18.9.2021 den 19.08):

Enig med deg ,eksempler makt er stort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...