Gå til innhold

Ladycomp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dere fornøyd med den? Hvorfor er dere eventuelt ikke fornøyd? Jeg lurer på HVOR uregelmessig syklusen bør være for at dette gir utslag på ladycompen? Jeg har ganske stabil syklus på 31-34 dager.. er denne variasjonen for stor? og av og til (kanskje to ganger i året) kan jeg plutselig få mensen en uke for sent... har dette mye å si? jeg har lest alt som er å lese om temaet, men savner litt det med å vite om den faktisk fungerer bra. kjedelig hvis vi bare ender opp med å få røde dager hele tiden. Graviditet er ingen krise, men vi vil jo gjerne at det skal fungere som prevansjon når vi først skal ha den i 20 år :)

Har nemlig bestilt ladycomp og fått den nå, men tenker på å sende den tilbake pga usikkerheten rundt om den blir å fungere for oss.

Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har vel ikke så mye erfaring da jeg bare har brukt min Comp i 2 mnd...

Første måned var rett etter p-pille-slutt, så den ble bare tull. (varte bare 17 dager, ingen eggløsning osv.) Så jeg har vel egentlig bare én ordenltig måneds erfaring, og der har det vært nesten kun røde dager. Men sånn regner jeg med at det ble den første, men kanskje også den neste måneden. Det er bare å bruke annen prevansjon imens! :)

Grunnen til at jeg kjøpte min var at jeg var lei alt hormontullet, og hadde lyst å oppleve kroppen min i sin naturlige tilstand. Hvis det er det du også har tenkt, så råder jeg deg til å ikke sende den tilbake. Jeg har nemlig hørt fra flere som har brukt den litt lengre enn meg at den fungerer utmerket. Så lenge syklusene dine er stabile, uansett hvor mange dager de går over, så forventer jeg at den fungerer optimalt. Hvis du ikke skulle være fornøyd om ca 3-4-5 mnd, så er det mange som kjøper slike brukt....Du taper jo selvfølgelig penger på det, men ikke alt iallefall. :)

Lykke til uannsett! :)

Skrevet

Jeg bruker et liknende system ( http://www.fertilityfriend.com/ ) og er svært fornøyd. Har ingen personlig erfaring med LC.

LC og FF fungerer basert på temperaturmålninger, noe som gir en betraktelig høyere sikkerhet enn persona, som er basert på målinger av hormonnivået i urinen.

Grunnen til at persona er mindre sikkert er at hormonmålninger gir en pekepinn på når kroppen FORBEREDER seg på EL, mens temperaturen gir beskjed om når EL har vært. LH stigning kan komme uten at EL kommer, og persona vil da gi et falskt grønt lys.

Jeg vil anta at LC vil fungere helt greit for deg (får inntrykk av at du ikke har brukt hormonell prevensjon på en stund?), men vil allikevel anbefale FF eller et liknede program for å lære mer om hvordan det fungerer. Det vil kunne gi deg en ekstra sikkerhet om LC skulle svikte, så har du ditt eget hode, og support tjenesten til FF å forholde deg til (bare husk at FF i all hovedsak er beregnet på personer som prøver å BLI gravid, så det er kanskje ikke helt lurt å spørre i en lett panisk tone om det er mulighet for at du kan ha blitt gravid ;))

Eneste grunnen jeg vil kunne gi deg til å vurdere å sende den til bake er om du vil vurdere å prøve ut FF først, og så heller bestille LC senere om du synes FF blir for klønete (når jeg kjøpte livstidsabonnement på FF kostet det rundt 300 NOK, så det er en del å spare om man er villig til å ta litt ekstra arbeid selv)

Dette ble kort, men jeg har dårlig tid nå, men håper det var til litt hjelp? :)

Skrevet

Ja, jeg har vært inne på tenken å bruke fertility friend, Ovusoft e.l i stedet for Ladycomp. Det var det jeg tenkte på da jeg vurderer å sende den tilbake. Men foreløpig er jeg ikke så veldig inne på hvordan syklusen min utarter seg eller hvordan man går frem for å bruke denne metoden. Vet du noe sted jeg kan lese om alt dette med sekret og temperaturer, og kort og godt hvordan man bruker denne metoden?

Blir veldig glad for svar :)

Skrevet (endret)
Ja, jeg har vært inne på tenken å bruke fertility friend, Ovusoft e.l i stedet for  Ladycomp. Det var det jeg tenkte på da jeg vurderer å sende den tilbake. Men foreløpig er jeg ikke så veldig inne på hvordan syklusen min utarter seg eller hvordan man går frem for å bruke denne metoden. Vet du noe sted jeg kan lese om alt dette med sekret og temperaturer, og kort og godt hvordan man bruker denne metoden?

Blir veldig glad for svar :)

Det finnes masse bra informasjon inne på siden til FertilityFriend, altså www.FertilityFriend.com

Sjekk også www.pernille.info

Endret av Peony
Skrevet

Her er i korte trekk det jeg gjør:

¤ Våkner til likest mulig tid hver dag. Våkner jeg en time tidligere eller senere enn normalt stoler jeg lite på den tempen. Mindre enn tre timers søvn gir også upålitelig temp.

¤ Putter termometeret i gapet, og passer på å ikke svelge det :ler:

¤ Noterer resultatet opp et eller annet sted (mobilen er grei å ha, eller et ark ved sengen)

Dette er det jeg gjør flest mulig dager, selv om jeg dropper det om jeg har drukket alkohol, eller rett å slett ikke gidder (jeg har holdt på med dette i et år, så jeg hopper over en dag eller to om jeg “vet” at det er unødig, for eksempel når jeg går å venter på mensen, selv om det er praktisk å se at den faktisk kommer ganske rett etter at temperaturen synker, greit å vite når jeg vet mensen kommer, men ikke helt på dagen når.)

Det jeg gjør når jeg har slurver litt med tempingen eller kjeder meg er:

¤ Sjekker livmortapp. Mest mulig samme tid på dagen, som regel rett etter jeg har stått opp. (Eller står opp for et lite WC besøk før jeg kravler under dyna igjen ;)) Noter opp dette med en gang, utrolig lett å glemme!

¤ Holder et øye med sekretet. Men det er tett på ubrukelig på meg, men jeg vet mange det fungerer for :)

¤ Svir av en personapinne nå og da. (Gjorde det mer før, det ble for dyrt etter et par sene sykluser)

Prøver for tiden å finne ut om jeg har EL smerter, eller om det bare er tilfeldigheter, men det kommer jeg aldri til å stole på, det er mer et utslag av nysgjerrighet at jeg noterer det opp.

Du har så vidt jeg har forståelse av en brukbar oversikt over syklusene dine allerede, du vet jo at du har rundt 31-34 dagers sykluser? Syklusene mine er på 26 - 38 dager, og det fungerer fint for meg :)

Hva med å bestille FF, putte inn alle gamle syklusdatoer, og begynne å tempe en syklus? Det skader heller ikke å bruke noen personapinner den første måneden, da har du lett litt bedre oversikt. Du har så vidt jeg vet uansett en gratis måned, så du taper jo ikke kr på det :) (Bortsett fra eventuelle personapinner, og et termometer på en 100 lapp)

Et sted hvor du kan lese deg litt frem er www.snartgravid.com , det er i hovedsak et sted for folk som prøver å bli gravide, men du kan jo kikke rundt, eventuelt melde deg inn som “snart prøver” el :)

www.pernille.info (som allerede er nevnt her :)), er også en god side :)

Bare spør om du trenger hjelp, så skal jeg prøve å svare :)

Skrevet

hvordan kjenner man på livmorhalsen?

og hva kjenner man etter?

(ehhh.. skjønne rjo at man stikker opp fingeren der men..)

Skrevet

Jeg har hatt min LC i 3 sykluser nå. Det blir flere og flere grønne dager for hver gang. Min syklus er også mellom 30-34 dager, og det går helt fint.

Syntes LC virker mest praktisk, bare å stikke den greia i munnen hver morgen, så får du et lys :)

Det som også er greit, er å slippe masse hormoner, eller stress med kondomer hver eneste gang. Dessuten syntes jeg det er litt gøy å følge med. Før visste jeg sjelden når EL var, eller hvordan tempen min variert i løpet av en mnd. Ganske rart..

Liker godt LC min jeg, og angrer ikke på kjøpet!

Noen som vet forresten, hvor få røde dager man egentlig kan få på en syklus. I teorien er det vel 6. Jeg har hørt ei som hadde 8 røde etter 1 år.

Ang. livmortapp, masse "tips" på www.snartgravid.com

Skrevet

Jeg lurer også på hva man kjenner etter når man kjenner på livmortappen. hvor langt opp må man stikke fingeren da? Høres litt ekkelt ut... :ler: Hmm.. dette høres ut som noe jeg ikke kommer til å få kontroll over på leeenge.. kanskje det dukker opp en uplanlagt baby i magen ganske snart :ler: (IKKE katastrofe)

Hva med å bestille eggløsningstester på nettet, blir det det samme som persona staver? Og til slutt; bruker dere vanlig termometer eller et litt mer følsomt?

Maange spørsmål :forvirra::)

Skrevet

Jeg bruker et vanlig termometer med to desimaler, kjøpt på et apotek, kostet ca 70 kr.

Livmortappen vil det variere en del fra kvinne til kvinne hvor mye man må lete for å finne, og det har MYE å si hvor i syklusen du er. Det er kun nå i det siste jeg har sjekket den sånn nå og da, og det er som regel ikke nødvendig, det er mer av nysgjerrighet enn noe annet som gjør ar jeg holder et lite øye (vel, det er anatomisk umulig, tror jeg? :ler: ) med den, eneste praktiske jeg føler jeg kan bruke den til er om jeg vil starte med EL tester igjen, da tror jeg den vil kunne spare meg for mange unødige tester. Det du kjenner etter er en “klump” helt innerst. Etter min mening er tampongskifting MYE eklere ;)

For meg fungerte tester fra nettet ( http://www.billige-tester.com/ ) dårlig, jeg får utslag på de, men ikke tydelige nok til at jeg tør stole 100% på de. (Er ikke akkurat full krise med barn her heller, men når jeg først bruker EL tester er jeg villig til å betale litt ekstra for å føle meg en del tryggere ;)). For tiden bruker jeg ikke EL tester, jeg gikk rett å slett lei av det, og jeg får nok informasjon fra tempingen :)

Et lite tips angående blodprisen på persona er å handle i Sverige eller ande land om du har mulighet, med litt flaks kan du spare en del pr pakke. http://www.blushingbuyer.co.uk/ kan være verdt en kikk, men vær obs på tollgrenser osv.

Hehe, litt av noen foredrag jeg klarer å lire av meg da :sjenert:

Skrevet

Ok, nå har jeg sittet på nettet i.. skalviseee.. 1,5 time og lest om dette.. oioioi, det er mye å sette seg inn i. :overrasket: Noen tips om hvor jeg skal begynne? tror ikke jeg klarer å holde oversikt over alt på en gang. Og finnes det noen norske sider liknende fertilityfriend? Så tungvint at det er på engelsk.. :sjenert:

Skrevet

Ja, engelske sider er ikke greie på det der nei. Ikke nok med at det er engelsk, men det er på “medisinsk engelsk” i tillegg.

Tror jeg brukte ca 10 timer å lese meg opp, men jeg liker det, har alltid interessert meg for medisin, så jeg har vel lest mer enn egentlig nødvendig ;)

Har du vært innom www.pernille.info og http://www.snartgravid.com/html/artikler.asp ?

De er ikke av de verste, men ikke helt utfyllende på alt.

Greie engelske sider er:

http://irh.org/nfp.html

Ikke en jeg kjenner godt til, men tok et googlesøk og den ser rimelig grei ut.

http://www.bygpub.com/natural/natural-family-planning.htm

Ser også grei ut.

http://www.naturalfamilyplanning.ca/

Brukbar, men omfattende.

Et “problem” med enkelte utenlandske sider som omhendler temaet er at de blander iblant inn religion, men jeg bryr meg ikke noe særlig om det, jeg lukker øynene og leser det rent vitenskapelige på de ;)

Jeg har litt dårlig tid utover i uken, men jeg kommer innom nå og da, så bare spør, så svarer (eventuelt googler ;)) jeg :)

Skrevet

Jeg har pearly (miniversjonen av lady/baby comp)

Og jeg bruker den sammen med FF.

Syns det er veldig greit, for da har jeg to "kilder" på en måte, er ikke alltid de er heelt enige (nå skal det sies at jeg har hatt merkelige uregelmessige sykluser) men de gir meg et helt godt nok bilde av det jeg trenger å vite! ;)

Skrevet

og denne "klumpen" forandrer seg under syklusen da?

(nå går jeg jo på piller jeg da.. så min er vel ganske uendret hele tiden)

Skrevet

"klumpen" livmortappen? Ja,m den forandrer seg i løpet av syklusen.

Jeg bruker LadyComp, men jeg tenger graf i tillegg. Brukte FF før, men prøver meg på ovusoft nå (15 dagers gratis prøveperiode) og liker den bedre egentlig.

tingen med meg er at jeg sluttet med p-piller i mars, hadde to sykluser på 33 og 32 dager, uten EL, førgelig mange røde/gule dager. en syklus på 78 dager (igjen uten el) som nok forvitta min LC litt, den regner ikke denne med i statisitikken virker det som. Så hadde jeg en 20 dager lang syklus... Hvorpå jeg nå er på dag 47 i den neste (og tror jeg hadde EL for to dager siden, men det har ikke LC registrert da....)

Egentlig har ikke Lc fungert så veldig optimat for meg, men dersom syklusene stabiliserer seg, så håper jeg det blir bedre. Jeg liker det at jeg putter den i munnen og deretter får et lys. Med programmer på pc'n må jeg stå opp (og for oss så er morgenen før jeg står opp en koselig tid i helga...) Også er LC laget for å være prevensjon, FF og ovusoft er laget for å lage babyer.

Men, om man ikke bruker LC, bare termometer og et dataptogram, og sjekker andre ting (livmortappen og sekret, evt tester) så tror jeg egentligman kommer like langt.

MEN IKKE BRUK ET VANLIG TERMOMETER! Buk et basaltermometer!!!!

Vanlige febertemometer er nemlig ikke særlig nøyaktige på lave temperaturer (hva så om tempen din er 36 eller 36,5? Det er da uansett ikke feber, som slike termometer er laget for å registrere...) og dette er viktig. Temperaturstigningen ved EL er ikke så veldig stor bestandig, og morgenteperaturen ER lav, det er viktig med et nøyaktig termoemter.

www.snartgravid.no mener jeg har link til et sted du kan få kjøpt et basaltermometer. Noen apotek selger det også så vidt jeg vet. IKKE bruke febertermoemter!

Skrevet

Ja, snart gravid selge basaltermometer, MEN de har for tiden stengt nettbutikken sin. gjett hva som er grunnen....?? Svangerskapspermisjon :ler:

Skrevet

:ler:

Men som sagt, enkelte apoteker skal og ha.

Det jeg har heter “TempTeller”, og fungerer greit, to desimaler og minne.

Det som var snodig er at jeg klarer ikke å se at det står basaltermometer på det noe sted, men det fungerer greit på temperaturer ned til iverfall 35.90 eller der omkring (som er min personlige rekord), så jeg var litt skeptisk i starten, men det ser ut til å virke som det skal.

Nå skal det pensjoneres, batteriet har gått ut, og jeg har mistet det i gulvet en del ganger, så minnefunksjonen er litt ustabil, noe som har ført til at jeg må notere opp manuelt med en gang jeg temper. Fikk tantebesøk nå, så da passer det bra å bytte ut det gamle. (Man skal ikke bytte midt i en syklus, pga at det kan gi misvisende temperaturer, to termometer måler sjelden helt likt, på samme måte som to badevekter sjelden er helt enige). Forbasket at SG shoppen var nede, hadde tenkt litt på å kjøpe et der for å se om det var noen forskjell, men da blir det vel en ny TempTeller for meg :)

Men om du ikke finner på apoteket, hva med en tur på andre nettbutikker?

http://www.babyornot.se/termometer.htm ser grei ut? (Var første jeg så på et googlesøk, du finner sikkert andre hist og her)

Men ellers da, begynner du å få oversikten over hva det er det hele dreier seg om? :)

Skrevet

Da har jeg bestilt på den adressen :) . Føler at jeg har oversikt over hvordan det skal gjøres, men om jeg kjenner igjen alle de ulike typene sekret er en annen sak :ler: . Jeg har ikke begynt sånn helt enda, siden jeg ikke har termometer. Så sto det på Ovusofts sider at de anbefalte at man samler informasjon i 2 sykluser før man prøver i 15 dager for å se hvordan det virkelig fungerer. Så jeg skal gjøre det da, ettersom 15 dager ikke er en hel syklus en gang. men jeg gleder meg til å begynne ordentlig å se om dette fungerer. Tror jeg skal ta noen eggløsningstester i begynnelsen også.

Takk for all informasjon da, jeg har begynt å lese på noen av linkene, men har ikke lest alle helt enda... Tenkte jeg skulle prøve å få tak i den boka "taking controll of your fertility" (eller no sånt..) også.

Har for øvrig sendt tilbake LCen.. fant ut at jeg skulle prøve dette først. Det er greit at man har kontrollen selv, og ikke bare stoler på at maskina gjør riktig :sjarmor:

Skrevet

Jeg har kjørt "dobbelt opp" jeg... bruker min LC... OG har kjøpt Ovusoft. Prøvde det i 15 dager, dvs når det var 7 dager igjen av prøvetida ble jeg enig me min samboer om at jeg kunne kjøpe det. (koste jo "ingenting" i forhold til en LC) Og, jeg fikk grønt lys i går! Etter at den altså har skjønt det samme som ovusoft sier, jeg hadde eggløsning på søndag! (wee, for meg som stort sett altså ikke har hatt EL siden jeg sluttet med pillene er dette kjempekjekt, da er det jo lettere å faktsik hodle overiskt på syklusene...)

Hadde nok klart meg med et termometer... men, min samboer liker veldig godt dette med lyset da. Når han ser det grønne lyset... ja det kan han se selv, så føler han seg trygg. Jeg stoler sikert minst like mye på ovusoft og meg selv etterhvert, men det er noe vi var enig om, at LC gir en sikkerhet (den påstår jo å være 99% sikker) som gjør at det ikke er "min feil" dersom det skulle svikte. Om jeg bare skulle stole på meg selv og ovusoft ville jeg gøle et mye større ansvar. På denne måten "fraskriver jeg meg ansvaret" (men nå skal det være klart da, at et uhell blir velkomment hos oss, det er ikke krise, bare ikke planlagt enda. Derfor funker den tankegangen hos oss)

Skrevet

Ok, det var vanskeligere enn jeg trodde å få tak i termometer med to desimaler på apoteker, enden på visa ble at jeg kjøpte 3 på www.babyornot.no :ler: (et til meg, og et i reserve, og et til en vennende som vurderer å starte med det samme), det var såpass liten forskjell i prisen på 2 og tre, at det lønnet seg greit. Jeg mener, 2 kostet 152, og tre kostet 189, så 37 kr ekstra var det verdt ;) for hadde jeg kun kjøpt et måtte jeg ha betalt porto, kort sagt, tre termometer i hus i løpet av neste uke :-D

Et tips, opprett et regneart el som du putter inn tallene i, da får du en graf som gir deg et viss inntrykk av hvordan temperaturen går opp og ned. (Og nei, jeg aner ikke hvordan man lager et slikt, men jeg mener det skal gå an?)

BTW: Hva koster ovusoft nå? Har spekulert litt på å teste det ut jeg og, men har ikke giddet helt ennå :) (Endte opp med FF pga at der ligger alt på nett, så jeg slapp å leste noe ned, var for ustabil den PC-en jeg hadde tidligere til at jeg våget å ha såpass alvorlige ting på den. Men det går kanskje an å få det over på en cd el?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...