Gå til innhold

Narsissistisk ektemann - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg lever med en narsissist her hjemme og er sliten.. noen med erfaringer å dele?

Anonymkode: a7619...4b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eks var det. Livet uten ham er deilig. Endelig plass til meg og barna igjen. Vi koser oss, med lave skuldre.

Anonymkode: 102b0...4c5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min eks var det. Livet uten ham er deilig. Endelig plass til meg og barna igjen. Vi koser oss, med lave skuldre.

Anonymkode: 102b0...4c5

Delt foreldrerett? (Og går det bra?)
ts

Skrevet

Hvis du mistenker at du lever med en narsissist, så er det fordi du har det vondt. Da må du vite at ingenting du gjør vil gjøre dette bedre. 

Barna vil se hvordan han behandler deg, og tro at det er riktig.

Den eneste løsningen er å forlate han. Barna? Det er bedre at de er hos han 50% enn at de er hos dere sammen (utskilt) 100%! Husk at det ikke er bra nå! Ved 50%, så slipper de konflikten mellom dere. Og de har et normalt hjem 50% av tiden. Det er mye arbeid med barn. Det er ikke sikkert han gidder å ha de 50% engang!

Anonymkode: 43e0f...f29

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg lever med en narsissist her hjemme og er sliten.. noen med erfaringer å dele?

Kan du gi noen eksempler på hvorfor du tror han er det? Jeg mistenker det samme her og er på nippet til å gå fra han. 

Anonymkode: 4f3f3...2d4

Skrevet

Han vil prestere bedre enn alle på alle arenaer (jobb, trening, hobby osv). Han fanger/krever oppmerksomheten (blir sur hvis jeg ikke avbryter det jeg holder på med for å høre eller se på ham - samme med barna: de må droppe alt og se han inn i øynene når han snakker. Mangler empati (slutt å gråt, du har ikke rett til å være lei deg, du har det ikke ille). Tåler ikke kritikk

i tillegg er han helt ekstremt kontrollerende, mistet han kontroll (eller føler han gjør det) så blir han sint. Vi går på eggeskall.. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han vil prestere bedre enn alle på alle arenaer (jobb, trening, hobby osv). Han fanger/krever oppmerksomheten (blir sur hvis jeg ikke avbryter det jeg holder på med for å høre eller se på ham - samme med barna: de må droppe alt og se han inn i øynene når han snakker. Mangler empati (slutt å gråt, du har ikke rett til å være lei deg, du har det ikke ille). Tåler ikke kritikk

i tillegg er han helt ekstremt kontrollerende, mistet han kontroll (eller føler han gjør det) så blir han sint. Vi går på eggeskall.. 

Ring krisesenter. NÅ

Anonymkode: 12566...b5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ring krisesenter. NÅ

Anonymkode: 12566...b5d

Jeg har akkurat klart å sette ord på hva dette er (sammen med en terapaut) og prøver å komme meg litt ovenpå for å få mot til å gå.. Det er ikke så ille at det er krisesenter (han er ikke voldelig fysisk) så jeg håper jeg kan klare å gå om en liten stund uten at det blir et helvette for barna

• Liker 1
Skrevet

Masse lykke til TS. Sender deg styrke energi, mot og guts. Dette klarer du. 

Slik du beskriver det høres uutholdelig ut. Du gjør det rette med å gå. 

• Liker 2
Skrevet
Sensi skrev (5 timer siden):

Masse lykke til TS. Sender deg styrke energi, mot og guts. Dette klarer du. 

Slik du beskriver det høres uutholdelig ut. Du gjør det rette med å gå. 

Takk ❤️ 
Det er skikkelig vanskelig 😔 Noen dager tenker jeg at «det er ikke så ille» fordi han har oppført seg så bra en stund, men den ugne følelsen er der hele tiden

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk ❤️ 
Det er skikkelig vanskelig 😔 Noen dager tenker jeg at «det er ikke så ille» fordi han har oppført seg så bra en stund, men den ugne følelsen er der hele tiden

Selv Hitler var ikke grusom med alle rundt seg 24 timer i døgnet 7 dager i uken 365 dager i året...

Les om circle of abuse. At du venter på nye utbrudd kalles latent vold,og du går på nåler. Og så tenker du at det er din egen feil, for du ser jo selv hvor snill han er nå. Kanskje du husket feil.
Kanskje de hendelsene ikke var så gale som du husket? Alle rundt deg virker jo å synes han er en grei kar. Helt til den dagen han har fått tilsnakk av sjefen og begeret hans fylles opp, og det smeller fordi du gjør en eller annen bagatell når han kommer hjem. Kanskje står han og brøler til deg i 2 timer. Kanskje drar han frem ting fra fortiden. Prøver du å forsvare deg har du null sjans. Han er knallhard. Han vier all sin energi til dette. Han kan holde på hele natten. Men du må på jobb neste dag, så du gir deg, og sier unnskyld. Du har lært. Kanskje han har rett. Du burde kanskje ha ryddet i stedet for å slappet av en halvtime etter jobb...

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk ❤️ 

Min bror har vokst opp med en narsissistisk mor. Han er rimelig ødelagt nå i en alder av kun 10 år. Jeg håper du bryter for barnas del. 

Anonymkode: 2aef7...67e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 17.04):

Uten å ha noensomhelst grunnlag for å uttale meg her, eller kjenne historien din føler jeg begrepet narsissist blir kastet mye rundt i forumet her. Det kan godt hende, men likevel.. Kan det hende han bare er veldig egoistisk? 

Det er kun en fagperson som kan stille denne diagnosen. Akkurat som mange tenåringsjenter er "sykt deppa", eller har "sykt angst". 

Tja, har du jevnlig panikkanfall, eller er du bare urolig for resultatet av en prøve? Er du virkelig deprimert, eller er du lei deg fordi typen slo opp? Det er stor forskjell på å være normalt nedfor i perioder i livet, eller til stadighet ha mørke destruktive ranker om å ta livet sitt. Om du ikke har problemer med å stå opp om morgenen, eller er apatisk uten å kunne gledes over noe, er du mest sannsynligvis ikke syk. Det er veldig lett å gå i fella og sykeliggjøre seg selv, eller andre uten at det er reellt.

Anonymkode: 0563f...ea6

Skrevet

Jeg trodde aldri narsissister kom så langt at de giftet seg. De elsker jo aldri noen, de elsker bare oppmerksomheten de får. 

Anonymkode: da051...009

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trodde aldri narsissister kom så langt at de giftet seg. De elsker jo aldri noen, de elsker bare oppmerksomheten de får. 

De kan få masse oppmerksomhet i et ekteskap. 

Anonymkode: 4ffeb...4ce

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De kan få masse oppmerksomhet i et ekteskap. 

Er jo aldri en two-way-street og det finner man ut før man gifter seg, spør du meg. 

Jeg kjenner en narsissist (han er tom diagnostisert som det), om han ringer så snakker han kun om seg selv, ikke int i å høre noe om meg eller andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner en narsissist (han er tom diagnostisert som det), om han ringer så snakker han kun om seg selv, ikke int i å høre noe om meg eller andre. 

Mener du at han har diagnosen usosial personlighetsforstyrrelse? 

Skrevet

Min eksmann var narsissist. Han kunne feks

- ligge på sofaen hele dagen mens ungene var babyer fordi han hadde "vondt i ryggen" (men han kunne fint stå opp og støvsuge hele huset samme kveld hvis vi fikk gjester)

- lagde drama og helvete hver gang jeg skulle på jobbtur, fordi han ikke kunne både levere og hente i barnehagen

- jeg måtte både levere og hente i bhg hver dag + handle mat + lage middag fordi han hadde vondt i ryggen

- jeg måtte betale for en kjempedyr bil som vi ikke hadde råd til fordi han måtte ha bil som han slapp å bøye seg så mye når han skulle inn pga ryggen 

- da vi ble skilt forsvant "vondt i ryggen" som dugg for solen, og han kunne plutselig ha ungene 80% (!!) av tiden ford han var "primær omsorgsperson" fordi han hadde vært hjemme (fordi jeg måtte være på jobb og forsørge han).

- han kan fint både ha handicapbevis på bilen som han har løyet til fastlegen for å få mens han jogger fjellturer

-han tar aldri feil og ber aldri om unnskyldning 

-han forventer spesialbehandling av alle, det er en selfølge for han 

Anonymkode: b061e...7f3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenk så digg om de måtte "teste seg for narsissisme" før de fikk lov til å gifte seg 😂

Nei, det går fint an å gifte seg uten å elske. De får både unger og alt. Men konen må ta seg av både unger og hjem i tillegg til jobben hun har. Og så har han da tilgang til sex uten å anstrenge seg. Og vil han ha noe nytt og fresht, så er han jo bare utro.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sånne mennesker blir selvfølgelig en gigantisk energi-tyv, for alle som sitter rundt. 

Man veit aldri hvor man egentlig "har" dem. Enkelte dager kan dem være i veldig godt humør, tulle og ha det morsomt. Men kort tid etterpå, blir dem plutselig drit sure, kjefter og smeller for den aller minste ting. 

Anonymkode: 3ba9b...d9b

er ikke dette heller bipolar? narsissist er du når du rett og slett har for høye tanker om deg selv, eller er forelsket i deg selv.

Anonymkode: 74728...853

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...