Gå til innhold

Vanlig inne-sofa på innglasset balkong?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en stor balkong som er innglasset og dermed beskyttet for regn/snø og liknende. Det blir likevel kaldt der også på vinteren, da innglassingen ikke nødvendigvis isolerer all kulden ute (kun litt, men kaldt blir det). 

Har også en sofa og et stort teppe jeg kunne tenkt meg å ha innredet balkongen med. Vil sofaen bli ødelagt/råtne på grunn av kulden? Dvs at fukt trenger inn og kan fryse? 

Noen som har erfaring med vanlige møbler ute på innglasset balkong?

Anonymkode: d3a8a...e6b

• Liker 2
Skrevet

Det er litt sånn "hvor lang er en strikk". Er du usikker kan du jo måle fukt og temperatur. Jeg ville ikke satt ut noe spesielt dyrt, og fulgt litt med etterhvert.

Anonymkode: 6eab5...a33

• Liker 1
Skrevet

Uten oppvarming og ventliering vil klimaet bli for fuktig for stoffmøbler i uisolerte vinterhager. De vil dermed bli ødelagte.

• Liker 4
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Uten oppvarming og ventliering vil klimaet bli for fuktig for stoffmøbler i uisolerte vinterhager. De vil dermed bli ødelagte.

Ja, det var det som ante meg, dessverre. Takk for svar til dere begge. Jeg får finne på noe annet sted å gjøre av den sofaen :)

• Liker 1
Skrevet
Valmuefrø skrev (18 minutter siden):

Ja, det var det som ante meg, dessverre.

Varmebehovet er ikke så stort, glass isolerer normalt ganske bra, så det kommer i grunn mest an på gulvet. Ventilering kan også gjøres enkelt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde det i 2 år og det gikk helt fint. Det var mellomrom mellom gassfeltene da, pga at verandaen kunne åpnes helt opp, så det var godt med ventilering. 

Anonymkode: bcbc6...a45

Skrevet

Man bør sjekke med styret før man møblerer innglassede balkonger. Balkonger skal i utgangspunktet ha lav brannenergi så en brann ikke kan spre seg så lett i fasaden. Å møblere med inne-sofaer øker brannenergien betraktelig. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Man bør sjekke med styret før man møblerer innglassede balkonger. Balkonger skal i utgangspunktet ha lav brannenergi så en brann ikke kan spre seg så lett i fasaden. Å møblere med inne-sofaer øker brannenergien betraktelig. 

Nå var jeg styreleder i mange år da jeg hadde dette og jeg har aldri hørt om dette før, så tviler sterkt på at det er et tema.

Anonymkode: bcbc6...a45

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Jeg har en stor balkong som er innglasset og dermed beskyttet for regn/snø og liknende. Det blir likevel kaldt der også på vinteren, da innglassingen ikke nødvendigvis isolerer all kulden ute (kun litt, men kaldt blir det). 

Har også en sofa og et stort teppe jeg kunne tenkt meg å ha innredet balkongen med. Vil sofaen bli ødelagt/råtne på grunn av kulden? Dvs at fukt trenger inn og kan fryse? 

Noen som har erfaring med vanlige møbler ute på innglasset balkong?

Anonymkode: d3a8a...e6b

Nei, det er mer fukt på en innglasset balkong enn ellers inne i boligen. Ting vil råtne over tid. Du bør ha møbler ment til å stå ute.

Anonymkode: 8a281...f26

• Liker 1
Skrevet

Går helt fint. Den vil jo bli fuktig og litt guffen etter hvert, men holder fint i 3-4 år. 

Anonymkode: 69a88...47d

Skrevet

Jeg har vanlige møbler ute og det har gått fint i ti år. Åpner litt på vinduene ganske ofte så jeg har god lufting. Dessuten, man har jo sol som varmer "drivhuset" og tørker opp etter en kald natt. Har et lite gløtt på ene vinduet hele året, bare når det er snøstorm at jeg stenger helt. 

Anonymkode: 5c6df...79f

• Liker 2
Skrevet

Var aldri noe problem på min balkong i hvert fall. 

Anonymkode: 1f14b...243

Skrevet

Dette vet jeg om mange som har hatt, det har gått fint. 

Anonymkode: 64fe1...9bf

• Liker 1
Skrevet

Der jeg har bodd har det vært en temmelig lav tillatt vekt på all møblering på balkongen. Typ 60-80 kg eller noe samlet for sittemøblement, blomster/jord og øvrige møbler og dekorasjoner. En vanlig sofa veier i de fleste tilfeller mer alene og ville dermed ikke vært lov, så rotting, plastrotting, plast og lette metalltyper ville i praksis vært det eneste tillatte med mindre man ønsket kun en enkelt stol eller noe. Vet ikke om dette er vanlig eller om det bare gjelder enkelte bygninger eller borettslag. Lav brannenergi var forøvrig noe vi ble oppfordret til å tenke på også. 

Anonymkode: 7dbfb...9f2

Skrevet

Samboer hadde det på sin balkong som har glasset inn, ikke noe problem der i alle fall. Glasset fikk nærmest en drivhuseffekt, så ble varmt der selv på de kalde dagene. 

Anonymkode: c7c7b...e35

Skrevet

Mange bruker innglasserte balkonger som soverom.

Anonymkode: 55257...0af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der jeg har bodd har det vært en temmelig lav tillatt vekt på all møblering på balkongen. Typ 60-80 kg eller noe samlet for sittemøblement, blomster/jord og øvrige møbler og dekorasjoner. En vanlig sofa veier i de fleste tilfeller mer alene og ville dermed ikke vært lov, så rotting, plastrotting, plast og lette metalltyper ville i praksis vært det eneste tillatte med mindre man ønsket kun en enkelt stol eller noe. Vet ikke om dette er vanlig eller om det bare gjelder enkelte bygninger eller borettslag. Lav brannenergi var forøvrig noe vi ble oppfordret til å tenke på også. 

Når man glasser inn balkonger bruker man vanligvis å utvide balkongarealet. Da legger man vanligvis også inn ny balkong og ny bæring. Hvis dette er et borettslag er det nok gjort av et firma, og da regner jeg med at det er gjort etter boken. Last bør ikke være et problem. 

Det er noe helt annet med de typiske luftebalkongene i gamle bygårder. 

Anonymkode: 405f7...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man glasser inn balkonger bruker man vanligvis å utvide balkongarealet. Da legger man vanligvis også inn ny balkong og ny bæring. Hvis dette er et borettslag er det nok gjort av et firma, og da regner jeg med at det er gjort etter boken. Last bør ikke være et problem. 

Det er noe helt annet med de typiske luftebalkongene i gamle bygårder. 

Anonymkode: 405f7...944

Dette var et veldrevet borettslag fra 1968 som fikk balkongene utvidet og innglasset i 2005 av et seriøst firma. Likevel var altså regelen som den var. Om det var ingeniørmessig nødvendig/hensiktsmessig eller om det var en fix ide fra noen i styret, vet jeg selvfølgelig ikke, men det var i såfall den eneste rare regelen jeg var borti mens jeg bodde der, for styret var ellers både flinke og seriøse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...