AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Hei! Jeg har oppdaget det norske merket Julie Josephine, og synes de har mye fint. Men synes det er dumt at det ikke er 100% bomull. De fleste genserne som jeg har sett på består av 94% bomull og 6% elastan, noe som gjør meg usikker på om jeg vil kjøpe de. Hvis de er opptatt av kvalitet, hvorfor har de syntetiske stoffer i klærne da (elastan)? Hadde dere kjøpt det, hvis dere er opptatt av naturmaterialer og klær som skal holde lenge?🙂 Anonymkode: bc147...cb1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Det er veldig unødvendig å blande inn elastan i bomull, så det hadde jeg ikke kjøpt. Derimot har jeg noen vevde silkebluser med noen prosent elastan, for jeg liker bevegeligheten det gir. Mange ville nok stått over det også altså, men jeg liker den miksen. Anonymkode: 6ad9e...57d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #3 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 13.55): Det er veldig unødvendig å blande inn elastan i bomull, så det hadde jeg ikke kjøpt. Derimot har jeg noen vevde silkebluser med noen prosent elastan, for jeg liker bevegeligheten det gir. Mange ville nok stått over det også altså, men jeg liker den miksen. Anonymkode: 6ad9e...57d Vet du hvorfor de gjør det? Ut fra det jeg har lest om merket er de veldig opptatt av kvalitet, så jeg undrer meg veldig over hvorfor de har gjort det. Skjønner at det handler om bevegelighet som du nevner, men hvorfor gjør de det dersom det er unødvendig? Anonymkode: bc147...cb1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #4 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet du hvorfor de gjør det? Ut fra det jeg har lest om merket er de veldig opptatt av kvalitet, så jeg undrer meg veldig over hvorfor de har gjort det. Skjønner at det handler om bevegelighet som du nevner, men hvorfor gjør de det dersom det er unødvendig? Anonymkode: bc147...cb1 Når jeg sier "unødvendig", så sikter jeg til bruk i klær til vanlig dagbruk. Treningstøy og sånt holder jeg utenom. Og "unødvendig", tja, for min del handler det jo da om at en genser i ren bomull alltid er å foretrekke foran en med syntet i seg. Det er renere og penere. Jeg vet virkelig ikke hvorfor de blander inn elastan i bomullsgensere, for å være ærlig. Bomull er jo et så fantastisk fleksibelt materiale. Tenk bare på forskjellen mellom en crisp finskjorte i bomull, en flanellskjorte, et satengsengesett, en jerseykjole, en tjukk joggedress, strukturstrikk - man kan virkelig gjøre alt mulig med bomull. Når det handler om gensere, som jeg antar er i en eller annen form for strikket materiale, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må handle om å kutte kostnader og gi ettertraktede materialegenskaper på en billig måte (mykhet og smidighet i stoffet). Jeg ville forresten vært litt skeptisk til klesmerkers egenreklame. Jeg har sett utallige merker som snakker høyt og klart om at de lager tidløse kvalitetsklær i naturmaterialer, men som har vel så mye trendsnitt og syntet. Anonymkode: 6ad9e...57d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #5 Skrevet 18. september 2021 6% er ganske lite, mest sannsynlig for å gjøre plagget mindre stivt og bevare fasongen bedre, da bomull ofte stivner og mister litt fasong etter noen vask. Av syntetiske materialer er det heller ikke det billigste, så tror ikke tilsettelse handler om å spare inn heller. Hadde vært mer skeptisk hvis det var snakk om polyester. Anonymkode: c28d5...909 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 Om elastan fra SNL.no: Et vesentlig miljøproblem med elastan er at det reduserer levetiden på plagg som fiberen brukes i. Når elastan blandes med sterkere fibre eller brukes for å dekke over naturmaterialer av dårlig kvalitet, bidrar den til unødvendig reduksjon av produktenes tekniske levetid. En slik reduksjon kan i noen tilfeller oppveies gjennom at produktene blir mer fleksible i forhold til størrelse og passform, og at de dermed får en lenger sosial levetid. Bruken av en liten andel elastan i hverdagsplagg som lett utsettes for tørking i tørketrommel, forkorter levetiden ytterligere. Som alle andre syntetiske tekstilfiber bidrar også elastan til spredning av mikroplast. I plagg av sterkere fibre er det ofte mulig å se hvordan elastanfibrene forlater plagget i form av små «mark». Produksjonen av elastan er problematisk fordi den vanligste produksjonsmetoden bruker DMAC som løsemiddel, og dette middelet er på kandidatlisten til REACH. Anonymkode: 6ad9e...57d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 Det er jo ikke helt uvanlig i sokker, regner med at det er fordi det øker elastisiteten? Har i alle fall lagt merke til at mange sokker med elastan er tildels vesentlig mer elastiske enn de av bare bomull (utenom strikkende selvfølgelig). Nesten alle gensere, joggebukser, hettegensere jeg har er 100% bomull. Men har en 20 år gammel Adidasgenser som er 30% polyester og 70% bomull, og den ser fortsatt helt ny ut etter uendelige ganger i vaskemaskin. Så alt må ikke bli dårligere med blanding. Men med tanke på at slike klær ikke kan resirkuleres prøver jeg å kjøpe plagg som ikke er blandet. Sokker er det vanskelig, men gensere og joggebukser i alle fall. Ikke minst T-skjorter. Der synes jeg ren bomull er desidert mest komfortabelt. Kan ikke fordra syntetiske klær når jeg svetter. Uansett hvor hurtigtørkende de er. Anonymkode: 9baec...8a5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 Kommer ullet fra økologisk sau? Hvis ikke så kommer de sikkert fra en sauebonde som ikke er snill mot ulla si. Anonymkode: a6714...9d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå