Gå til innhold

Pant i leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper noen kan hjelpe meg og samboeren min litt. Vi skal ringe banken på mandag og høre, men vil gjerne høre fra noen som har erfaring. 

Vi eier en leilighet som ligger p.dd på under 900 000. Vi tenker å beholde leil. I to år til og tenker da at den er under 700 000. Leiligheten er verdivurdert til 20 mill. Her kommer uenigheten vi har. 

Han mener at vi kan bruke denne leil som pant, hvis vi skal kjøpe hus uten å betale egenandelen på det fremtidige huset. Vi beholder leil og bruker altså verdien på leil som pant. Jeg mener at det ikke går, har ikke hørt at noen har gjort det sånt. 

Noen som har erfaring med sånt? Evt kan komme med noen tips til oss

Anonymkode: 2c6ce...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det gå greit?

Ellers må det være stort hus dere planlegger å kjøpe siden du lurer på om 19,3 millioner er nok som sikkerhet for 15% av kjøpspris

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei, håper noen kan hjelpe meg og samboeren min litt. Vi skal ringe banken på mandag og høre, men vil gjerne høre fra noen som har erfaring. 

Vi eier en leilighet som ligger p.dd på under 900 000. Vi tenker å beholde leil. I to år til og tenker da at den er under 700 000. Leiligheten er verdivurdert til 20 mill. Her kommer uenigheten vi har. 

Han mener at vi kan bruke denne leil som pant, hvis vi skal kjøpe hus uten å betale egenandelen på det fremtidige huset. Vi beholder leil og bruker altså verdien på leil som pant. Jeg mener at det ikke går, har ikke hørt at noen har gjort det sånt. 

Noen som har erfaring med sånt? Evt kan komme med noen tips til oss

?

Anonymkode: 50edd...3af

• Liker 1
Skrevet

Dere vil jo sannsynligvis få et boliglån på 80% av boligen dere eier i dag, med den boligen som pant, ved å refinansiere det lånet dere har eller ta opp nytt... Jeg vil tro at man da kan bruke de pengene på å kjøpe en annen bolig, så lenge banken har sikkerhet i noe for lånet dere får. Det kan nok hende banken går ut fra litt lavere verdivurdering enn dere har gjort da, siden de ikke helt vet verdien på en leilighet som ikke er ute på markedet (kjøper man bolig vet jo banken verdien - den er det man betalte). 

Anonymkode: 8e802...9ad

Skrevet
Illuminatum skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke det gå greit?

Ellers må det være stort hus dere planlegger å kjøpe siden du lurer på om 19,3 millioner er nok som sikkerhet for 15% av kjøpspris

Det skulle stått 2 mill. Beklager skrivefeil😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere vil jo sannsynligvis få et boliglån på 80% av boligen dere eier i dag, med den boligen som pant, ved å refinansiere det lånet dere har eller ta opp nytt... Jeg vil tro at man da kan bruke de pengene på å kjøpe en annen bolig, så lenge banken har sikkerhet i noe for lånet dere får. Det kan nok hende banken går ut fra litt lavere verdivurdering enn dere har gjort da, siden de ikke helt vet verdien på en leilighet som ikke er ute på markedet (kjøper man bolig vet jo banken verdien - den er det man betalte). 

Anonymkode: 8e802...9ad

Så han har rett altså? Hvis vi kjøper et hus til 4,5 så kan vi bruke denne leil som egenandel. Blir dette nesten somkausjonist ordningen? Er litt grønn på sånne ting

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så han har rett altså? Hvis vi kjøper et hus til 4,5 så kan vi bruke denne leil som egenandel. Blir dette nesten somkausjonist ordningen? Er litt grønn på sånne ting

Ikke som kausjonist. Du har jo egen sikkerhet og den er deres egenandel

Skrevet
Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Ikke som kausjonist. Du har jo egen sikkerhet og den er deres egenandel

Men må vi betale fysiske penger til banken? Eller blir det som sikkerhet at hvis vi ikke klarer å betjene lånet så tar banken leiligheten vår

Skrevet

Dere kan øke lånet på den leiligheten dere har, med sikkerhet i leiligheten. Dette lånet må selvsagt betales tilbake, men i mellomtiden har dere penger som dere kan bruke til noe annet. For eksempel betale for egenandelen på en ny bolig.

Dere kan altså ha lån med pant i begge boligene, men dere kan selvsagt ikke ha mer gjeld enn 85% av boligenes verdi. Samt at dere må kunne betjene lånet. Dersom dere ikke betjener lånet, tar banken leiligheten eller huset eller begge deler, alt ettersom hvor mye dere skylder.

Eksempel: jeg har hus og hytte. Trenger 1 mill til å bygge på huset. Jeg kontakter banken og låner 1 mill, og stiller hytta som sikkerhet. Banken tar pant i hytta. Jeg får 1 mill på konto. Hvis jeg ikke betjener lånet tar banken hytta. Selv om det altså var huset jeg brukte pengene på.

Anonymkode: 9dc27...a4f

• Liker 1
Skrevet

Dere kan stille sikkerhet i leiligheten opptil 85% av leilighetens verdi. 85% av 2 mill er 1,7 mill, så dersom dere har 700 000,- i restlån så vil dere kunne låne ytterligere 1 mill. ved å stille pant i leiligheten som sikkerhet (forutsatt at dere har inntekt nok til å betjene økningen i lånet). Hva dere bruker denne millionen til er egentlig det samme, banken er stort sett fornøyd så lenge de har pant i boligen som sikrer at de får tilbake lånet om dere misligholder og leiligheten blir solgt på tvangssalg. 

Anonymkode: 762bc...653

Skrevet

forstår det som dere skal kjøpe bolig nr 2 med pant i denne leiligheten. 

da søker dere om fleksilån. I mange banker er det når man har betalt ned slik av man har lån 60%av boligens verdi. da kan man "låne ekstra penger" dvs at man får mer penger i boliglånet, og man "får ut cash" til egen konto. I disse kan så brukes til å betale egenkapital på nytt lån til hus. 

det er også en mulighet for å samle alt i et lån, men banken bør rådgi dere mer på dette. 

Fleksilån, rammelån og boligkreditt er ofte navnet på denne typen lån. Det innebærer at du får et lån opp til en gitt sum. Denne lånerammen kan du bruke som du selv ønsker. Du kan ta ut penger fra rammen og sette inn penger når det måtte passe for deg. 

Du betaler kun renter av beløpet som faktisk er brukt. Renter og månedsgebyr trekkes automatisk hver måned. Du bestemmer selv når du eventuelt vil betale inn avdrag. 

Fleksilån passer best for deg som allerede har nedbetalt en del på boliglånet ditt, og ønsker mer fleksibilitet.

likevel er det ikke sikkert dere får lov til det. snakk med banken. 

Anonymkode: 76f13...89d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan stille sikkerhet i leiligheten opptil 85% av leilighetens verdi. 85% av 2 mill er 1,7 mill, så dersom dere har 700 000,- i restlån så vil dere kunne låne ytterligere 1 mill. ved å stille pant i leiligheten som sikkerhet (forutsatt at dere har inntekt nok til å betjene økningen i lånet). Hva dere bruker denne millionen til er egentlig det samme, banken er stort sett fornøyd så lenge de har pant i boligen som sikrer at de får tilbake lånet om dere misligholder og leiligheten blir solgt på tvangssalg. 

Anonymkode: 762bc...653

Så den 1 millionen vi tar fra leil. som sikkerhet, kan vi bruke som egenandel på fremtidig bolig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

forstår det som dere skal kjøpe bolig nr 2 med pant i denne leiligheten. 

da søker dere om fleksilån. I mange banker er det når man har betalt ned slik av man har lån 60%av boligens verdi. da kan man "låne ekstra penger" dvs at man får mer penger i boliglånet, og man "får ut cash" til egen konto. I disse kan så brukes til å betale egenkapital på nytt lån til hus. 

det er også en mulighet for å samle alt i et lån, men banken bør rådgi dere mer på dette. 

Fleksilån, rammelån og boligkreditt er ofte navnet på denne typen lån. Det innebærer at du får et lån opp til en gitt sum. Denne lånerammen kan du bruke som du selv ønsker. Du kan ta ut penger fra rammen og sette inn penger når det måtte passe for deg. 

Du betaler kun renter av beløpet som faktisk er brukt. Renter og månedsgebyr trekkes automatisk hver måned. Du bestemmer selv når du eventuelt vil betale inn avdrag. 

Fleksilån passer best for deg som allerede har nedbetalt en del på boliglånet ditt, og ønsker mer fleksibilitet.

likevel er det ikke sikkert dere får lov til det. snakk med banken. 

må omformulere meg. 

dere kan bruke fleksilån fra leiligheten til egenkapital på huset.dere må ellers snakke med banken om andre løsninger banken deres har. 

et eksempel:

dere har nå eks 700.000 igjen på lånet. fleksilån fungerer slik at dere sier til banken at dere trenger 700.000 til I cash, 

dere får 700.000 I cash/på konto (som banken bruker til egenkapital) og boliglånet deres øker så til 1.4 mill. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...