Gå til innhold

Hva må man ha med i banken for å søke boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man må ha med de siste lønnsslippene, pluss selvangivelse.

Må jeg også ha med arbeidskontrakten? Litt flaut, men har klart å rote den vekk, og er redd for å be sjefen om en kopi da hun ikke liker rotete ansatte. 🤦‍♀️

Anonymkode: b934f...b94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjøres digitalt .. banken henter det inn fra altinn … 

Anonymkode: 4ac6d...c04

• Liker 2
Skrevet

Digitalt. Men noter ned noen summer, f.eks studielån, osv så alt eksternt er oppdatert. 

Vi hadde ikke med noe, de hentet ut det meste og spurte om resten. Det hadde vi i hodet.

Anonymkode: 1a3bd...070

Skrevet

Jeg hadde også med et månedsbudsjett. Ellers bruker bankene det fra SIFO, men jeg bruker ikke så mye penger på dill som SIFO anslår. 
Jeg brukte dog SIFO sitt budsjett som mal, men la inn endringene mine på flere av postene.

Min rådgiver i banken var enig i at SIFO sitt budsjett kunne være høyt, og var glad for at jeg hadde tatt med mitt eget. (Jeg hadde nok ikke fått så høyt lån dersom de skulle lagt SIFO til grunn for meg og barna.)

Anonymkode: 0e128...daa

Skrevet

Hei.

Det banker ser etter er 2 – to ting. Betalingsevne, altså om du har nok penger til å betale de avdragene som du skal betale, basert på lånets løpetid, størrelse og rente.

Sikkerhet.

I tillegg ser også bankene etter om du har kontroll på økonomien.

Du får kontroll over din økonomi, ved å lage budsjett og føre regnskap.

Pluss at du i budsjettet setter av penger til å møt uforutsette utgifter.

Slik som en sier: «Jeg hadde også med et månedsbudsjett. Ellers bruker bankene det fra SIFO, men jeg bruker ikke så mye penger på dill som SIFO anslår. »

Ved å lage budsjett og føre regnskap, vil banken se at du har tenkt igjennom og har kontroll over din økonomi, samt at de ser også at boligkjøpet ikke er et «impulskjøp»

Boligkjøpet er vel gjennomtenkt, planlagt osv.

Det er også mange som ikke tenker over slike ting, som å stille velstelt og «pent kledd» i møte med saksbehandler. Banker er konservative institusjoner, de er «glade i dresser, og pent dameantrekk».

Skriv også ned spørsmål du har, før du stiller i banken, slik at saksbehandleren ser at du er godt forberedt.

NB!!

Les gjennom låneavtalen. Grundig.

Ta med låneavtalen hjem, les den grundig, slik at du kan stille nye spørsmål, når du neste gang skal ha møte med saksbehandler.

Ikke lån maksimalt. Det vil alltid komme uforutsette utgifter, i forbindelse med boligkjøp.

Vær påpasselig med å oppgi absolutt alle lån du har, studielån, private lån, skriv ut fra din gjeldsstatus fra Gjeldsregisteret.no

https://www.gjeldsregisteret.com/

Selv om du ikke har noen lån fra før av, skriv ut likevel.

Jo mer du gjør av dette, jo lettere vil du kunne få lån.

Alt dette vil vise saksbehandleren at du er seriøs.

Spør saksbehandleren om hva han/hun anbefaler.

Hvis boligen koster kr 6 000 000,- og du ønsker å låne kr 6 000 000,- seksmillioner, så husk at du må betaler avgifter m.m.

Sjekk på Kartverket

https://www.kartverket.no/eiendom/dokumentavgift-og-gebyr

Hvis saksbehandleren sier at du ikke kan få låne så mye som du ønsker, så ikke bli sint eller kranglete.

Spør om hvorfor.

Hvis du får et lavere lånetilbud, så rett deg etter dette. Når det gjelder akkurat dette, da er faktisk banken «din venn».

Bruk en nettbanks lånekalkulator og sette opp en beregning hva dette vil koste deg pr mnd og år, samt legg til dokumentavgiften, pluss flyttekostnader, da vil du finne hvor mye det vil koste deg å kjøpe boligen.

Ja dette er en del arbeid, men dette vil være vel anvendt tid, istedenfor, å oppdage at du ikke klarer å betale på boligen om noen år.

Det er bedre å bo i en bolig, og du har en grei økonomi, enn å bo i en bolig, og du har problemer med å betale de vanlige regningene alle må betale.

Slik jeg har sagt i et tidligere innlegg:

NB!

Jeg vil ikke bli kjent med deg, og du vil ikke bli kjent med meg. Jeg er gjeldsrådgiver, og vårt eventuelle nye bekjentskap tror jeg ikke du vil sette pris på.

Håper du kan bruke noen av de tipsene jeg har gitt.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde også med et månedsbudsjett. Ellers bruker bankene det fra SIFO, men jeg bruker ikke så mye penger på dill som SIFO anslår. 
Jeg brukte dog SIFO sitt budsjett som mal, men la inn endringene mine på flere av postene.

Min rådgiver i banken var enig i at SIFO sitt budsjett kunne være høyt, og var glad for at jeg hadde tatt med mitt eget. (Jeg hadde nok ikke fått så høyt lån dersom de skulle lagt SIFO til grunn for meg og barna.)

Anonymkode: 0e128...daa

Her så banken på våre tall mens vi var der, på kontoutskrift. Et budsjett er heller ikke helt interessant, men hva med faktisk forbruk? :) et budsjett kan være ønsketenkning uten bevis på at det gjennomføres, så anbefaler å ha gjort det en stund før man søker lån. Bra det fungerte for deg altså. Vi fikk også beskjed om at vi lå langt under Sifo, det har vi gjort i åresvis og derfor fikk vi mye godvilje.

Ett tips til ts, hvis du har kredittkort bør du sette ned maksgrensen og eventuelt klippe ekstra kort. Maksgrensen teller som faktisk gjeld, selv om du ikke bruker det. Men du KAN dra ut og kjøpe en veske til 20.000, og det bryr banken seg om. Vi bruker kredittkort kun for kickback, har ett hver og har det på minimum. Det syns banken var ok.

Anonymkode: 1a3bd...070

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det virkelig slik at man fysisk "går i banken" i dag? Altså jo, det hender at man må innom for å oppdatere identifikasjon, men lånesøknad, det gjør man elektronisk og i telefon- og e-post dialog ... trodde jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...