Gå til innhold

Den første leiligheten du kjøpte - Hvor, hva, hvorfor og når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var du når du kjøpte din første leilighet? Hvor lenge bodde du der? Hvorfor kjøpte du akkurat den?

Anonymkode: 350ab...f8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 28 år. Hadde studert og reist mye. Savna Oslo. Følte meg mer voksen, ville være hakket mer etablert (ikke villa, volvo og voffvoff, men mer enn ingenting). 

Leiligheten kjøpte jeg på Grünerløkka for litt over fem år siden. Et koselig sted på 30 kvm i første etasje. med mange merkelige løsninger. Ikke vask på badet, veldig lite soverom og et langt, rart kjøkken. Jeg elska det stedet. 

Jeg hadde spart mye penger. Jeg tror jeg hadde over 800 000 på banken. Foreldrene mine ga meg også forskudd på arv litt før når besteforeldrene mine gikk bort. Tror kanskje det var 250 000. Jeg fikk bare såvidt råd til leiligheten, siden jeg har lav inntekt og fikk lite lån. Jeg var så overlykkelig da jeg vant budrunden.

Anonymkode: 39db5...8c3

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte ikke leilighet, men hus. Leide før det.
Var 25 år og bodde der i 4 år. Da flyttet jeg og samboeren fra hverandre og vi solgte huset. Kjøpte meg nytt hus sammen med ny mann da jeg var 31.

Skrevet

Var 24 da jeg kjøpte meg leilighet ved Solli i Oslo, for fire år siden. Kjøpte en liten 1-roms på 30 kvm da det var eneste jeg hadde råd til 😄 

Anonymkode: 935ca...c62

Skrevet

Kjøpte min første leilighet i -91,da var jeg 25. En liten tre-roms.Hadde en sønn på 2 år og det var slutt med barnefar. Husbankfinansering og trengte ikke mer en 30.000 i egenkapital. Har ikke sett den løsningen noe sted senere og det er synd. Det gjorde at jeg kom meg inn på markedet. 13 år senere kjøpte jeg meg en litt større 3-roms og hadde da mye egen kapital og trengte bare 1mill.i lån. Samme område. Og en liten hage. Bodd her i 16 år nå🙂 Vært utrolig heldig og er så takknemlig for den muligheten jeg fikk for 30 år siden. Skulle ønske det var lettere å komme seg inn på boligmarkedet nå. Håpløst å leie for nesten det dobbelte av hva en kunne betalt hvis en hadde fått kjøpt.

Skrevet

Jeg kjøpte min første bolig da jeg var 28, som er 2 år siden. 2-roms leilighet i Trondheim for 2,28. 650k i EK, resten lån. Bor her enda og trives kjempegodt:)

Kjøpte først og fremst fordi den var i min prisklasse selvsagt, men til forskjell fra mange av de andre jeg så på så likte jeg beliggenheten; tok tiden på meg selv og brukte 3 min til marka og 10 min til et stort handelssted. Svært stille og rolig.

Den har også garasje(avhengig av bil pga. jobb), stor balkong med lite innsyn, og stor bod. Likte også at den var L-formet; for mange av de andre jeg så på så fikk du valget mellom å A; sitte i sofaen og glo rett inn på kjøkkenet. Eller B: sette sofaen inntil enden på kjøkkeninnredningen. Det gidder jeg ikke! Fjernvarme, TV, internett osv. inkl. i lave felleskostnader. Vel-driftet sameie.

Et lite minus er at det er fellesvaskeri, men har hatt litt flaks der; deler kun med 3 andre, og to av dem er bortreist 70% av tiden, og den siste er verdens hyggeligste nabo, så vi sender bare sms om vi kan låne hverandres vaskedager ved behov:) Om jeg absolutt vil har jeg plass til egen vaskemaskin(må legges kurs da) men har kattedoen der i stedet :fnise: Så er lov med dyr:)

Anonymkode: f6dd7...ff9

Skrevet

TS, mener du kjøpte SELV eller «kjøpte» med foreldrenes hjelp? 

Anonymkode: 44466...481

Skrevet (endret)

Kjøpte leilighet med eksen da jeg var 32. Før det tenkte jeg egentlig ikke på å kjøpe noe eget. Leide og var fornøyd med det. Hadde da bodd de to siste årene (før kjøpet) sammen med han i hans lille ettromsleilighet på 40 kvadrat.  

Men det var i en by jeg ikke ville bo i, det var eksen som hadde leilighet der. Jeg ville mye nærmere Oslo, og det ble da til at vi kjøpte leilighet et lite stykke utenfor Oslo. Han var ikke villig til å bo i selve Oslo by. Skummelt...

Det var en leilighet i et firemanns-rekkehus. Den var noe liten, og hadde bare 1,5 soverom. Så da vi fikk barn ble det fort for lite, så vi flyttet etter fire år i denne første boligen. Men vi flyttet ikke langt, bare til et større rekkehus lenger ned i samme gate. 

Endret av Million
Skrevet

25 år. Kjøpte for ett år siden, bor her fortsatt. Den lå i et fredelig område, delvis sentralt og nærme det jeg ønsker å være nære. Fin leilighet med bra standard. Kunne vært bedre utsikt, men her jeg bor vil god utsikt koste enormt mye, så da nøyer jeg meg med det lille jeg har. 

Anonymkode: 6b43e...eba

Skrevet

Kjøpte første leilighet med kjæresten i 2008, da var jeg 25. Vi ville bo sammen, og ville kjøpe noe. Fikk mye for pengene og var sentrumsnært, så vi likte den godt. I 2012 ble det slutt mellom oss, og jeg kjøpte ham ut. Jeg flyttet i 2016, så bodde der til sammen i åtte år :)

Anonymkode: cc192...bb9

Skrevet

Var 20, hadde akkurat tatt fagbrev og ville flytte fra bygda til byen. Bodde der bare i to år før vi ventet barn og kjøpte hus.

Anonymkode: 1fc01...c69

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel var du når du kjøpte din første leilighet?

20 år, 60 kvm i Oslo.

Hvor lenge bodde du der?

Bor der ennå.

Hvorfor kjøpte du akkurat den?

Skulle begynne å studere, og fikk råd fra Lånekassen om å bruke egenkapital hvis jeg skulle komme under formuegrensen for å kvalifisere til stipend.

Anonymkode: 81c60...23f

Skrevet

Kjøpte sammen med exen da vi var 23, en treroms litt utenfor Oslo. Da vi gikk fra hverandre året etter kjøpte jeg meg en bitteliten ettromsleilighet på 25 kvm i byen. Jeg elska den leiligheten, og hadde jeg hatt råd så hadde jeg beholdt den. Bodde der i 4 år før jeg kjøpte leilighet med ny samboer. 

Anonymkode: e69d8...5b7

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor gammel var du når du kjøpte din første leilighet? Hvor lenge bodde du der? Hvorfor kjøpte du akkurat den?

19. Kjøpte lite hus sammen en kjæreste fordi det var billig. Beliggenheten var svært usentral, veien elendig og ymse ting måtte gjøres. Men det var usjenert, vakker natur og koselig. Bodde der 1 år, før vi kjøpte noe bedre. 

Skrevet

En ettroms på 45 kvadrat på Sandaker i Oslo. Jeg var 26 og i jobb etter fullført hovedfag. Dette var i 2003. Kjøpte alene, men har åpenbart hatt god hjelp av mine foreldre som har lært meg om økonomisk sans gjennom oppveksten slik at jeg hadde spart konfirmasjonspenger og feriejobbpenger. Gjennom studietida bodde jeg på (den gang) billig og usentral studenthybel, samt fikk sponset noe mat, togbilletter og telefonregning hjemmefra ❤ Evig takknemlig.

Anonymkode: 24e7b...538

Skrevet

Jeg er 26 og har nettopp kjøpt min første leilighet :) Kjøpt rett etter et samlivsbrudd, jeg hadde opprinnelig spart opp egenkapital som vi skulle bruke på et lite hus sammen. 25 kvadratmeter relativt sentralt i Bergen, ser for meg å bo her i hvert fall i 5-6 år. 

Anonymkode: dd8a8...998

Skrevet

Jeg var 23 og kjøpte rekkehus med eksen. Ferdig studert. Ble den pga ok pris og plass, men tok tid å komme seg på jobb. Bodde der i 5 år til det ble slutt.

Anonymkode: fbfb6...187

Skrevet

28, kjøpte stort rekkehus sammen med samboer. Bor her fortsatt og trives :) 

Anonymkode: e3931...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...