Gå til innhold

Hvilken egenpleie gjorde du i tiden før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på både hudpleie, mosjon, opplevelser og andre ting som kan komme inn under «egenpleie». Hva gjorde den siste tiden fin for deg? 

Jeg er i uke 32 nå, og har endelig begynt å føle meg bedre etter å ha vært sykmeldt i lengre tid. Hud og hår bærer preg av å ha blitt neglisjert lenge. Har heller ikke fått vært noe fysisk aktiv pga bekkenlåsning og symfysesmerter. 

Ønsker å føle meg litt fresh den siste tiden opp mot fødsel. Har ikke råd til å gå til hudpleier eller på gravid-trening,gravidmassasje osv.., men tar gjerne i mot tips til aktiviteter, og masker eller andre behandlinger for hud og hår som gravide kan bruke hjemme. 

Anonymkode: 13a39...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker ikke noe sånt i graviditeten fordi det er mange stoffer man skal holde seg unna for babyens skyld.

du kan lage egne masker av avokado, honning, egg etc. google

Anonymkode: a41f9...af2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bruker ikke noe sånt i graviditeten fordi det er mange stoffer man skal holde seg unna for babyens skyld.

du kan lage egne masker av avokado, honning, egg etc. google

Kom gjerne med dokumentasjon. De aller fleste hud- og hårpleieprodukter i dag er helt trygge for mor og barn.

Anonymkode: c2166...9c3

• Liker 15
Skrevet

Gikk til frisøren og tok massasje når permisjonen startet. Ellers forsøkte jeg å sove litt og trimme litt. Begge deler var ganske håpløst. 

Har samme plan for permisjonsoppstart denne gangen. Og samme opplevelse av soving og trimming 😆

Anonymkode: c54d6...230

• Liker 1
Skrevet

Gikk til frisøren så nært termin jeg turte, og det er jeg virkelig glad for nå - kjekt å ha en lettstelt men fin klipp i barseltiden. Gikk også til fotpleie, så mitt forslag er å unne deg litt fotstell hjemme - både før og etter fødsel. Ellers holdt jeg meg også unna produkter som brukes på hud og hår i størst mulig grad.

Avhengig av form vil jeg anbefale å komme deg ut på tur i frisk luft (husk gode sko!), og tren styrke og bekkenbunn.

Anonymkode: 68987...df8

• Liker 1
Skrevet

Forsøkte å komme meg ut på tur hver dag. Gikk til fotpleie, frisør og voksing av underliv/lår (det gjør jeg hver måned uavhengig av graviditet, så inne noe ‘spesielt’.

Av ting jeg ville gjort hjemme: skrubbet føttene jevnlig, kjøpt eller laget ansiktsmasker og hårmasker, skrubbet kroppen (sukker og olivenolje funker kjempebra).

Ellers er det ikke noe poeng i å være redd for helt ordinære produkter til hår/hud. Det er forsket mye på dette - og det er virkelig enormt lite som frarådes under graviditet. Sjekk evt relis eller tryggmammamedisin hvis du vil bruke legemidler eller sterke, aktive ingredienser.

Lykke til den siste tiden ❤️

• Liker 2
Skrevet

Den siste tiden brukte jeg mye tid på å sove. Da hadde minsten begynt i barnehage, og jeg hadde endelig litt egentid på dagtid.

Ellers gikk jeg en del på kafé og restaurant den siste tiden, for det er noe jeg syns er stas. Helt på slutten var jeg så sliten at det ble takeaway, de fire siste dagene før fødsel var utelukkende takeaway for kos.

En uke før termin tok jeg meg en tur til frisøren, for jeg visste at jeg ville ha en litt kortere sveis før baby kom. Jeg angret nemlig på at jeg ikke klippet håret før første barnet. Små babyfingre vikler seg lett inn i hår og det blir mye lugging. Derfor klippet jeg en frisyre litt kortere enn skuldrene. Kunne gått med strikk, men fikk så vondt i hodet av det sist. I samme slengen farget jeg bryn og vipper, og fikk brynene formet. Det var litt ekstra luksus for min del.

Med første var jeg opptatt av å bruke litt masker og kremer (fra normal), med nr. 2 var jeg mindre nøye med sånt.

Opplevelser ble det veldig lite av, da jeg hadde veldig vondt i bekkenet begge ganger. Vi prøvde å dra på teknisk museum i Oslo første gangen, men jeg kom meg ikke gjennom hele museet engang, før det gjorde så vondt at jeg vurderte rullestol. Opplevelsene ble etterhvert bare en tur på restaurant eller kjøpesenter. Det var nok for bekkenet mitt. 🙈

Første gangen gikk jeg tur hver dag for trim, men turene ble kortere og kortere og bekkenet ble vondere. I andre svangerskap tok jeg mye mer hensyn til at kroppen sa ifra når det gjorde vondt. Gikk en tur her og der når jeg orket, men som regel straffet det seg i ettertid.

Gi deg selv cred for det du får til, tenker jeg. Masker og såper og kremer til selvpleie hjemme er jo bare å kjøre på med. Eneste jeg fant ut er at man ikke kan bruke sånn eksfolierende pose til føtter mens man er gravid. Det stod tydelig bakpå forpakningen hvertfall. Kos deg med de tingene du tror det blir lenge til du får til å gjøre etter baby kommer. 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg sov og fikset bryna. 

Anonymkode: cf8b7...922

Skrevet

Smurte inn kroppen med sesamolje, inkludert underlivet. 

Anonymkode: 31044...1c9

Skrevet

Egenpleie; tørket meg etter jeg gikk på toalettet….

Hadde null energi og generelt dårlig form før fødsel. Ikke ork til å bry meg om hverken frisør eller neglelakk😄

Anonymkode: 6ebae...4d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i elendig form i sist graviditet, så hadde mer enn nok med å få i meg mat 😆

Men med første gjorde jeg mye ærend og passet på å være med på så mye sosialt som mulig, fester, middag med kjæresten osv, pluss at jeg bakte masse pizzasnurrer, fylte horn, kake og muffins som jeg fylte fryseren med, og vasket og ordnet så mye som mulig hjemme. Satt stor pris på det etter fødselen! 

Var vel også hos frisøren tok en enkel klipp. 

Husk også å få tatt influensavaksine! 

Anonymkode: c5140...db7

Skrevet
Besant skrev (7 timer siden):

Forsøkte å komme meg ut på tur hver dag. Gikk til fotpleie, frisør og voksing av underliv/lår (det gjør jeg hver måned uavhengig av graviditet, så inne noe ‘spesielt’.

Av ting jeg ville gjort hjemme: skrubbet føttene jevnlig, kjøpt eller laget ansiktsmasker og hårmasker, skrubbet kroppen (sukker og olivenolje funker kjempebra).

Ellers er det ikke noe poeng i å være redd for helt ordinære produkter til hår/hud. Det er forsket mye på dette - og det er virkelig enormt lite som frarådes under graviditet. Sjekk evt relis eller tryggmammamedisin hvis du vil bruke legemidler eller sterke, aktive ingredienser.

Lykke til den siste tiden ❤️

Man bør vel ikke vokse seg før fødsel da det kan øke infeksjonsfaren eller?

Anonymkode: dbefb...6c3

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man bør vel ikke vokse seg før fødsel da det kan øke infeksjonsfaren eller?

Stemmer at man skal ikke fjerne hår i underlivet siste måneden før fødsel :) Så det hadde jeg droppa, man er dårlig nok etter fødselen om man ikke skal risikere infeksjon i tillegg 😆

Anonymkode: c5140...db7

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Besant said:

Hvis noen andre leser dette og tenker de vil gjøre det samme - det er IKKE anbefalt å fjerne hår i underlivet før fødsel pga infeksjonsfare. Det gjelder både voksing og barbering.

Ellers gode tips i tråden, om jeg er i form til det tror jeg at jeg også skal booke inn frisør og fiks av bryn og sånn før fødsel så jeg kan føle meg litt fresh i barselstiden (vet med meg selv at jeg ikke er en sånn som sminker/fikser meg i en sånn tid).

Noen som vet om man kan bleke håret som gravid forresten? Hos frisør altså, ikke hjemme. 

(Btw så kan jeg aldri se for meg at vanlige kremer til hud og hår man kjøper i butikk kan skade foster, det er jo overfladisk behandling ikke noe som kommer inn i blodet akkurat.. man kan jo feks bruke nesespray, øyedråper osv nettopp fordi det er så lokalt på kroppen så det rører ikke foster)

Anonymkode: 2287a...442

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kom gjerne med dokumentasjon. De aller fleste hud- og hårpleieprodukter i dag er helt trygge for mor og barn.

Anonymkode: c2166...9c3

Kom gjerne med dokumentasjon selv, da det er viden kjent at hudpleie inneholder hormonforstyrrende stoffer. Til og med solkremer for barn inneholder hormonforstyrrende stoffer.

https://www.forbrukerradet.no/pressemelding/advarer-gravide/

Sitat

– Vi vil råde gravide til å unngå kroppspleieprodukter og kosmetikk med hormonforstyrrende stoffer, og vi vil også fraråde at man bruker produkter som inneholder slike stoffer på barn, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet

Sitat

Den danske rapporten peker på at fostertilværelsen og barndommen er de mest følsomme periodene i menneskelivet fordi kroppens organer da gjennomgår svært viktige utviklingsfaser. Når organene utvikles, er det avgjørende at de hormonelle systemene i kroppen er i balans

Sitat

– Barn og gravides helse er så viktig at vi kan ikke ta noen sjanser. Når vi ser hvordan kosmetikkindustrien oppfører seg, må vi be politikerne om drahjelp. En handlingsplan for å redusere risikoen for skadelige kjemikalier i folks hverdag vil være et viktig første skritt. Sverige og Danmark har hatt slike handlingsplaner i flere år, og nå må Norge komme etter, avslutter Instefjord.

https://www.svanemerket.no/aktuelt/nyheter/hormonforstyrrende-stoff-kan-gi-guttebarn-mindre-hode-/

Sitat

8 av 10 gravide i Danmark har det hormonforstyrrende stoffet triklosan i kroppen. Ny forskning viser at mødre med høyt nivå av stoffet i kroppen føder guttebarn med mindre hoder.

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/spontanabort/artikkel/mener-hormonforstyrrende-stoffer-oker-risiko-for-spontanabort/69024775

https://www.kosmetikkportalen.com/hormonforstyrrende-stoffer-kan-males-hos-nesten-alle-gravide/

Sitat

Gravide kvinner er fulle av kjemi. De bærer ikke bare rundt på et ufødt barn, de har også hormonforstyrrende stoffer i kroppen. Det viser nye forskningsresultater som følger 2552 barn fra fosterstadiet til 18 år.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/agWk4/hudpleieprodukter-kan-skade-ditt-ufoedte-barn

https://www.chrichri.dk/mom-and-magic/motherhood/2017/07/hormonforstyrrende-stoffer-gravid/

https://kemi.taenk.dk/bliv-groennere/gravid-saadan-undgaar-du-problematisk-kemi

Sitat

pqyrfmw70wcjp785ust.pngpqzb8fyfo2yoobqn8p75.png

5. Vælg produkter med Svanen og Blomsten

Miljømærkede produkter med Svanen eller Blomsten lever op til strenge krav om, hvilke kemikalier der må være i produkter. De er gode valg til en grøn livsstil.

Svanemærkede plejeprodukter er fri for stoffer, der er på EU's liste over mistænkte hormonforstyrrende stoffer, herunder parabener.

Du kan også tjekken kemien i dine plejeprodukter med appen Kemiluppen.

6. Drop hårfarven og begræns kosmetikken

Hårfarver kan indeholde kemiske stoffer, der er stærkt allergifremkaldende og mistænkte for at være hormonforstyrrende. Lad derfor være med at farve hår, når du er gravid.

Kosmetik bør du som hovedregel også bruge så lidt som muligt. Vælg gerne miljømærkede produkter uden parfume.

Appen Kemiluppen hjælper dig med at tjekke dine personlige plejeprodukter for uønsket kemi.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/kosmetikk-og-graviditet-3525691

Sitat

Disse ingrediensene bør du unngå:

• Retinoider / A-vitamin

• Adapalene

• Isotretinoin

• Retinaldehyde

• Retinoic acid

• Retinol

• Retinyl

• Retinyl acetate

• Retinyl linoleate

• Retinyl palmitate

• Tretinoin

• Salisylsyre

(salisylic acid)

• Beta Hydroxy Acid (BHA)

Verdt å merke seg:

- Enkelte produkter kan medføre økt tendens til melasma, altså pigmentforandringer. Dette er ikke farlig, men sjenerende, sier Lønning.

Det gjelder følgende produkter:

• Soja (Soy)

• Lethicin

• Phophatidylcholine

• Textured Vegetable Protein (TVP)

Eteriske/essensielle oljer:

- De essensielle oljene man bør være mest forsiktig med, er de som er mest avgiftende og vanndrivende, sier Stokke.

Det gjelder blant annet disse:

• Fennikel (Foeniculum Vulgare)

• Einer (Juniperus Communis)

• Rosmarin (Rosmarinus Officinalis)

• Sypress (Cupressum Sempervirens)

• Myrra (Commiphora Myrrha)

• Sjasmin (Jasminum Officinale)

• Romersk kamille (Chamaemelum Nobilis)

• Rose (Rosa Centifolia eller Rosa Damascena)

• Toluene (metylbenzen, lynol, toluol) – finnes i neglelakk

• Ftalater – finnes i neglelakk

https://www.mattilsynet.no/kosmetikk/stoffer_i_kosmetikk/forbrukerliste_farmakologisk.9860/binary/Forbrukerliste farmakologisk

Sitat

For å gi ekstra beskyttelse til sensitive grupper, har Mattilsynet anbefalt industrien å merke kosmetikk som inneholder enkelte stoffer. Har du allergier, ømfintlig hud, er du gravid eller går på medisiner? Da kan det være nyttig å merke seg følgende forsiktighetsregler: (se side 2)

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-3954

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

(Btw så kan jeg aldri se for meg at vanlige kremer til hud og hår man kjøper i butikk kan skade foster, det er jo overfladisk behandling ikke noe som kommer inn i blodet akkurat.. man kan jo feks bruke nesespray, øyedråper osv nettopp fordi det er så lokalt på kroppen så det rører ikke foster)

"overfladisk behandling"? Du er tydeligvis ikke klar over at du har porer i huden og alt du smører deg med trekker inn i blodet.

Skrevet

Fikset øyenbryn, gikk til frisør, tok gravidmassasje og trente :) 

Anonymkode: fbe9d...600

Skrevet

Holder meg borte fra kremer med kjemikalier, men bruker kokosolje essensielle oljer. Masserer føtter hver dag. Tar fotbad om kvelden. Bruker tørr hampvott på hud,skyller i dusjen og smører med kokosolje. Frisk luft og 30 min tur hver dag.

Anonymkode: f1cd8...68c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"overfladisk behandling"? Du er tydeligvis ikke klar over at du har porer i huden og alt du smører deg med trekker inn i blodet.

Det gjør det ikke, det er gammel overtro. Huden er ikke en svamp inn til blodet. Da hadde du hatt promille av å bruke antibakk. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gjør det ikke, det er gammel overtro. Huden er ikke en svamp inn til blodet. Da hadde du hatt promille av å bruke antibakk. 

Du leste tydeligvis ikke noen av linkene jeg la ved....😒

- Kosmetiske produkter som inneholder skadelige stoffer, og som blir smurt på huden, trekker inn i kroppen, advarer miljørådgiver Mari Melbø Rødstøl i Grønn Hverdag (tidligere Miljøheimevernet).

https://www.klikk.no/helse/kremen-din-kan-vaere-skadelig-2449375

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...