Gå til innhold

Mamma, pappa permisjon, NAV. Har du peiling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er uføretrygdet og det er ikke pappaen. Jeg har fått forståelse på at vi ikke kan ta permisjonen sammen, som jeg har googlet meg frem til! 

Jeg vill egentlig ha 100 prosent dekningsgrad så vi ikke taper noe på det, men 80 prosent gjør jo at vi kan være hjemme lenger. (i dette tilfelle far) 

Jeg har lyst til å dele permisjonen 50/50. Går dette? 

Anonymkode: a9654...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke permisjon når du er uføretrygdet. Far kan ta 15 uker uten at det stilles krav til deg. 

Anonymkode: dd8b4...390

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får ikke permisjon når du er uføretrygdet. Far kan ta 15 uker uten at det stilles krav til deg. 

* eventuelt 19 uker om han velger 80 %

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

✔️ Når mor mottar uføretrygd, kan far ha rett på 15 uker med foreldrepenger ved full sats eller 19 uker med redusert sats. Det er ikke noe krav til at mor er i aktivitet når han tar ut disse 15 ukene. Disse ukene må han søke om og ta ut fra uke 7 etter fødsel, og innen 46/56 uker.

Anonymkode: 12c48...2f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er uføretrygdet, og jeg fikk hele permisjonen selv. 

Dette måtte søkes om, da han ikke var frisk nok til å ta seg av barnet. 

Så det er mulig at far tar større del, men det avhenger da av din funksjonsgrad. 

Anonymkode: bef21...c57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Heisann. Jeg er uføretrygdet og det er ikke pappaen. Jeg har fått forståelse på at vi ikke kan ta permisjonen sammen, som jeg har googlet meg frem til! 

Jeg vill egentlig ha 100 prosent dekningsgrad så vi ikke taper noe på det, men 80 prosent gjør jo at vi kan være hjemme lenger. (i dette tilfelle far) 

Jeg har lyst til å dele permisjonen 50/50. Går dette? 

Anonymkode: a9654...04b

Hva skal du permiteres fra?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

✔️ Når mor mottar uføretrygd, kan far ha rett på 15 uker med foreldrepenger ved full sats eller 19 uker med redusert sats. Det er ikke noe krav til at mor er i aktivitet når han tar ut disse 15 ukene. Disse ukene må han søke om og ta ut fra uke 7 etter fødsel, og innen 46/56 uker.

Dette er til dels feil informasjon. 

Når mor er uføret har hun ikke opparbeidet seg rett til foreldrepenger, men hun kan få engangsstønad. Far har egen opptjening til permisjon, og kan få sine 15/19 uker, men også fellesperioden. Da må det legges ved dokumentasjon (fra lege) på at mor ikke kan ta seg av barnet alene, men utenom det er det ingen aktivitetskrav til mor ettersom hun er ufør. 

https://m.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052/2186553314699456/?type=3

Anonymkode: f7671...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mannen min er uføretrygdet, og jeg fikk hele permisjonen selv. 

Dette måtte søkes om, da han ikke var frisk nok til å ta seg av barnet. 

Så det er mulig at far tar større del, men det avhenger da av din funksjonsgrad. 

Anonymkode: bef21...c57

Det er annerledes når mor er uføretrygdet. Det stilles ikke krav til far når mor tar ut permisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er til dels feil informasjon. 

Når mor er uføret har hun ikke opparbeidet seg rett til foreldrepenger, men hun kan få engangsstønad. Far har egen opptjening til permisjon, og kan få sine 15/19 uker, men også fellesperioden. Da må det legges ved dokumentasjon (fra lege) på at mor ikke kan ta seg av barnet alene, men utenom det er det ingen aktivitetskrav til mor ettersom hun er ufør. 

https://m.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052/2186553314699456/?type=3

Det er da ikke feil informasjon i det hele tatt. Du kommer med tilleggsopplysninger, det er noe annet. 

Man skal være rimelig syk for at far skal ta over permisjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da ikke feil informasjon i det hele tatt. Du kommer med tilleggsopplysninger, det er noe annet. 

Man skal være rimelig syk for at far skal ta over permisjonen. 

Tull. Jeg er med i en gruppe på Facebook for spørsmål ift NAV og graviditet, fødsel og permisjon, og det er mange som får det innvilget som ufør. Det handler om hvordan det legges frem for NAV, og når man alt er ufør så er ikke veien så veldig lang, nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull. Jeg er med i en gruppe på Facebook for spørsmål ift NAV og graviditet, fødsel og permisjon, og det er mange som får det innvilget som ufør. Det handler om hvordan det legges frem for NAV, og når man alt er ufør så er ikke veien så veldig lang, nei. 

Det er ikke tull. Selvfølgelig alltid noen som misbruker det, men i utgangspunktet skal man være rimelig syk. Man skal være helt ute av stand til å ta vare på baby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke tull. Selvfølgelig alltid noen som misbruker det, men i utgangspunktet skal man være rimelig syk. Man skal være helt ute av stand til å ta vare på baby. 

Det er ikke misbruk, selv om man har to armer og to bein inntakt. Som ufør er man ufør av en grunn, og sperrelinja burde ikke være ved hvorvidt mor kan stå, gå, løfte og prate. Mor skal fortsatt ha overskudd til å ha en nogenlunde fin babytid, ikke bare klare seg akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er tull. Nav ser om du er uføretrygdet eller ikke, så det handler ikke om hvordan du legger det fram for NAV. Når det er sagt, er det en del uføre som har rett til foreldrepenger, da ikke alle er 100 prosent ufør. En må ha opptjening av rett til foreldrepenger og en pensjonsgivende inntekt på årsbasis over 1/2 G.

Anonymkode: 7b89e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke misbruk, selv om man har to armer og to bein inntakt. Som ufør er man ufør av en grunn, og sperrelinja burde ikke være ved hvorvidt mor kan stå, gå, løfte og prate. Mor skal fortsatt ha overskudd til å ha en nogenlunde fin babytid, ikke bare klare seg akkurat

Er selv uføretrygdet og far måtte ta all permisjon, så vet akkurat hva som må til. Dessverre er det flere som misbruker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er tull. Nav ser om du er uføretrygdet eller ikke, så det handler ikke om hvordan du legger det fram for NAV. Når det er sagt, er det en del uføre som har rett til foreldrepenger, da ikke alle er 100 prosent ufør. En må ha opptjening av rett til foreldrepenger og en pensjonsgivende inntekt på årsbasis over 1/2 G.

NAV ser hvorfor du er uføre, men de er ikke skikket til å avgjøre hvorvidt du kan ta vare på barnet alene eller ei. 

Selvsagt, men jeg tar naturligvis utgangspunkt i at man er 100% uføre, siden det ikke er nevnt noe om jobb i HI. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er selv uføretrygdet og far måtte ta all permisjon, så vet akkurat hva som må til. Dessverre er det flere som misbruker det. 

Så du mener at du er fasiten fordi du, èn person, har opplevd dette? Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå er jo kravet at en skal være helt avhengig av hjelp for at far skal få permisjon utover uføreukene. Jeg fatter ikke folk som får unge etter unge når mor er sååå dårlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå er jo kravet at en skal være helt avhengig av hjelp for at far skal få permisjon utover uføreukene. Jeg fatter ikke folk som får unge etter unge når mor er sååå dårlig. 

Virkelig? Fordi at det er mor? Enn om det var far som var så dårlig, hadde du tenkt det samme da, eller er det bare sånn at det er forventet at mor skal kunne være 150%? 

Det er mange ting som gjør folk uføre, det betyr ikke at man ikke er egnet som foreldre. Som ufør betyr det at man ikke er i stand til å jobbe, punktum. Babytiden er en heltidsjobb, det sies det hele tiden her inne, men når det kommer til uføre så er man mer slik som du beskriver "hvorfor får man barn".  Fordi man er to, da vel? 🤷🏼‍♀️ Fordi man har lyst på barn, og far er villig og ønsker å være hovedomsorgspersonen? 

Hva med mennesker i rullestol, bør ikke de kunne få barn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så du mener at du er fasiten fordi du, èn person, har opplevd dette? Ok. 

Nei, jeg sitter på fasiten fordi jeg følger nav. Man trenger legeerklæring som detaljert beskriver hvordan man er ute av stand til å ta vare på babyen. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Husk at det går an å bli sååå dårlig etter fødsel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Om du er med i Facebookgruppen NAV Foreldrepenger så kjenner du vel igjen sitatet- for det er tatt rett fra den facebookgruppe.

I bunn og grunn kan du ikke få foreldrepermisjon fra uføre, men om du er gradert uføre så kan du få foreldrepenger fra din jobb i tillegg til uføretrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Om du er med i Facebookgruppen NAV Foreldrepenger så kjenner du vel igjen sitatet- for det er tatt rett fra den facebookgruppe.

I bunn og grunn kan du ikke få foreldrepermisjon fra uføre, men om du er gradert uføre så kan du få foreldrepenger fra din jobb i tillegg til uføretrygden.

NAV Foreldrepenger er den offentlige facebooksiden til NAV ifb foreldrepenger, ikke en gruppe. Det er en gruppe for forbrukere/arbeidstakere etc jeg snakker om. Sitatet er likevel misinformativt, da far absolutt kan ha rett på full permisjon (minus mor sin del). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...