Gå til innhold

Skal søke AAP, må jeg selv laste opp dokumentasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke aap for andre gang. Det står i søknaden at jeg må ha oppdaterte opplysninger innen 14 dager. Jeg snakket med fastlegen på telefon( ringte i utgangspunktet for noe annet) og han sier at info om at jeg søker aap havner hos han automatisk. Jeg forsto det sånn at han kunne sende inn det han har uten at jeg trenger å foreta meg noe. 

Vet dere om dette stemmer? Hva er i såfall vedleggene jeg skal laste opp??

Anonymkode: e241a...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AAP for andre gang eller 2 år? Det litt forskjell og viktig å vite..

Anonymkode: 5712d...b76

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AAP for andre gang eller 2 år? Det litt forskjell og viktig å vite..

Jeg har hatt en periode før med aap. Så noen års opphold uten aap. Nå skal jeg søke på nytt og jeg lurer på om dette med dokumentasjon har endret seg siden sist?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt en periode før med aap. Så noen års opphold uten aap. Nå skal jeg søke på nytt og jeg lurer på om dette med dokumentasjon har endret seg siden sist?

Legen din må mest sannsynlig sende inn en legeerklæring igjen og du vil måtte sende inn et svar på noen spørsmål fra NAV om hvordan helsen påvirker dine jobbmuligheter

• Liker 2
Skrevet

NAV vil etterspørre dokumentasjon fra lege/spesialist for hver runde med AAP. Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å møte til samtaler osv de ber deg om.

• Liker 5
Skrevet
TinaChristina skrev (16 minutter siden):

NAV vil etterspørre dokumentasjon fra lege/spesialist for hver runde med AAP. Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å møte til samtaler osv de ber deg om.

Takk for svar! Hva er da disse dokumentene jeg kan laste opp på søknadssiden?

Skrevet

Søkte i februar. Jeg sendte bare inn det skjemaet og lastet ikke opp vedlegg. Det er fastlegens jobb :) leverte uten vedlegg og fikk godkjent, ingen beskjed om at noe manglet.

Anonymkode: 2ede3...df9

• Liker 1
Skrevet

NAV innhenter legeerklæring. Den sendes elektronisk til NAV fra fastlegen din. Men om fastlegen din ikke sender legeerklæring i tide (gjerne 2-3 uker) så risikerer du avslag på AAP søknaden din. 

Anonymkode: b617f...aa5

• Liker 1
Skrevet

Det punktet om dokumentasjon tror jeg nesten er lagt inn for å forvirre.. Du må ikke legge ved dokumentasjon, men du kan hvis du vil. Legen sender ikke legeerklæring før nav har bedt om det med rett betalingssats. 

Anonymkode: 2ecca...77a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det punktet om dokumentasjon tror jeg nesten er lagt inn for å forvirre.. Du må ikke legge ved dokumentasjon, men du kan hvis du vil. Legen sender ikke legeerklæring før nav har bedt om det med rett betalingssats. 

Neida. I det mangelbrevet så står det også at man kan avslå søknaden ved mangel på dokumentasjon, med henvisning til lovverket. Man må ikke ha det, men det er rutine å sende det. Man kan også krysse av for andre dokumenter enn legeerklæring hvis det er nødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

NAV innhenter legeerklæring. Den sendes elektronisk til NAV fra fastlegen din. Men om fastlegen din ikke sender legeerklæring i tide (gjerne 2-3 uker) så risikerer du avslag på AAP søknaden din

Det er paradoksalt at nav kan komme med slike krav om dokumentasjon innen et par uker, men at man ikke kan stille samme krav til NAV?? De kan tydeligvis bruke så lang tid som de vil. 

Skrevet

Når du fyller ut søknaden kommer det tydelig frem om du trenger å laste opp dokumentasjon. 

Anonymkode: 345de...ab0

Skrevet

Om du har søkt om det før så vet fu vel hvordan du skal gjøre det nå?

Anonymkode: c5743...e63

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

fu

Du

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Neida. I det mangelbrevet så står det også at man kan avslå søknaden ved mangel på dokumentasjon, med henvisning til lovverket. Man må ikke ha det, men det er rutine å sende det. Man kan også krysse av for andre dokumenter enn legeerklæring hvis det er nødvendig.

Ja, dokumentasjon må inn i saken, men dokumentasjonen de trenger kan i de fleste tilfeller ikke legges ved søknaden - det er heller ikke nødvendig. Det hadde vært mindre forvirrende om det ikke var et eget punkt om dokumentasjon i søknaden så lenge det kun gjør at folk tror de må legge ved noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du

🙄

Anonymkode: 345de...ab0

Skrevet

Hvis det blir for kort frist så er det bare å be NAV om å forlenge fristen. Som regel er ikke dette noe problem, men husk å informere om hvorfor du må forlenge fristen. I verste fall hvis legen er treg med å sende over dokumentasjon så kan NAV ringe legen for å få fortgang. Men da ber du NAV om det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du har søkt om det før så vet fu vel hvordan du skal gjøre det nå?

Det er kjempelenge siden 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...