AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Hei, Kvinneguidenkvinner! 🙂 Vi er en familie på tre som får inn omtrent 30 000 I måneden. Vanligvis litt I underkant. Vi vet det er lite. Dette er sannsynligvis en midlertidig situasjon som nok vil forandre seg om noen år. Vi har en leilighet som vi er veldig glad I og en buffer på 80 000 og noe penger i fond vi helst ikke vil røre. Det er uansett ikke så mye at vi kan øke forbruket over lengre tid. Hva tror dere om budsjettet vårt? Ser dere noen åpenbare fallgruver? Vet dere om støtteordninger vi kan søke? Vi får gratis kjernetid i barnehage. Vi har ikke planer om flere barn, i hvert fall ikke med den inntekten vi har nå. Både mannen min og jeg jobber i jobber vi trives med. Men vi jobber begge to deltid (60% og 70%) på grunn av sykdom i nær familie og for å kunne få hverdagen til å gå opp. Dette er budsjettet vårt: 4 800 lån 3 000 studielån 3 900 fellesutgifter 2 000 strøm, internet, telefon 6 000 mat 1 600 transport 3 000 moro/klær (1000 kroner per person) 3 000 korttidssparing (jul, bursdager, gaver, helse, ferie) 700 - 2 700 buffer = 28 000 – 30 000 Anonymkode: 40c4f...b2b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Sjekk mobilabonnement og strømmetjenester - der er det mange pengeslukene. Sjekk mulighet for å få slettet renter på studielån pga lav inntekt. Anonymkode: 7808a...238 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Forsikringer? Håper dere har livs og uføre i det minste, spesielt med sykdom i nærmeste familie? Jeg hadde kuttet på moro, det blir dyr strøm i vinter. Sett ned til 1500 (kjøp voksne klær brukt på finn/tise kun når dere virkelig og samme for barnet), øk sparing to 4500 til det må over på strømregninger. Sjekk også mobilabonnement. Bruker dere ikke opp datapakker kan dere finne noe rimeligere. Anonymkode: 372e2...78b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sjekk mobilabonnement og strømmetjenester - der er det mange pengeslukene. Sjekk mulighet for å få slettet renter på studielån pga lav inntekt. Anonymkode: 7808a...238 Takk for tips! Vi har utsatt studielånet maks. Kan vi slette renter etter dette også? Er det et sted vi kan ringe så noen kan forklare oss dette? Jeg synes det er forvirrende. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Forsikringer? Håper dere har livs og uføre i det minste, spesielt med sykdom i nærmeste familie? Jeg hadde kuttet på moro, det blir dyr strøm i vinter. Sett ned til 1500 (kjøp voksne klær brukt på finn/tise kun når dere virkelig og samme for barnet), øk sparing to 4500 til det må over på strømregninger. Sjekk også mobilabonnement. Bruker dere ikke opp datapakker kan dere finne noe rimeligere. Anonymkode: 372e2...78b Takk for mange gode idéer! Vi har ikke uføreforsikring. Om vi blir uføre får vi jo like mye penger som nå, om ikke mer. Sykdommen i nærmeste familie er ikke oss tre. Det er heller ikke arvelig. Vi har en veldig liten uføreforsikring på 500 000, jeg prøver å holde forbruket så lavt som mulig. Og så har vi innboforsikring og reiseforsikring. Vi bruker egentlig veldig lite på klær. Barnet er såpass lite at h*n ikke bryr seg om klær enda. Det meste av de 3000 går nok heller til kino, innimellom ut på restaurant, jeg på kafé med venner, typen som tar en øl med kompiser og litt hobbyutstyr. Denne situasjonen kan være noen år. Derfor vil vi ikke kutte ut alt sånn. Hmm... Ja, kan hende strømmen blir dyr. Vanligvis bruker vi ikke så mye på den, 300-1000 måneden, men innser det kan øke i vinter. Bra du minnet meg på det! Er dette noe som bare kommer til å være i år, eller også framover? Anonymkode: 40c4f...b2b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips! Vi har utsatt studielånet maks. Kan vi slette renter etter dette også? Er det et sted vi kan ringe så noen kan forklare oss dette? Jeg synes det er forvirrende. Takk for mange gode idéer! Vi har ikke uføreforsikring. Om vi blir uføre får vi jo like mye penger som nå, om ikke mer. Sykdommen i nærmeste familie er ikke oss tre. Det er heller ikke arvelig. Vi har en veldig liten uføreforsikring på 500 000, jeg prøver å holde forbruket så lavt som mulig. Og så har vi innboforsikring og reiseforsikring. Vi bruker egentlig veldig lite på klær. Barnet er såpass lite at h*n ikke bryr seg om klær enda. Det meste av de 3000 går nok heller til kino, innimellom ut på restaurant, jeg på kafé med venner, typen som tar en øl med kompiser og litt hobbyutstyr. Denne situasjonen kan være noen år. Derfor vil vi ikke kutte ut alt sånn. Hmm... Ja, kan hende strømmen blir dyr. Vanligvis bruker vi ikke så mye på den, 300-1000 måneden, men innser det kan øke i vinter. Bra du minnet meg på det! Er dette noe som bare kommer til å være i år, eller også framover? Anonymkode: 40c4f...b2b Hvorfor tror du dere får mer utbetalt dersom dere blir uføre? Anonymkode: cc1b2...58c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor tror du dere får mer utbetalt dersom dere blir uføre? Anonymkode: cc1b2...58c Er ikke minstesatsen 14 000 i måneden eller noe slikt per person? Anonymkode: 40c4f...b2b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor tror du dere får mer utbetalt dersom dere blir uføre? Anonymkode: cc1b2...58c Jeg sjekka det nå. Tror minstesatsen er 240 000 kroner året. Som vil tilsi utbetalt omtrent 16 500 måneden. Det er mer hva hver enkelt av oss tjener. Kan hende vi får mer enn dette også. Er ikke så lenge siden vi jobba 100%. Anonymkode: 40c4f...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips! Vi har utsatt studielånet maks. Kan vi slette renter etter dette også? Er det et sted vi kan ringe så noen kan forklare oss dette? Jeg synes det er forvirrende. Takk for mange gode idéer! Vi har ikke uføreforsikring. Om vi blir uføre får vi jo like mye penger som nå, om ikke mer. Sykdommen i nærmeste familie er ikke oss tre. Det er heller ikke arvelig. Vi har en veldig liten uføreforsikring på 500 000, jeg prøver å holde forbruket så lavt som mulig. Og så har vi innboforsikring og reiseforsikring. Vi bruker egentlig veldig lite på klær. Barnet er såpass lite at h*n ikke bryr seg om klær enda. Det meste av de 3000 går nok heller til kino, innimellom ut på restaurant, jeg på kafé med venner, typen som tar en øl med kompiser og litt hobbyutstyr. Denne situasjonen kan være noen år. Derfor vil vi ikke kutte ut alt sånn. Hmm... Ja, kan hende strømmen blir dyr. Vanligvis bruker vi ikke så mye på den, 300-1000 måneden, men innser det kan øke i vinter. Bra du minnet meg på det! Er dette noe som bare kommer til å være i år, eller også framover? Anonymkode: 40c4f...b2b Får dere noe igjen for dette massive tapet av inntekt og pensjonspoeng, ts? Staten norge tar seg helt adekvat av syke og eldre i Norge. Det er absolutt null behov for at slekt tar seg fri for å pleie eller stelle dem. Dersom vedkommende dermed ber dere gå glipp av inntekt og pensjon i en nåsituasjon som vi har i 2021, der du VET at livet fremover blir mye dyrere og stønadene mye lavere bør dere inngå en økonomisk avtale. Altså bør vedkommende kompensere dere. I rene penger, eventuelt ved å gi dere huset sitt ved sin død (om den er påregnelig nær). For dersom hen ikke gjør dette så ofrer dere alle barnets livskvalitet for en (antagelig) eldre og dermed mindre viktig persons livskvalitet. Snakk om kompensasjon, eller kom dere på jobb og la helsevesenet ta dette. Et eksempel på en rettferdig ordning er en venn av meg som bodde hos og pleiet en eldre (barnløs) slektning mot å fritt bo i og arve hele boet til vedkommende. Anonymkode: a8ac5...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 Kanskje dere har krav på pleiepenger? Bostøtte? Anonymkode: 0f7c3...c74
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! Vi har utsatt studielånet maks. Kan vi slette renter etter dette også? Er det et sted vi kan ringe så noen kan forklare oss dette? Jeg synes det er forvirrende. Takk for mange gode idéer! Vi har ikke uføreforsikring. Om vi blir uføre får vi jo like mye penger som nå, om ikke mer. Sykdommen i nærmeste familie er ikke oss tre. Det er heller ikke arvelig. Vi har en veldig liten uføreforsikring på 500 000, jeg prøver å holde forbruket så lavt som mulig. Og så har vi innboforsikring og reiseforsikring. Vi bruker egentlig veldig lite på klær. Barnet er såpass lite at h*n ikke bryr seg om klær enda. Det meste av de 3000 går nok heller til kino, innimellom ut på restaurant, jeg på kafé med venner, typen som tar en øl med kompiser og litt hobbyutstyr. Denne situasjonen kan være noen år. Derfor vil vi ikke kutte ut alt sånn. Hmm... Ja, kan hende strømmen blir dyr. Vanligvis bruker vi ikke så mye på den, 300-1000 måneden, men innser det kan øke i vinter. Bra du minnet meg på det! Er dette noe som bare kommer til å være i år, eller også framover? Anonymkode: 40c4f...b2b Hvis dere blir syke, så er det i snitt 7,5 år på aap før dere kan søke ufør. Det er også et år med sosialpenger innbakt der, hvor du må først bruke opp alle sparepengene dine og du får er helt minimum for å overleve. Jeg har minstesats aap selv, får utbetalt 12500 kr i mnd. Blir jeg ufør så er det litt høyere, men det tar tid. De tar snittet av dine 3 siste år i arbeidslivet, så ville ha prioritert å komme dere tilbake til 100% så raskt som mulig pga dette. Forstår det er vanskelig, men jeg skriver dette så dere forstår konsekvensen dette kan gi om dere blir syke. Dette kan skje dere. Kanskje blir dere aldri syke, men selv gikk jeg fra frisk og aktiv til alvorlig syk på en måned uten forvarsel. Mangler dere altså livsforsikring? Eller var det den du mente var på 500.000? Forstår at man trenger litt til moro, men det virker å være det eneste dere kan stramme inn på ved behov. Kanskje bittelitt på mat også, anbefaler en eller to veggisdager med bønner/kikerter som protein til middag. Men dere bruker allerede en helt akseptabel sum som 3 stk Strømmen er ventet å bli minst 3 ganger så dyr fra og med i vinter og i uoverskuelig fremtid, kanskje også dyrere. Det er faktisk ganske alvorlig. Er mange som har skrevet mye om det er de siste dagene, er pga vi har lite vann i magasiner og selger det meste utenlands. Så 2000 vil ikke holde i vinter. Les litt om det og sett dere godt inn i strømsparing. Dere gjør en god jobb altså, men dette er viktige punkter for fremtiden. Anonymkode: 372e2...78b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Kvinneguidenkvinner! 🙂 Vi er en familie på tre som får inn omtrent 30 000 I måneden. Vanligvis litt I underkant. Vi vet det er lite. Dette er sannsynligvis en midlertidig situasjon som nok vil forandre seg om noen år. Vi har en leilighet som vi er veldig glad I og en buffer på 80 000 og noe penger i fond vi helst ikke vil røre. Det er uansett ikke så mye at vi kan øke forbruket over lengre tid. Hva tror dere om budsjettet vårt? Ser dere noen åpenbare fallgruver? Vet dere om støtteordninger vi kan søke? Vi får gratis kjernetid i barnehage. Vi har ikke planer om flere barn, i hvert fall ikke med den inntekten vi har nå. Både mannen min og jeg jobber i jobber vi trives med. Men vi jobber begge to deltid (60% og 70%) på grunn av sykdom i nær familie og for å kunne få hverdagen til å gå opp. Dette er budsjettet vårt: 4 800 lån 3 000 studielån 3 900 fellesutgifter 2 000 strøm, internet, telefon 6 000 mat 1 600 transport 3 000 moro/klær (1000 kroner per person) 3 000 korttidssparing (jul, bursdager, gaver, helse, ferie) 700 - 2 700 buffer = 28 000 – 30 000 Anonymkode: 40c4f...b2b Hvorfor i alle dager skal dere ha noen krav på støtteordninger? Dere er 2 voksne som jobber redusert av egen fri vilje. Ja det er sykdom i nær familie, men det er hverken deg , din mann eller barnet deres. Det er mange som lever på denne summen, ig dere har penger å sette av til å spare og lever veldig bra generelt på såpass lav inntekt. Merkelig hvordan folk tror de skal ha av felleskapet når de selv velger jobbe llite. Mange har sykdom i nær familie uten at en kan jobbe redusert av den grunn, dere velger jo leve på lv lønn her Anonymkode: 69df3...f05 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor i alle dager skal dere ha noen krav på støtteordninger? Dere er 2 voksne som jobber redusert av egen fri vilje. Ja det er sykdom i nær familie, men det er hverken deg , din mann eller barnet deres. Det er mange som lever på denne summen, ig dere har penger å sette av til å spare og lever veldig bra generelt på såpass lav inntekt. Merkelig hvordan folk tror de skal ha av felleskapet når de selv velger jobbe llite. Mange har sykdom i nær familie uten at en kan jobbe redusert av den grunn, dere velger jo leve på lv lønn her Anonymkode: 69df3...f05 Kunne ikke vært mer enig. Ene 60 % og andre 70 % for å få det til å gå opp? Bare lurer på hva dere bruker tiden på - her er vi to med 100 % jobb der en er i treskaft turnus, og vi har tre barn fra bhg til barneskole. Syk familie er gamle folk er dessverre noe alle er borti i blant - det er en del av livet. Hvis dere ikke vil jobbe fullt får dere nesten ta ansvar for det selv - hvorfor skal jeg sponse deg med mine skattepenger når du ikke gidder jobbe? 🤷♀️ Anonymkode: ade6a...626 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke planer om flere barn, i hvert fall ikke med den inntekten vi har nå. Anonymkode: 40c4f...b2b Bra! 1000kr til sko/ klær til barn høres lite ut. Spesielt sko som absolutt ikke bør kjøpes brukt. Et godt par vintersko koster ofte 800-900 kroner. Anonymkode: 546fe...45e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå