Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er null forskjell før og etter hårkur

Håret mitt er blast, tørt som strå, hardt, og lite samarbeidsvillig. Jeg har prøvd hårmasker som Redken All Soft og Argan Oil Hydrating Hair Mask over lengre tid, men får absolutt null effekt. For litt siden kom jeg over en artikkel om hårets porøsitet og tok "vanntesten" (legg et hårstrå i en skål med vann og se om det synker), håret mitt nektet å absorbere vannet og synke. Det er visstnok veldig vanlig for folk med lav porøsitet å slite med å få håret til å absorbere fuktighet og hårprodukter. 

Noen tips? 

Anonymkode: 157c9...2f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk curly girl method. 

Anonymkode: 72fa1...d7d

Skrevet

Sliter med det samme. Utrolig lei av å stusset, stusse og stusse/omtrent skinne meg og så få høre "Guuud så slitt hår, dette er bare å klippe av!". Hallo, noen av oss er faktisk født med porøst og tørt hår som SER slitt ut uten å være det. Broren min har eksakt samme hårtype men han har jo kort hår og slipper sånn sett unna det. 

Anonymkode: 43695...991

• Liker 2
Skrevet

Har håret ditt alltid vært slik? Om det ikke har vært det, så er det jo mange faktorer som spiller inn da. Farging, bleking og stress f.eks. Men også vannkvalitet, om det er mye kalk i vannet så kan håret påvirkes av det, da er det smart å vaske håret med eddik. Bymiljø kan påvirke, og da eksisterer det vel shamphoo for "anti pollution". Og generelt er det vel viktigere med en god shampoo enn alskens kurer tenker jeg. Personlig er jeg en sånn en som unngår de parfymerte så jeg bruker "Änglamark Normal Shampoo" fra Coop, og den fungerer kjempebra for mitt halvtørre hår. 

Jeg samler forresten regnvann for å vaske håret med innimellom, det gjør håret kjempemykt! Har noen flasker stående etter mye regn som jeg bruker de neste ukene, dusjer som vanlig, shampoo, balsam, og så skyller jeg håret med regnvann helt til slutt. 

Går også an å få tak i silketørkle å sove med om natta, men vanlig tørkle skaper friksjon som ikke er så bra, men silke er visst ok -hadde en venninne som sverget til at det hjalp henne og jeg har sett det som tips på nett og. 

Ellers så er ikke jeg spesielt god på produkter og hår, så får håper du får besre svar enn du får fra meg her. 

Anonymkode: 82acf...772

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sliter med det samme. Utrolig lei av å stusset, stusse og stusse/omtrent skinne meg og så få høre "Guuud så slitt hår, dette er bare å klippe av!". Hallo, noen av oss er faktisk født med porøst og tørt hår som SER slitt ut uten å være det. Broren min har eksakt samme hårtype men han har jo kort hår og slipper sånn sett unna det. 

Anonymkode: 43695...991

Kanskje du har høy porøsitet? :vetikke:

Jeg får ca. aldri splittede tupper, men håret mitt ser fremdeles slitt ut (bare ikke frisør-vil-klippe-masse-slitt). Det er bare blast og skikkelig tørt. Håret mitt vokser også som et uvær så jeg går jo rundt med en høystake som stadig beveger seg mot rumpa 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har håret ditt alltid vært slik? Om det ikke har vært det, så er det jo mange faktorer som spiller inn da. Farging, bleking og stress f.eks. Men også vannkvalitet, om det er mye kalk i vannet så kan håret påvirkes av det, da er det smart å vaske håret med eddik. Bymiljø kan påvirke, og da eksisterer det vel shamphoo for "anti pollution". Og generelt er det vel viktigere med en god shampoo enn alskens kurer tenker jeg. Personlig er jeg en sånn en som unngår de parfymerte så jeg bruker "Änglamark Normal Shampoo" fra Coop, og den fungerer kjempebra for mitt halvtørre hår. 

Jeg samler forresten regnvann for å vaske håret med innimellom, det gjør håret kjempemykt! Har noen flasker stående etter mye regn som jeg bruker de neste ukene, dusjer som vanlig, shampoo, balsam, og så skyller jeg håret med regnvann helt til slutt. 

Går også an å få tak i silketørkle å sove med om natta, men vanlig tørkle skaper friksjon som ikke er så bra, men silke er visst ok -hadde en venninne som sverget til at det hjalp henne og jeg har sett det som tips på nett og. 

Ellers så er ikke jeg spesielt god på produkter og hår, så får håper du får besre svar enn du får fra meg her. 

Hvorfor er regnvann bra?

Anonymkode: c687a...fbd

Skrevet

Ville kanskje forhørt meg med en frisør de vil anbefale.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håret ble vel slik etter at jeg ble ferdig med puberteten for en god del år tilbake. Jeg verken farger, bleker, eller varmebehandler håret mitt (lar det til og med lufttørke selv om det tar flere timer). 

Jeg har faktisk bestilt frisørtime om et par uker om å stripe håret lysere for å få mer spill, kanskje håret da vil se litt sunnere ut? Eventuelt få litt tips fra frisøren 

Jeg sliter med flass og sensitiv hodebunn så go to shampooen min er head & shoulders med mandelolje mot tørr hodebunn. Bruker jeg noe annet så begynner flasset å bygge seg opp igjen med en gang, men jeg kan jo eksperimentere med andre shampooer for sensitiv hodebunn som også motvirker flass. 

Regnvann høres veldig spennende ut, men jeg bor dessverre i leilighet uten balkong 😅

ts

Skrevet

Det eneste som hjalp meg var Oribe Moisturing cream. De andre hadde null effekt. 

Anonymkode: 0902d...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håret ble vel slik etter at jeg ble ferdig med puberteten for en god del år tilbake. Jeg verken farger, bleker, eller varmebehandler håret mitt (lar det til og med lufttørke selv om det tar flere timer). 

Jeg har faktisk bestilt frisørtime om et par uker om å stripe håret lysere for å få mer spill, kanskje håret da vil se litt sunnere ut? Eventuelt få litt tips fra frisøren 

Jeg sliter med flass og sensitiv hodebunn så go to shampooen min er head & shoulders med mandelolje mot tørr hodebunn. Bruker jeg noe annet så begynner flasset å bygge seg opp igjen med en gang, men jeg kan jo eksperimentere med andre shampooer for sensitiv hodebunn som også motvirker flass. 

Regnvann høres veldig spennende ut, men jeg bor dessverre i leilighet uten balkong 😅

ts

Har du prøved å Ikke løftetørke håret ditt en periode? Med en god varmebeskyttende og korrekt føning fungere bedre for mange. Fukt sveler håret og kan tørke det ut. 

Anonymkode: d8154...5d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du prøved å Ikke løftetørke håret ditt en periode? Med en god varmebeskyttende og korrekt føning fungere bedre for mange. Fukt sveler håret og kan tørke det ut. 

Anonymkode: d8154...5d1

Det blir knusktørt, hardt, og altfor "fluffy" dersom jeg ikke lar det lufttørke :vetikke:Endte opp med at jeg solgte hårføneren og unngår den som pesten med unntak av frisørbesøk 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ts

Bor du da midt i byen med mye trafikk rundt deg? For da ville jeg tenkt på det med forurensning altså, og også -om det er en gammel bygård så kan det være mer kalk i vannet pga. oppsamling i gamle rør. Håret mitt var helt forferdelig en periode jeg bodde rett ved trafikkert vei.. og jeg har faktisk også slitt litt i noen andre land som har mer kalk enn det normalt er i Norge. Du ser enkelt om du har mye kalk i vannet om du ser oppi vannkokeren din, blir det et hvitt lag etterhvert så er det høyt kalknivå. Du kan også kjøpe strips for å sjekke surhetsgrad osv. Sorry, men vannet har myye å si.

Og det med oppsamling av regnvann så kan du kanskje spørre noen? Kan du sette en bøtte på taket? I bakgården? ;) 

Om du tør så kan du jo prøve "nopoo"-metoden og forresten, mange som har fått bedring med den, men det føles kanskje som litt styr å komme i gang. 

Bakepulver, natron og eddik

https://www.klikk.no/mote/skjonnhet/erle-har-ikke-brukt-sjampo-siden-januar-2858510

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor du da midt i byen med mye trafikk rundt deg? For da ville jeg tenkt på det med forurensning altså, og også -om det er en gammel bygård så kan det være mer kalk i vannet pga. oppsamling i gamle rør. Håret mitt var helt forferdelig en periode jeg bodde rett ved trafikkert vei.. og jeg har faktisk også slitt litt i noen andre land som har mer kalk enn det normalt er i Norge. Du ser enkelt om du har mye kalk i vannet om du ser oppi vannkokeren din, blir det et hvitt lag etterhvert så er det høyt kalknivå. Du kan også kjøpe strips for å sjekke surhetsgrad osv. Sorry, men vannet har myye å si.

Og det med oppsamling av regnvann så kan du kanskje spørre noen? Kan du sette en bøtte på taket? I bakgården? ;) 

Om du tør så kan du jo prøve "nopoo"-metoden og forresten, mange som har fått bedring med den, men det føles kanskje som litt styr å komme i gang. 

Bakepulver, natron og eddik

https://www.klikk.no/mote/skjonnhet/erle-har-ikke-brukt-sjampo-siden-januar-2858510

Vannkokeren min ser splitter ny ut selv etter å ha bodd med meg her i 4 år, så jeg tror ikke at kalk i vannet skal være noe problem, men ja jeg bor midt i byen i en bygård! :)  Blir nok litt vanskelig å sette en bøtte i bakgården fordi det også fungerer som inngangsparti, så flust av mennesker som går inn og ut 

ts

Skrevet

Forsøkt Olaplex?

Anonymkode: 041f8...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vannkokeren min ser splitter ny ut selv etter å ha bodd med meg her i 4 år, så jeg tror ikke at kalk i vannet skal være noe problem, men ja jeg bor midt i byen i en bygård! :)  Blir nok litt vanskelig å sette en bøtte i bakgården fordi det også fungerer som inngangsparti, så flust av mennesker som går inn og ut 

ts

Håroljer - hvordan funker det?

Type Kerastase, ikke dynke i kokosolje 😅

Anonymkode: 0936f...cfd

Skrevet

Bruker du produkter med mye silikoner i seg?

Problemet med silikon er at det legger seg som et lag utenpå håret og bygger seg opp over tid slik at ingenting annet klarer å trenge inn i håret.

Ville vasket håret et par ganger med en rensesjampo og sluttet helt med silikonprodukter i en god periode for å se om det blir bedre.

Jeg bruker i tillegg K18 som gjør UNDERVERKER med mitt skikkelig bleika hår 😍😍😍

Anonymkode: 6b0d8...e64

• Liker 1
Skrevet

Hei. 

Jeg har hørt at fermentert risvann er bra å bruke og sunt og næringsrikt for håret. Det er visst noen kvinner i en landsby i Kina som er kjent for sitt lange sunne hår, og hemmeligheten er visst fermentert risvann... Dog tror jeg det er genetisk. 

Uansett, jeg har prøvd fermentert risvann på utslett, og det funker. Funker sikkert på hår også 😊

Bare å Google det. 

Anonymkode: 44a6e...30d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 14.56):

Hvorfor er regnvann bra?

Anonymkode: c687a...fbd

Vannet som kommer ut av springen har gått igjennom mange renseprossesser før det når frem til deg, det er også tilsatt kjemikalier. Det er gjort for at det skal være helt superdupertrygt for deg å drikke det, men blir da regnet som "hardt vann" på grunn av det. Naturlig regnvann derimot, er "bløtt vann", det har noe kjemikalier i seg (spesielt i by), men er likevel hmm.. i mangel på et bedre ord, renere enn drikkevannet. Regnvann har også nøytral Ph-verdi. Dette gjelder altså om du ikke samler regnvann i veldig forurensede områder. Er du ikke på landet, så er det greit å samle fra høyden i det minste. 

(Forresten, de "tingene" som er med regndråpene vil samle seg på bunnen av bøtta etter et døgn, etter det går det an å rense med et kaffefilter. Regnet bærer med seg litt sand og støv, "greier" fra trær osv., så kjekt å rense det ut enkelt. Jeg slår over på brusflasker etterpå, eller glassbeholdere.) 

Mitt hår føles silkemykt av regnvann, i de periodene jeg har gjort det aktivt så har jeg vært veldig glad i håret mitt for å si det sånn! Men det er jo litt med det, det å samle og huske å bruke istedet for å bare gjøre som vanlig i dusjen, og som TS skriver så er det kanskje ikke så enkelt fa en bygård midt i byen uten balkong eller lignende. Men jeg anbefaler det på det sterkeste! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 20.54):

Hei. 

Jeg har hørt at fermentert risvann er bra å bruke og sunt og næringsrikt for håret. Det er visst noen kvinner i en landsby i Kina som er kjent for sitt lange sunne hår, og hemmeligheten er visst fermentert risvann... Dog tror jeg det er genetisk. 

Uansett, jeg har prøvd fermentert risvann på utslett, og det funker. Funker sikkert på hår også 😊

Bare å Google det. 

Anonymkode: 44a6e...30d

Dette skal huskes!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...