AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Jeg veier 105 kg og er ganske stor. Har gått ned 15 kg de siste mnd og er inni et godt mønster med sunn mat og mosjon. Er nå blitt gravid og ønsker å fortsette å gå litt ned. Jeg planlegger å spise litt mer, men fortsette med et veldig moderat underskudd så jeg kanskje slipper å gå opp så mye i svangerskapet. Hører at man ikke skal slanke seg, men det må da være sunnere for en med min vekt å ikke legge noe særlig på meg og spise veldig sunt? er det noen som har erfaring med å slanke seg litt under svangerskapet? Anonymkode: e1235...58a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg veier 105 kg og er ganske stor. Har gått ned 15 kg de siste mnd og er inni et godt mønster med sunn mat og mosjon. Er nå blitt gravid og ønsker å fortsette å gå litt ned. Jeg planlegger å spise litt mer, men fortsette med et veldig moderat underskudd så jeg kanskje slipper å gå opp så mye i svangerskapet. Hører at man ikke skal slanke seg, men det må da være sunnere for en med min vekt å ikke legge noe særlig på meg og spise veldig sunt? er det noen som har erfaring med å slanke seg litt under svangerskapet? Anonymkode: e1235...58a Snakk med jordmor el fastlege Anonymkode: a20b7...4d0 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Man skal ikke slanke seg, nei. Men å holde vekta/gå opp lite er visst ok. Snakk med jordmor Prøv å spise sunt (men nok!) og beveg deg, målretta slanking må nok vente. Anonymkode: 90f8d...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Hvis du spiser sunt og ca.2000kcal om dagen vil jeg tro det går fint. Men husk at når du går ned i fettprosent som gravid så kommer det mer giftstoffer inn i baby. Samtidig er det mange som mister masse vekt de føeste månedene pga kvalme og oppkast. Snakk med jordmor eller lege. Asap. Saken er jo at du også er utsatt for ganske mye traurige greier som svært overvektig og gravid (som bare vil bli tyngre og tyngre). Anonymkode: 8481b...038 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Dette er min andre baby. Var gravid for 2 år siden og gikk opp myye. Litt fordi jeg slet veldig med bekken, rygg og andre smerter og kunne nesten ikke gå. Jeg tror og at litt av grunnen til alle smertene var at jeg ble så sykt tung. Endte opp på 130 kg og med svangerskapsdiabetes. Derfor er jeg veldig redd for at det samme skal skje igjen, og jeg vil egentlig prøve å ikke gå opp noe særlig slik at jeg kanskje kan slippe noen av plagene. Men jeg tenker da altså at jeg skal stå litt stille på vekten, og selvfølgelig gjøre det veldig sakte. Men tenker at i min situasjon er det kanskje sunnere og ikke gå opp enn å gå opp? Men skal snakke med lege og jordmor og ☺️ Anonymkode: e1235...58a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #6 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette er min andre baby. Var gravid for 2 år siden og gikk opp myye. Litt fordi jeg slet veldig med bekken, rygg og andre smerter og kunne nesten ikke gå. Jeg tror og at litt av grunnen til alle smertene var at jeg ble så sykt tung. Endte opp på 130 kg og med svangerskapsdiabetes. Derfor er jeg veldig redd for at det samme skal skje igjen, og jeg vil egentlig prøve å ikke gå opp noe særlig slik at jeg kanskje kan slippe noen av plagene. Men jeg tenker da altså at jeg skal stå litt stille på vekten, og selvfølgelig gjøre det veldig sakte. Men tenker at i min situasjon er det kanskje sunnere og ikke gå opp enn å gå opp? Men skal snakke med lege og jordmor og ☺️ Anonymkode: e1235...58a Du SKAL gå opp litt. Jeg har feks lagt på meg 7 kilo til uke 35, men har åpenbart gått ned fordi jakker som tidligere var trange passer bedre nå enn før (selv med kulemage). Du skal fokusere på å holde vekta, men ikke å gå ned. Og vektoppgang følger med, men bare spis sunt, men absolutt ikke med underskudd. Må du på død og liv slanke deg nå så får du ta abort. Anonymkode: 61b77...279
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du SKAL gå opp litt. Jeg har feks lagt på meg 7 kilo til uke 35, men har åpenbart gått ned fordi jakker som tidligere var trange passer bedre nå enn før (selv med kulemage). Du skal fokusere på å holde vekta, men ikke å gå ned. Og vektoppgang følger med, men bare spis sunt, men absolutt ikke med underskudd. Må du på død og liv slanke deg nå så får du ta abort. Anonymkode: 61b77...279 Det var da voldsomt drastisk forslag da.. Hva med alle de som går ned masse i første trimester fordi de er kvalm? Eller spyr opp alt de spiser. Får vel som regel helt friske og fine babyer de og. Og du har jo slanket deg hvis klærne sitter løsere, du har bare gått opp og så det jevner seg ut. Men hvis klær sitter løsere har du jo faktisk ligget på underskudd. Anonymkode: e1235...58a 2
RockyRose Skrevet 18. september 2021 #8 Skrevet 18. september 2021 Tenkjer det er forskjell på å slanke seg, og det å vere aktiv med eit sunt kosthold! Snakk med jordmor! 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #9 Skrevet 18. september 2021 Neste gang slanker du deg før du blir gravid, hvis dette er et problem så er det ikke NÅ du skal slanke deg! Anonymkode: b706a...5dd 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #10 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var da voldsomt drastisk forslag da.. Hva med alle de som går ned masse i første trimester fordi de er kvalm? Eller spyr opp alt de spiser. Får vel som regel helt friske og fine babyer de og. Og du har jo slanket deg hvis klærne sitter løsere, du har bare gått opp og så det jevner seg ut. Men hvis klær sitter løsere har du jo faktisk ligget på underskudd. Anonymkode: e1235...58a For det første er det snakk om å ta med seg slanketankegang inn i svangerskapet jeg mener, om man på død og liv skal fortsette med det kan man drite i ungen akkurat nå isteden. For da setter man slankingen først. Jeg snakker ikke om de som går ned fordi de er kvalme. Og feil. Jeg har ikke SLANKET meg. Jeg har ikke lagt på meg enormt mye i svangerskapet fordi jeg ifølge min BMI skal legge på meg 7-11 kilo. Så jeg lar være å bruke graviditeten som unnskyldning til å spise som en gris, og jeg gikk ned i vekt første trimester pga. oppkast. Du snakker om AKTIV slanking og underskudd. Det er noe helt annet. Det hørtes mer ut som du vil at vekta skal gå i minus enn opp, for opp går den. Så mitt eksempel var at man fint kan legge på seg gravidvekt, spise normalt, men samtidig ikke legge på seg fett. Anonymkode: 61b77...279
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #11 Skrevet 18. september 2021 Altså jeg hadde hyperemesis, 16 sykehusinnleggelser, spydde i 8 mnd og var sengeliggende hele svangerskapet og veide 5 kilo mindre etter svangerskapet enn før. Ungen veide 4,6 kilo da hun ble født 2 uker før termin. Poenget mitt er, jeg tror nok at en dame på 105 kilo helt fint kan tenke på å mosjonere og spise sunt og kanskje også i et moderat underskudd i samarbeid med lege uten at det er et problem. Det finnes mange værre måter å gjennomføre et svangerskap på. Når du er så kraftig overvektig i utgangspunktet så vil jeg tro at legen vil være positivt innstilt. Men, det er selvfølgelig noe man tar med legen og ikke på kvinneguiden. Anonymkode: e333c...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #12 Skrevet 18. september 2021 Spise sunt? Ja. Spise de kaloriene kroppen har behov for? Ja. mosjon? Ja. slanke seg? NEI. selv er jeg halveis i graviditeten og per dags dato 114 kg. Fikk beskjed fra lege og jordmor at jeg bør begrense vektoppgang, men selvfølgelig ikke følge en slankediett. Om du går opp noen kilo - ja så gjør du det! Men forskjellen ligger i hvor disse kiloene kommer fra. Se på graviditeten som en fin mulighet til å innarbeide sunne og NORMALE vaner. har selv gått opp 1 kg så langt, vil tro det blir noen flere. Sist graviditet gikk jeg opp 7 kg, det var passe. Anonymkode: d1260...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #13 Skrevet 19. september 2021 Forstår at mange har veldig sterke meninger rundt dette og blir «redde» når de ser ord som slanking og graviditet sammen, men du som overvektig må ikke gå opp like mye som en normal- eller undervektig person, nei Som gravid har man i snitt behov for ca. 300 kalorier ekstra i løpet av dag (tilsvarer ca. 2 glass melk). En svært undervektig personer vil ofte kunne bli anbefalt å få i seg litt mer enn dette igjen, mens en svært overvektig person ikke nødvendigvis vil ha behov for å øke inntaket sitt i det hele tatt. Snakk med legen din for å høre hva han/hun mener er mest riktig for akkurat deg basert på kostholdet du har i dag. Kan hende ditt «slankekosthold» er helt perfekt, inneholder nok kalorier og er næringsrikt i massevis! Husk at overvektige ofte har ligget i et altfor høyt kalorioverskudd over lang tid, og at overvekten oppstår som følger av at kroppen ikke har behov for et så høyt kaloriinntak. Det skal ikke nødvendigvis så mye til for å gå ned i vekt som overvektig. Har du ligget på ca. 3000 kalorier per dag, men kun har behov for 2000 av disse, vil det ikke være skadelig for barnet å fortsette å ligge på 2000 kalorier per dag Anonymkode: 4ce8b...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #14 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forstår at mange har veldig sterke meninger rundt dette og blir «redde» når de ser ord som slanking og graviditet sammen, men du som overvektig må ikke gå opp like mye som en normal- eller undervektig person, nei Som gravid har man i snitt behov for ca. 300 kalorier ekstra i løpet av dag (tilsvarer ca. 2 glass melk). En svært undervektig personer vil ofte kunne bli anbefalt å få i seg litt mer enn dette igjen, mens en svært overvektig person ikke nødvendigvis vil ha behov for å øke inntaket sitt i det hele tatt. Snakk med legen din for å høre hva han/hun mener er mest riktig for akkurat deg basert på kostholdet du har i dag. Kan hende ditt «slankekosthold» er helt perfekt, inneholder nok kalorier og er næringsrikt i massevis! Husk at overvektige ofte har ligget i et altfor høyt kalorioverskudd over lang tid, og at overvekten oppstår som følger av at kroppen ikke har behov for et så høyt kaloriinntak. Det skal ikke nødvendigvis så mye til for å gå ned i vekt som overvektig. Har du ligget på ca. 3000 kalorier per dag, men kun har behov for 2000 av disse, vil det ikke være skadelig for barnet å fortsette å ligge på 2000 kalorier per dag Anonymkode: 4ce8b...ad8 Handler ikke om å bli «redd». Slanking er et giftig kulturelt begrep som omfatter så mye mer enn kalorier inn og ut. Det blinker alltid varsellamper når noen ikke klarer legge de tankene fra seg inn i graviditeten. Anonymkode: 61b77...279
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #15 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Handler ikke om å bli «redd». Slanking er et giftig kulturelt begrep som omfatter så mye mer enn kalorier inn og ut. Det blinker alltid varsellamper når noen ikke klarer legge de tankene fra seg inn i graviditeten. Anonymkode: 61b77...279 Det er stor forskjell på usunn, altoppslukende slanking og det jeg har inntrykk av at TS holder på. Jeg antar at TS går fra en usunn livsstil med dårlig kosthold og inaktivitet, til å spise næringsrik, sunn mat og være i aktivitet. Altså ikke slanking i den forstand, men en livsstilsendring til det bedre. Det er ikke all «slanking» som er farlig eller innebærer negative tanker. Anonymkode: 4ce8b...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #16 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Handler ikke om å bli «redd». Slanking er et giftig kulturelt begrep som omfatter så mye mer enn kalorier inn og ut. Det blinker alltid varsellamper når noen ikke klarer legge de tankene fra seg inn i graviditeten. Anonymkode: 61b77...279 Det handler ikke om at jeg skal bli tynn og se bra ut. Det handler om at jeg ble farlig rung sist og endte opp med svangerskapsdiabetes og en kropp som nesten ikke klarte å bevege seg fordi jeg var så tung. Jeg er kun motivert av helse og ønsker å skåne kroppen min for mest mulig belastning. Tror det er best for babyen og at jeg klarer å være aktiv. Anonymkode: e1235...58a 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. september 2021 #17 Skrevet 19. september 2021 (endret) Jeg veide 90 kg da jeg ble gravid og 89 før fødsel. Jeg mistet lysten på alt annet enn gravensteinepler og måtte tvinge i meg en brødskive og et par glass melk i løpet av dagen. Legen tok det helt greit og mente at barnet fikk nok næring likevel. Det gikk helt fint. etter fødselen kom problemene og stilte seg i kø. Jeg gikk opp masse, som jeg slet med i mange år. Endret 19. september 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #18 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det handler ikke om at jeg skal bli tynn og se bra ut. Det handler om at jeg ble farlig rung sist og endte opp med svangerskapsdiabetes og en kropp som nesten ikke klarte å bevege seg fordi jeg var så tung. Jeg er kun motivert av helse og ønsker å skåne kroppen min for mest mulig belastning. Tror det er best for babyen og at jeg klarer å være aktiv. Anonymkode: e1235...58a Da roer du ned matinntaket denne gangen da? Men trenger da vel for all del ikke snakke om underskudd av den grunn?? Anonymkode: 61b77...279
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå