Gå til innhold

Bone broth på norsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skrives mye om at "bone broth" skal være bra i ulike sammenhenger. Hva er det nærmeste man får av det her?

Anonymkode: 74f93...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Beinkraft heter det på norsk. Det får man av å kjøpe bein fra storfe (ligger i frysedisken) og koke dem.

parmanoia skrev (Akkurat nå):

Du kan lage selv. Google beinkraft. 

Får man ikke noe ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi kraft kokt på bein inneholder kollagen. Du får samme effekt hvis du lager mer mat med kjøtt på bein, f.eks hel kylling o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man ikke noe ferdig?

Mulig man får i spesialbutikker. Vanlig buljongterninger er stort sett salt og smaksforsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det er ikke vanskelig å koke kraft, du trenger bare det du skal koke kraft av og en kjele med vann. Kok et par timer og ferdig. Kan fryses ned, f.eks. i syltetøyglass o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får man ikke noe ferdig?

Jacobs har små pakker med kraft du kan blande ut. Finnes på Meny og Kiwi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oksekraft-kartongen får man kjøpt på Kiwi og Meny blant annet, og det står at den blant annet er laget av storfebein. Bruker alltid denne i gryteretter. God smak.

7035620036071.jpg

Innhold:

Redusert oksekraft [vann, storfebein, løk, gulrot, purre, tomatpuré, hvitløk, timian, einebær, pepper, rosmarin, nellik, laurbærblad], salt.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 17.9.2021 den 16.23):

Denne oksekraft-kartongen får man kjøpt på Kiwi og Meny blant annet, og det står at den blant annet er laget av storfebein. Bruker alltid denne i gryteretter. God smak.

7035620036071.jpg

Innhold:

Redusert oksekraft [vann, storfebein, løk, gulrot, purre, tomatpuré, hvitløk, timian, einebær, pepper, rosmarin, nellik, laurbærblad], salt.

Skal den tynnes ut? Om man bare skal drikke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bortkasta penger å koke/kjøpe kraft som kosttilkudd. Hvor er effekten på at det skal funke på noe som helst?

Anonymkode: 46231...4d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få mer av de gode stoffene ut av beina, så bør man koke beina lenge. Jeg koker i 3 dager. Og så drikker jeg en kopp av det til dagen.

Anonymkode: e116b...f2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å få mer av de gode stoffene ut av beina, så bør man koke beina lenge. Jeg koker i 3 dager. Og så drikker jeg en kopp av det til dagen.

koke i tre dager ? hvordan er det mulig, er du hjemme hele dagen eller ?

Anonymkode: 05753...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

koke i tre dager ? hvordan er det mulig, er du hjemme hele dagen eller ?

Anonymkode: 05753...f0d

Har en svær gryte (16 liter eller noe sånt) og lar den stå og putre mens jeg sover og mens jeg er på jobb. Jeg vet hva jeg kan ha den på så den koker ikke over og når den står slik og småputrer med mange liter vann i, så koker den ikke tom heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal den tynnes ut? Om man bare skal drikke den?

Jeg har aldri prøvd å bruke den til drikke. Den smaker nok ikke så godt "rå" og bare som drikke. Den skiller seg dessuten i kartongen og må ristes godt i alle fall først, om du skal prøve å drikke den som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som trodde dette var et matrelatert spørsmål, men så var det bare helserelatert. Hehe

En god kraft/fond er godt å ha når man lager mat. Jeg bruker det i supper, gryteretter osv. 
Jeg lager kraft selv av og til, men kjøper også ferdig i butikken. Akkurat nå har jeg kyllingfond, kalvefond, champignongfond og grønnsaksfond stående.  I tillegg til diverse terninger, da.

Anonymkode: c349f...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...