AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Det sies at mennesket må våge å stille de store spørsmålene, men jeg drister meg til å spørre et lite og uviktig spørsmål😁 Anonymkode: fcd4e...ca3 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Indoktrinering. Fra fødselen av blir de presset inn i en kjønnsrolle. Og oppfører seg etter hva som er forventet av de som tilhører denne kjønnsrollen. Anonymkode: d6130...db9 11
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Indoktrinering. Fra fødselen av blir de presset inn i en kjønnsrolle. Og oppfører seg etter hva som er forventet av de som tilhører denne kjønnsrollen. Anonymkode: d6130...db9 Enig. Her er begge bestefedrene veldig opptatt av å vise gravemaskiner, lastebiler, verktøy osv. Klart de synes det er kult og tøft, når bestefar også synes det. Anonymkode: e347a...7b5 4
Bacteria Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Indoktrinering. Fra fødselen av blir de presset inn i en kjønnsrolle. Og oppfører seg etter hva som er forventet av de som tilhører denne kjønnsrollen. Anonymkode: d6130...db9 Tja, er ikke helt enig. Tror noe er genetisk. På den andre siden har jeg en sønn som aldri har vært spesielt interessert i biler og sånt, selv om både vi og besteforeldre osv har utstyrt ham med en liten bilpark… Konstruksjonsleker, play doh og sånt derimot…. Og LOL-dukker 😅 Han har flere eldre søstre da. 16
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Bacteria skrev (Akkurat nå): Tja, er ikke helt enig. Tror noe er genetisk. På den andre siden har jeg en sønn som aldri har vært spesielt interessert i biler og sånt, selv om både vi og besteforeldre osv har utstyrt ham med en liten bilpark… Konstruksjonsleker, play doh og sånt derimot…. Og LOL-dukker 😅 Han har flere eldre søstre da. Du tror det å like traktor er genetisk? Anonymkode: e347a...7b5 14
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Her har gutten vokst opp med en del traktorer. Og har vært interessert i det. Vi har ikke presset på det, men det har vært noe han har likt. Og når vi har kommet dit det er traktor,er det reaktorene som er tingene,og vært hele veien. Så hvorfor skal vi ikke dyrke det barnet virker å interessere seg for? Ingen leker har vært lekt mer med her i huset enn traktor, og andre kjøretøy. Uansett om vi har kjøpt masse annet for å prøve, så har han alltid gått tilbake til de store kjøretøyene. Ser også lillesøster synes traktor er ganske stort og spennende. Vi har presset på det.men når vi er ved traktor, så dras øynene mot den, og hun kommer seg bort til den. Men det går det også mer i andre typer leker. Så helt ærlig trur jeg dette er litt tilfeldig, men det kan være noe fysiologisk og biologisk inn i det.aner ikke. Men her har det gått naturlig for seg. Anonymkode: c28a6...8d4 2
Gorgonzola Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Indoktrinering. Fra fødselen av blir de presset inn i en kjønnsrolle. Og oppfører seg etter hva som er forventet av de som tilhører denne kjønnsrollen. Anonymkode: d6130...db9 Ha ha, sånn var det ja, stakkars gutter...... Svaret er vel mer "biologi påplusset atferd, påvirkning, normer og forventninger" Det slutter ikke med barneåra. Betrakt en mann som får øye på en gravemaskin, hjullaster eller et helikopter. Vi stirrer.............. også på det 7
minikrølla Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Hun ene lille jenten i svigerfamilien er like opptatt av traktorer som alle sinne fettere og brødre, så vil nok tro at dette nesten er tillært. Når alle voksne rundt sier «se på DEN traktoren», så er det jo klart at det blir spennende 😆 4
Gjest Niek79 Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 Gutter er opptatt av hvordan verden fungerer, jenter er opptatt av hvordan de føler seg. Det er genetisk.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 Det var jo en veldig enkel og generaliserende påstand. Kjenner til mange jenter som elsker traktorer, gravemaskiner, synes politi og brannmenn er spennende yrker, samtidig som jeg kjenner til mange gutter som liker å leke med dukker, pynte håret med klemmer og leker at de lager mat. Som regel er de mer nyanserte og liker ting i begge grupper av det du personlig vil kategorisere som «jenteting» og «gutteting». Anonymkode: 1dab0...6b1 6
Maleficenta Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det sies at mennesket må våge å stille de store spørsmålene, men jeg drister meg til å spørre et lite og uviktig spørsmål😁 Anonymkode: fcd4e...ca3 ja det har jeg også lurt på. Tror ikke hekt på indoktrineringsteorien heller 4
Apis Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Indoktrinering. Fra fødselen av blir de presset inn i en kjønnsrolle. Og oppfører seg etter hva som er forventet av de som tilhører denne kjønnsrollen. Anonymkode: d6130...db9 Sikkert en kombinasjon av sosial påvirkning og genetikk, men tror det er faglig akseptert at en overvekt av gutter er genetisk mer interesser i mekanikk, selvsagt med unntak. Endret 17. september 2021 av Apis 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 Datteren min på to år elsker alt som har med traktorer og gravemaskiner å gjøre. Dukker derimot er helt uinteressante. Anonymkode: 21a7b...c15 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Går dere seriøst rundt og tror det er genetisk betinget? 🤨 For å ta eksempelet med "gutter faktisk er genetisk faktisk mer interesser i mekanikk". Hvordan kan dere vite det? Har det noensinne vært en tid i menneskehetens historie hvor dette IKKE har blitt sett på som en maskulin interesse? Om ikke, så kan ikke biologi brukes som forklaring, fordi det konstant har vært indoktrinering helt fra begynnelsen av. Anonymkode: d6130...db9 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #15 Skrevet 17. september 2021 Miljø har selvfølgelig stor betydning. Barn blir påvirket i barnehagen, tv, gaver dem får, hva voksne vektlegger og mye annet. Men jeg tror at også genene spiller inn. Gutter og jenter ER veldig forskjellige. Jeg har to jenter og en gutt som er minst. Han har aldri interessert seg for dukker, my little pony, prinsesseutkledning osv. som jentene har lekt masse med. Ser også at rolleleken er litt ulik. Dette kom frem veldig tidlig også Anonymkode: 3b8a5...e87 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 Vår datter på 1,5 år har en trøtraktor som hun elsker. Noe av det kjekkeste hun vet er å "hjelpe" pappa når han skal fikse noe. Da skal hun ta verktøyet han bruker og prøver å gjøre slik som han. Vi er nå på utkikk etter litt lekeverktøy til henne, slik at hun kan "hjelpe" pappa uten fare for å skade seg selv 😅 Hun liker også å leke med biler, og har en dukke hun elsker. Hvorfor skal det ha noe å si om gutten liker traktorer og andre store maskiner? Eller jenta? Det er jo personligheten til barna som sier hva de liker. Også blir det jo påpekt fra de er små at se der, der er det en traktor. Eller, se en gravemaskin. Se der, der er det en hest, en ku eller en sau. Slike ting er det jo vanlig og si og peke på når en er på tur eller slikt med barnet. Og da ser jo barnet dette, og blir oppmerksom på disse tingene. Helt normalt Anonymkode: 460f4...eec 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 Ts Jeg hadde sett for meg en litt mer lett og morsom diskusjon. Det var er ikke meningen å starte en « født sånn blitt sånn debatt». Jeg bare registrerer at mange guttebarn i alderen 2-4 år er veldig opptatt Lastebiler og traktorer. Min nevø på 2 år blant annet. Anonymkode: fcd4e...ca3 2
Apis Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går dere seriøst rundt og tror det er genetisk betinget? 🤨 For å ta eksempelet med "gutter faktisk er genetisk faktisk mer interesser i mekanikk". Hvordan kan dere vite det? Har det noensinne vært en tid i menneskehetens historie hvor dette IKKE har blitt sett på som en maskulin interesse? Om ikke, så kan ikke biologi brukes som forklaring, fordi det konstant har vært indoktrinering helt fra begynnelsen av. Anonymkode: d6130...db9 Det ble gjort pedagogiske undersøkelser på slutten av 70tallet, da var det en bølge av likestilling og det pedagogiske miljøet var opptatt av at gutter skulle leke med dukker og jenter med biler, forsøket endte med at guttene var mer interesser i hvordan dukkene var satt sammen og drev og demonterte de, altså guttene lekte annerledes med dukker en jentene. 13
AliceNextDoor Skrevet 17. september 2021 #19 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Indoktrinering. Fra fødselen av blir de presset inn i en kjønnsrolle. Og oppfører seg etter hva som er forventet av de som tilhører denne kjønnsrollen. Anonymkode: d6130...db9 Tøys og tull. Temaet er så forsket på opp og ned i flere tiår at dette vet man ikke stemmer i det hele. Jada, det finnes forsking som sier annet også, men dette er ofte gjennomsyret med holdninger som handler om nettopp temaet kjønnsroller fra ikke nøytralt standpunkt. Det er derimot klart at barn oppfatter rollene til foreldrene eller andre som er nære dem i daglig relasjon, men da skal man huske på at det er tross alt slik at mange jenter kjører lastebiler og maskiner. Interessant nok er det ikke noen automatikk at deres døtre har noen større interesse av maskinene deres mødre fører. Jeg er selv vokst opp med en far som jobber med konstruksjon og design innen bilindustri, hans store lidenskap er bil. Det har smittet en del over på meg og jeg er like merkebevisst i denne interessen som han. Det vi derimot også vet veldig mye om er barnas lek med andre barn! Her kommer mye dannelse av preferanser. Og det er heller ikke sant at jenter i dag ikke leker med maskiner. Vi kan legge litt årsak på farver, for her reagerer barn faktisk. En gutt som får en rosa lastebil er ikke nødvendigvis villig til å leke med denne. Men dette er mer og mer forsvinnende fordi foreldre og pedagoger er blitt mye flinkere til å ikke definere farger ut fra kjønn. Men barn velger ofte de lekene de finner spennende og fenger dem. Uansett om det er dukker eller lastebiler. Barn velger de lekene der noe skjer. Og det gjør de ofte sammen! Barn påvirker dermed hverandre. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #20 Skrevet 17. september 2021 Noen er det. Ikke alle. Første dagen i ny barnehage slengte pedagogen frem en kasse med biler til sønnen vår, han er helt uinteressert i det. Han får bil-puslespill i gave, traktorer, lastebiler. Rører det aldri. Han får lekebil hos tannlegen/legebesøk. Han velger heller det med glitter på. Er kun det at man TROR gutter er så interessert i det, på lik linje at man forventer at jenter elsker dukker og matlaging. Anonymkode: 9bafd...38d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå