Gå til innhold

Fungerer melatonin på deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hjelper det deg? 

Mitt problem at jeg sovner/dupper såvidt av, og bråvåkner - og blir da liggende. Dette har resultert i diagnose insomni av lege, og jeg har fått Imovane som hjelp, men jeg ønsker å teste ut melatonin og se om det kan hjelpe meg over kneika og heller legge bort Imovane. Har fått reseptbelagt melatonin og dosering hos legen, så dette trenger jeg ikke råd om. 

Anonymkode: e6ab6...454

Skrevet

Hjelper ingenting. Det er jo heller ikke bevist i forskning at det har effekt. Det er nok ganske mye placeboeffekt hos de som har effekt av det. 

Om du har kronisk insomni (mer enn 3 mnd) bør du ta selvhjelpskurs i kognitiv terapi https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ For kronisk insomni bør ikke imovane benyttes.

Anonymkode: d07f8...964

• Liker 1
Skrevet

Som regel gjør det meg trøtt, men det kan ikke sammenlignes med den nokså umiddelbare effekten jeg fikk av Imovane. 

Den største ulempen for min del er at jeg i blant føler meg nærmest fyllesyk dagen etter om jeg ikke har fått nok søvn etter å ha tatt melatonin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hjelper ingenting. Det er jo heller ikke bevist i forskning at det har effekt. Det er nok ganske mye placeboeffekt hos de som har effekt av det. 

Om du har kronisk insomni (mer enn 3 mnd) bør du ta selvhjelpskurs i kognitiv terapi https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ For kronisk insomni bør ikke imovane benyttes.

Kan understreke at jeg er over 30 år og har aldri hatt søvnproblemer, ei heller tatt noen form for tilskudd for å få sove. Men har «møtt veggen» for første gang i mitt liv, som det så fint kalles, etter en lengre periode med stress, nattevåkent barn, jobb, hjertebank, høy puls og det som hører med. Resultatet var våkenetter for meg selv med tankespinn. Har fått Imovane for å innhente meg søvnmessig, for å være i stand til å ta tak i de andre utfordringene. Så dette er veldig midlertidig og veldig kortvarig. Har bare brukt det i et par netter nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jo, det hjelper. Jeg har prøvd mye etter jeg ble deprimert, melatonin er det eneste som har hjulpet meg med søvnen. Mulig det ikke hjelper på alle, men ikke kom å påstå at det er placebo.

Anonymkode: 0ab91...c86

• Liker 3
Skrevet

Funker kjempe bra på meg. Har måtte bruke det nå pga vanskelig periode og mye tankekjør på kvelden som gjør det vanskelig å sovne. Klarer ikke å holde meg våken litt etter jeg har tatt de. 

Anonymkode: 1305b...e9a

Skrevet

Har prøvd det meste av melatonintilskudd både på resept (dvs uregistrert preparat i form av kapsler pluss circadin som er et depot preparat dvs det frigjøres litt natten gjennom) har også bestilt fra iherb og kjøpt i sverige. Av alt så er det ingenting som slår melatoninsprayen man får kjøpt på apotek 1. Den koster bare 129kr og varer i ca 2 mnd. Jeg bruker ca 3 sprut under tunga og sovner stort sett ila en time maks. Her bruker hele familien den med samme resultat. Jeg og tenåringen har adhd så søvn var et stort problem før vi kom over denne for et års tid siden.
Det gir ikke hangover og er ute av kroppen relativt raskt. 
melatonin er et søvnhormon som kroppen produserer naturlig, det påvirkes av feks lys og skjermbruk. Så kan være et lurt tips å begrense skjermbruk i starten for å se om det påvirker evt effekt. 
jeg brukte stilnoct fast før, men bruker nå under 10 tabeletter i året og det er kun hvis det er noe spesielt. Til hverdags er melatoninsprayen en lifesaver. 
Så anbefaler å teste den! Circadin er dyrt og for meg hjalp det lite på innsovningen. 

image.jpg

Anonymkode: 9e271...06c

Skrevet

Melatonin har ikke hatt effekt på meg.

Anonymkode: d9c27...8f4

Skrevet (endret)

Jeg har fått melatonin utskrevet av lege og det fungerte ikke. Dette varte over en lang periode og jeg fikk hele tiden nye resepter. Etter et halvt år med elendig søvn, så begynte jeg selv å google melatonin, og det er rimelig klart fra det jeg kan finne av forskning på nett at melatonin tilskudd har minimal, til ingen dokumnetert effekt. Jeg konfronterte legen med dette, ba om noen preparater for innsovning som hadde dokumentert effekt og fikk sove, brukte det i et drøyt år litt on and off før jeg sluttet helt. Nå er søvnproblemene borte. 

Endret av K.B.
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det hjelper. Jeg har prøvd mye etter jeg ble deprimert, melatonin er det eneste som har hjulpet meg med søvnen. Mulig det ikke hjelper på alle, men ikke kom å påstå at det er placebo.

Dokumentasjonen for effekt av melatonin er relativt beskjeden, og den økte søvntiden er i studier vist å være under ti minutter per natt. 

https://relis.no/content/4982/Medikamentell-behandling-av-insomni

Jeg kommer og påstår det jeg vil :)

Skrevet

Hjalp ingenting for meg. Selv om jeg tok den en time før sengetid, så ble jeg supersløv og sleit voldsomt med å våkne neste morgen.

Jeg gikk over på Atarax, den fungerer bedre for meg.

Skrevet

Tablettene fra apotek hjelper meg og gir roligere søvn,om jeg ikke tar dem kontinuerlig.

Anonymkode: defa4...4c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg drømmer vanligvis mye, drømte helt ekstremt med melatonin. Så det var det bare å kutte ut. 

Skrevet

Ryddet for medisindosering og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 12.45):

Dokumentasjonen for effekt av melatonin er relativt beskjeden, og den økte søvntiden er i studier vist å være under ti minutter per natt. 

https://relis.no/content/4982/Medikamentell-behandling-av-insomni

Jeg kommer og påstår det jeg vil :)

Den der tar bare for seg Circadin, som er en depottablett med kun 2 mg melatonin. 

Anonymkode: 8f522...957

• Liker 2
Annonse
Skrevet
On 9/17/2021 at 11:44 AM, AnonymBruker said:

Det vet du faktisk ikke. Kan godt være det er placeboeffekten som virker på deg. Du er et vanlig menneske du også. Ikke undervurder psykens kraft

Anonymkode: d7d93...a67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 10.53):

Hvordan hjelper det deg? 

Mitt problem at jeg sovner/dupper såvidt av, og bråvåkner - og blir da liggende. Dette har resultert i diagnose insomni av lege, og jeg har fått Imovane som hjelp, men jeg ønsker å teste ut melatonin og se om det kan hjelpe meg over kneika og heller legge bort Imovane. Har fått reseptbelagt melatonin og dosering hos legen, så dette trenger jeg ikke råd om. 

For meg hjelper det veldig. Sovner lettere og sover natten igjennom.

Jeg tar dog mer en det legen forskrev. 

• Liker 1
Skrevet

Fungerer i kombinasjon med Atarax. Hver for seg synes jeg ikke de funker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 10.53):

Hvordan hjelper det deg? 

Jeg synes melatonin funker dødsbra. Hurtigvirkende for å sovne når det er problematisk og langtidsvirkende når jeg kommer inn i en rytme der jeg våkner mye. Tar innimellom mer enn anbefalt og det funker veldig fint! hurtigvirkende tar jeg gjerne hvis jeg våkner om natten også og sliter med å sovne. 

men trening og yoga er essentielt for Meg. Stresse ned 2timer før søvn også vesentlig og ikke minst, ingen skjerm siste 30-60mimuttene før leggetid. Beroligende te hjelper også. 

vanlige reseptbelagte sovemedisiner fikk jeg bare bivirkninger av. Ett av dem gjorde meg mer giret og fikk hjertebank. Helt motsatt effekt av det jeg ønsket!! Sov ikke 1min den natten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...