AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Min far bor alene og har nå fått innvilget hjemmehjelp. Jeg ble oppringt av kommunen i går og fikk beskjed om at jeg må klargjøre boligen før de kan begynne å vaske hos ham. Dessverre stod jeg i butikken da de ringte så jeg fikk ikke notert meg alt hun sa at jeg må rydde/klargjøre. Det jeg husker at jeg fikk beskjed om er: – rydde vekk fotografier/nips/støvsamlere – fjerne småting som står på gulvet, og evt. montere bein slik at hjemmehjelpen kan vaske under uten å måtte løfte – merke hyller for sengetøy, slik at de raskt ser hva som er laken og hva som er dynetrekk – merke alle kjøkkenskap med innhold slik at de kan tømme oppvaskmaskinen Og så husker jeg ikke mer. Men jeg er sikker på at det var flere ting for jeg ble ganske overveldet av alt hun ramset opp. Er det noen her inne som kan komme med tips? Jeg skal reise opp til ham i morgen og pakke ned mest mulig og sette i kjellerboden hans, så jeg har kjøpt inn flytteesker til å pakke ned nips og diverse. Er usikker på hvordan jeg kan montere bein på aviskurven og andre småting som står på gulvet hos ham. Er det noen her inne som kan tipse om en god løsning? Anonymkode: 3dbac...aaf
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Pakke bort bilder og andre pyntegjenstander? Det skal ikke pakkes bort. Det er hjemmet hans så klart. Han bestemmer det. Her må det være noe feil? Farmor har hjemmehjelp og vaskehjelp. Hadde hun fått den beskjeden om å pakke bort personlige ting hadde de blitt sparket fort. Anonymkode: 79d0b...437 10
Mmó8 Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Jeg vet ikke, men blir litt sjokkert over at han ikke skal få lov til å ha bilder og lignede fremme... 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Haster ikke så mye å få alt på plass som personen kanskje ga inntrykk av. Kan ta det litt etter litt. I verste fall så vasker de rundt. Ikke alt er ber om er nødvendig eller rimelig forespørsel heller, er min erfaring. Jeg fikk f.eks beskjed om at kjøkkenstoler måtte snus opp ned og løftes opp på bordet. Det var jo totalt umulig for meg å gjennomføre da jeg var så syk, (hadde hjemmehjelp en periode) men de vaska nå stort sett under bordet likevel. Ville ringt tilbake og be om å få tilsendt liste skriftlig. Anonymkode: fc001...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 De tørker ikke støv, ikke drar de frem seng eller bøyer seg så de kan støvsuge under. Min demente mor fikk sånn vaskehjelp og hun gråt når de dro, de hadde snakket til henne at figurene hennes samlet støv og de ville ikke flytte på de, sengen hennes er en LETT 90cm seng, den hadde de hverken støvsugd bak eller under og når jeg ringte for å spørre hvorfor så sa de at det er ikke ergonomisk for dem å måtte bøye seg. Jeg avsluttet hele opplegget og vasker og rydder nå hos min mor selv, det tar meg 1 time i uka og hun slipper det stresset med ar forskjellige fremmede kommer inn og snakker som om hun er "her". Anonymkode: 617d6...eec 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pakke bort bilder og andre pyntegjenstander? Tror ikke de mente at jeg skal pakke bort alt, men at jeg bør fjerne noe. Hjemmet hans er et typisk gammeldags hjem med massevis av småting som står fremme på alle kommoder og bokhyller, så skjønner at kommunen synes det blir for mye å tørke støv av. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk f.eks beskjed om at kjøkkenstoler måtte snus opp ned og løftes opp på bordet. Det var jo totalt umulig for meg å gjennomføre da jeg var så syk, (hadde hjemmehjelp en periode) men de vaska nå stort sett under bordet likevel. Ville ringt tilbake og be om å få tilsendt liste skriftlig. Anonymkode: fc001...4b6 Ja, det med å sette opp stoler nevnte hun men det får jeg ikke gjort for jeg bor for langt unna til at jeg kan reise hjem til ham for å sette opp stoler og ta dem ned etterpå. Så da får de bare la være å vaske der, og så får jeg heller vaske der når jeg reiser opp til ham. Ja, jeg får be dem sende meg en skriftlig liste. Det hadde bare vært så kjekt å fått unnagjort det meste denne helgen for neste helg er jeg opptatt og får ikke reist opp til ham. Jeg prøvde å ringe kommunen i ettermiddag, men da var det for sent for hun som jobber med dette hadde gått hjem, så det var jo litt dumt av meg å ikke ringe tidligere. Anonymkode: 3dbac...aaf
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #7 Skrevet 18. september 2021 Offentlige hjemmehjelper er ufattelig late. Hvis man må rydde vekk alt av ting på gulvet, flytte møbler, sette opp stoler, etc. så kan man like godt bruke robotstøvsuger istedenfor. Den gidder i hvert fall å gå under sengen og sofaen 🙂 Anonymkode: 1b849...0f9 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #8 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Offentlige hjemmehjelper er ufattelig late. Ærlig talt, det handler ikke om at de er late, men at de rett og slett ikke har tid. Kommunen står med stoppeklokke og teller minutter og ingen overtidsbetalt. Rett sinnet ditt mot riktig plass - skulle ønske MANGE sa fra om at dette er ikke greit. Vi behandler mennesker som ting, ingen tid til prat eller å være medmenneske! Det er forferdelig. Anonymkode: 992a5...93f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 TS her igjen. Jeg var hos faren min i helgen og fikk ryddet vekk en god del nips. Han ble litt sur, men vi ble til slutt enige om et par kompromisser. Fikk ikke fjernet så mye som jeg tror kommunen egentlig ønsket, men håper det er godt nok. Venter på å få tilsendt liste fra kommunen over hva mer som må gjøres. Anonymkode: 3dbac...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå