Gå til innhold

Fireåring skriker og herjer ved leggetid jeg er så leeeiii

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvordan kan jeg få storesøster til å slutte å skrike og rope i kveldsstellet? Hun vekker lillebror som ligger og sover. Både glade og sinte stemmer om hverandre. 

Han våkner og jeg må legge ham en gang til. 

Jeg har bedt henne bruke innestemme. Snakke istedet for å rope. Ikke løpe og herje utenfor rommet, men gå vanlig. 

Hun nekter og blir enda verre. Dette varer og rekker i minst halvannen time hver kveld. 

Har vurdert å legge henne først, men hun bruker to timer på kvelden, mens han er stuptrøtt 1930 og sovner på to minutter. 

De er 4 år og 6 mnd. 

Jeg blir skikkelig sint inni meg og får lyst til å skrike til henne og slenge henne i senga. Men det gjør nok ingenting bedre. 

Anonymkode: 77c45...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd, men føler med deg. Har også en på 4 år som vekker baby på 10 mnd fordi hun står opp 76427 ganger hver kveld og skal bare ditt og datt. Roper på oss, dunker med døra osv. Og blir sur og høylydt når jeg sier det er leggetid.

Anonymkode: b58c3...aea

Skrevet

Fjern goder i våkentid til hun skjønner at hun ikke kan skrike. 

Anonymkode: 5cf0e...629

Skrevet

En fireåring kan vel forklares hvorfor hun må være stille?

Anonymkode: c89cf...c5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En fireåring kan vel forklares hvorfor hun må være stille?

Anonymkode: c89cf...c5d

Selvsagt. Man kan forklare så enkelt og greit som mulig, men om hun gidder å bry seg om det er en annen sak. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ingen råd, men føler med deg. Har også en på 4 år som vekker baby på 10 mnd fordi hun står opp 76427 ganger hver kveld og skal bare ditt og datt. Roper på oss, dunker med døra osv. Og blir sur og høylydt når jeg sier det er leggetid.

Anonymkode: b58c3...aea

😭

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fjern goder i våkentid til hun skjønner at hun ikke kan skrike. 

Anonymkode: 5cf0e...629

Er det innafor hos en fireåring? 

Skrevet

Belønning for ønsket atferd! Min eldste er straks 4, og får velge bok og 10 min lesing på sengen hvis han er rolig under kveldsstellet. Hvis han bråker så går det av lesetid og han må legge seg uten lesestund. Det tok ca 14 dager med marerittlegging før rutinen var etablert, nå funker det som en kule. Men det var grusomt tungt å være konsekvent på det med to hylende apekatter. 

Anonymkode: 79c07...752

Skrevet

Tar det to timer å legge? Hvilken tid sovner hun? Kanskje hun er overtrøtt?

Anonymkode: 53dad...d19

• Liker 1
Skrevet

Går det an å legge storesøster først? Lydbok til eldstemann er en vinner hos oss, kan det være noe? Vi har aldri brydd oss om alder på når barna skal legge seg. Han på 9 legger seg samtidig som hun på 6, men han bruker lang tid på å sovne, så han sovner naturlig sist likevel. Han sier til alle at han legger seg kl 19, men i praksis sovner han jo aldri før 21 fordi det er tiden han bruker på å sovne. 😅

Anonymkode: 3a554...d95

Skrevet

som en annen skriver, kan hende hun er overtrøtt. Prøve å legge litt tidligere? jeg har en sønn på 5 med autisme. jeg og barnefar separerte oss i august. Når han gikk fra å jobbe dag til kveld, måtte jeg lage egen rutine. Før, i den alderen hun er i, kunne han skrike i timer før han sovna.

Men når jeg overtok legging, fant jeg ut at han kunne høre på lydbok. Første kvelden sovna han med en gang, så var det litt opp og ned, måtte finne ut andre ting. som å lese eller lage eget eventyr sammen. Det gjorde han rolig. Nå har vi en rutine på at når lillebroren hans legger seg, går vi inn på rommet å enten spiller memory spill, leser/tegner, eller en annen rolig aktivitet. Det hjelper han å roe seg før legging, men han sovner på armen min:) Det hjelper også å spørre hvordan dagen har vært, og hva han skal dagen etter.

Lillebroren på 2.5 år er helt motsatt. Han er det bare å legge i senga så sovner han selv.

Man må bare finne ut av hva som roer sitt barn. Tiden like før legging har mye å si.

Håper du finner ut av det <3 

Anonymkode: 9bb5a...db1

Skrevet

Jeg fikk råd en gang om å lage en oversikt med klinkekule-premier.

Dvs - du lager en plan, helst skriftlig, med oversikt over hvor mange klinkekuler hun skal få for hver ting. 

Så kan hun veksle klinkekulene inn i belønninger - du kan lage en slags meny. 

Det kan virke motiverende, men det er samtidig viktig at man ikke gjør så mye ut av det om hun ikke klarer det. Si bare "jaja, prøv igjen i morgen". Du kan jo dele det inn i flere steg: 1. Gå på badet for å pusse tennene = 1 klinkekule. 2. Legge seg ned i sengen uten å rope/løpe=2 klinkekuler 3. Ligge i sengen uten å rope/skrike/begynne å løpe rundt=5 klinkekuler. Det vanskeligste må gi mest klinkekuler. 

Vi forsøkte det, men bare egentlig halvhjertet. For oss så hjalp det for å snu en negativ spiral til noe positivt. Han hadde nemlig litt natteskrekk og det hjalp ikke akkurat at vi ble sure og stressa. Da følte han seg mislykket og dum og det ble bare verre. Unger VIL JO oppføre seg om de kan, men det er ikke alltid så lett. Hun er lita, ikke fem år engang. Gi henne ro, og trygghet i at hun får dette til. Ikke begynn med å straffe henne med å ta vekk goder på dagtid... det er dårlig pedagogikk som hun ikke vil lære noe særlig av.

Anonymkode: f9d7e...057

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk råd en gang om å lage en oversikt med klinkekule-premier.

Dvs - du lager en plan, helst skriftlig, med oversikt over hvor mange klinkekuler hun skal få for hver ting. 

Så kan hun veksle klinkekulene inn i belønninger - du kan lage en slags meny. 

Det kan virke motiverende, men det er samtidig viktig at man ikke gjør så mye ut av det om hun ikke klarer det. Si bare "jaja, prøv igjen i morgen". Du kan jo dele det inn i flere steg: 1. Gå på badet for å pusse tennene = 1 klinkekule. 2. Legge seg ned i sengen uten å rope/løpe=2 klinkekuler 3. Ligge i sengen uten å rope/skrike/begynne å løpe rundt=5 klinkekuler. Det vanskeligste må gi mest klinkekuler. 

Vi forsøkte det, men bare egentlig halvhjertet. For oss så hjalp det for å snu en negativ spiral til noe positivt. Han hadde nemlig litt natteskrekk og det hjalp ikke akkurat at vi ble sure og stressa. Da følte han seg mislykket og dum og det ble bare verre. Unger VIL JO oppføre seg om de kan, men det er ikke alltid så lett. Hun er lita, ikke fem år engang. Gi henne ro, og trygghet i at hun får dette til. Ikke begynn med å straffe henne med å ta vekk goder på dagtid... det er dårlig pedagogikk som hun ikke vil lære noe særlig av.

Åå høres ut som en god plan! Kunne kanskje prøvd med gullstjerner 😊 veldig motiverende. Jeg er helt enig i at det blir for dumt å straffe og tilføre enda mer negativitet.. Det blir jo bare kjipt for oss voksne også. Hadde vært bra for relasjonen om vi greide dette sammen.. Takk for tips ❤️

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

som en annen skriver, kan hende hun er overtrøtt. Prøve å legge litt tidligere? jeg har en sønn på 5 med autisme. jeg og barnefar separerte oss i august. Når han gikk fra å jobbe dag til kveld, måtte jeg lage egen rutine. Før, i den alderen hun er i, kunne han skrike i timer før han sovna.

Men når jeg overtok legging, fant jeg ut at han kunne høre på lydbok. Første kvelden sovna han med en gang, så var det litt opp og ned, måtte finne ut andre ting. som å lese eller lage eget eventyr sammen. Det gjorde han rolig. Nå har vi en rutine på at når lillebroren hans legger seg, går vi inn på rommet å enten spiller memory spill, leser/tegner, eller en annen rolig aktivitet. Det hjelper han å roe seg før legging, men han sovner på armen min:) Det hjelper også å spørre hvordan dagen har vært, og hva han skal dagen etter.

Lillebroren på 2.5 år er helt motsatt. Han er det bare å legge i senga så sovner han selv.

Man må bare finne ut av hva som roer sitt barn. Tiden like før legging har mye å si.

Håper du finner ut av det ❤️

Anonymkode: 9bb5a...db1

Jeg tror ikke hun har ikke ro i baken til å ligge stille med lydbok. Ser for meg "jeg hørte ikke hva hun sa, kan du ta på nytt" 43 ganger i løpet av en kveld... Men når jeg tenker på det, hadde det vært supert med en sånn gammel kassettspiller... Perfekt tålmodighetstrening. 

Har prøvd å legge tidligere, men tbh hun virker ikke trøtt. Har bare latt det være når hun bruker evig lang tid uansett... 

Men rolig aktivitet før legging høres ut som en god ide, ihvertfall for henne som trenger å roe seg litt 😊

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Går det an å legge storesøster først? Lydbok til eldstemann er en vinner hos oss, kan det være noe? Vi har aldri brydd oss om alder på når barna skal legge seg. Han på 9 legger seg samtidig som hun på 6, men han bruker lang tid på å sovne, så han sovner naturlig sist likevel. Han sier til alle at han legger seg kl 19, men i praksis sovner han jo aldri før 21 fordi det er tiden han bruker på å sovne. 😅

Anonymkode: 3a554...d95

Vi er litt utradisjonelle, hun legger seg mellom kl 20 og 2030,men det er fordi vi ikke trenger å stå opp før 08 senest😊

Jeg har prøvd å legge henne føret, og det funker fint når det kun er meg og barna, men til en viss grad. Hun vil være med lillebroren sin. Noe som er forståelig, men han er gjerne veldig trøtt og bare vil sove. Hvis jeg skal legge ham mens hun prøver å sove (bråker og roper), går det nok ikke. Det blir forstyrrende for ham. Om jeg hadde lagt ham senere hadde det vært ypperlig, men jeg har allerede dyttet (han har en dupp rundt 17) sengetiden hans fra kl 18 til 20 nettopp pga eldste 😅 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tar det to timer å legge? Hvilken tid sovner hun? Kanskje hun er overtrøtt?

Anonymkode: 53dad...d19

Virker ikke overtrøtt. Nå er vi i isolasjon og dagene er ganske trege. Hun står opp halv åtte og det er mye lek imellom måltidene, litt tv og kos. Hun sovnet kl 22 nå, og vanligvis rundt 2045.. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Belønning for ønsket atferd! Min eldste er straks 4, og får velge bok og 10 min lesing på sengen hvis han er rolig under kveldsstellet. Hvis han bråker så går det av lesetid og han må legge seg uten lesestund. Det tok ca 14 dager med marerittlegging før rutinen var etablert, nå funker det som en kule. Men det var grusomt tungt å være konsekvent på det med to hylende apekatter. 

Anonymkode: 79c07...752

Jeg har prøvd å friste, men hun klarer ikke å bli lest for selvom det er det hun vil. Hun blar over sider og på siste side roper hun surt "det var ikke DEN historien mamma!!!!!!" 😂 

Nå er favoritten at jeg forteller historier fra barndommen, så kanskje jeg skal prøve på det. 

Har begynt å gå tom så må finne noe kult å fortelle. 

Skrevet

Dere er gode❤️ tusen takk for svar. 

Skrevet

Fordelen med klinkekuler ift f.eks gullstjerner er at de kan brukes om igjen og om igjen. De blir en slags "valuta". 

Så kan man lage en meny. F.eks 20 stjerner er en hyggelig filmkveld med popcorn (bare med mamma og pappa). 10 stk kan være noe som er enklere å få til på hverdagen (jeg kommer ikke på noe i farta nå, men må være noe hun synes er kjekt og som er litt utenom normalen samtidig). Så veksler hun dem inn og det blir en slags lek ut av det. 

50 stk kan bli noe større. Men da må hun jo evt lære seg å spare. Kan kanskje være vanskelig for en fireåring, jeg har glemt litt hvordan de er 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...