AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Ønsker innspill på budsjettet mitt. Gjerne si fra om det er noe jeg har glemt å føre opp. Inntekt: 39.000 Utgifter: Boliglån: 15.627 Studielån: 4000 Felleskonto: 9000 (herunder felles ukentlig matinnkjøp, felleskostnader for bolig, strøm, forsikring, nettleie, internett) Telefon: 299 Sats: 500 Strømmetjenester: 357 Restaurant/uteliv: 2000 Div: 1500 Klær o.l: 1000 Div sparemål: Ca. 4717 Har en bufferkonto på 100.000, ingen kredittgjeld eller andre usikrede lån, nybygg leilighet. Imøteser innspill med takk! :) Anonymkode: 2d5cf...ca0 1
Brunello Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Ikke bil eller reisekostnader? Ferie?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Ikke bil eller reisekostnader? Ferie? Har ikke bil og bor i Oslo sentrum så pleier å gå til alt stort sett, inkl til jobben. Ferie ligger under div sparemål. Tenker å sette av kr. 2500/mnd til ferie av totalt 4717 som er til overs å spare og resten i fond. Anonymkode: 2d5cf...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Kommunale avgifter? Abonnementer på tv/aviser/netflix etc? Anonymkode: c155d...a5d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommunale avgifter? Abonnementer på tv/aviser/netflix etc? Anonymkode: c155d...a5d Kommunale avgifter er under felleskostnader hos oss. Har abonnement hos Spotify, Sumo og HBO. Har oppført dette under strømmetjenester i budsjettet Anonymkode: 2d5cf...ca0
Gjest Skogsalv Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Sparemål: 4717....DET var nøyaktig 😜 Jeg synes det var mye med 2000 kr.på uteliv og restaurant i mnd. Har dere barn ? Det virker som noen poster går i hverandre her : du skriver felleskonto 9000 kr, for så spesifisere utenom? Så litt vanskelig å se det hele bildet 🌷 Jeg tror du har mulighet for større sparekapasitet. Hvor er det sorte hullet? Er det felles bolig eller din ? Boliglånet hørtes veldig høyt ut ifht mnd.utgift. ( på linje med leietakere) Hvorfor er DET så høyt?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 Skogsalv skrev (Akkurat nå): Sparemål: 4717....DET var nøyaktig 😜 Jeg synes det var mye med 2000 kr.på uteliv og restaurant i mnd. Har dere barn ? Det virker som noen poster går i hverandre her : du skriver felleskonto 9000 kr, for så spesifisere utenom? Så litt vanskelig å se det hele bildet 🌷 Jeg tror du har mulighet for større sparekapasitet. Hvor er det sorte hullet? Er det felles bolig eller din ? Boliglånet hørtes veldig høyt ut ifht mnd.utgift. ( på linje med leietakere) Hvorfor er DET så høyt? Haha, ikke sant! Vi har ikke barn nei, og jeg er veldig sosial og glad i å spise og drikke ute så tror ikke jeg vil kunne senke beløpet på 2000 uten at det går utover min livskvalitet. Vi er to som eier en veldig dyr bolig så lånet er høyt, men overkommelig å betale ned på. Hvor tenker du at jeg kan ha større sparepotensiale ut i fra budsjettet? Anonymkode: 2d5cf...ca0
Brunello Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Haha, ikke sant! Vi har ikke barn nei, og jeg er veldig sosial og glad i å spise og drikke ute så tror ikke jeg vil kunne senke beløpet på 2000 uten at det går utover min livskvalitet. Vi er to som eier en veldig dyr bolig så lånet er høyt, men overkommelig å betale ned på. Hvor tenker du at jeg kan ha større sparepotensiale ut i fra budsjettet? Anonymkode: 2d5cf...ca0 Fordi mange av de som skriver i spare-trådene på kvinneguiden oppnår livskvalitet (noen orgasme også tror jeg) av å spare. Bruk av penger ut over absolutt minimum er sløsing. Personlig synes jeg 2 000,- i måneden på restaurant er lite når dere ikke har barn. 1
Gjest Skogsalv Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha, ikke sant! Vi har ikke barn nei, og jeg er veldig sosial og glad i å spise og drikke ute så tror ikke jeg vil kunne senke beløpet på 2000 uten at det går utover min livskvalitet. Vi er to som eier en veldig dyr bolig så lånet er høyt, men overkommelig å betale ned på. Hvor tenker du at jeg kan ha større sparepotensiale ut i fra budsjettet? Anonymkode: 2d5cf...ca0 Ja,det var det tenkte meg 🙂❤ Enten kan dere leve livet og kose dere som nå ,- i Oslo ,- eller flytte på dere ( på sikt ) og investere i samme type bolig for halvparten av pengene. Det er en mulighet. Mange fine plasser i Norges land. Om dere skal ha barn,så får hvertfall de og dere større slingringsmonn økonomisk ,- hvilket gir ytteligere muligheter sosialt ifht reising, hobbyer og sparing. Jeg tror du er så økonomisk du klarer på ditt ståsted nå . Det er viktig med livsnytelse 🙂🙂🙂 Men om dere flytter til annet sted etterhvert, så vil dere få større bevegelsesfrihet. Nettopp fordi dere har investert i dyr bolig i Oslo. ❤ Lurt å tenke utenfor boksen. Slenger ut et forslag : flytte til en kommune sør for Drammen ,men likevel nærhet til sivilisasjonen 😎 La fremtidige barn få barndommen i rimelig bolig, mange aktiviteter, pluss sparing . OG kjøp feriehus/ leilighet i utlandet snarest ! Tror det ligger et gullegg DER ,grunnet dårlig økonomi i Sør-Europa og pandemien ?? Smi mens jernet er varmt og ungene fortsatt IKKE har kommet 😎 Når ungene er større,pandemien en saga blott,så vil kapitalen og kontoen økt ganske mye ,vil jeg tro. Da kan dere etterhvert ,som godt voksne kjøpe en mindre leilighet i tigerstaden og gå på teaterkafeen 🙂 Ja , forespeilet en utopi nå kanskje, men trekk ut frø som passer DERE . Dere er priveligerte, så derav frimodigheten !
Hanna! Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 Jeg ville delt opp langtidssparing (i fond eller lignende som får stå der til pensjon, en av dere blir syke eller uføre eller en annen livsutfordring kommer) og korttidssparing (ferier, oppussing, sertifikat, bil osv). Dette er to ganske ulike ting og burde komme i ulike kategorier. Har du bundet renta? Om du ikke har det, burde du forberede deg på det nå siden du har en del lån. Jeg ville regna ut hvordan lånet ditt ville sett ut med en renteoppgang på 2% og tenkt at den mengden er det ok å allerede ha kontroll over, kanskje som sparing som etterhvert kan flyttes til renter. Jeg mener ikke du burde binde renta, bare være obs om du ikke har det. Noen nevner mer sparing kunne vært lurt. Dette handler om hvor mye av de 4700 som går til langtidssparing, tenker jeg. Om alt går dit, synes jeg det er et passende tall. Men om alt går til ferier eller større innkjøp synes jeg du kanskje kunne lagt inn langtidssparing. Har du forsikringer om dere blir syke eller uføre? Om ikke, så burde du enten spare mer penger, eller få deg forsikringer rundt det. Pensjonen er jo så langt fram i tid at da er lånene dine nedbetalt, så det vil nok gå bra.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 Hanna! skrev (1 minutt siden): Jeg ville delt opp langtidssparing (i fond eller lignende som får stå der til pensjon, en av dere blir syke eller uføre eller en annen livsutfordring kommer) og korttidssparing (ferier, oppussing, sertifikat, bil osv). Dette er to ganske ulike ting og burde komme i ulike kategorier. Har du bundet renta? Om du ikke har det, burde du forberede deg på det nå siden du har en del lån. Jeg ville regna ut hvordan lånet ditt ville sett ut med en renteoppgang på 2% og tenkt at den mengden er det ok å allerede ha kontroll over, kanskje som sparing som etterhvert kan flyttes til renter. Jeg mener ikke du burde binde renta, bare være obs om du ikke har det. Noen nevner mer sparing kunne vært lurt. Dette handler om hvor mye av de 4700 som går til langtidssparing, tenker jeg. Om alt går dit, synes jeg det er et passende tall. Men om alt går til ferier eller større innkjøp synes jeg du kanskje kunne lagt inn langtidssparing. Har du forsikringer om dere blir syke eller uføre? Om ikke, så burde du enten spare mer penger, eller få deg forsikringer rundt det. Pensjonen er jo så langt fram i tid at da er lånene dine nedbetalt, så det vil nok gå bra. Takk for innspill! Tenker ca. 2500/mnd til ferie og andre eventuelle sparemål som måtte dukke opp og resten i indeksfond. Jeg har i et par år fast spart en tusenlapp i måneden til pensjon i fond og øker nå til ca 2000. Sparer i tillegg hele bonusen vi får årlig fra jobben i fond, denne er ikke medregnet i budsjettet da den er variabel fra år til år. Jeg har faktisk nylig bundet renten i 5 år nettopp pga jeg har et ganske høyt lån. Mulig det ikke vil være lurt i lengden, men det gir meg i alle fall en trygghetsfølelse. Jeg har en god uføreforsikring gjennom jobben i tillegg til lovpålagt yrkesskadeforsikring. Ellers har jeg og mannen min innbo og reiseforsikring. Jeg vet ikke om det er noe mer jeg burde ha? Anonymkode: 2d5cf...ca0 1
Hanna! Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for innspill! Tenker ca. 2500/mnd til ferie og andre eventuelle sparemål som måtte dukke opp og resten i indeksfond. Jeg har i et par år fast spart en tusenlapp i måneden til pensjon i fond og øker nå til ca 2000. Sparer i tillegg hele bonusen vi får årlig fra jobben i fond, denne er ikke medregnet i budsjettet da den er variabel fra år til år. Jeg har faktisk nylig bundet renten i 5 år nettopp pga jeg har et ganske høyt lån. Mulig det ikke vil være lurt i lengden, men det gir meg i alle fall en trygghetsfølelse. Jeg har en god uføreforsikring gjennom jobben i tillegg til lovpålagt yrkesskadeforsikring. Ellers har jeg og mannen min innbo og reiseforsikring. Jeg vet ikke om det er noe mer jeg burde ha? Anonymkode: 2d5cf...ca0 Takk for oppklaringer! Dette ser veldig bra ut i mine øyne! Jeg er nok en av de her inne som har sparedilla. Men om du ikke liker å spare, så synes jeg du ikke har behov for noe mer. Virker som du sitter trygt og godt i det. Og bolig er jo langtidssparing også egentlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå