Gå til innhold

Nå kommer luksusfretex..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å slutte å levere mine gode plagg til fretex. For 20 års tid siden var fretex er sted hvor alt var skatter. Jeg og venninnene mine kjøpte lett brukte miss sixty jeans billig og fine topper vi ellers ikke hadde hatt råd til. Vinterkåper for en hundrelapp, vi vokste opp med begrensete midler og hadde ellers ikke hatt råd til dette. Vi kjøpte mesteparten av klærne våre der. 

Jeg har alltid tenkt at jeg vil unne andre den samme muligheten, så jeg har donert fine klær etterhvert som jeg har blitt ferdig med de, og tenkt at noen som ellers ikke har så god råd, kan få noe fint nå.

De siste årene har fretex skrudd seg opp i pris jevnt med at det har blitt Inn å kjøpe brukt, jeg likte ikke helt det, men nå skal de åpne butikker for de finere tingene, jeg lurer på hva salgs pris de har tenkt å ta for det. Jeg har sett dyrere brukte varer på fretex enn til full pris på feks bikbok.

Fretex skulle være for de som hadde lite, til inntenkt for de som har lite. Jeg føler de har tapt sporet helt.

https://www.minmote.no/nyheter/a/dnLj0q/aapner-luksus-fretex-skal-vaere-lettere-aa-finne-skatter

Anonymkode: ccc55...012

• Liker 39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. 

Anonymkode: 3d144...8ad

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du lurer på, men er helt enig med deg…

Skrevet

Lurer ikke på noe, ville bare si at jeg er veldig skuffet over hvor fretex har endt opp. 

Anonymkode: ccc55...012

• Liker 16
Skrevet

Glad jeg heller alltid har levert til små lokale bruktbutikker. Der kommer jeg til å fortsette med, i alle dager for en ting å gjøre...

• Liker 3
Skrevet

Jeg sluttet å levere på Fretex for flere år siden pga at ting var blitt så dyrt der. Her jeg bor har Røde Kors en super billig bruktbutikk drevet av frivillige, så jeg leverer der.

Anonymkode: 59eea...d78

• Liker 13
Skrevet

Fretex deler opp alt de samler inn i kategorier som blir sendt forskjellige steder:

1. luksusklær til luksusfretex..

2. Fine klær sendes til norske fretexbutikker

3. Litt dårligere klær sendes til utsalg i øst-europa ol.

4. Klær som ikke blir solgt i Europa sendes til feks. afrikanske land og selges der billig.

5. Klær av meget dårlig kvalitet eller ødelagte tekstiler brennes eller gjenvinnes som filler.

Anonymkode: 1721b...8f8

• Liker 5
Skrevet

Jeg leverer kun ødelagte plagg som de kan fikle med. Fretex har vært luksusvare i mange år. hele greia skulle vært lagt ned

Anonymkode: be564...212

• Liker 4
Skrevet

Brukt butikker skal ikke ligne på vanlige butikker. Er jo derfor de kaster 80 prosent av det folk gir dem. Det ender i søpla. De gjør det for de mener det passer ikke å selge eller det er ikke solgt fort nok. De vil ligne en vanlig butikk mest mulig. Det er bare flaut. Alt ser falskt ut. For de som liker vintage funker ikke. For de som liker retro derimot. De har nesten ikke ekte vintage der lenger. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg gir til veldedighet og det er ikke fretex lengre dessverre. Jeg gir til en lokal bruktbutikk som stort sett selger plagg til 10 kroner (helt sant), litt mer for yttertøy. Der har jeg gjort mange kupp og derfor gir jeg med glede pent brukt tøy mine barn har vokst fra.

Anonymkode: fb0ba...100

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fretex deler opp alt de samler inn i kategorier som blir sendt forskjellige steder:

1. luksusklær til luksusfretex..

2. Fine klær sendes til norske fretexbutikker

3. Litt dårligere klær sendes til utsalg i øst-europa ol.

4. Klær som ikke blir solgt i Europa sendes til feks. afrikanske land og selges der billig.

5. Klær av meget dårlig kvalitet eller ødelagte tekstiler brennes eller gjenvinnes som filler.

De kaster mesteparten som ikke er klær

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også sluttet å gi til og handle hos fretex. Sluttet da jeg fant klær fra H&M til nypris eller dyrere(!)

Anonymkode: 71f68...4ed

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De kaster mesteparten som ikke er klær

Ifl. dem selv: "69 prosent går til gjenbruk, 25 prosent til materialgjenvinning (nye produkter), 5 prosent til energigjenvinning. Klærne blir solgt i våre butikker, eksportert og delt ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid. 90 prosent blir eksportert og 10 prosent blir gjenbrukt i Norge."

https://www.fretex.no/om-fretex/fakta/fakta-om-fretex

• Liker 2
Skrevet

Skjønner og er enig i poenget ditt, men det finnes heldigvis fremdeles andre bruktbutikker som er billige. Når fretexkjeden gjør det bra, så sier det seg jo selv (i kapitalismens ånd) at de vil ekspandere. Uansett så er det jo mye bedre at folk handler brukt enn fast fashion. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ifl. dem selv: "69 prosent går til gjenbruk, 25 prosent til materialgjenvinning (nye produkter), 5 prosent til energigjenvinning. Klærne blir solgt i våre butikker, eksportert og delt ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid. 90 prosent blir eksportert og 10 prosent blir gjenbrukt i Norge."

https://www.fretex.no/om-fretex/fakta/fakta-om-fretex

Jeg har jobbet i firmaet og ser hvor mye som kastes av det som tas imot og det som prøver å selges. 

Skrevet

Fretex suger. Finn er mye bedre.

Anonymkode: 26a56...1d7

Skrevet

Nå må de fra nav som skal i arbeidsutprøving ha fast stilling og dermed lønn fra dag en, denne lønnen betaler ikke nav, ergo må fretex sette opp prisene for å ha råd til å lønne disse...

Anonymkode: ada0a...9af

Skrevet

Synes fretex virkelig har tapt seg. Før fant jeg skatter der, men de siste par årene så har de pusset opp butikkene sine og gjort de så "fine". Det er ikke skattejakt lengre, det er jo knapt klesplagg eller ting og tang å se etter. I tillegg så er de blitt dyre. Helt flott at de skal betale lønn til folk i arbeidstrening og lignende, men det er fortsatt feil å prise en standard bluse som kostet 129,- på h&m ny til 169,- 

Anonymkode: c13f6...f8d

• Liker 9
Skrevet

Fretex hører jo til Frelsesarmeen, som er en homofiendtlig religiøs ekstremistorganisasjon?

• Liker 4
Gjest TheCatLady
Skrevet

Trodde dette allerede eksisterte? Fretex unika har jo vært i mange år. Jeg kan betale mer for brukte klær om det er noe spesielt og det er av god kvalitet, men gidder ikke å kjøpe ting fra billigkjedene brukt. 

Her jeg bor så er det ikke Fretex, men en annen bruktbutikk. Der har de fortsatt beholdt ganske lave priser og der finner jeg klær av god kvalitet til en lav pris, men dette nye konseptet til Fretex handler vel om klær fra ettertraktede merker av god kvalitet (får jeg håpe). 

Men jeg gidder ikke å handle noe særlig på vanlig Fretex siden jeg synes prisene der er drøye. Brukte klær skal ikke koste mer enn de gjør i butikken og spesielt ikke når mye av det de har er fra billigkjedene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...