AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 For halvannet år siden måtte jeg flytte fra min daværende leil. fordi den skulle selges. Måtte finne noe raskt, og fikk denne. Jeg så at leil. var gammel og at det var litt som måtte gjøres her for å trives, men jeg ante ikke hva som ventet meg.. Etter å ha pusset opp innvendig, maling og lagt parkett, føltes det litt mer ok. Men så kom høsten og vinteren... Jeg hadde strømregning på nesten 4000,-/mnd. Det var lite ovner her, måtte kjøpe flere. Og selv om alt sto på fullt, var det likevel kaldt, fordi det ikke er isolert her. Snakket med utleier om dette. Han bor alene i den ene etasjen av boligen, og han fyrer med ved, samtidig som han prioriterer hvilke rom som skal være varmt. Han har tilbudt meg ved, mot at jeg hjelper til med denne veden, som er en helårsjobb. Vår, sommer og høst skal det kappes og stables og forflyttes. Jeg har ikke overskudd til dette. Så til slutt måtte jeg bare si at "Takk, men jeg kjøper min egen ved." Jeg bor her med ett barn. Jeg jobber og studerer, og er ikke hjemme på dagtid. Så jeg har ikke tid til å holde på med denne vedfyringen, eller all jobben det er med ved generelt. Men jeg har heller ikke råd til å bruke tusenvis på ved, samt fyre med strøm i tillegg. For veden varmer ikke hele leil. De siste dagene har det vært kjempekaldt, og jeg vil se hvor lenge jeg holder ut før jeg må skru på ovnene igjen. Men det er ikke lenge til.. Leil. består av 5 ulike rom, hvor vi da må passe på hele tiden at alle dører er lukket, for å beholde varme, mens f.eks mitt soverom blir iskaldt. Jeg vil flytte herfra, men finner ikke noe. Og er som sagt alene med barn, så alt er litt økonomisk betinget også. Men hva kan JEG gjøre for å få det varmere her? Jeg har gamle vinduer, doble, så en venn foreslo at jeg kunne legge isolasjon i mellom vinduene.. Helt uaktuelt, det betyr å tette alle vinduene for lys, og det kommer til å se helt jævlig ut, sett fra utsiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det er helt uholdbart. Anonymkode: 992ca...08d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Du finner ikke NOE? Jo, det gjør du. Du er bare kravstor. Du finner nok ikke drømneleiligheten, men det er heller ikke det viktigste akkurat nå. Du har bodd slik med barnet ditt i halvannet år? Dere har gått rundt og fryst på vinteren og ille funnet et annet sted å bo på nesten to år? Det har jeg vondt for å tro sorry Anonymkode: 785e5...d14 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Ofte må man prioritere plass eller komfort. : stort, kaldt og gammelt eller nytt, varmt og lite. Selv ville jeg valgt siste. Har prøvd begge deler. Anonymkode: cb70f...6ab 8
lillevill Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Hvor lenge skal du studere da ? Kan tenkes at du får holde ut og kle deg og ungen i ull når det blir kaldt. Når du har økonomien om et par år, kan du jo skaffe deg noe bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Tviler på at vennen din mente at du skulle tette vinduene med isolasjon. Men om du setter på tetningslister og legger isopor mellom vinduene, altså helt nederst mellom vinduene så trekker det ikke så kaldt. Ellers så får du sørge for tetningslister rundt dørene. Så er det bare å se seg om etter noe annet, kanskje mindre men det er det vel verdt om du har det kaldt nå. Anonymkode: eea18...975 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du finner ikke NOE? Jo, det gjør du. Du er bare kravstor. Du finner nok ikke drømneleiligheten, men det er heller ikke det viktigste akkurat nå. Du har bodd slik med barnet ditt i halvannet år? Dere har gått rundt og fryst på vinteren og ille funnet et annet sted å bo på nesten to år? Det har jeg vondt for å tro sorry Anonymkode: 785e5...d14 Når man har barn, er man avhengig av å flytte innad i skolekretsen for å slippe skolebytte, så nei, det er ikke bare-bare å finne noe. Og vi har heller ikke fryst i halvannet år, nettopp fordi jeg har betalt strøm! Men det er jo alvorlig dyrt.. TS Anonymkode: 992ca...08d 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 Men hva er drittleiligheten? Er det ikke drittstrømpriser? Anonymkode: 9de1f...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Patetisk. Skylde på noen andre fordi DU ikke har råd. TA deg råd. Ikke klag og syt sånn. Hvorfor vil du bo hos en utleier som ikke respekterer deg? Sier mye om deg.... Du vil få dyre regninger, men hvis du hjelper til med veden, så blir det bedring? Hadde heller betalt noe til over pipa enn å bli behandlet som det der.... Anonymkode: befc5...6db 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man har barn, er man avhengig av å flytte innad i skolekretsen for å slippe skolebytte, så nei, det er ikke bare-bare å finne noe. Og vi har heller ikke fryst i halvannet år, nettopp fordi jeg har betalt strøm! Men det er jo alvorlig dyrt.. TS Anonymkode: 992ca...08d Ja men kanskje du trenger litt hjelp til å tenke realistisk her. Etterhvert blir barnet mer selvstendig, går på SFO og trenger mer plass. Du trenger også en bolig der du vil trives, og hvor du blir glad. Et skoleskift er ikke krise på jord om det forbedrer situasjonen deres hjemme. Jeg er selv i en situasjon hvor jeg må flytte ut av skolekrets til barnet for å få råd til bolig. Jeg må pendle med barnet i 20 minutter med bil. Eller 30-40 minutter med buss til skole. Anonymkode: 42e6e...c57
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja men kanskje du trenger litt hjelp til å tenke realistisk her. Etterhvert blir barnet mer selvstendig, går på SFO og trenger mer plass. Du trenger også en bolig der du vil trives, og hvor du blir glad. Et skoleskift er ikke krise på jord om det forbedrer situasjonen deres hjemme. Jeg er selv i en situasjon hvor jeg må flytte ut av skolekrets til barnet for å få råd til bolig. Jeg må pendle med barnet i 20 minutter med bil. Eller 30-40 minutter med buss til skole. Anonymkode: 42e6e...c57 Jo, men vi bytta skolekrets for å flytte hit, så jeg kan ikke gjøre det igjen. Det er mye galt med denne leiligheten, derav "drittleilighet". Det er mugg på flere rom, dårlig isolasjon som gjør det kaldt og gir mye støy utenfra. Ting er bare veldig halvgjort her. Huset er kjempegammelt, både inne og ute, og ingenting skal kostes på. Tenker kanskje at utleier burde isolert, slik at folk faktisk kan bo her. For mange som har bodd her før meg, har også flyttet ganske raskt. Anonymkode: 992ca...08d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, men vi bytta skolekrets for å flytte hit, så jeg kan ikke gjøre det igjen. Det er mye galt med denne leiligheten, derav "drittleilighet". Det er mugg på flere rom, dårlig isolasjon som gjør det kaldt og gir mye støy utenfra. Ting er bare veldig halvgjort her. Huset er kjempegammelt, både inne og ute, og ingenting skal kostes på. Tenker kanskje at utleier burde isolert, slik at folk faktisk kan bo her. For mange som har bodd her før meg, har også flyttet ganske raskt. Anonymkode: 992ca...08d Du burde skjønt at man får hva man betaler for..... Nå sitter du i saks! Kjipt for deg Anonymkode: befc5...6db
Gjest theTitanic Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du burde skjønt at man får hva man betaler for..... Nå sitter du i saks! Kjipt for deg Anonymkode: befc5...6db Og denne kommentaren skulle være hjelpsom....?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 Ok. Først må du finne ut hvor kulden kommer fra. Svake punkter er ofte langs gulvlistene, rundt vinduer og dører. Der må du isolere. Tetningslister på vinduer og dører. Gulvlistene må av og så dytter du glava ned mellom gulv og vegg. Det er også lurt å bruke ovnsvifte på vedovnen, da sprer du varmen utover. Hvis du har en god ovn kan du prøve å fyre rundt, ikke supermiljøvennlig, men veldig effektivt. Da legger du godt i om kvelden og skrur trekken nesten helt ned (her må du prøve deg litt fram), da holder du varmen i leiligheten hele natten og det er fremdeles fyr i ovnen om morgenen. Dette kan du gjøre når du drar om morgenen også. Det krever mindre energi å holde en liten grunnvarme enn å varme opp en iskald leiliget til stadighet. Ser du skriver at du har lagt ny parkett, men jeg hadde sterkt vurdert veggtilveggteppe. Det luner og varmer godt. Anonymkode: d761b...27c 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Ts bor i leilighet med mugg. Med et barn. Da hadde jeg undersøkt andre muligheter. Det må da finnes bedre. Anonymkode: 42e6e...c57
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #15 Skrevet 17. september 2021 Ikke gi opp ts. Mugg er helseskadelig og man kan faktisk bli veldig syk av det. Du må rett og slett finne deg noe annet. Du kan ikke tillate deg å bli behandlet på den måten. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg søkt og søkt til du fant noe. Til og med lagt ut annonse. Er det et lite tettsted? Lurer på hvor det kan være som har så lite leiligheter. Her jeg bor dukker det opp noe hele tiden. Men skjønner jo at det kan variere. Til neste gang bør du undersøke leiligheten grundig for mangler, før du takker ja og skriver under på kontrakt 🙂 Anonymkode: 70c4e...4a4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 Hva mener dere men at TS ikke må finne seg i å bli behandlet på "den måten"? At strømprisene er høye? At hun leier en bolig som ikke er så godt isolert? Slik som mange bor... At hun ikke får gratis ved? Hvem gjør det? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: d1363...1f8 5
Traktor Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Etter å ha pusset opp innvendig, maling og lagt parkett, føltes det litt mer ok. Har du pusset opp en kjip dritt leilighet du leier som du uansett ikke ser for deg å bo i særlig lenge? 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 blir deprimert å lese dette. Har ikke norske mer kunnskap? eller virker det kun på utsiden? Anonymkode: 43155...c56
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Kan du legge ut annonse på finn hvor du søker etter leilighet i skolekretsen? Mange legger jo ikke ut leilighetene sine på finn en gang. Verdt et forsøk. Anonymkode: 15847...23d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå